Europeaan schreef:Als ik het goed zie, zit ‘bewaar het pand’ kwa opvattingen dicht tegen de gergem aan.
Goed gezien. Meerdere dominees in de Gereformeerde Gemeenten waren eerst predikant in 'Bewaar het pand', maar zijn overgegaan.
Moderator: Moderafo's
Europeaan schreef:Als het gaat om de verschillen tussen cgk en gkv, lijkt me dat die min of meer nihil zijn. Dat blijkt ook uit synode-uitspraken van beide kerkverbanden. Wat eenheid m.i. in de weg staat is niet zozeer de cultuur, maar de zorg over oppervlakkigheid bij de gkv (zit iets in!)
Europeaan schreef:Het lijkt erop dat zowel kaw als speedy onbedoeld de geschiedenis proberen te vervalsen. De Kuyperiaanse leer van de veronderstelde wedergeboorte is absoluut niet iets wat in de gkv voorkomt. Als er dus gezegd wordt dat een predikant dat zei, betwijfel ik sterk of dat wel een gkv-predikant was en/of de inhoud wel goed is weergegeven. Daarnaast denk ik dat binnen de gk (synodaal) dit absoluut geen punt (meer) is.
De Vrijmaking vond trouwens in 1944 plaats en niet in 1942.
Als het gaat om de verschillen tussen cgk en gkv, lijkt me dat die min of meer nihil zijn. Dat blijkt ook uit synode-uitspraken van beide kerkverbanden. Wat eenheid m.i. in de weg staat is niet zozeer de cultuur, maar de zorg over oppervlakkigheid bij de gkv (zit iets in!) en de cgk-groep ‘bewaar het pand’ die voor geen goud zullen meegaan in een eventuele fusie. Dat zou dus acuut een nieuwe afsplitsing tot gevolg hebben. Als ik het goed zie, zit ‘bewaar het pand’ kwa opvattingen dicht tegen de gergem aan.
BJ schreef:Europeaan schreef:Als het gaat om de verschillen tussen cgk en gkv, lijkt me dat die min of meer nihil zijn. Dat blijkt ook uit synode-uitspraken van beide kerkverbanden. Wat eenheid m.i. in de weg staat is niet zozeer de cultuur, maar de zorg over oppervlakkigheid bij de gkv (zit iets in!)
Zou je nog even wat verder in kunnen gaan op de oppervlakkigheid?
En het klopt dus dat door het verschil in ligging van de verschillende CGK kerken er ook verschillend wordt gedacht over de GKV binnen de CGK.
Het lijkt mij ook dat er niet zo veel verschil meer is. Ook als je bijvoorbeeld kijkt naar de samenwerking tussen de Universiteiten.
caprice schreef:Europeaan schreef:Als ik het goed zie, zit ‘bewaar het pand’ kwa opvattingen dicht tegen de gergem aan.
Goed gezien. Meerdere dominees in de Gereformeerde Gemeenten waren eerst predikant in 'Bewaar het pand', maar zijn overgegaan.
tanteoranje schreef:caprice schreef:Europeaan schreef:Als ik het goed zie, zit ‘bewaar het pand’ kwa opvattingen dicht tegen de gergem aan.
...maar dan hadden ze de CGK toch niet hoeven te verlaten? En die andere Panddominees dan... die brengen toch ook nog steeds dezelfde prediking?
tanteoranje schreef:Toch meen ik dat de ger.gem er niet goed aan heeft gedaan om predikanten toe te laten die hun belofte hebben verbroken door de cgk te verlaten ,waarschijnlijk meer met menselijke dan met geestelijke motieven. Nog afgezien van de spanningen en onrust die ze hebben veroorzaakt in de kerkelijke gemeentes waartoe ze behoorden.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten