Eindtijd/wederkomst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 01 feb 2004 19:15

Hoi, ik vind de openbaringen heel moeilijk om te lezen. Ik heb er wel uitleg van een voorganger voor nodig. Maar ik geloof wel dat we in de eindtijd zitten, omdat het zo'n zooitje op de aarde is, als het nog nooit geweest is, en in de bijbel staat dat in de eindtijd satan een tijdje tekeer gaat als een brullende leeuw (omdat hij weet dat hij het toch gaat verliezen) en dat is nu aan de hand, denk ikke...............

HereIam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HereIam » 01 feb 2004 21:26

Probeer het zo veel mogelijk letterlijk te nemen. Profetieen uit het OT die uitgekomen zijn, zijn ook in de regel (tenzij de tekst uit zichzelf duidelijk laat zien dat het symbolische taal is) letterlijk uitgekomen.

Door alles te allegoriseren, kan je de teksten op verschillende wijze uitleggen. Niemand zal dan ooit de waarheid weten. Het is maar net wat je er in wilt lezen.

Het is geweldig om te zien, dat steeds meer mensen zich willen bezighouden met de profetieen uit de Bijbel, die handelen over het einde der tijden. Ik heb ook het idee, dat er onder veel christenen meer eenheid komt in de interpretatie daarvan (door letterlijke interpretatie). Een Bijbels gegeven, als ik kijk naar Daniel:

Maar gij, Daniel, houd de woorden verborgen en verzegel het boek tot de eindtijd; velen zullen onderzoek doen en de kennis zal vermeerderen. (Da.12:4)
Leven we niet in die tijd?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 02 feb 2004 06:13

Mariamagdalena schreef:Hoi, ik vind de openbaringen heel moeilijk om te lezen. Ik heb er wel uitleg van een voorganger voor nodig. Maar ik geloof wel dat we in de eindtijd zitten, omdat het zo'n zooitje op de aarde is, als het nog nooit geweest is, en in de bijbel staat dat in de eindtijd satan een tijdje tekeer gaat als een brullende leeuw (omdat hij weet dat hij het toch gaat verliezen) en dat is nu aan de hand, denk ikke...............

Een zooitje op de aarde? ja dat is waar. Maar in de tijd van de Bijbel was het net zo'n zooitje. Daar slachten ze elkaar ook en verkrachten en moorden elkaar uit. Ik zeg niet dat we niet in de eindtijd zitten. Dat kun je ook aan de tekenen zien die God ons laat zien.

Gisteravond las ik nog in Job. Over hoe de satan tekeer ging in zijn gezin en zijn persoon.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 02 feb 2004 06:20

De Rabbijnen leerden dat de wereld 6000 jr zou bestaan en daarna zou de grote Sjabbath van 1000 jr aanbreken:
“Rabbi Kattina zei: Zesduizend jaar zal de wereld bestaan, en een [duizendtal jaren] verwoest, zoals er is geschreven: en HASJEM alleen zal op die dag hoog verheven zijn (Jes.2:11). Abbajji zei: Het zal twee [duizend jaar] verwoest zijn, zoals er geschreven is: Hij zal ons na twee dagen doen herleven, ten derde dage zal Hij ons doen verrijzen, en wij zullen leven voor Zijn Aangezicht (Hos.6:2). Er is geleerd in overeenkomst met de mening van Rabbi Kattina: Gelijk als het zevende jaar een jaar vrijlating is van zeven jaren, zo is ook de vrijlating van de wereld duizend jaren uit zeven duizend jaar, zoals er geschreven is: en HASJEM alleen zal op die dag hoog verheven zijn (Jes.2:11); en ook is er verder geschreven: Een Psalm en een lied voor de Sjabbath-dag (Ps.92:1): een dag die volkomen Sjabbath is; ook is er geschreven: Want duizend jaren zijn in Uw ogen als de dag van gisteren (Ps.90:4). Een lering van de school van (Elia) Eliejahoe (3e eeuw): “Zesduizend jaar zal de wereld bestaan; tweeduizend [jaar] van woestenij; tweeduizend van Torah; tweeduizend van de dagen van de Masjiach; maar door onze vele ongerechtigheden zijn van hen voorbij gegaan, welke van deze zijn verloren gegaan” (Sanhedrien 97a,b; Avvodah Zarah 9a).

