niet alles wat we doen is besmet met zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 30 apr 2004 18:38

Ik denk dat ik als zondig mens best goed kan doen. Alleen wordt ik er niet een minder zondig mens van. En die goede dingen doen, doe ik niet uit mijzelf maar werkt de Geest in mij.
En mensen die niet geloven dat de Geest in hen werkt? Dus ongelovige mensen?
Kunnen ook goed doen. Waarom niet. Alleen net zo min als het ons baat, baat het de mens in zichzelf niet.
Dus ze winnen er voor zichzelf niets mee.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 apr 2004 22:26

Eens.

Alleen denk ik dat ze er voor zichzelf wel iets mee winnen. Ze worden daardoor 'beter mens'. Ze dragen daarmee bij aan een 'betere wereld'. En krijgen daar ongetwijfeld ook iets voor terug. (Wie goed doet, goed ontmoet...)

Misschien niet in termen van zaligheid ofzo, maar wel iets.

Petrus
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Petrus » 02 mei 2004 22:45

Aragorn schreef:Eens.

Alleen denk ik dat ze er voor zichzelf wel iets mee winnen. Ze worden daardoor 'beter mens'. Ze dragen daarmee bij aan een 'betere wereld'. En krijgen daar ongetwijfeld ook iets voor terug. (Wie goed doet, goed ontmoet...)

Misschien niet in termen van zaligheid ofzo, maar wel iets.

Volkomen mee eens.

Mzzl,
Petrus
Niet jezelf presenteren, maar Jezus reflecteren!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 12:48

Aragorn schreef:Ik denk dat het geen zonde is als je je medemens helpt, alleen maar om hem te helpen. Ik zie dat meer als een stukje Goddelijke Goedheid dat nog doorstraalt naar deze verduisterde aarde. Tuurlijk, dat Goede zal altijd wat troebel zijn, en omfloerst door al het kwade dat er hier is. Maar blijft staan, dat de daad an sich goed is.

De goede daad op zich met de goede bedoeling is goed.
De goede daad met de verkeerde bedoeling is verkeerd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 12:54

*eens met weermannetje*

Maar sommige mensen denken dat je nooit echt goede bedoelingen kan hebben. Dat had ik eigenlijk ook van jou verwacht... :wink:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 13:06

Idd, ik denk dat een zondig mens nooit volledig de goede bedoeling kan hebben. En wat ik in mijn vorige post staat, is gewoon een generalisering!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 mei 2004 13:07

Aragorn schreef:*eens met weermannetje*

Maar sommige mensen denken dat je nooit echt goede bedoelingen kan hebben. Dat had ik eigenlijk ook van jou verwacht... :wink:

Tuurlijk kan een mens wel goed bedoelingen hebben en ook goede dingen doen, maar ik geloof zeker dat wij ook bij deze goede dingen zonde doen en dan gaat het misschien niet om de bewuste zonde, maar wij doen altijd zonde, al is het met je gedachte!!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 13:09

Dus is alles wat wij doen eigenlijk verkeerd!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 mei 2004 13:12

Het Weermannetje schreef:Dus is alles wat wij doen eigenlijk verkeerd!

Nee niet alles wat wij doen is verkeerd, maar wel met zonde bevlekt.
Dat is een groot verschil.

Wij moeten ook goede werken doen, niet omdaar de hemel mee te verdienen, maar wel omdat God dat ons geboden heeft!!! Goede werken zijn dus niet verkeerd, maar wel met zonde bevlekt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 13:17

Idd, hetgene wat wij doen is niet verkeerd, maar omdat wij het verkeerd uitvoeren is het in zijn geheel verkeerd!

joepie

Berichtdoor joepie » 11 mei 2004 13:57

Zondag 24
Vraag 62: Maar waarom kunnen onze goede werken niet de gerechtigheid voor God of een deel daarvan zijn?
Antwoord:
Omdat de gerechtigheid die voor Gods gericht bestaan kan, geheel volmaakt en in alle opzichten met Gods wet in overeenstemming moet zijn1, terwijl zelfs onze beste werken in dit leven allemaal onvolmaakt en met zonden bevlekt zijn2.

1 Deut. 27:26; Gal. 3:10. 2 Jes. 64:6.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 mei 2004 14:20

Het Weermannetje schreef:Idd, hetgene wat wij doen is niet verkeerd, maar omdat wij het verkeerd uitvoeren is het in zijn geheel verkeerd!

Jij draait ook om als een blad aan de boom zeg... :roll:

Niet mee eens.

Leggen jullie eens uit hoe je erbij komt dat alles wat je doet altijd met zonde bevlekt is?

joepie

Berichtdoor joepie » 11 mei 2004 14:22

Omdat je het als zondig mens doet. En door je zonde ben je vuil, daardoor bevlek je zelfs je goede werken.

Maar ze heten nog steeds goede werken. :wink:
Laatst gewijzigd door joepie op 11 mei 2004 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 11 mei 2004 14:29

Aragorn schreef:
Het Weermannetje schreef:Idd, hetgene wat wij doen is niet verkeerd, maar omdat wij het verkeerd uitvoeren is het in zijn geheel verkeerd!

Jij draait ook om als een blad aan de boom zeg... :roll:

Niet mee eens.

Leggen jullie eens uit hoe je erbij komt dat alles wat je doet altijd met zonde bevlekt is?

Sorry? Ik heb alleen gezegd dat als je de daad met de goede bedoeling doet, dat het dan goed is. Maar omdat een mens het nooit helemaal met de goede bedoeling doet, is het altijd verkeerd. En over uitleg? Zie die tekst die joepie heeft geciteerd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 mei 2004 23:01

Ik denk dat het antwoor dop de stelling afhangt van wie het doet.

Als jij als christen zoiets doet... omdat je van God en van je naaste houdt... is het goed... en niet een daad die met zonde bevlekt is. Als je gelooft ben je door Gods Geest die in je woont in staat om goede dingen te doen.

Als je God niet kent, de gever van het goede.... kun je wel het goede doen, maar het blijft zondig, omdat je Hem waar dat goede niet vandaan komt niet accepteert. Als ik jou 10 euro geef en jij geeft dat geld aan een zwerver doe je iets goeds. Maar als je niet erkent dat je die 10 euro van mij hebt gekgregen en het puur doet om er zelf beter van te worden is er iets mis... Omdat je het niet met dat doel hebt gekregen!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”