1 zijn in Christus (wat kunnen wij doen?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 apr 2004 15:54

Het Weermannetje schreef: Je moet kunnen zien dat je een christen bent door praat, daad, gelaat en gewaad.

ik denk zelf dat het korter is samen te vatten: je moet zijn zoals Jezus was!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 20 apr 2004 16:14

hijwel schreef:
Het Weermannetje schreef: Je moet kunnen zien dat je een christen bent door praat, daad, gelaat en gewaad.

hoezo door 'gelaat' ?

volgens mij heeft een christen dezelfde emoties dan een niet christen. Ja Hij zou blijer moeten zijn, maar dat zie je er ook niet altijd aan af :roll:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 apr 2004 16:54

@mic schreef:
hijwel schreef:

hoezo door 'gelaat' ?

volgens mij heeft een christen dezelfde emoties dan een niet christen. Ja Hij zou blijer moeten zijn, maar dat zie je er ook niet altijd aan af :roll:

ach ja je moet gewoon in alles op Jezus lijken. Sterker nog je moet leven zoals Jezus. in praat, daad, gelaat en gewaad. (haha, nou eigenlijk gewoon in alles) daarom kan ik ook wel instemmen met weermannetje alleen bedoelt hij mischien iets anders
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 20 apr 2004 20:21

Een zijn in Christus.

Hijwel heeft best een punt: de grote verdeeldheid van het lichaam van Christus (van allen die door het geloof een levende relatie met Jezus hebben) is eigenlijk heel vreemd. We mogen immers geloven dat Jezus Zijn kinderen bijeenbrengt uit alle denominaties en zich daarin niet laat binden door kerkmuren of aan kerkelijke regels. In alle kerken zijn dus echte gelovigen te vinden.

De gemeenschap van de gelovigen, die hier op aarde al aanwezig mag zijn in de gemeente, die, als het goed is, een 'gestalte is van de algemeen Christelijke Kerk', vind je vooral terug in het samen-gemeente zijn en ik denk zelf concreet in het bijzonder aan het Heilig Avondmaal.

In de praktijk betekent dit dat er in mijn woonplaats diverse groepen gelovigen zijn (waar oa het Avondmaal gevierd wordt), die echter in verschillende kerken samenkomen.

Ik denk dat het goed is om je allereerst heel bewust te zijn van het feit en Gods genade dat God werkzaam is in meerdere kerken dan de jouwe, ook al hebben die een wat andere kleur dan de jouwe.
Ik denk dat we enerzijds verder moeten kijken dan de traditie waarin onze kerk staat (komt bijv openbaar in liturgie en/of (stijl van) prediking), maar je moet de zaak niet forceren door te gaan streven naar een fusie van alle kerkelijke groeperingen omdat zij immers allemaal deel zijn van het lichaam van Christus. Je kunt niet klakkeloos over de diversiteit van kerkculturen heenstappen. Ik denk dat je dan meer heibel oproept dan dat het tot stichting van de gemeente van Christus is. Liefde onder elkaar is heel belangrijk!

Concreet denk ik dat bijv. gezamelijke bijbelstudies best realiseerbaar zijn, evenals bijv. een gezamelijke praise-avond, of gezamelijke thema-avonden over bijvoorbeeld zending en evangeliesatie. Dit zijn de wat meet overkoepelende dingen: van de gemeentelijke samenkomsten zou ik geen eenheidsworst willen maken. Accentverschillen zullen er altijd blijven en die moet je in hun waarde laten en niet weg willen poetsen (blijf de dialoog aangaan over deze dingen maar ik denk niet assimilatie in een multicultureel iets heilzaam is.

Op aarde zal de Kerk altijd verdeeld blijven, in de hemel is zij volmaakt. Het feest begint echter al hier: daar bedoel ik mee dat je neit al zuchtend over de gebrokenheid door het leven gaat maar blijft zien op Jezus!
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 apr 2004 21:25

Jaaaa, een gezamenlijke praise-avond van de ogg, ggn en gg!! :mrgreen:

TR86
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor TR86 » 21 apr 2004 14:40

Aragorn schreef:Jaaaa, een gezamenlijke praise-avond van de ogg, ggn en gg!! :mrgreen:

Is dit een serieuze reactie? Dat was mijn eerste reactie op deze kreet.

Uit deze reactie klinkt ook iets van: voel eens aan je hoofd, dat is toch onrealiseerbaar? Daar zit wel wat in denk ik.
Nu was een gezamelijke praise-avond maar een suggestie en bij nader inzien niet echt een realiseerbare suggestie bij de door Aragorn genoemde kerkgenootschappen.

Ik denk dat het belangrijkste in 'het een-zijn in Christus' is dar er een stuk bewust-zijn ontstaat in de kerken, dat Gods genade niet gebonden is aan kerkmuren of -regels en dat Hij Zijn kinderen bijeenbrengt uit vele denominaties, voordat je gezamelijk iets kunt organiseren.

Helaas is het met dat bewust-zijn in bepaalde kerken uitermate slecht gesteld...
Don't you ever forget that He has given us a future and a hope

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 21 apr 2004 16:12

Nee, het was geen geheel serieuze reactie. Ik ben overigens erg voor samenwerking tussen verschillende kerken, maar de kerken die ik noemde zijn niet zo into praiseavonden geloof ik, en omdat jij dat noemde.. naja, blabla.
Gezamenlijke bijbelstudie lijkt me wel een erg goed initiatief (niet dat een praiseavond dat niet is, maar dat wordt daar niet zo geaccepteert), waar men mi. niks op tegen kan hebben.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 08:37

Wat is een praiseavond precies?

wieb83zd
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor wieb83zd » 22 apr 2004 10:27

Het Weermannetje schreef:Wat is een praiseavond precies?
Samen lofliederen zingen, zeg maar een avond blijde praat, daad en gelaat.

Ik denk ook dat samenwerking op bepaalde vlakken heel wenselijk is. Als je bijvoorbeeld naar evangelisatie kijkt, dan denk ik dat samenwerking daarin alleen maar voor een breder draagvlak zorgt. Goede integratie van dit soort dingen moet mogelijk zijn en kan ook veel voordeel opleveren.

Een eenheid van kerken hoeft niet allemaal dezelfde erediensten te houden. Dat lijkt me ook juist niet wenselijk. De verschillen in stijl mogen we gewoon houden. Het gaat erom dat christenen elkaar accepteren en ook waarderen. Net zoals ik op mijn studentenvereniging niet een echte bal wil zijn, maar het wel waardeer dat er ook een ballendispuut is. (Niet helemaal correct voorbeeld, maar ok :lol:)
Reageren is geen kunst, begrijpen wel.
Afbeelding

Terug naar “Archief”