Het is over......

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 27 feb 2004 02:11

Op http://www.adherents.com/ staan een boel getalletjes over de huidige grootte van religies (wereldwijd), alleen geen groeicijfers.
bv:

Code: Selecteer alles

Top 10 Largest National Christian Populations
Rank   Nation   Number   Percent   
1    USA       224,457,000    85%    
2    Brazil    139,000,000    93%    
3    Mexico     86,120,000    99%    
4    Russia     80,000,000    60%    
5    China      70,000,000    5.7%    
6    Germany    67,000,000    83%    
7    Philippines       63,470,000    93%    
8    United Kingdom    51,060,000    88%    
9    Italy      47,690,000    90%    
10    France    44,150,000    98%    
11    Nigeria   38,180,000    45%

(van de christenen is wereldwijd 50 % RK en 20 % protestant)

en een wat oudere:

Code: Selecteer alles

Top 10 Countries
With Highest Percentage of Atheists (1991)
Country   Percent
Atheist   
East Germany   88.20%   
Slovenia       29.80   
Russia         27.30   
Israel         25.60   
Netherlands    24.10   
Hungary        23.30   
Norway         14.90   
Britain        14.00   
West Germany   12.10   
New Zealand    11.50
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 27 feb 2004 11:46

Dag allemaal,

Heb echt m'n best gedaan, maar het blijkt echt heel moeilijk te zijn om cijfers te vinden over de ontwikkeling van religie wereldwijd. Veel verder dan de site van Frost kom ik ook niet :( .

Waarom jullie nou allemaal over Azië beginnen is mij een raadsel. Laten we voor het gemak even stellen dat Azië uit 2 landen bestaat: China met 1,2 miljard en India met 1 miljard inwoners, samen dus goed voor 1/3 deel van de wereldbevolking. De verschilende statistieken lopen soms ietwat uiteen, maar de hoeveelheid christenen in deze landen wordt ongeveer geschat op 1 a 2 %. Dat gaat dus werkelijk nergens over, als je dat afzet tegen die 2 miljard, die ergens anders of nergens in geloven. Werk aan de winkel zou ik dus zeggen. En een beetje opschieten, want je weet waarschijnlijk wel dat de Islam wereldwijd de snelst groeiende religie is. Straks zijn ze jullie te snel af :wink: .

En dan afrika gaan aanhalen, kom op zeg. We kunnen rustig stellen dat de westerse cultuur wat verder is ontwikkeld dan die van afrika. Wat je doet is eigenlijk naar het verleden kijken, zo stond het er in Europa een aantal eeuwen geleden ook voor. Trek hieruit dus maar de conclusie dat het met deze achterlopende culturen net zo zal vergaan als met de westerse. Alle westerse landen (amerika uitgezonderd) hebben de laatste eeuw alleen maar een afname aan religie laten zien. Door de voortschrijding van de wetenschap en de mixing van culturen is dit een onafwendbaar, en onomkeerbaar proces. Of je het nu leuk vind of niet.

Dan nog even wat reacties:

Klaas schreef:Het aantal christenen stijgt wereldwijd nog steeds...
Het aantal moslims harder.......

everlastingman schreef:Beste heiden,

Deze cijfertjes zeggen iets over Nederland. Het zou mischien helpen om de cijfertjes van de steigingen van het aantal echtscheidingen en de groeiende vervaging van normen en waarden en de verkilling van onze maatschappij hier aan te spiegelen. Wat denk je te verwachten over 100 jaar? progressie?

Overigens de eerste Christen gemeentes bestaan al lang niet meer, daar spreekt men inmiddels Islamitisch. Het vuur was daar gedoofd, maar fakkelde in europa juist op. Wereldwijd zeggen deze cijfers dus niet veel.
Sorry, maar ik snap niet echt veel van je berichtje. Wat bedoel je met: "Wat denk je te verwachten over 100 jaar? progressie?" En sinds wanneer spreken mensen Islamitisch?

brion schreef:
joepie schreef:Het is pas "over" op de jongste dag, als Christus weer terug komt!
Dan zal blijken wie zuiver is en rein.
En dan zul je weten heiden of je het juiste deel gekozen hebt.

Ik denk dat je vergeet te vermelden, dat niet alleen voor heiden geldt of hij het "juiste deel" heeft gekozen, maar dat hetzelfde geldt voor jou en mij. Als we ons daar wat meer mee bezig zouden houden, hebben we misschien wat minder behoefte om heiden te beoordelen.
Dank je Brion, dat lijkt me een beter plan.
Joepie, je naam komt zeker van : "Joepie, ik zit bij de goeien!!!" Neem een voorbeeld aan Ikke21, die zich oprecht zorgen om mij lijkt te maken. Dat komt op mij heel wat christelijker over dan dat ik-lekker-wel-en-jij-lekker-niet-zinnetje van je.