Ook bij de oudste leerlingen van Rabbenoe Jesjoea kan men het idee vinden, dat de wereld 6000 jaar plus 1000 zou bestaan. In de boeken van het Nieuwe verbond wordt hiernaar verwezen in II Petros 3:8,9:
“Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat een dag bij de Heer is als duizend jaren, en duizend jaren als een dag. De Heer vertraagt de belofte niet [gelijk enigen traagheid achten], maar is lankmoedig over ons, niet willende, dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen”.
Petros haalt hier de woorden Mosjeh in Psalm 90:4 aan.
Openbaring 20:2-7:
“En hij greep de draak, de oude slang, welke is de lasteraar en satanas, en bond hem duizend jaren; En wierp hem in de afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleine tijd ontbonden worden. En ik zag tronen, en zij zaten op deze; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen degenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jesjoea, en om het Woord Gods, en die het beest, en zijn beeld niet aanbeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met de Gezalfde, de duizend jaren. Maar de overigen der doden werden niet weer levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding. Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en de Gezalfde zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren. En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden”.

In de vroege (tussen 130-135 g.j.), maar af en toe anti Joodse “Brief van Barnabas” vinden we ook nog deze leer terug:
“Over de sabbat zegt Hij aan het begin van de schepping: En G-d maakte in zes dagen de werken van Zijn Handen en op de zevende dag was Hij klaar en rustte daarop en Hij heiligde die dag (zie Gen.2:2,3). Let op kinderen, wat dat “Hij was klaar in zes dagen” wil zeggen. Dit betekent: De Heer zal in zes duizend jaar alles voltooien. Een dag betekent bij de Heer duizend jaar (zie Ps.90:4, IIPetr.3:8). Zo zal alles in zes dagen, dat is zes duizend jaar, worden voltooid, kinderen. En Hij rustte uit op de zevende dag. Dat wil zeggen: wanneer Zijn Zoon gekomen is en de tijd van de wetteloosheid ten einde is en Hij de goddelozen zal oordelen en Hij de zon, de maan en de sterren zal veranderen, dan zal Hij zeker op die dag uitrusten” (Br.v.Barn.15:3-5).

Velen hebben getracht berekeningen te maken wanneer deze 6000 jaar dan wel zouden eindigen, sommige met de meest vergezochte berekeningen vanuit vermeende geheimenissen ed. Het Jodendom houdt het ervoor dat het sinds de avond van 26-09-03 van de gangbare westerse jaartelling het jaar 5764 is sinds de schepping van Adam. Deze jaartelling is gebaseerd op de gegevens in het boek Seder Olam [Rabba] dat zou stammen uit ’t begin van de 2e eeuw. Ik zelf denk met de geschiedkundige boeken van Josef ben Matjah haKohen (Josephus) in de hand, plus een aantal andere historische en Messiaanse gegevens, dat er een discrepantie is tussen de door de rabbijnen aangegeven tijd en de reeele.

Sam

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 02 feb 2004 18:37

Hoi, weet je wat ik bedoel met een zooitje op aarde....... niet dat iedereen elkaar afslacht, maar dat de mensen de wereld en de zeeen helemaal vervuild hebben, dat het nooit meer goed kan komen. Miljoenen radioactieve vaten in de zeeen, duizenden kerncentrales, met gif wat meer dan 1 miljoen jaar nodig heeft om af te breken, alles totaal vergiftigd, dat bedoel ik dus, en dat wordt alleen maar erger........ jammer genoeg........ en de wetenschap, dat ze expirimenten doen, zoals mensen klonen en dat soort dingen, das nog nooit zo erg geweest.............

