engelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 feb 2004 14:25

Maar waarom zouden we er van uitgaan dat dat soort dingen verzonnen zijn, of dat het een hallicunatie is? Het kan natuurlijk wel een hallicunatie zijn, maar dat kan je ook niet bewijzen, dus misschien heeft die opa dat toch echt gezien...........

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 feb 2004 14:25

Nou, die mannen en die dominee zijn erbij geweest.
En nee, je hoeft het niet te geloven van mij hoor, moet jij weten.

In ieder geval is het wel grappig dat dit altijd aangehaald wordt als gevraagd wordt of engelen hier bestaan en niemand in zwaardere kringen het in twijfel trekt (want die ds. smytegelt was een populaire jongen en heeft nog aardig autoriteit).

Freddy

Berichtdoor Freddy » 20 feb 2004 14:27

Aragorn schreef:Nou, die mannen en die dominee zijn erbij geweest.
En nee, je hoeft het niet te geloven van mij hoor, moet jij weten.

In ieder geval is het wel grappig dat dit altijd aangehaald wordt als gevraagd wordt of engelen hier bestaan en niemand in zwaardere kringen het in twijfel trekt (want die ds. smytegelt was een populaire jongen en heeft nog aardig autoriteit).

ja tis wel grappig dat die altijd aangehaald wordt...

twas de eerste keer dat ik em hoorde...

joepie

Berichtdoor joepie » 20 feb 2004 14:29

Het is inderdaad treurig dat zo iemand zomaar geloofd wordt. En als je zegt dat je een kind van God bent en dat mag geloven op grond van de Bijbel( Gods eigen woord) dan moet je dat nog maar afwachten. Men geloofd liever zogenaamde grote voorgangers dan Gods woord.Maar er was niemand bij die man die die engelen had gezien. Die dominee hoorde alleen het verhaal aan van die man.
Dus waarom zou ik dat gaan geloven.
Wat voor nut hebben die engelen tegenwordig.
Ik geloof nooit dat er nu nog engelen komen om ons de weg te wijzen.
Wel dat God ze stuurd om ons te beschermen, maar dat zij die dan zien?
Ongeloofwaaridg verhaal zou ik dus zeggen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 feb 2004 14:32

Ja duh! Als die mannen die engelen niet gezien hadden zouden ze de dominee op z'n bek geslagen hebben en in het water gegooid, dus was het wel nodig dat ze iemand zagen.. :roll:
En ik denk niet dat iemand op z'n sterfbed voor de grap ff zo'n verhaaltje gaat verzinnen.

Verder weet ik ook niet of het wel of niet zo is, en ik begrijp niet hoe je het zo stellig kunt ontkennen. We weten het gewoon niet, het is niet te bewijzen, maar er zijn wel veel mensen die zulk soort ervaringen hebben.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 feb 2004 14:40

Ja, en dat ik in het begin van dat optreden, de eerste 4 nummers een engelenkoor hoorde zingen, verzin ik toch echt niet. Nou kan je bv zeggen dat ik het me misschien ingebeeld had, maar waarom hoorde ik dat dan 4 nummers lang en daarna niet meer? Het was ook niet avond of zo, het was 's middags, en voor mij echt een hele mooie wonderbaarlijke ervaring, ik heb zo iets echt nog nooit eerder meegemaakt.
Ik was de enige die het hoorde, dus wat dat betreft zou iemand dus wel kunnen zeggen dat ik het me inbeelde (alsof je droomt of zo).
Maar toch denk ik dat het echt was.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 20 feb 2004 15:23

Mariamagdalena schreef:Maar toch denk ik dat het echt was.

En dan komen we bij de altijd interessante discussie: wat is echt?
Om maar even een Matrix-citaat erbij te halen: "What is real? How would you define real, if you imagine that everything that you hear, taste and feel is nothing dan electronic signals, interpreted by you brain." ofzoiets...

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 20 feb 2004 18:02

Ja, wat is echt??? In sommige geloven, zoals het Zenboeddisme, denkt men dat alles wat je om je heen ziet, dat je dat zelf in je geest creeert..............

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 20 feb 2004 18:39

joepie schreef:Mooi verhaal maar dat hoef ik niet te geloven toch? Want wie is er bij geweest? Dus hoe controleer je dat het waar is?

Zolang ik geen God gezien heb, bestaat hij ook niet voor mij. mensen kunnen er wel over spreken, maar wie controleerd het. Zolang ik geen bewijs heb geloof ik het dus niet.