Groet Heiden 8)

joepie

Berichtdoor joepie » 27 feb 2004 13:02

Als jij dat zo wil lezen! Moet je dat zeker doen.
Hetzelfde geld voor jou.
Jullie gaan lekker verliezen! Zo komt jou reactie op mij over.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 feb 2004 13:08

ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 feb 2004 14:12

heiden schreef:Waarom jullie nou allemaal over Azië beginnen is mij een raadsel.

omdat daar het aantal christenen ondanks de felle vervolgingen stijgt.

heiden schreef:En dan afrika gaan aanhalen, kom op zeg. We kunnen rustig stellen dat de westerse cultuur wat verder is ontwikkeld dan die van afrika. Wat je doet is eigenlijk naar het verleden kijken, zo stond het er in Europa een aantal eeuwen geleden ook voor. Trek hieruit dus maar de conclusie dat het met deze achterlopende culturen net zo zal vergaan als met de westerse. Alle westerse landen (amerika uitgezonderd) hebben de laatste eeuw alleen maar een afname aan religie laten zien. Door de voortschrijding van de wetenschap en de mixing van culturen is dit een onafwendbaar, en onomkeerbaar proces. Of je het nu leuk vind of niet.

In Afrika gaat het totaal anders dan in Europa een paar eeuwen geleden. Volgens mij is hun geloof echter dan dat van het hele Nederlandse volk dat 100 jaar geleden naar de kerk ging. Ik weet niet hoe het precies verdeeld is, maar ik weet wel dat er meer evangelischen in Afrika wonen dan 100 jaar terug in Nederland en die hebben meestal een echter geloof dan mensen die naar de katholieke of protestantse kerk gaan omdat het nu eenmaal zo hoort.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Het is over......

Berichtdoor Gershwin » 27 feb 2004 16:06

heiden schreef:Dag allemaal,

Het spijt me voor jullie, maar het is over met het christelijk geloof. Uiteindelijk zal de mensheid inzien dat het allemaal onzin is. Als ik de lijntjes doortrek, geef ik jullie nog zo'n 100 jaar. Jammer dat ik dat niet meer kan meemaken :(. Nederlands Hervormd is helemaal treurig, daar is zelfs met die grote gezinnen niet meer tegenaan te fokken :wink:.

Afbeelding

heiden 8)

Uitermate intelligent ook om niet te vermelden dat de overige kerkelijke denominaties hun leden verdrievoudigd zagen in 30 jaar :mrgreen: Je spitsvondigheid verbaast me :lol: :lol: :lol: *lacht Heiden in zijn gezicht uit*

Ik vind het overigens wel logisch dat de traditionelere kerken slinken ten koste van evangelisch etc., maar goed, das een discussie apart.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

drosofila
Verkenner
Verkenner

Re: Het is over......

Berichtdoor drosofila » 27 feb 2004 17:09

Gershwin schreef:Uitermate intelligent ook om niet te vermelden dat de overige kerkelijke denominaties hun leden verdrievoudigd zagen in 30 jaar.

Over welke kerkelijke denominaties heb je het dan, Gershwin?

Gershwin schreef:Ik vind het overigens wel logisch dat de traditionelere kerken slinken ten koste van evangelisch etc., maar goed, das een discussie apart.

Misschien is dat een discussie apart, en moeten we daar een andere draad voor openen, maar ik zou het wel heel interessant vinden. Wie nog meer?
Gershwin, begin jij met een uitleg over jouw stelling? Ik doe zeker mee, want dit is een belangrijk topic, me dunkt.
Heiden, daar kan jij zeker ook nog aan bijdragen.
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

schroefstrik
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schroefstrik » 27 feb 2004 18:16

Beste heiden,

Je moet weten dat je aan mij een vriend erbij hebt gekregen. Geweldig, de grote vijand verliest steeds meer mensen. Dat betekend dat er steed meer mensen demoraliseren. Die iritante christenen verliezen steeds meer mensen, die daarmee hun eigen ondergang tegemoet lopen. Geweldig hé. Moet je voorstellen dat steeds meer gezinnen verscheurd zullen worden door echtscheidingen. de toekomst ziet er goed uit voor ons heiden. Tegenwoordig raken gelukkig steeds meer mensen het beeld kwijt van gezonde verhoudingen. Zo heb ik de mensen er van kunnen overtuigen dat homohuwelijken of zelfs huwelijken tussen mens en dier normaal gevonden worden. Een andere ontwikkeling is tegenwoordig verschillende kerken die samengaan en eenheid zoeken. Ik maakte me er in het begin wat zorgen daarover maar gelukkig zijn er een aantal mensen zich zijn gaan afscheiden van hun kerk. Het is geweldig om te zien hoe mensen die vroeger door een deur gingen nu hun hoofden voor elkaar omdraaien wanneer men elkaar tegenkomt.