Boudewijn

Eindtijd/wederkomst

Berichtdoor Boudewijn » 03 feb 2004 12:26

de auteur van Openbaringen is Jezus onze God zelf. Weliswaar is het door Johannes verwoord, maar Jezus werkt door mensen! Openbaringen is een eenvoudig Boek, en wel omdat Jezus daar Zijn volk centraal stelt. Hij legt daar de waarborg, maar ook de voorwaarden vast voor de Christengemeenten om uit het Grote Babylon te gaan en zich vor te bereiden op het Hemels Jeruzalem. Juist omdat Jezus zo centraal staat en omdat de Waarheid Jezus daar Zijn exacte essentie weergeeft, werkt Satan er aan om juist dat boek uit het zichtsveld van de trouwe Christen te houden. Het fundament om daar te geraken vinden we in é1▲n gemeente terug. Ik spreek niet over een volmaakte of uitverkoren gemeente, maar een fundament! Dat zijn de Adventisten. Een hele interessante Profetie (Openbaring 13) wordt door de Zevende Dags Adventisten hier geopenbaard:

http://www.earthsfinalwarning.com/Dutch%20EFW.PDF

Pas op het is een zogenaamd PDF fike, dus je moet PDF format 5 of 6 downloaden als je dat nog niet hebt.

Door mijn ervaring in politieke maar ook militaire millieus weet ik dat de ZDA kerk dit belangrijlke fundament in zich meedraagt. Pas op! Niet de mensen maar God IS het fundament en de stichter van deze gemeente.
Ook vanuit Joods-Orthodoxe bronnen weet ik dat sommige boekwerken van o.a ZDA pioneers door de (Amerikaanse-) Joodse Raad hoog aangeschreven staan als het gaat om Messiaanse aanbidding (Clifford Goldstein - Joodse raadsman voor Orthodoxe Joden). Deze site spreekt boekdelen. Vanuit de politiek van vandaag en de ervaringen in militaire omgeving weet ik stellig dat deze site heel nauwkeurig weergeeft van wat er zich daadwerkelijk afspeelt, ook al zijn de mensen horende doof en ziende blind.

Vanuit mijn persoonlijke belangstelling voor politiek en militaire aangelegenheden in de jaren 1960-1980 heb ik ontdekt dat God wel degelijk een plan uitvoert dat we kunenn "zien" en "horen" maar ook "ervaren". Politici weten zelf soms niet eens wat Satan maar ook God men hen voorheeft.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 03 feb 2004 13:45

Hoi, Boudewijn, vind je de openbaringen een eenvoudig boek? Ik snap er zelf echt helemaal niks van............. :?

Robert
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robert » 03 feb 2004 17:25

Hallo, ik ben Robert, en ik ben hier nieuw.
Ik heb veel studie gedaan naar de eindtijd de laatste tijd, en geef hierbij mijn mening.

Eerst de opname:
1 Thes 4.
Uit dit gedeelte kan niet worden opgemaakt dat de gemeente wordt opgenomen voor de verdrukking, of voor de laatste komst van Christus.
Uit dit gedeelte kan ook niet worden opgemaakt dat Christus 2 keer terug komt itt 1 keer.

Het enige wat dit gedeelte ons leert is dat Christus terug zal komen, de doden zullen worden opgewekt, dat wij Hem als koning zullen inhalen (de overwinnende koning tegemoed gaan is een Bijbels gegeven, zie ook de intocht in Jeruzalem) en dat we dan voor altijd bij Hem zullen zijn.

Het woord 'tegemoed' geeft al aan dat er een 'samen met Hem terugkeren naar de aarde' volgt.
Toen ik als kind mijn vader tegemoed liep als hij uit zijn werk kwam, liepen we vervolgens, nadat we elkaar tegenkwamen, samen terug naar huis.

