Berichtdoor TR86 » 20 apr 2004 20:21
Een zijn in Christus.
Hijwel heeft best een punt: de grote verdeeldheid van het lichaam van Christus (van allen die door het geloof een levende relatie met Jezus hebben) is eigenlijk heel vreemd. We mogen immers geloven dat Jezus Zijn kinderen bijeenbrengt uit alle denominaties en zich daarin niet laat binden door kerkmuren of aan kerkelijke regels. In alle kerken zijn dus echte gelovigen te vinden.
De gemeenschap van de gelovigen, die hier op aarde al aanwezig mag zijn in de gemeente, die, als het goed is, een 'gestalte is van de algemeen Christelijke Kerk', vind je vooral terug in het samen-gemeente zijn en ik denk zelf concreet in het bijzonder aan het Heilig Avondmaal.
In de praktijk betekent dit dat er in mijn woonplaats diverse groepen gelovigen zijn (waar oa het Avondmaal gevierd wordt), die echter in verschillende kerken samenkomen.
Ik denk dat het goed is om je allereerst heel bewust te zijn van het feit en Gods genade dat God werkzaam is in meerdere kerken dan de jouwe, ook al hebben die een wat andere kleur dan de jouwe.
Ik denk dat we enerzijds verder moeten kijken dan de traditie waarin onze kerk staat (komt bijv openbaar in liturgie en/of (stijl van) prediking), maar je moet de zaak niet forceren door te gaan streven naar een fusie van alle kerkelijke groeperingen omdat zij immers allemaal deel zijn van het lichaam van Christus. Je kunt niet klakkeloos over de diversiteit van kerkculturen heenstappen. Ik denk dat je dan meer heibel oproept dan dat het tot stichting van de gemeente van Christus is. Liefde onder elkaar is heel belangrijk!
Concreet denk ik dat bijv. gezamelijke bijbelstudies best realiseerbaar zijn, evenals bijv. een gezamelijke praise-avond, of gezamelijke thema-avonden over bijvoorbeeld zending en evangeliesatie. Dit zijn de wat meet overkoepelende dingen: van de gemeentelijke samenkomsten zou ik geen eenheidsworst willen maken. Accentverschillen zullen er altijd blijven en die moet je in hun waarde laten en niet weg willen poetsen (blijf de dialoog aangaan over deze dingen maar ik denk niet assimilatie in een multicultureel iets heilzaam is.
Op aarde zal de Kerk altijd verdeeld blijven, in de hemel is zij volmaakt. Het feest begint echter al hier: daar bedoel ik mee dat je neit al zuchtend over de gebrokenheid door het leven gaat maar blijft zien op Jezus!
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope