de wereld in Johannes 3:16

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Perpetua
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Perpetua » 22 apr 2004 08:05

[quote="Aragorn"]Hm, de dwaling van het voorziene geloof?

Maarreh, als er staat: de Zijnen hebben Hem niet aangenomen, wie worden daar dan mee bedoeld?[/quote]

Sorry, kheb onduidelijk geciteerd. In Joh 1:10,11 staat:
'Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
Hij is gekomen tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen'

Ik denk dat vers 11 een soort van herhaling van vers 10 is. 'Het Zijne' is de wereld, want die is door Hem gemaakt. Misschien dat met 'het Zijne' ook de Joden bedoeld worden.

Maar hoezo de dwaling van het voorziene geloof?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2004 11:20

Maarreh, als er staat: de Zijnen hebben Hem niet aangenomen, wie worden daar dan mee bedoeld?

Ik denk dat De Zijnen staat voor het uitverkoren volk Israel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kootje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor kootje » 22 apr 2004 12:31

Marnix schreef:
Maarreh, als er staat: de Zijnen hebben Hem niet aangenomen, wie worden daar dan mee bedoeld?

Ik denk dat De Zijnen staat voor het uitverkoren volk Israel.

Ik denk het ook. Jezus kwam allereerst tot het Joodse volk. Pas later is het Evangelie van Jezus tot de heidenen gekomen.
Laat ons dan met vrijmoedigheid toegaan tot den troon der genade, opdat wij barmhartigheid mogen verkrijgen, en genade vinden, om geholpen te worden ter bekwamer tijd. (Hebr. 4:16)

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 12:42

@mic schreef:
mystery schreef:
@mic schreef:Het probleem is dat niet alleen Johannes 3:16 over het heil of verzoening van de wereld/ iedereen spreekt, er zijn er nog tientallen. tLijkt mij nogal onontkenbaar als je de hele bijbel serieus wilt nemen. Alvast past het niet in je theologische straatje.

Wat bedoel je met je laatste zin??
Het past niet in het beeld van de uitverkiezing, oftewel als God wil dat iedereen zalig wordt heeft hij 2 soorten willen omdat hij 1. wil dat iedereen zalig wordt, 2. niet wil dat iedereen zalig wordt want hij kiest niet iedereen uit. (er zijn allerlei mooie theorien voor om het wel kloppend te krijgen hoor daar niet van)

Jij noemt dat theorien, maar dat is de waarheid! God wil dat iedereen zalig wordt, maar iedereen wil zelf niet zalig worden.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 22 apr 2004 12:51

Ben ik mee eens Weermannetje!

Bedankt voor jullie meedenken.

Ik heb zelf ondertussen ook hard nagedacht.
Het kwam op mij heel erg hard over zondag... Ik wilde bijna de kerk uitlopen. Maar ergens hebben ze wel gelijk denk ik. Toch vind ik dat ze dit niet zo moeten zeggen. Zo kweek je passieve mensen. (als het toch al vast ligt, kan je net zo goed er op los leven..)
Ik denk dat God de hele wereld liefheeft. Dat Christus lijden en sterven zoveel ruimte bezit dat heel de wereld erdoor gered kan worden. Maar dat de mens zelf niet wil. (wat Weermannetje ook zei)

toch weet ik nog niks zeker.. :oops:
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 13:04

Er ligt de eis om je te bekeren, dus passieve mensen worden dan niet gepreekt hoor. Verder ben ik het wel met je eens.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 22 apr 2004 13:13

Het Weermannetje schreef:Er ligt de eis om je te bekeren, dus passieve mensen worden dan niet gepreekt hoor. Verder ben ik het wel met je eens.

Wel waar, want jij zegt: God moet het doen, want een mens kan zich niet bekeren. Je blijft in hetzelfde kringetje redeneren... Dus je komt er niet uit.... Dus wordt je passief. Want God moet het doen, als ik maar twee keer per zondag naar de kerk ga, dan komt het wel goed. Verder kan ik wel raak leven, want als ik niet uitverkoren ben, kom ik er toch niet.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 22 apr 2004 13:14

Het Weermannetje schreef:Er ligt de eis om je te bekeren, dus passieve mensen worden dan niet gepreekt hoor. Verder ben ik het wel met je eens.

Ja natuurlijk ligt er de eis. En die hoor ik gelukkig dan ook verkondigen. Maar toch heb ik het idee dat de mensen denken 'het komt vanzelf wel'.
Doordat je teveel nadruk op 'God moet het doen' legt, worden mensen passief gemaakt. Je kan het toch zelf niet? Dus....

Snapt gij?

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 13:15

Oke, leg jij het nou maar op je eigen manier uit. Volgens mij is deze discussie al 10 keer gevoerd. Kom op, on-topic.

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 22 apr 2004 13:31

sorry, maar wie gaat er off-topic? weermannetje...

ok, on-topic:
gelukkig dat ik grieks kan lezen...!! Dat is de beste manier om zo dicht mogelijk bij Gods woord te blijven.

kosmos in Johannes 3 betekent toch echt wel: wereld!

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 22 apr 2004 13:38

Maar dat is dan ook echt DE wereld? Niet de wereld van de uitverkorenen?

Christa
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Christa » 22 apr 2004 13:40

mystery schreef:Maar dat is dan ook echt DE wereld? Niet de wereld van de uitverkorenen?

de wereld van de uitverkorenen? dat staat nergens.... de wereld... niet afgebakend ed...

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 22 apr 2004 13:42

Christa schreef:
mystery schreef:Maar dat is dan ook echt DE wereld? Niet de wereld van de uitverkorenen?

de wereld van de uitverkorenen? dat staat nergens.... de wereld... niet afgebakend ed...

Dat maakten ze er van... en ik weet niet of ik dat moet geloven..

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 apr 2004 13:43

Christa schreef:sorry, maar wie gaat er off-topic? weermannetje...

ok, on-topic:
gelukkig dat ik grieks kan lezen...!! Dat is de beste manier om zo dicht mogelijk bij Gods woord te blijven.

kosmos in Johannes 3 betekent toch echt wel: wereld!

ja aardbol dus.

kan dus bijvoorbeeld Zijn schepping betekenen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 22 apr 2004 14:02

Hier hoeven idd niet de mensen worden bedoeld. En je kunt ook niet zeggen dat de gehele wereld van mensen werd bedoeld. Je hebt ook een wereld van uitverkorenen.

Terug naar “Archief”