Bovendien wordt hier duidelijk aangegeven dat dit de wederkomst is waar de Bijbel op andere plekken over spreekt. Waar JEzus met bazuingeschal zal komen en elke oog Hem zal zien.
Ook in dit hoofdstuk is Jezus' komst niet onopgemerkt. Met bazuingeschal en de stem als van een aardsengenl komt Hij.

Niet stilletjes, om Zijn gemeente weg te halen.

Kortom, dit hoofdstuk geeft geen enkele reden om een voortijdige opname van de gemeente te verdedigen.

Over Mattheus 24
eerder in het hoofdstuk wordt gezegd over welke komst het gaat:

29 En terstond na de verdrukking dier dagen, zal de zon verduisterd worden, en de maan zal haar schijnsel niet geven, en de sterren zullen van den hemel vallen, en de krachten der hemelen zullen bewogen worden.
30 En alsdan zal in den hemel verschijnen het teken van den Zoon des mensen; en dan zullen al de geslachten der aarde wenen, en zullen den Zoon des mensen zien, komende op de wolken des hemels, met grote kracht en heerlijkheid.
31 En Hij zal Zijn engelen uitzenden met een bazuin van groot geluid, en zij zullen Zijn uitverkorenen bijeenvergaderen uit de vier winden, van het ene uiterste der hemelen tot het andere uiterste derzelve.

Kortom: de wederkomst waarbij iedereen Hem zal zien terugkomen. En dan zullen mensen verloren gaan, en aangenomen worden (vers 40,41)
Die versen gaan dus niet over de opname.

1 Thes 9:10
gaat ook niet over de opname. Hier wordt gesproken dat Christus ons verlost van de komende toorn. En die toorn is de toorn van God, zoals overal in de Bijbel. Hij heeft die toorn immers gedragen.

Kortom, er is geen enkele Bijbelse fundering voor het geloof in de opname.
De teksten die het zouden bewijzen gaan feitelijk over de terugkeer van Christus, de dag waarop de schapen van de bokken worden gescheiden

1Thes 5 volgt direct op 4, de originele brieven van Paulus kennen geen hoofdstukken. En daar staat:

1 Maar van de tijden en de gelegenheden, broeders! hebt gij niet van node, dat men u schrijve.
2 Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen, gelijk een dief in de nacht.
3 Want wanneer zij zullen zeggen: Het is vrede, en zonder gevaar; dan zal een haastig verderf hun overkomen, gelijk de barensnood een bevruchte vrouw; en zij zullen het geenszins ontvlieden;

Kortom: hoofdstuk 4 handelt over wat er met de christenen gebeurt op het moment van Jezus' terugkeer, en hoofdstuk 5 over wat er met de rest van de wereld gebeurt. Je mag hfdst 4 en 5 niet los van elkaar lezen.

Hoofstuk 4 is niet voor de verdrukking. Het is aan het einde van de tijd.

Ik zal straks meer plaatsen over mijn mening op het 1000-jarig rijk.

Eerst eten ;)
Carpe diem tamen memento mori

Robert
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robert » 03 feb 2004 18:48

het 1000-jarig rijk

De enige plek in de Bijbel waar over het 1000-jarig rijk
wordt gesproken is Openbaring 20.
Verder is elke profetie over dit rijk in de Bijbel eveneens van toepassing op de nieuwe aarde, het eeuwig koninkrijk van God.

Als dus over het 1000-jarig rijk spreken is alleen Openbaring 20 van belang.

Wat staat er in Openbaring 20:
1 En ik zag een engel afkomen uit den hemel, hebbende den sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand;
2 En hij greep den draak, den oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;
3 En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding.
6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
7 En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
9 En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.
10 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.

Opmerkingen:
- Het woord 'duizendjarig rijk' komt in deze passage niet voor.
- Het woord 'rijk' of 'vrederijk' ook niet.

- Chiliasten (zij die in een letterlijk 1000-jarig vrederijk van de Messias op aarde geloven) zeggen dat de Bijbel zoveel mogelijk letter genomen moet worden (niet vergeestelijkt) tenzij het echt niet anders kan.
Zij zeggen dat de 1000-jaar letterlijk genomen moet worden, en ook de binding van satan.

