Satanisme... geloof?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 17 mar 2004 14:53

Raido schreef:dat weet VJ heeeel goed :P

Of is VJ Raido, dat kan natuurlijk ook. Dan weet ze het idd heel goed.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Vrouwe Justitia
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Vrouwe Justitia » 17 mar 2004 14:54

Misschien weet ik dat inderdaad heel goed ;)

Maar sowieso, als God jou niet wil, heb je de verkeerde voor je. Een God die onvindbaar is, een God die niet antwoordt, is geen god.
If you want world peace, fight for justice.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 mar 2004 14:59

wie weet Gandalf... Raido is een hij en VJ een zij...

maar dat is überofftopic
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 17 mar 2004 15:27

Raido schreef:Nee hoor ... gaat over iemand anders.. gelukkig ...
Waarom "gelukkig"?

Marnix schreef:Klopt, satanisme is niet satan vereren maar jezelf... Maar als je dat doet eer je hem genoeg, dan is hij meer dan tevreden. Volgens mij gaat het satan er ook niet om dat je hem dient.... zolang je God maar niet dient.
Misschien is er wel geen verschil tussen jezelf eren en saten eren...? Als we geloven dat de bijbel en God waar zijn is het gericht zijn op de ander (God en medemens) ipv op jezelf je levensdoel en eer je God daarmee. De andere kant is dan die van de satan. En zit de satan niet in ieder van ons?

Aan Jezus heb ik nooit iets gehad, twee jaar lang wilde ik... en Hij niet... nu hoeft het van mij niet meer.... ik been geen Satanist... en een satanist is geen satansaanbidder

Ik weet nooit echt wat ik hierover moet zeggen. "Oprecht zoeken" enzo lijkt me allemaal maar een dooddoener, er staat niet: "zoekt lang/oprecht/op de juiste manier/vol goede intenties/enz en gij zult vinden"... (alleen dat je vroeg moet zoeken, maar zo oud zijn we hier nog niet, dus dat kan ook het probleem niet zijn..)

Mischien is het inderdaad wel een kwestie van willen luisteren. Gods stem willen horen. Maar dat is wel erg moeilijk, want je hebt zo het gevoel dat je eigenlijk alleen maar bezig bent bepaalde dingen een betekenis te geven die je zelf graag wilt.. :roll:

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 18 mar 2004 10:49

Raido moet maar accepteren dat God op ondoorgrondelijke manieren werkt; niet altijd zoals jij dat wilt. Het is egoistisch om te verlangen dat God alles doet wat jij maar wilt. Geloof me, ik heb veel tegenslagen in mijn leven gehad, en eindelijk, eindelijk gaat het nu goed met me. Het heeft 6 jaar van mijn leven gekost.
Maar ondertussen mag ik Christus kennen als mijn Verlosser. Je moet er ook wat moeite voor doen...

Ik zei ook IK VIND ...dat duidt al op een mening hor, wie dat ook zei...
Engaged @ 07-01-2005

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 mar 2004 11:09

Yes ... nou ik heb me zelf naar 12 jaar gevonden en gaat nu beter ben nu 17 en voel me aardig (kan altijd beter)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 mar 2004 11:30

Raido:
ik zie echt geen kwaad in het luisteren van een goede metalopera (Rhapsody, Aina, Avantasia... maar er zullen er velen zijn die zeggen dat dit kwaad of fout is...

Ik zie er niet veel fouts in :) Avantasia is erg goed. Rhapsody ook :) Aina ben ik ietsje minder van gecharmeerd maar goed, genoeg offtopic weer :)

Quote:
Dit ken ik Raido! Dit ken ik heel goed.

Tja... dat zou zomaar kunnen he? Heb je dit persoonlijk meegemaakt in je ziele/geest/geloofsstrijd.?

Ik heb het persoonlijk meegemaakt en maak het momenteel ook mee.

M@rije:
Raido moet maar accepteren dat God op ondoorgrondelijke manieren werkt; niet altijd zoals jij dat wilt. Het is egoistisch om te verlangen dat God alles doet wat jij maar wilt.

Met zo'n reactie kun je niet veel. Je moet maar dit en je moet maar dat, alsof het zo gewoon is. Ik vind het eerder egoistisch van God...

En het gaat er niet om dat jij na zes jaar Chritus gevonden hebt. Het gaat over satanisme (en jouw reactie daarop). En het is enorm frustrerend als God het laat afweten (ookal is dat misschien alleen maar een gevoel...)

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 21 mar 2004 15:07

Als God iets NIET is, is het een egoist...moet je eens horen wat je zelf zegt Kurtyo.

En Raido...wil je zeggen dat je al op je vijfde bezig was met het zoeken van God? Kan hor, niet daarvan, maar vind t zo apart.

Je krijgt niet altijd antwoord zoals jij dat wilt...
Engaged @ 07-01-2005

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 21 mar 2004 18:53

M@rije schreef:Als God iets NIET is, is het een egoist...moet je eens horen wat je zelf zegt Kurtyo.

