Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 12:32

Ik ook, want het is inderdaad helemaal geen speciale wijn hoor, als je het op de catechisatie drinkt. Het heeft tijdens het Heilig Avondmaal een diepere betekenis.

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 23 mar 2004 12:45

Ik weet wel dat het niet speciaal is... waarom de dominee het deed? waarschijnlijk omdat het over was en omdat ze het niet zolang willen/kunnen bewaren...
zullen we nu weer BOT gaan? :wink:
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 mar 2004 13:03

wat ik mezelf afvraag: iemand die onterecht aan het avondmaal begeeft drinkt zichzelf een oordeel, maar ja dat oordeel ruste toch al op hem (anders zou hij terecht aan het avondmaal gaan) dus wat maakt dat dan nog uit. Of zou juist dat er mee bedoeld worden?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 13:06

Een ander oordeel. Wat voor oordeel weet ik niet, maar ik denk dat je het oordeel in dit verband als oordelen moet zien.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 mar 2004 13:46

Volgens mij wordt met die tekst van je een oordeel eten en drinken bedoelt dat mensen niet om maar lekker te kunnen eten en drinken aan moeten gaan. Dat was in de tijd van Paulus soms het geval, omdat er toen hele maaltijden georganiseerd werden en mensen daar naar toe gingen om eens lekker te slempen ipv de nagedachtenis te eren..

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 mar 2004 14:40

Net of Avondmaalswijn zulke speciale wijn is. Je neem wel zo weinig dat het niet uitmaakt of het zure of zoete of droge wijn is. Ik ben dus wel benieuwed naar de reden van die dominee om op cath. de avondmaalswijn te delen met z'n cathechisanten.

Ehm waarom zouden ze niet een keer mogen proeven hoe dit wijn smaakt? Daarmee geeft de dominee zelf aan dat de wijn zelf niet bijzonder is... en dat het tijdens het avondmaal alleen speciaal is omdat het symbolisch smaakt. Nu weten de jongeren hoe de wjin tijdens het avondmaal smaakt... :) Onze koster voerde het avondmaalsbrood dat over was vaak aan de eendjes... dus waarom zouden de cathechesanten geen slok wijn mogen hebben he :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 24 mar 2004 13:35

Bedankt voor jullie reacties!!

*Wil nog veel meer ervaringen/verwachtingen horen*

Nog een vraag: Toen je belijdenis hebt gedaan, of volwassen gedoopt bent, heb je toen gelijk de eerste keer aan het avondmaal deelgenomen, of later pas... en waarom wel of niet?

*ik weet dat er ook kerken/gemeentes zijn waarbij je geen belijdenis hoeft te doen ofzo om aan het avondmaal te mogen, dus deze vraag is niet voor iedereen;)*

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 24 mar 2004 14:34

Acire schreef:Nog een vraag: Toen je belijdenis hebt gedaan, of volwassen gedoopt bent, heb je toen gelijk de eerste keer aan het avondmaal deelgenomen, of later pas... en waarom wel of niet?

Ik ben volwassen gedoopt in mei 2001 en in juli 2001 ben ik aan het avondmaal gegaan. (Wegens vakantie en ziekte helaas de avondmaalsdiensten direct na de doop gemist! :D )
Oja, waarom wel: omdat ik toen geloofde dat het avondmaal ook voor mij was. (zie eerdere verhaal). De gebeurtenis in de katholieke kerk en de beslissing voor doop hangen sterk met elkaar samen in mijn geval, dus vandaar! :mrgreen:
Eq.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 24 mar 2004 14:43

Acire schreef:Bedankt voor jullie reacties!!

*Wil nog veel meer ervaringen/verwachtingen horen*

Nog een vraag: Toen je belijdenis hebt gedaan, of volwassen gedoopt bent, heb je toen gelijk de eerste keer aan het avondmaal deelgenomen, of later pas... en waarom wel of niet?

*ik weet dat er ook kerken/gemeentes zijn waarbij je geen belijdenis hoeft te doen ofzo om aan het avondmaal te mogen, dus deze vraag is niet voor iedereen;)*
Ik ga al wel een jaar of 2 aan het avondmaal maar word pas aanstaande zondag gedoopt :roll:
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 mar 2004 12:59

Ik wel... ik wilde daarvoor ook al wel maar moest eerst belijdenis doen.. :) Ik heb de eerste keer deelgenomen ja.

Ik wil een stelling hierover bespreken:

Als je belijdenis hebt gedaan maar daarna niet aan het avondmaal klopt er iets niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joris

Berichtdoor joris » 25 mar 2004 13:06

ik ben het eens met de stelling. ASls je belijdenis doet, geloof je in GOd, geloof je dat je zondig bent en geloof je dat je gered bent door Christus. En in de bijbels taat dat het avondmaal voor zondaars is, dus ook voor jou.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 25 mar 2004 13:22

Zo'n discussie is al ergens anders ongeveer gaande.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 13:40

iets genuanceerder, je kunt wel belijdenis gedaan hebben, maar er kan iets tussne jouw en God instaan waardoor je en keer avondmaal overslaat
Afbeelding

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 mar 2004 13:46

@mic schreef:Ik ga al wel een jaar of 2 aan het avondmaal maar word pas aanstaande zondag gedoopt :roll:

Een fijne, gezegende zondag toegewenst @mic!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 14:21

Cathy schreef:
@mic schreef:Ik ga al wel een jaar of 2 aan het avondmaal maar word pas aanstaande zondag gedoopt :roll:

Een fijne, gezegende zondag toegewenst @mic!
thanx!
Afbeelding

Terug naar “Archief”