Groeten,
Schroefstrik (je vriend)
directeur Schroefstik advocaten b.v., afdeling demonie en onderdrukking
Laatst gewijzigd door schroefstrik op 28 feb 2004 03:47, 4 keer totaal gewijzigd.

drosofila
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor drosofila » 27 feb 2004 18:44

schroefstrik schreef:Beste heiden,

Je moet weten dat je aan mij een vriend erbij hebt gekregen. Geweldig, de grote vijand verliest steeds meer mensen.
Dat betekend dat er steed meer mensen demoraliseren. Die nare christenen verliezen steeds meer mensen, die daarmee hun eigen ondergang
tegemoet lopen. Geweldig hé. Moet je voorstellen dat steeds meer gezinnen verscheurd zullen worden door echtscheidingen. de
toekomst ziet er goed uit voor ons heiden. Tegenwoordig raken gelukkig steeds meer mensen het beeld kwijt van gezonde verhoudingen. Zo
heb ik de mensen er van kunnen overtuigen dat homohuwelijken of zelfs huwelijken tussen mens en dier normaal gevonden worden.
Een andere ontwikkeling is tegenwoordig verschillende kerken die samengaan en eenheid zoeken. Ik maakte me in het begin wat zorgen daarover
maar gelukkig zijn er een aantal mensen zich zijn gaan afscheiden van hun kerk. Het is geweldig om te zien hoe mensen die vroeger door een deur gingen
nu hun hoofden voor elkaar omdraaien wanneer men elkaar tegenkomt.

Groeten,
Schroefstrik (je vriend)

Beste schroefstrik,
echte vrienden jagen geen angst aan. Dat weet heiden ook, en niet alleen hij of zij.
Het is niet omdat mensen niet godsdienstig zijn, dat zij niet moreel goed kunnen handelen. Moraliteit is eigen aan de mens, de godsdienst geeft wél een houvast en een uitleg waarom men bepaalde regels en normen zou moeten in acht nemen.
En onderdrukking is ook vaak van die kant gekomen, want godsdienst keurt niet altijd goed wat echt goed is voor de mens, en keurt niet altijd af wat slecht is voor de mens. Ga maar eens na wat er in de voormalige kolonieën van de Europese landen gebeurd is, en gedaan door godsdienstige mensen.
Alleen de doden en de dwazen veranderen nooit van mening. (O. Holmes)

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 feb 2004 19:07

schroefstrik schreef: Tegenwoordig raken gelukkig steeds meer mensen het beeld kwijt van gezonde verhoudingen. Zo
heb ik de mensen er van kunnen overtuigen dat homohuwelijken of zelfs huwelijken tussen mens en dier normaal gevonden worden.

Een flitsende start met dit eerste bericht!
Over "gezonde" verhoudingen: het in één zin noemen van het homohuwelijk en het huwelijk tussen mens en dier, vind ik niet zo erg gezond.........je hebt in ieder geval een rijke fantasie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 feb 2004 19:14

Heeft niemand van jullie dan de Brieven uit de Hel van C.S. Lewis gelezen? Doe dat eerst even voor je serieus op schroefstrik gaat reageren... :wink:

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 27 feb 2004 19:25

Aragorn schreef:Heeft niemand van jullie dan de Brieven uit de Hel van C.S. Lewis gelezen? Doe dat eerst even voor je serieus op schroefstrik gaat reageren... :wink:

Mijn welgemeende excuses: er stond in het schrijfsel van schroefstrik niet bij, dat we eerst Lewis moesten lezen, alvorens te reageren.
Als je wilt reageren op mijn berichten, ga gerust je gang. Je hoeft niet eerst een boek te lezen. :D

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 27 feb 2004 20:06

ff on-topic blijven a.u.b.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 27 feb 2004 22:54

Op deze site staan nog veel meer cijfers, inclusief historie en verwachte trends: http://www.gem-werc.org/index.htm (klik op 'World Christian Database' voor cijfers per land, of op 'Status of Global Mission' voor een kort overzicht)

Percentage christenen stijgt langzaam, dat van moslims, sikhs en hindoes een stuk harder, en het percentage atheisten, niet-religieuzen en joden daalt volgens deze site.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

PaLPiTaTioN

Berichtdoor PaLPiTaTioN » 28 feb 2004 00:11

ach je hebt geen kerkelijke gezindte nodig om tot geloof te komen hoor, sterker nog een kerkelijke gezindte kan je zelfs tegenhouden in sommige gevallen :(

maar de trend is wel waar denk ik, in Europa althans.

Terug naar “Archief”