Lieve M@rije,

ik weet heel erg goed wat ik zelf zeg. Dat weet ik zelfs beter dan jij. En het voelt zo ja, het voelt alsof God me in de steek laat. En het voelt alsof God het laat afweten. Dan kun jij heel braaf je verhaaltje doen en mij vermanen, maar nogmaals: daar kan ik niets mee.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 21 mar 2004 21:03

Lieve Kurtyo....

kvind t vrij hard als je kunt zeggen dat God egoistisch is. Ik begrijp best dat je denkt dat God zich afkeert.
In de Bijbel staan ook genoeg voorbeelden die aangeven dat God (voor een tijdje) Zijn aangezicht afkeert.
Maar ik spreek ook uit ervaring, en hoewel het lang kan duren..toch kun je er niet onderuit dat Hij je niet uit het oog verliest. Ik hoop van harte dat je dat nog eens mag ervaren. Als ik naar mezelf kijk, achteraf, stond ik er niet ECHT voor open. Ik wilde bepaalde dingen niet voor Hem opgeven, en nog steeds betrap ik me daarop. Jij bent natuurlijk heel anders, en ik kan idd een mooi verhaal vertellen, maar toch hoop ik dan dat je er wat aan hebt ofzo...
Engaged @ 07-01-2005

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 mar 2004 12:26

M@rije schreef:Lieve Kurtyo....

kvind t vrij hard als je kunt zeggen dat God egoistisch is. Ik begrijp best dat je denkt dat God zich afkeert.

Als je dat dan snapt waarom snap je dan niet dat ik God als egoist zie/ervaar (overigens zeker niet altijd).

In de Bijbel staan ook genoeg voorbeelden die aangeven dat God (voor een tijdje) Zijn aangezicht afkeert.

Leuk hoor, maar ik ben geen Bijbels figuur. M.a.w. iedere situatie is andes, zo ook die van mij.

Maar ik spreek ook uit ervaring, en hoewel het lang kan duren..toch kun je er niet onderuit dat Hij je niet uit het oog verliest. Ik hoop van harte dat je dat nog eens mag ervaren. Als ik naar mezelf kijk, achteraf, stond ik er niet ECHT voor open. Ik wilde bepaalde dingen niet voor Hem opgeven, en nog steeds betrap ik me daarop. Jij bent natuurlijk heel anders, en ik kan idd een mooi verhaal vertellen, maar toch hoop ik dan dat je er wat aan hebt ofzo...

Gelukkig dat je het inziet. En ik hoop ook dat het ooit/snel anders wordt. Maar ik snap niet dat het 'hard' is. Gevoelens zijn niet zo zeer hard. Ze zijn niet altijd juist, laten we hopen dat mijn gevoel nu geen gelijk heeft.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 23 mar 2004 10:38

nou, iemand een egoist noemen is nou niet bepaald compliment, of wel dan? als iemand dat tegen jou zegt, terwijl je juist alles voor de ander gaf, voel je je waarschijnlijk diep beledigd.
dus waarom God niet?
Hij heeft zoveel geduld met jou. Kijk eens naar wat we iedere dag fout doen, het is niet meer op te noemen aan het einde van de dag. Maar hij is iedere bereid om je te vergeven. Noem je dat egoistisch?
En dat is niet voor ieder geval anders Kurtyo, voor God is ieder mens gelijk. Ik begrijp dat jij dat niet zo voelt, dat jij denkt dat je anders bent, maar voor God ben je dat niet. Ieder mens is een zondaar...
klinkt vrij zwaar, maar je bent het er wel mee eens neem ik aan.
Ik zeg niet, dat als je bid enzovoorts dat God je dan wel meteen verhoort. En gaan soms jaren overheen, zoals bij jou en mij. Maar aan het einde van de rit was het de moeite waard, trust me on that one!
Na goed, dit is het laatste wat ik erover schrijf, want het menselijk hart is niet door mij te veranderen. Khoop echt dat je God nog eens mag vinden, en de duivel met rust laat
Engaged @ 07-01-2005

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 mar 2004 10:41

Natuurlijk is het satanisme een geloof. Mensen die humanist zijn geloven ook ergens in. Die hebben ook een geloof. Iedereen gelooft eigenlijk wel ergens in. Behalve als je nergens vindt wat je zoekt. Maar dan nog ga je er naar op zoek. Dit als antwoord op de vraag of satanisme een geloof is.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 mar 2004 19:35

Beste M@rije,

nee, het is geen compliment. En eerlijk gezegd was het ook niet bedoeld als compliment. Ik kan me ook indenken dat God, terrecht, boos zou zijn op mij. Maar dat alles neemt mijn gevoel niet weg. Verder weet ik niet eens of ik wel geloof in de liefdevolle God uit de Bijbel.
Het feit dat het voor mij duidelijk is dat er een God is, wil niet zeggen dat ik ook in de liefde geloof of dat ik geloof in liefdevolle Goden.
Dat er jaren overheen gaan weet ik ook, ik voel me namelijk al enkele jaren minder prettig en ik heb al jaren moeite met het geloof. Soms ook wel genoeg van het geloof.
Verder snap ik je laatste zin niet (hoewel, hij staat er verkeerd): je zegt dat je hoopt dat ik God vind, en dat ik de duivel met rust moet laten :)

Het Weermannetje:

natuurlijk is satanisme een geloof. Maar geen geloof in een God of in een Satan (DE fout van de naam). Echte satanisten geloven in zichzelf e.d. Heel ingewikkeld en heel uitgebreid allemaal. Humanisten geloven ook in iets: in menselijkheid en in mensen, e.d. (heel kort door de bocht en er is heel veel op aan te merken, dat weet ik). Zelfs atheisten geloven...

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 23 mar 2004 19:43

Echte satanisten geloven in zichzelf e.d.

Het zijn dus grote egoisten. Zo komt het op mij over.

Terug naar “Archief”