Vrij van de wet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 mar 2004 10:20

jacobH schreef:
Maarten schreef:kan iemand uitleggen waarom David gestraft werd na de de zonde met Batseba en de volkstelling?
Wat was het karakter van die straf? Ik ben geneigd dat te zien als kastijding ten goede, uit liefde.
En Annanias en Zafira dan?

HereIam schreef:Waar staat in het NT dat we ons moeten houden aan de wet?
Jak 2:10 Want wie de gehele wet zal houden, en in een zal struikelen, die is schuldig geworden aan alle.

Volgens mij zeg Jakobus het perfect in Jak 1:25 "Maar die inziet in de volmaakte wet, die der vrijheid is, en daarbij blijft, deze, geen vergetelijk hoorder geworden zijnde, maar een dader des werks, deze, zeg ik, zal gelukzalig zijn in dit zijn doen."

De volmaakte wet is de wet der vrijheid. Als wij ons volledig aan de wet van God zouden houden zouden wij vrij zijn van het oordeel. Natuurlijk kunnen wij allemaal die wet niet houden, maar hoe meer we het doen hoe meer vrij wij zijn. De wet is dus geen beperking het is wat ons vrij maakt.

Wat is die wet der vrijheid dan? Ook dat legt Jakobus uit:
Jak 2:8 Indien gij dan de koninklijke wet volbrengt, naar de Schrift: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven, zo doet gij wel;
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 mar 2004 14:26

helemaal mee eens @tlantis
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 25 mar 2004 16:17

@tlantis schreef:
jacobH schreef:
Maarten schreef:kan iemand uitleggen waarom David gestraft werd na de de zonde met Batseba en de volkstelling?
Wat was het karakter van die straf? Ik ben geneigd dat te zien als kastijding ten goede, uit liefde.
En Annanias en Zafira dan?
In de eerste plaats de correctie. jacob stelde de vraag en ik gaf een antwoord.

Vervolgens wordt deze vraag nu wel enigszins uit het verband gehaald. Het punt van Jacob was dat hij zich afvroeg waarom David gestraft werd, om zijn zonde met Batseba, hoewel hij een kind van God was en zijn zonden vergeven waren en dat ook David vrij was van de toorn van God. God straft de zonde geen tweemaal was de gedachte.

In het geval van Annanias en Zafira moet ik helaas zeggen dat God de zonde eenmaal gestraft heeft aan henzelf en dat Christus niet voor hen heeft geleden.
The one thing you can give and still keep is your word.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 25 mar 2004 20:56

in het geval van David, wordt hij juist door die straf niet behoed voor het nog vaker doen van die zonde, als dingen die verkeerd zijn geen direct waarneembare negatieve gevolgen hebben blijven we ze dan neit vaak doen. (zoiets als films die net niet door de beugel kunnen e.d, als m'n pc elke keer ontploft zou ik waarschijnlijk minder kijken 8))
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

niels82
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor niels82 » 25 mar 2004 21:25

@mic schreef:in het geval van David, wordt hij juist door die straf niet behoed voor het nog vaker doen van die zonde, als dingen die verkeerd zijn geen direct waarneembare negatieve gevolgen hebben blijven we ze dan neit vaak doen. (zoiets als films die net niet door de beugel kunnen e.d, als m'n pc elke keer ontploft zou ik waarschijnlijk minder kijken 8))

Een virus dat zichzelf activeerd -uiteraard op je eigen pc- is misschien wat effectiever dan een ontploffende pc, als je een wat gewaagde film kijkt :mrgreen:
Love can grow in all kinds of weather
As long as it is... planted in two hearts together!

Terug naar “Archief”