Alex Leusink schreef:Ongeloof is niet vertrouwen.
Ik vind dat een ontzettend veroordelende opmerking.
Je moet wel
geleerd hebben te vertrouwen. Wanneer je als kind vanaf je vroegste herinnering geleerd hebt dat een volwassene niet te vertrouwen is, hoe wil je dan vertrouwen op God?
Er is nog iets wat mij in dit topic stoort: of geloof een daad van ons is. Het is God die ons het geloof schenkt. "Heer kom mijn ongeloof te hulp"...
Sommige mensen geloven dwars tegen alle dagelijkse feiten in, anderen kunnen het eenvoudig weg niet.
Ze hebben teveel gezien wat niet strookt met 'christen-zijn'. (of zien het teveel). De wijze waarop gelovigen af en toe met elkaar omgaan zou je jouw geloof doen verliezen...
Ik geloof dat ik het elders hier al eens gezet heb. In een EO-programma zei iemand: "het is mijn taak om van mijn kinderen te houden, het is
Gods taak mijn kinderen aan te raken. Ik kan alleen maar proberen voor te leven wat het geloof voor mij betekent."
Ja, ik ben gelovig. Met Romeinen 8:16 kan ik zeggen: "Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn". Ik wéét het gewoon.
Wat mij aldoor weer opvalt in veel topics is dat het allemaal zo zwaar is.
Zonde? Ja natuurlijk zondigen we. Maar ik ben en blijf Gods kind.
Daar mag ik uit leven.
Mijn kinderen gaan af en toe zwaar de fout in. Maar ze blijven daarom wel mijn kinderen - dat gaat nooit meer over. En dat wéten ze ook. Zou er iets heel ernstigs gebeuren, ze weten domweg dat de deur hier niet voor ze gesloten zal worden.
Nog meer dan dat is God. Liefde... Dáár mag ik uit leven, in de vreugdevolle zekerheid dat ik Gods liefde niet kan verspelen... dat ik kind mag zijn en 'spelen' voor Zijn aangezicht.
En misschien moet Hij af en toe corrigeren, maar in Christus Jezus ben ik voorgoed veilig bij God.
Ja en dat is geloof. Maar dat is mij geschonken...
Riska