Dag allemaal,
Heb echt m'n best gedaan, maar het blijkt echt heel moeilijk te zijn om cijfers te vinden over de ontwikkeling van religie wereldwijd. Veel verder dan de site van Frost kom ik ook niet

.
Waarom jullie nou allemaal over Azië beginnen is mij een raadsel. Laten we voor het gemak even stellen dat Azië uit 2 landen bestaat: China met 1,2 miljard en India met 1 miljard inwoners, samen dus goed voor 1/3 deel van de wereldbevolking. De verschilende statistieken lopen soms ietwat uiteen, maar de hoeveelheid christenen in deze landen wordt ongeveer geschat op 1 a 2 %. Dat gaat dus werkelijk nergens over, als je dat afzet tegen die 2 miljard, die ergens anders of nergens in geloven. Werk aan de winkel zou ik dus zeggen. En een beetje opschieten, want je weet waarschijnlijk wel dat de Islam wereldwijd de snelst groeiende religie is. Straks zijn ze jullie te snel af

.
En dan afrika gaan aanhalen, kom op zeg. We kunnen rustig stellen dat de westerse cultuur wat verder is ontwikkeld dan die van afrika. Wat je doet is eigenlijk naar het verleden kijken, zo stond het er in Europa een aantal eeuwen geleden ook voor. Trek hieruit dus maar de conclusie dat het met deze achterlopende culturen net zo zal vergaan als met de westerse. Alle westerse landen (amerika uitgezonderd) hebben de laatste eeuw alleen maar een afname aan religie laten zien. Door de voortschrijding van de wetenschap en de mixing van culturen is dit een onafwendbaar, en onomkeerbaar proces. Of je het nu leuk vind of niet.
Dan nog even wat reacties:
Klaas schreef:Het aantal christenen stijgt wereldwijd nog steeds...
Het aantal moslims harder.......
everlastingman schreef:Beste heiden,
Deze cijfertjes zeggen iets over Nederland. Het zou mischien helpen om de cijfertjes van de steigingen van het aantal echtscheidingen en de groeiende vervaging van normen en waarden en de verkilling van onze maatschappij hier aan te spiegelen. Wat denk je te verwachten over 100 jaar? progressie?
Overigens de eerste Christen gemeentes bestaan al lang niet meer, daar spreekt men inmiddels Islamitisch. Het vuur was daar gedoofd, maar fakkelde in europa juist op. Wereldwijd zeggen deze cijfers dus niet veel.
Sorry, maar ik snap niet echt veel van je berichtje. Wat bedoel je met: "Wat denk je te verwachten over 100 jaar? progressie?" En sinds wanneer spreken mensen Islamitisch?
brion schreef:joepie schreef:Het is pas "over" op de jongste dag, als Christus weer terug komt!
Dan zal blijken wie zuiver is en rein.
En dan zul je weten heiden of je het juiste deel gekozen hebt.
Ik denk dat je vergeet te vermelden, dat niet alleen voor heiden geldt of hij het "juiste deel" heeft gekozen, maar dat hetzelfde geldt voor jou en mij. Als we ons daar wat meer mee bezig zouden houden, hebben we misschien wat minder behoefte om heiden te beoordelen.
Dank je Brion, dat lijkt me een beter plan.
Joepie, je naam komt zeker van : "Joepie, ik zit bij de goeien!!!" Neem een voorbeeld aan Ikke21, die zich oprecht zorgen om mij lijkt te maken. Dat komt op mij heel wat christelijker over dan dat ik-lekker-wel-en-jij-lekker-niet-zinnetje van je.
Groet Heiden