zorg voor armen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 feb 2004 23:31

Mooie verhalen hebben ze wel ja.

Maar het zou hun geloofwaardigheid ten goede komen als ze ook wisten hoe die te realiseren ipv uit te gaan van oneindige middelen... :?

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 01 mar 2004 16:07

Zou het niet helpen als we allemaal, en ook de christelijke kerken, overgaan op Max Havelaar koffie? Je helpt er de koffieboeren mee en het kost slechts enkele eurodubbletjes per pak meer.

BaBBa
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor BaBBa » 01 mar 2004 16:18

wij hebben dat thuis een poos gehad, maar mijn ouders (ik drink geen koffie) vonden het zo smerig dat ze toch weer andere zijn gaan drinken.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 06 mar 2004 18:13

DE bijbel is zo stellig!! Maar soms lijken wij christenen ons te verschuilen achter 'niet geroepen zij'n' ''geen tijd'. Som sook wel terecht, maar iedfereen kan toch doen waar je toe in staat bent om te doen.
Ik vind de bewustheid van de diaconale opdracht in de bijbel bij christenen zo schrijnend arm, dat het niet verder rijkt dan de collectezak en nu en dan een donatie. Lekker veilig....

Het feit dat amper een kip reageerd op dit topic.....in tegen stelling tot de ''welofgeenbroekvoorvrouwenachtige-topics' Wat zou het fantastisch zijn als dit topic overspoeld zou worden met berichten van mensen die ervaringen en bemoedigingen uitwisselen over hun werk in de modder van de samenleving.

Weten wij nog wat het inhoud, je leven verliezen voor je naasten?

Mattheus 25:31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechter [hand] zetten, maar de bokken tot [Zijn] linker [hand].
34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechter [hand] [zijn]: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beerft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 [Ik] [was] naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij [dit] een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij [dat] Mij gedaan.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 07 mar 2004 10:21

niet iedereen wil etaleren wat hij of zij over heeft voor de armen of goede doelen, of wat hij of zij verder doet naast werk of school.

maar ik ken veel mensen, ook mensen waar je het niet van verwacht, die veel geven uit naastenliefde aan arme mensen, goede doelen en die altijd klaarstaan om mensen in nood te helpen maar die het nooit zouden laten zien.
waarom eigenlijk?
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Vin

Berichtdoor Vin » 07 mar 2004 11:38

Wat Col zei.

Ik denk niet dat de barmhartige samaritaan naar 't tempelplein is gerend om te vertellen hoe aardig ie wel niet was geweest en dat de rest dat ook maar moet doen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 mar 2004 10:20

(sorry, klein foutje)
Laatst gewijzigd door meschianza op 09 mar 2004 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 mar 2004 10:25

Vin schreef:Wat Col zei.

Ik denk niet dat de barmhartige samaritaan naar 't tempelplein is gerend om te vertellen hoe aardig ie wel niet was geweest en dat de rest dat ook maar moet doen.

Was dat iets met je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet? Heel bijbels. Mensen die arrogant izjn over hoe goed ze doen voor hn naasten, zijn slechts bezig met goede werken om zelf iets beters te verdienen (aanzien of misschien wel de hemel) mar over die mensen heb ik het niet!! VErschuil je daar dan ook niet achter. Ik heb het over mensen die echt bewogen zijn met de ellende van hun naasten.
God weet hoe bewogen jij bent voor de naasten, en wat je er aan doet om leed te verzachten. In persoonlijke sfeer of via een professionele organisatie.

Soms denk ik wel eens. Als je in een rijk land woont, gezond bent , liefdevol ben opgegroeit. Dat is iets om heel dankbaar voor te zijn, om van te genieten. Maar tegelijkertijd legt dat zo'n grote verantwoording op je vanuit de bijbel. namelijk dat het jou taak is om de mensen die dat niet gehad hebben, die leed en pijn hebben te helpen in hoeverre dat voor je mogelijk is.

Alles hier op aarde heb je slechts in bruikleen gekregen, je kennis, je gezondheid, het geld wat je verdient, de auto die je koopt. Kan je het ook zo weer inleveren als dat van je gevraagd wordt?

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 mar 2004 10:59

columbus schreef:niet iedereen wil etaleren wat hij of zij over heeft voor de armen of goede doelen, of wat hij of zij verder doet naast werk of school.

maar ik ken veel mensen, ook mensen waar je het niet van verwacht, die veel geven uit naastenliefde aan arme mensen, goede doelen en die altijd klaarstaan om mensen in nood te helpen maar die het nooit zouden laten zien.
waarom eigenlijk?