Als we dit doortrekken moet ook het volgende letterlijk genomen worden:
4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; (...) en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.

Als we dit letterlijk nemen betekent dat de aarde vol met miljoenen tronen moet staan met daarop de martelaren.

Maar de lijn van Openbaring is dat de tronen in de hemel staan.
In meerdere hoofdstukken van Openbaring wordt gesproken over tronen in de hemel. In dit hoofdstuk (20) wordt niet gezegd dat de tronen op aarde staan. Er wordt niet gesproken over een incarnatie van de gestorvenen op aarde, nog van een 'wederkomst' van de gelovigen naar de aarde.

Tel dat op bij het onwerkelijke beeld van miljoenen, zo niet meer dan een miljard, tronen op aarde met martelaren die de aarde regeren.....

- De binding van satan is absoluut. Er is geen speelruimte mogelijk.
Dat leidt tot de conclusie van chiliasten dat hij dus nergens toe in staat is. Dat zou waar zijn, ware het niet dat in hoofdstuk 20 van Openbaring ook geschreven staat waartoe hij gebonden werd, nml om de volken niet te verleiden. Maar tot wat niet verleiden? Niet tot zonden? Niet tot afval? Niet tot moord en oorlog, nee: vers 7/8:

7 En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.

De satan is gebonden om de volkeren niet te verleiden tot de krijg.
Tot de slag bij armageddon. Tot de totale aanval op Christus en Zijn volk. (hoofdstuk 19)

Kortom, uit dit gedeelte kan niet worden opgemaakt dat er een totale binding van satan is. Wel dat hij voor één doel totaal gebonden is, nml het ontkenen van de laatste grote slag.

- Een veel gehoord argument is dat Openbaring chronologisch zou zijn.
Hoofstuk 20 zou dan op hoofdstuk 19 volgen.
Maar dit is niet waar.

Neem hoofdstuk 15:
[/i]2 En ik zag als een glazen zee, met vuur gemengd; en die de overwinning hadden van het beest, en van zijn beeld, en van zijn merkteken, en van het getal zijns naams, welke stonden aan de glazen zee, hebbende de citers Gods[/i]

Hier wordt gesproken over de overwinning op het beest. Terwijl dit pas in hoofdstuk 19 feitelijk gebeurd.

Openbaring is niet volledig chronologisch.
Maar stel dat het wel zo zou zijn, dan zou het dus zo gebeuren:
- slag bij armageddon (hfdstk 19) en overwinning van het lam.
- Alle tegenstanders van God worden gedood (hfdst 19: 21 En de overigen werden gedood met het zwaard )
- de gelovigen zijn op de aarde.
- Jezus regeert 1000 jaar
- Na deze 1000 jaar roept satan opnieuw een groot leger bij elkaar. Deze bestaat uit ???? wie ???? niet uit ongelovigen, die zijn in hfdst 19:21 gedood. Niet uit afvallige gelovigen. Het kan niet dat zij die met Hem regeren afvallen.
- Nu moet Jezus opnieuw een slag voeren, de 2e grote laatste slag. (dus Jezus overwint niet 1 keer, maar 2 keer) Na deze slag worden opnieuw Zijn tegenstanders gedood.

Kortom, deze chronologie klopt niet.
De uitleg is m.i. wel chronologisch, maar parallel.
Hoofdstuk 19 is vanuit het aardse perspectief.
Hoofdstuk 20 is vanuit het hemels perspectief.

Beide hoofdstukken behoren ook niet tot hetzelfde visioen (hfdst 20 begint met "En ik zag" wat duidt op het begin van een nieuw visioen)

Het aardse perspectief toont de strijd van de antichrist.
Het hemels perspectief toont wat er achter de schermen gebeurt, het is de duivel zelf die achter de strijd van de antichrist zit.

Beide hoofdstukken eindigen met dezelfde conclusie:
- Jezus overwint, en Zijn tegenstanders worden in de poel gegooid.

