4-soorten geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 09:37

Ben ik met je eens, maar ik bedoelde maar, wat noem je ongeloof.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2004 09:48

Lees dan de omschrijvingen bij de soorten geloof!! Dat is dus ongeloof.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 10:33

4 soorten geloof

4 "Een boer zaaide koren op zijn land. Bij het zaaien viel er wat zaad langs de weg en de vogels kwamen het oppikken. 5 Er viel ook wat zaad op steenachtige grond. Omdat er weinig aarde lag, kwam het vlug op. 6 Maar toen de zon erop ging schijnen, verschroeide het. Het ging dood, omdat het niet veel wortels had. 7 Ander zaad viel tussen de distels en verstikte. 8 De rest van het zaad viel in goede grond en gaf een rijke oogst: wel dertig, zestig en honderd keer zoveel als er was gezaaid.
...
19 Met het voorbeeld van de boer die ging zaaien, bedoel Ik dit: Er zijn mensen die wel over het Koninkrijk horen vertellen, maar er niets van begrijpen. Wat in hun hart is gezaaid, wordt er meteen door de duivel weer uitgeroofd. Dit soort mensen lijkt op de harde grond langs de weg. 20 Er zijn ook mensen die over het Koninkrijk horen vertellen en er direct enthousiast over zijn. 21 Maar zij zijn oppervlakkig. Als zij moeilijkheden krijgen of om hun overtuiging worden vervolgd, moeten zij er ineens niets meer van hebben. Want het zaad had nauwelijks wortel geschoten. Dit soort mensen lijkt op de steenachtige grond. 22 Dan zijn er mensen die het goede nieuws horen, maar het laten verstikken door de zorgen van het leven en het verlangen naar geld. Eigenlijk doen ze niets met het goede nieuws dat ze hebben gehoord. Dit soort mensen lijkt op de grond die vol distels staat. 23 Tenslotte zijn er mensen die het goede nieuws horen en begrijpen. Bij hen draagt het zaad vrucht, soms honderd, soms zestig en soms dertigvoudig. Dit soort mensen lijkt op de goede grond, waar het zaad mooi kon opkomen en vruchtdragen.

En wat me hieraan vooral opvalt. Dit laatste zin. Er staat niet: Dit soort mensen lijken op zaadjes die toevallig in goede grond vielen.... Nee, dit soort mensen lijken op de goede grond, waar het zaad mooi kan opkomen en vrichtdragen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2004 10:35

Ikke21 schreef:Lees dan de omschrijvingen bij de soorten geloof!! Dat is dus ongeloof.

En als je ze allevier niet hebt?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2004 10:37

Marnix schreef:4 soorten geloof

En wat me hieraan vooral opvalt. Dit laatste zin. Er staat niet: Dit soort mensen lijken op zaadjes die toevallig in goede grond vielen.... Nee, dit soort mensen lijken op de goede grond, waar het zaad mooi kan opkomen en vrichtdragen!

Dat is dus ook het zaligmakende geloof? De rest van de mensen heeft allemaal geen zin, heeft dit, heeft dat, heeft zus of begrijpen het niet.
Maar bij de laatste mensen komt het dus op de goede grond, ik denk dat je dat kan vergelijken met het zaligmakende geloof of het ik dat verkeerd?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2004 10:39

Aragorn schreef:
Ikke21 schreef:Lees dan de omschrijvingen bij de soorten geloof!! Dat is dus ongeloof.

En als je ze allevier niet hebt?

Ja dat is dan toch ook ongeloof? Maar wij hebben eigenlijk allemaal het historisch geloof, want we geloven allemaal wat in de bijbel staat? Maar dit geloof moet het zaligmakende geloof worden, anders blijft het ongeloof....?!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 10:52

Ikke21 schreef:

Dat is dus ook het zaligmakende geloof? De rest van de mensen heeft allemaal geen zin, heeft dit, heeft dat, heeft zus of begrijpen het niet.
Maar bij de laatste mensen komt het dus op de goede grond, ik denk dat je dat kan vergelijken met het zaligmakende geloof of het ik dat verkeerd?

Dat zue je helemaal goed. Alleen komt het niet op de goede grond... die mensen zijn goede grond... zegt Jezus.

Je hebt geloof 4 nodig om behouden te worden, om zalig te worden. Geloof in Jezus Christus en Zijn offer voor jou. Daarnaast kunnen de geloven 1,2 en 3 ook aanwezig zijn... zolang je die naast het 4e geloof hebt is dat prima :)
Laatst gewijzigd door Marnix op 12 mei 2004 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2004 10:53

Marnix schreef:
Ikke21 schreef:

Dat zue je helemaal goed. ALleen komt het niet op de goede grond... die mensen zijn goede grond... zegt Jezus.

Dus het komt wel op de goede grond (hart/ziel van de mensen)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 10:53

Dus een historisch geloof is ongeloof? Er staat toch niet historisch ongeloof?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 mei 2004 10:55

Het Weermannetje schreef:Dus een historisch geloof is ongeloof? Er staat toch niet historisch ongeloof?

nee het is historisch geloof maar niet het geloof waarmee je voor God kan verschijnen, dus dan is het wel geloof maar niet het ware geloof dus toch eigenlijk ongeloof :roll:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 12 mei 2004 10:57

Ikke21 schreef:
Het Weermannetje schreef:Dus een historisch geloof is ongeloof? Er staat toch niet historisch ongeloof?

nee het is historisch geloof maar niet het geloof waarmee je voor God kan verschijnen, dus dan is het wel geloof maar niet het ware geloof dus toch eigenlijk ongeloof :roll:

kan je het zo zien. je weet dat het vroeger zo geweest is in de tijd dat de bijbel geschreven is, maar nu doet het je vrijwel niks meer?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 10:59

Een historisch geloof is ongeloof, zolang je het zaligmakende geloof niet hebt. Als je dat wel hebt en daarnaast ook historisch geloof is dat geen ongeloof.

Of je het zaligmakend geloof hebt, daar draait het om... als je dat combineert met 1 van de 3 andere geloven kan dat.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 11:00

Dus is het geen geloof?!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 mei 2004 11:14

Volgens mij zijn er volgens de bijbel (Jac. 2) maar 3 soorten geloof.
1. Levend geloof
2. Dood geloof
3. goddeloos

Verder vind ik het onbijbels om allerlij geloofssoorten te gaan bedenken en om Bunians pelgrims te gaan dogmatiseren.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 12 mei 2004 11:15

En goddeloos is dus ongeloof?!

Terug naar “Archief”