Je ziel naar de hemel en je geest op aarde, kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Re: Je ziel naar de hemel en je geest op aarde, kan dat?

Berichtdoor Mariamagdalena » 05 feb 2004 12:22

bloempie19 schreef:Met glaasje draaien, roep je een geest op, die werkt door je onderbewuste. Je onderbewuste komt dus boven. Je kunt in contact komen met overleden familieleden.

Nee, daar kun je niet mee in kontakt komen, waar je wel mee in kontakt komt is het volgende:
Je komt in kontakt met demonen, die zich voor kunnen doen als je overleden oma of broer, enz., ze kunnen zich op een hele sluwe manier voordoen, door dingen te "bewijzen", dingen te zeggen die bv alleen jij en je overleden familielid weet, zodat je denkt dat die het is.
Maar het is een demon van de satan.
Mensen die dit doen worden nieuwschieriger en gaan het weer doen, en raken steeds dieper in de ban van demonen, dus van satan.
Als Christen kun je zulke bijeenkomsten ook verstoren, door in de Naam van Jezus Christus te bidden, maar verstandiger is om dat niet alleen te doen maar met z'n tweeen, minstens.
Een van mijn zonen kon dat niet met z'n tweeen doen, maar heeft het toch kunnen verstoren.
Hij was op schoolkamp en kinderen waar hij mee was gingen het doen. Hij ging apart zitten en heel sterk in zichzelf bidden en Jezus aanroepen, zonder dat ze het merkten. Daardoor heeft hij het kunnen verstoren en zijn ze gestopt. Er waren al meisjes bang geworden. Hij heeft een meisje apart kunnen nemen en kunnen troosten, door haar van Jezus te vertellen en Zijn kracht in dit soort zaken. Zij was toen niet meer bang. Dit is 3 of 4 jaar geleden gebeurt.
Ze vroegen wel eerst of hij ook mee wilde doen, maar hij zei dat hij het allemaal onzin vond (want om te gaan preken helpt niet bij dat soort mensne, dan lachen ze je uit)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 05 feb 2004 22:48

En met Samuel dan? Ik geloof niet dat het een demon was in de gedaante van Samuel.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

caprice

Berichtdoor caprice » 06 feb 2004 06:07

Ik las gisteren in Justus Vermeer dat de natuurlijke mens ziel en lichaam heeft, maar de wedergeboren mens geest, ziel en lichaam. Daar wijst Paulus duidelijk op in 2 Thessalonicenzen 5 vers 23:

En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.

Vers 19:
Blust den Geest niet uit.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 06 feb 2004 10:01

caprice schreef:Ik las gisteren in Justus Vermeer dat de natuurlijke mens ziel en lichaam heeft, maar de wedergeboren mens geest, ziel en lichaam. Daar wijst Paulus duidelijk op in 2 Thessalonicenzen 5 vers 23:

En de God des vredes Zelf heilige u geheel en al; en uw geheel oprechte geest, en ziel, en lichaam worde onberispelijk bewaard in de toekomst van onzen Heere Jezus Christus.

Vers 19:
Blust den Geest niet uit.

Als alleen mensen die bekeerd zijn een geest hebben, dan kun je dus alleen bekeerde mensen oproepen. :?:
In vers 19 wordt trouwens de Heilige Geest bedoeld, niet je eigen geest.

Waar staat er trouwens in de Bijbel dat je als je bekeerd wordt, dat je dan een geest krijgt? Volgens mij heeft iedereen een geest.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 06 feb 2004 16:36

Er wordt in de Bijbel gesproken over geest, ziel en lichaam.

Het zijn drie afzonderlijke elementen, die tegelijkertijd met elkaar verbonden zijn. Zeg maar een Bijbels holisme.

Met de geest kunnen we communiceren. Dat is onze spirituele antenne. Anderen zeggen ook wel dat daar het geweten zit.
Bij de wedergeboorte komt de Heilige Geest daar wonen. Misschien kun je de geest (NT) wel vergelijken met het hart (veelal OT, maar ook NT) van de mens.

De ziel is ons denken, ons voelen en ons willen (keuze).