Zolang jij deze eraring niet meemaakt kan je blijven zeggen, engelen komen niet meer op aarde tegenwoordig. Maar ik vindt dat je je mede christenen mag vertouwen op hun woorden. tenslotte maak het God alleen maar groter
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 feb 2004 19:16

Yep. Engelen zijn er om je te beschermen. Het gebeurt niet zovaak dat ze een zichtbare vorm aannemen maar ze zijn er echt wel, en als God het nodig vindt dat je er 1 ziet zal Hij dat doen. Maar de bijbel zegt ook: Zalig wie niet zien maar toch geloven.

joepie

Berichtdoor joepie » 20 feb 2004 20:04

Volgens mij nemen ze nooit meer een zochtbare vorm aan. In de tijd van de Bijbel was dat nodig als boodschappers van God. Tegenwordig gewoon niet meer. Dus waarom zouden ze een zichtbare vorm aannnemen?

BertV
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BertV » 20 feb 2004 21:39

........Het is inderdaad treurig dat zo iemand zomaar geloofd wordt.......

Bovenstaande zin las ik hierboven in één van de reacties. Telkens wordt er gevraagd naar bewijzen en niemand vraagt zich af of b.v. Maria wel getuigen had. Een jong meisje, verkering, wordt zwanger en komt dan met het verhaal van een engel. Wij lezen dit gedeelte uit de bijbel jaarlijks en worden er hele preken over gehouden, doch niemand zal om een bewiijs vragen, alleen Jozef. Maria zal het heus wel moeilijk met haar familie hebben gehad en is misschien daarom naar haar nicht gegaan. Ik weet het niet en de bijbel zegt er niets over.
Zo staan er wel meer verhalen over dat de Engel des Heeren hem verscheen, soms in een droom. Ik droom ook wel eens dingen die ik overdag niet meemaak, maar of het boodschappen zijn?

BertV.
Geef Mij je hand, Ik zal je helpen.

joepie

Berichtdoor joepie » 21 feb 2004 07:43

hijwel schreef:
joepie schreef:Mooi verhaal maar dat hoef ik niet te geloven toch? Want wie is er bij geweest? Dus hoe controleer je dat het waar is?

Zolang ik geen God gezien heb, bestaat hij ook niet voor mij. mensen kunnen er wel over spreken, maar wie controleerd het. Zolang ik geen bewijs heb geloof ik het dus niet.

Zolang jij deze eraring niet meemaakt kan je blijven zeggen, engelen komen niet meer op aarde tegenwoordig. Maar ik vindt dat je je mede christenen mag vertouwen op hun woorden. tenslotte maak het God alleen maar groter

Ik geloof zeker in God en in Engelen, maar ik geloof dus niet dat de engelen nog aan mensen verschijnen. En inderdaad staat er niet voor niets in de Bijbel of je moet navorsen of de dingen wel uit de Vader zijn. Dus of het nu christenen zijn of niet, je zult kritisch naar ze moeten luisteren. En zijn tenslotte ook dominees die beweren dat je niet zomaar bekeerd kunt zijn en zomaar aan het avondmaal mag. En als er iemand sterft je niet kunt zeggen dat zo iemand in de hemel is.
Kijk die geloof ik ook niet!
Ik geloof wat de Bijbel mij leerd.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 feb 2004 13:52

joepie schreef:
hijwel schreef:

Ik geloof zeker in God en in Engelen, maar ik geloof dus niet dat de engelen nog aan mensen verschijnen. En inderdaad staat er niet voor niets in de Bijbel of je moet navorsen of de dingen wel uit de Vader zijn. Dus of het nu christenen zijn of niet, je zult kritisch naar ze moeten luisteren. En zijn tenslotte ook dominees die beweren dat je niet zomaar bekeerd kunt zijn en zomaar aan het avondmaal mag. En als er iemand sterft je niet kunt zeggen dat zo iemand in de hemel is.

In de bijbel komen ero p vele plaatsen zichtbare engelen voor, denk alleen maar aan degene die aan abraham kwamen vertellen dat hij en kind zou krijgen. En god is niet veranderd...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 feb 2004 13:57

joepie schreef:Ik geloof zeker in God en in Engelen, maar ik geloof dus niet dat de engelen nog aan mensen verschijnen. En inderdaad staat er niet voor niets in de Bijbel of je moet navorsen of de dingen wel uit de Vader zijn. Dus of het nu christenen zijn of niet, je zult kritisch naar ze moeten luisteren. En zijn tenslotte ook dominees die beweren dat je niet zomaar bekeerd kunt zijn en zomaar aan het avondmaal mag. En als er iemand sterft je niet kunt zeggen dat zo iemand in de hemel is.

Ik geloof ook wat de bijbel mij leert. Maar ik kom in de bijbel engelen tegen die verschijnen. En ik heb geen enkel reden om niet te geloven dat ze nou nog op aarde komen. En als iemand zegt dat hij ze gezien heeft, en die persoon heeft een hechte relatie met God is het voor mij geen reden om te twijvelen.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”