Ja, inderdaad. Ik geloof dat een vrouw die haar kinderen liefdevol groot brengt en iedere dag boodschappen doet voor haar zieke buurvrouw in Gods ogen net zulk mooi en goed zendingswerk doet als een zendeling in Guinee. (volgens mij heb ik dat wel eens eerder gezegd, maar dat is echt mijn overtuiging)
Ik vind ook dat de mensen die door de modder gaan voor hun naasten veel te weinig in beeld komen wannner je kijkt naar mensen die wel altijd op de voorgond staan in de media. Dat maakt me machteloos.
Want wat bedoel jij met 'etaleren'? Het komt op mij over als dat mensen niet mogen praten over hun werk voor anderen. Dat vind ik erg kortzichtig en negatief. Waarom is dat verkeerd om ervaringen uit te wisselen? Zoals de vrouwen in het artikel over vrijwilligerswerk en evangelisatie onder prostitutees in de Terdege. Hun werk wordt ook 'ge-etaleerd' en is dat fout? Ik wordt zo blij als ik dat leest. Die verhalen moeten juist veel meer naar buiten komen. Vooral jonge mensen hebben voorbeelden nodig. Dat ze aangesproken/getroffen worden door het werk van andere mensen en zich realiseren dat het ook hun werk kan zijn.
En het is je eigen verantwoording aan God met welke intensies je zulk werk gaat doen.....punten scoren Boven of echte bewogenheid zoals Jezus had voor de mensen.

Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen, is dat zoveel mensen, christenen, zich verschuilen achter hoogstends wat geld geven aan goede doelen (waar niks mis mee is) en verder een beetje voor zichzelf weg leven. Zoveel meer dan je denkt. Terwijl zoveel tijd wordt verprutst met slechts bijzaken door de kerk.
We stellen onszelf snel tevreden. Ik ook trouwens. We geven wat geld, we zeggen iets aardigs, we sturen een kaart. Maar zorgen we dat we ons eigen materieele hachje binnen hebben.
Laatst gewijzigd door meschianza op 09 mar 2004 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Vin

Berichtdoor Vin » 09 mar 2004 11:23

meschianza schreef:Was dat iets met je linkerhand niet weten wat je rechterhand doet? Heel bijbels. Mensen die arrogant izjn over hoe goed ze doen voor hn naasten, zijn slechts bezig met goede werken om zelf iets beters te verdienen (aanzien of misschien wel de hemel) mar over die mensen heb ik het niet!! VErschuil je daar dan ook niet achter. Ik heb het over mensen die echt bewogen zijn met de ellende van hun naasten.
God weet hoe bewogen jij bent voor de naasten, en wat je er aan doet om leed te verzachten. In persoonlijke sfeer of via een professionele organisatie.

't was niet mijn bedoeling om me te verschuilen hoor :D Maar wat bereik ik er dan mee als ik opnoem wat ik allemaal voor goeds doe? Dat weten we toch voor onszelf, wat we willen en kunnen? Voelt gewoon een beetje raar.

Soms denk ik wel eens. Als je in een rijk land woont, gezond bent , liefdevol ben opgegroeit. Dat is iets om heel dankbaar voor te zijn, om van te genieten. Maar tegelijkertijd legt dat zo'n grote verantwoording op je vanuit de bijbel. namelijk dat het jou taak is om de mensen die dat niet gehad hebben, die leed en pijn hebben te helpen in hoeverre dat voor je mogelijk is.

Dat klopt.

Alles hier op aarde heb je slechts in bruikleen gekregen, je kennis, je gezondheid, het geld wat je verdient, de auto die je koopt. Kan je het ook zo weer inleveren als dat van je gevraagd wordt?

Eindelijk een makkelijke vraag: ja :mrgreen:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 mar 2004 15:32

Vin schreef:'t was niet mijn bedoeling om me te verschuilen hoor :D Maar wat bereik ik er dan mee als ik opnoem wat ik allemaal voor goeds doe? Dat weten we toch voor onszelf, wat we willen en kunnen? Voelt gewoon een beetje raar.

Njah, in principe is het ook niet zinvol dat je gaat opnoemen wat je allemaal voor goeds doet. Dan zou het een soort wedstrijd worden ofzo. En dan zullen we allemaal verliezers blijken te zijn, denk ik
Maar ik denk wel, als je echt bewogenheid heb voor je werk, dat je dat anderen wilt laten weten. Om te laten zien wie de mensen zijn, maar ook dat God nog steeds werkt, juist in de goot, in de hoerenbuurten, pauperwijken.

Als ik met zwervers zou werken, wekelijks. En ik zou geraakt zijn door wat ik met die mensen meemaak. Waarom zou ik dat dan niet aan iedereen mogen vertellen? Waarom zou ik er niet met andere christenen over mogen praten?Waarom zou dat arrogant of 'etaleren' zijn? Als mensen dat zo zou opvatten denk ik dat er maar 1 oorzaak achter schuilt: dat het niet vanzelfsprekend is dat mensen zich volledig inzetten voor hun minderbedeelde naasten.