Als het goed is wordt onze ziel aangestuurd door onze G(g)eest. En niet door bijv. demonen.
Deze zorgt ervoor dat we vernieuwd en hervormd worden in ons denken.
Deze controleert onze gevoelens en maakt dat de vrucht van de Geest zichtbaar wordt.
Maakt dat we keuzen maken, op grond van geloof (wat soms tegen voelen en denken ingaat).
De Heilige Geest wil ook ons lichaam een tempel voor Hem maken. Heilig en rein.

Volgens mij wordt onze ziel behouden. Ik weet niet welke rol dan nog onze geest, ons hart speelt.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 feb 2004 07:22

Is die geest dan niet de Heilige Geest?

Er wordt wel eens gesproken over 'geestelijk leven'. Dat wordt bij de wereld niet gevonden omdat zij dood liggen in zonden en misdaden.

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 07 feb 2004 10:25

Hoi Caprice,

Is die geest dan niet de Heilige Geest?

Nee/ja. Gods Geest wordt één met onze geest. De Heilige Geest getuigd met onze geest, dat we kinderen van God zijn, zegt Paulus.

Er wordt wel eens gesproken over 'geestelijk leven'. Dat wordt bij de wereld niet gevonden omdat zij dood liggen in zonden en misdaden.

Is dat relevant in dit kader? Zie het niet als een aanval Caprice, maar het valt me op dat je heel vaak met clichematige, off-topic antwoorden komt. Vaak zelfs in "middeleeuws taalgebruik". Dan denk ik, ben je echt 19? Ik zeg dat, omdat ik je veel zie posten en ik dan vaak denk: Wie is nu de echte Caprice. Wat denk hij nu zelf?. Daar ben ik dan benieuwd naar.

Groetjes,

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 07 feb 2004 10:59

HereIam schreef:Er wordt in de Bijbel gesproken over geest, ziel en lichaam.

Het zijn drie afzonderlijke elementen, die tegelijkertijd met elkaar verbonden zijn. Zeg maar een Bijbels holisme.

Met de geest kunnen we communiceren. Dat is onze spirituele antenne. Anderen zeggen ook wel dat daar het geweten zit.
Bij de wedergeboorte komt de Heilige Geest daar wonen. Misschien kun je de geest (NT) wel vergelijken met het hart (veelal OT, maar ook NT) van de mens.

De ziel is ons denken, ons voelen en ons willen (keuze).

Als het goed is wordt onze ziel aangestuurd door onze G(g)eest. En niet door bijv. demonen.
Deze zorgt ervoor dat we vernieuwd en hervormd worden in ons denken.
Deze controleert onze gevoelens en maakt dat de vrucht van de Geest zichtbaar wordt.
Maakt dat we keuzen maken, op grond van geloof (wat soms tegen voelen en denken ingaat).
De Heilige Geest wil ook ons lichaam een tempel voor Hem maken. Heilig en rein.

Volgens mij wordt onze ziel behouden. Ik weet niet welke rol dan nog onze geest, ons hart speelt.

Ik ben het met HereIam eens. Ik denk inderdaad dat je geest en je hart hetzelfde is. Natuurlijk niet je hart wat in je lichaam zit, maar je 'geestelijke' hart.
Er wordt in de Bijbel gesproken over verharde harten. Je hart kun je niet letterlijk verharden, maar je geest kan zich wel verharden tegen God.

Maar dan blijft nog steeds de vraag: Wat gebeurd er met je geest na dit leven? Bij het oordeel zullen we worden opgenomen met ziel en lichaam. Over de geest wordt niet gesproken.

Even off-topic: Weet je wat me opvalt, dat we vaak zo discussieren over de drie-eenheid van God, terwijl we zelf ook een drie-eenheid vormen. Ziel, geest en lichaam. Deze drie hebben een aparte functie, maar ze zitten in hetzelfde wezen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 feb 2004 16:01

bloempie19 schreef:Even off-topic: Weet je wat me opvalt, dat we vaak zo discussieren over de drie-eenheid van God, terwijl we zelf ook een drie-eenheid vormen. Ziel, geest en lichaam. Deze drie hebben een aparte functie, maar ze zitten in hetzelfde wezen.