Hoofdstuk 19 en 20 gebeuren gelijktijdig. Er is één laatste slag, en die is volledig. Jezus doet geen half werk.
De poel wordt in hfdstk 19:20 en in 20:10.
Vervolgens, na 20:10 begint weer een nieuw versioen (en ik zag) en ook aan het einde van hoofdstuk 20 komt de poel weer voor.
Dus ook hfdstk 20 heeft 2 parallelle visioenen. Nml wat betreft het oordeel. Dit wordt onderverdeeld in de voltrekking van het oordeel aan satan, en de voltrekking van het oordeel aan de ongelovigen.

- De binding van satan wordt al eerder genoemd in de Bijbel, en wel in mattheus 12:
24 Maar de Farizeen, dit gehoord hebbende, zeiden: Deze werpt de duivelen niet uit, dan door Beelzebul, den overste der duivelen.
25 Doch Jezus, kennende hun gedachten, zeide tot hen: Een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een iedere stad, of huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan.
26 En indien de satan den satan uitwerpt, zo is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn rijk bestaan?
27 En indien Ik door Beelzebul de duivelen uitwerp, door wien werpen ze dan uw zonen uit? Daarom zullen die uw rechters zijn.
28 Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
29 Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst den sterke gebonden hebbe? en alsdan zal hij zijn huis beroven.

Twee opmerkelijke zaken uit deze passage:
* in vers 28 staat dat het Koninkrijk gekomen is! (dus we verwachten het Koninkrijk, het 1000-jarig rijk niet. Het is er al!)
* in vers 29 lezen hoe dit komt, namelijk doordat de sterke (de duivel) gebonden is.

Het 1000-jarig rijk is de tussentijd, waarin de volkeren het evangelie horen, en de satan niet dat doet wat hij zou willen doen: de christenen aanvallen en Jeruzalem vernietigen. (als hij niet gebonden zou zijn, waarom heeft hij dit dan niet nu al gedaan? Waarom zou hij de antichrist niet nu al gestuurd hebben?)

(Dat zou, voor ingewijden, stroken met de 70 jaarweken van Daniel.
Met de dood van Christus was de 69e jaarweek afgelopen. Waarom volgt week 70 niet direct op week 69?
Dat komt omdat het 1000-jarig rijk hiertussen zit. God geeft genadetijd voor de moeilijke periode van de laatste 7 jaar aanbreekt.
(Nb. sommige zeggen dat Christus na de 69 en 1/2 jaarweek werd gedood. Dan geld verder hetzelfde maar valt het 1000-jarig rijk tussen de 1e 69 1/2 jaarweek en de laatste 1/2 jaarweek))

- Jezus zegt dat Zijn Koninkrijk niet van deze aarde is. Hoe kan het zijn dat het 1000-jarig rijk toch een aards rijk is?

Johannes 18:
36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.

- Jezus zegt dat Zijn Koninkrijk geen einde heeft. Hoe kan dan tijdelijk (slechts 1000 jaar) zijn?

Lukas 1:
31 En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.
32 Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven.
33 En Hij zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn.

- Chiliasten zeggen dat in de Bijbel jaren altijd letterlijk zijn.
Daar is wat voor te zeggen, maar weet wel dat deze jaren altijd strafjaren zijn. En natuurlijk wordt een straf letterlijk gegeven. God zegt niet '15 jaar' als het eigenlijk 15 x 15 is.
En als hij tegen koning Zedekia zegt dat hij 17 (?) jaar extra tijd krijgt, zou het wreed zijn hem na 12 jaar weg te nemen. Dit zijn allemaal overzichtelijke tijden. Tijden die mensen ook in hun leven, of generatie, nog mee gaan maken.

