Argumenten tegen verzekeren

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 12 feb 2004 14:26

Weet je hoe het eigenlijk zou moeten zijn, wat betreft de kerkeraad. Wij moeten niet naar de kerkeraad om te gaan bedelen, want dan kunnen we ons inderdaad net zo goed verzekeren, tenminste ik zie dat ook een beetje als hetzelfde!! Maar als de kerkeraad wil leven naar wat ze verplicht zijn en wat ook in de formulieren staat, zou de kerkeraad naar jou moeten komen als ze weten dat er iets aan de hand is, dat is de kerkeraad, maar wij mensen moeten niet gaan bedelen en uit ons zelf naar de kerkeraad gaan!!

Alwin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Alwin » 12 feb 2004 15:10

Dat ben ik met jou eens babbeltje

Vin

Berichtdoor Vin » 12 feb 2004 15:22

en mensen buiten de kerk dan?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 feb 2004 16:54

JanP:
De verzekeringsmaatschappijen zijn mij veel te veel gericht op winst en op het afdekken van zoveel mogelijk risico's. Dat is de grootste moeite die ik er mee heb

Tja, als dat het criterium is dan kunnen we ons wel terugtrekken uit deze wereld. Veel van de bedrijven en instanties waar je in je dagelijkse leven te maken krijgt zijn uit op winst... Trouwens, er zijn toch ook verzekeringsmaatschappijen zonder winstoogmerk?

JanP:
Dat wil niet zeggen dat ik daarmee verzekeren compleet afwijst (ik ben zelf ook verzekerd), maar diep in mijn hart heb ik liever de diaconie.

Dat heb ik dus niet. Ik zie verzekeren als een gewone zakelijke afspraak. Ik voldoe aan bepaalde financiële verplichtingen en daarvoor verleent de verzekeringsmaatschappij mij een dienst. Ik zie dat gewoon als een gevolg van een zich ontwikkelende maatschappij. Zo zijn er ook veel zaken die de kerk / diaconie vroeger regelde die we nu d.m.v. de belastingen regelen, denk aan ouderen- en armenzorg. Ik zie er geen probleem in dat de staat dit soort taken overneemt. Sterker, het is denk ik niet te voorkomen als niet iedereen bij een kerk is aangesloten.

JanP:
Ook hangt wel of niet verzekeren ook af van de mate van het geloof(svertrouwen) van jezelf en/of je man/vrouw

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Allereerst is dat verband tehoretisch niet aannemelijk te maken. Je kunt dan nl. net zo goed beweren dat iemand die z'n fiets niet op slot zet een groot geloof heeft. Ten tweede betwijfel ik of je stelling in de praktijk waar is. De kerken waarin verzekeren als verkeerd gezien wordt zijn over het algemeen ook de kerken waarin slechts weinigen geloofszekerheid hebben. Het niet-verzekeren is in deze gemeenten dan ook eerder een wettische zaak dan een zaak van vertrouwen.

Ik bedacht gisteren trouwens nog een aardige case:

Een man, met gezin van 4 kinderen, die z'n hele leven van een loon heeft moeten leven dat maar net het minimumloon ontsteeg blijkt longkanker te hebben doordat hij dagelijks een pakje sigaretten oprookte. Uiteraard kan hijzelf zijn behandeling niet betalen. Kun je het dan maken de gemeente hiervoor op te laten draaien?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 13 feb 2004 23:57

babbeltje schreef:Weet je hoe het eigenlijk zou moeten zijn, wat betreft de kerkeraad. Wij moeten niet naar de kerkeraad om te gaan bedelen, want dan kunnen we ons inderdaad net zo goed verzekeren, tenminste ik zie dat ook een beetje als hetzelfde!! Maar als de kerkeraad wil leven naar wat ze verplicht zijn en wat ook in de formulieren staat, zou de kerkeraad naar jou moeten komen als ze weten dat er iets aan de hand is, dat is de kerkeraad, maar wij mensen moeten niet gaan bedelen en uit ons zelf naar de kerkeraad gaan!!

Onze kerkenraad gaat met calamiteiten zelf naar de mensen toe en vraagt of je hulp nodig bent. Als je een paar keer weigert komen ze niet meer als er weer wat gebeurt.

Terug naar “Archief”