Eigenlijk vind ik dit helemaal niet off-topic, maar moeten we in dit patroon eens wat verder denken.....
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

caprice

Berichtdoor caprice » 07 feb 2004 16:08

HereIam schreef:

Is dat relevant in dit kader? Zie het niet als een aanval Caprice, maar het valt me op dat je heel vaak met clichematige, off-topic antwoorden komt. Vaak zelfs in "middeleeuws taalgebruik". Dan denk ik, ben je echt 19? Ik zeg dat, omdat ik je veel zie posten en ik dan vaak denk: Wie is nu de echte Caprice. Wat denk hij nu zelf?. Daar ben ik dan benieuwd naar.

De tijden veranderen. Maar God toch niet? Zijn Woord ook niet. Dat houdt stand tot in eeuwigheid.
Dat de antwoorden hetzelfde zijn als in de Middeleeuwen lijkt mij dan niet meer dan logisch.

Ja, ik ben vandaag 19 geworden. :)

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 09 feb 2004 07:08

bloempie 19,

Er staat in de tekst van 1 Samuel NIET geschreven dat de geest van Samuel opkwam. Het woord geest [roe'ach] komt in die tekst niet voor.

Sam

Vin

Berichtdoor Vin » 09 feb 2004 07:19

caprice schreef:De tijden veranderen. Maar God toch niet? Zijn Woord ook niet. Dat houdt stand tot in eeuwigheid. Dat de antwoorden hetzelfde zijn als in de Middeleeuwen lijkt mij dan niet meer dan logisch.

God niet, en Zijn Woord ook niet, maar hoe -jij- dat leest en hoe -jij- dan de vragen beantwoord wel. Dus waarom zouden je antwoorden middeleeuws moeten klinken als ze uit je 21ste eeuwse gedachten komen?

Gefeliciteerd met je verjaardag :D

Vin

Berichtdoor Vin » 09 feb 2004 07:21

Taytelbaum schreef:bloempie 19,

Er staat in de tekst van 1 Samuel NIET geschreven dat de geest van Samuel opkwam. Het woord geest [roe'ach] komt in die tekst niet voor.

Sam

Nee maar er staat wel gewoon Samuel. Dus ja. Beetje vage tekst vind ik 't. Als het zeker -niet- Samuel had geweest had dat toch minder dubbel opgeschreven kunnen worden? Het leest, wat bij betreft, nu net als een roman. Ik denk de dader al te hebben ontdekt maar ik moet tóch wachten tot de ontknoping.

caprice

Berichtdoor caprice » 09 feb 2004 07:38

Vin schreef:
caprice schreef:De tijden veranderen. Maar God toch niet? Zijn Woord ook niet. Dat houdt stand tot in eeuwigheid. Dat de antwoorden hetzelfde zijn als in de Middeleeuwen lijkt mij dan niet meer dan logisch.

God niet, en Zijn Woord ook niet, maar hoe -jij- dat leest en hoe -jij- dan de vragen beantwoord wel. Dus waarom zouden je antwoorden middeleeuws moeten klinken als ze uit je 21ste eeuwse gedachten komen?

Gefeliciteerd met je verjaardag :D

Bedankt.

De Weg waarlangs een mens zalig wordt is nog steeds dezelfde als in de Middeleeuwen.
Over geestelijke zaken kun je gewoon niet anders denken dan vroeger. God werkt hetzelfde.

Ik had het wat minder over dingen zoals bijvoorbeeld dat de aarde plat zou zijn.

Vin

Berichtdoor Vin » 09 feb 2004 07:46

caprice schreef:Ik had het wat minder over dingen zoals bijvoorbeeld dat de aarde plat zou zijn.

Dat bedoelde ik ook nie hehe :D

Maar ik begrijp 't denk ik wel een beetje... als je veel leest dan beinvloed dat je eigen taalgebruik natuurlijk. En aangezien de meesten onder ons wat andere dingen lezen dan jij schatten we dat denk ik een beetje verkeerd in.

Dus bij deze mijn excuses, ik zal niet meer denken dat wat je zegt je eigen woorden niet zijn.

Terug naar “Archief”