Wil dat zeggen de 1000-jaar per definitie als symbolisch genomen moet worden. Ik zou zeggen, nee. Als eerste letterlijk.
Het 1000-jarig rijk duurt 1000 jaar.
MAAR de realiteit leert dat er al bijna 2000 jaar voorbij is sinds Jezus de woorden van Mattheus 12:28 sprak.
Dus moeten we dit wel als symbolisch uitleggen. Dan klopt het met de cijfers in Openbaring, 144000, de 4 dieren, de 24 ouderlingen.
Dan is 1000 dus een volle tijd, die lang duurt.

- Als laatste de opmerking van Chiliasten dat de martelaren van hoofdstuk 20 zij zijn die door het beest gedood zijn. Hoe kan het 1000-jarig rijk dan voor de komst van het beest komen? (kortom: hoe kunnen martelaren die door het beest gedood zijn al in de hemel regeren voor het beest er is)
Ik vond dit zelf een moeilijk probleem, tot ik de volgende tekst vond:

1 Joh 4
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.

de anti-christ is zoals Christus. Christus was er al voor de wereld er was (Joh 1) maar incarneerde pas in het jaar 0 op aarde. Dus Hij was er al voor Hij op aarde kwam.

Zo is het ook met het beest, de antichrist. Deze demoon, deze zoon van satan is al actief. Maar zal straks als de satan ontbonden wordt incarneren op deze aarde, en als christus figureren. Inclusief dood en opstanding.

Ik denk dat de tekenen van onze tijd ons kunnen leren dat onze generatie dit alles nog mee zal maken. De tijd is echt nabij!
Echt, ik gun iedereen 'de opname'. Het zal vreselijk zijn voor ons, christenen, in die tijd van verzoeking. (één die de wereld nooit gekend heeft, dus erger dan wat nu zelfs in Noord-Korea gebeurt.)

Laat je straks niet verrassen door de antichrist, omdat je hem niet verwacht mee te zullen maken (opname voor antichrist)

Robert

Daphne
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Daphne » 04 feb 2004 15:49

Dat bedoelde ik idd met de opname, Robert
Afbeelding

Robert
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robert » 05 feb 2004 00:13

Het was niet mijn bedoeling om de discussie dood te slaan.
Het spijt me als ik dat heb gedaan met deze hoeveelheid argumenten.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat 'chiliasten' hier op te zeggen hebben.

Ik ben blij dat 'mijn visie' je vraag min of meer beantwoord heeft.

Ik denk dat wat de eindtijd betreft er altijd verschillende visies zijn.
Dat is denk ik niet erg. HEt gaat niet over de verlossing, of de heiliging.
Maar, het blijft natuurlijk belangrijk de Bijbel er op te onderzoeken.
Jezus heeft ons Zijn openbaring niet voor niets gegeven.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 05 feb 2004 18:59

Hoi Robert
Interessante stof, ik ga er over nadenken.
Ben geen overtuigd chiliast, noch iets anders. Probeer voor de Waarheid te gaan. :)
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 06 feb 2004 11:09

Ja, Robert, goed onderbouwd gedeelte. Ik ben zelf ook geen Chiliast, maar kan me zeker iets bij hun uitleg voorstellen. Over het algemeen voel ik meer voor jouw uitleg... Ik hoop dat er nog een echte Chiliast langs komt, anders wil ik nog wel even advocaat van de dui... eh... chiliasten spelen :D
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Robert
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Robert » 06 feb 2004 11:15

Dat hoop ik eigenlijk ook, dat er nog eentje (of twee) langskomt.
Ik heb zelf heel lang getwijfeld. Ik vond eigenlijk beide theorien eigenlijk grote gaten hebben.

Toen ik me er eindelijk toe zette om er een studie naar te doen kwam ik eigenlijk steeds meer bij wat ik hierboven neerzette.
Maar ik hoor graag wat tegenargumenten tegen het hierbovenstaande.
Tegenargumenten zijn beter voor je meningsvorming dan argumenten ;)

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 06 feb 2004 13:57

wat ik me dan afvraag is of het voor God uitmaakt of je chiliastisch of anti-chiliastisch denkt?

Terug naar “Archief”