Ik doe kinderclub, 1 keer per maand.Dat mag iedereen weten. En ja, soms moet ik heel erg oppassen dat ik dat niet met enige trots zeg. Arrogantie is een grote valkuil. Maar veel vaker realiseer ik me hoe weinig het eigenlijk is en hoeveel ik tekort schiet. En weet je hoe ik daar terecht gekomen ben? omdat een meisje voor 300 jongeren haar ervaring op een kinderclub in Amsterdam vertelde. En dat raakte me. Was dat meisje arrogant en trots dat ze zulk werk doet omdat ze het aan 300 jongeren vertelde? Misschien, hoewel ik denk van niet. Ik denk dat het haar doel was om medejongeren aan te wijzen wat zij persoonlijk kunnen betekenen in kinderevangelisatie. Omdat er zoveel kinderen, met name in de grote steden nog nooit van Jezus Christus hebben gehoord. Na haar verhaal hebben 10 jongeren zich aangemeld om een keer een kinderclub mee te draaien waar mensen tekort waren.

Echt, ik wou dat het veel meer een onderwerp van gesprek was: wat kan jij betekenen, op jouw plek, met jouw talenten en mogelijkheden voor je naasten.

Vin

Berichtdoor Vin » 09 mar 2004 15:48

Ok.

Wat kan ik doen?

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 09 mar 2004 17:23

Vin schreef:
't was niet mijn bedoeling om me te verschuilen hoor :D Maar wat bereik ik er dan mee als ik opnoem wat ik allemaal voor goeds doe? Dat weten we toch voor onszelf, wat we willen en kunnen? Voelt gewoon een beetje raar.

Precies :) dat bedoelde ik ook met mijn reactie
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 09 mar 2004 17:53

columbus schreef:
Vin schreef:

Precies :) dat bedoelde ik ook met mijn reactie

Okee, dan hetzelfde verhaal ook nog een keer voor jou:

Njah, in principe is het ook niet zinvol dat je gaat opnoemen wat je allemaal voor goeds doet. Dan zou het een soort wedstrijd worden ofzo. En dan zullen we allemaal verliezers blijken te zijn, denk ik
Maar ik denk wel, als je echt bewogenheid heb voor je werk, dat je dat anderen wilt laten weten. Om te laten zien wie de mensen zijn, maar ook dat God nog steeds werkt, juist in de goot, in de hoerenbuurten, pauperwijken.

Als ik met zwervers zou werken, wekelijks. En ik zou geraakt zijn door wat ik met die mensen meemaak. Waarom zou ik dat dan niet aan iedereen mogen vertellen? Waarom zou ik er niet met andere christenen over mogen praten?Waarom zou dat arrogant of 'etaleren' zijn? Als mensen dat zo zou opvatten denk ik dat er maar 1 oorzaak achter schuilt: dat het niet vanzelfsprekend is dat mensen zich volledig inzetten voor hun minderbedeelde naasten.

Ik doe kinderclub, 1 keer per maand.Dat mag iedereen weten. En ja, soms moet ik heel erg oppassen dat ik dat niet met enige trots zeg. Arrogantie is een grote valkuil. Maar veel vaker realiseer ik me hoe weinig het eigenlijk is en hoeveel ik tekort schiet. En weet je hoe ik daar terecht gekomen ben? omdat een meisje voor 300 jongeren haar ervaring op een kinderclub in Amsterdam vertelde. En dat raakte me. Was dat meisje arrogant en trots dat ze zulk werk doet omdat ze het aan 300 jongeren vertelde? Misschien, hoewel ik denk van niet. Ik denk dat het haar doel was om medejongeren aan te wijzen wat zij persoonlijk kunnen betekenen in kinderevangelisatie. Omdat er zoveel kinderen, met name in de grote steden nog nooit van Jezus Christus hebben gehoord. Na haar verhaal hebben 10 jongeren zich aangemeld om een keer een kinderclub mee te draaien waar mensen tekort waren.

Echt, ik wou dat het veel meer een onderwerp van gesprek was: wat kan jij betekenen, op jouw plek, met jouw talenten en mogelijkheden voor je naasten.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 09 mar 2004 18:05

zoals jij het stelt, Meschianza, is het prima idd. Niets mis mee, maar het tegenovergestelde zoals 'kijk mij eens goed bezig zijn' zie ik helaas ook regelmatig.
Het is maar net hoe het gebracht word, met welke insteek.

Goed bezig Meschianza :wink: (complimentje mag wel :) )

Terug naar “Archief”