Berichtdoor Robert » 03 feb 2004 18:48
het 1000-jarig rijk
De enige plek in de Bijbel waar over het 1000-jarig rijk
wordt gesproken is Openbaring 20.
Verder is elke profetie over dit rijk in de Bijbel eveneens van toepassing op de nieuwe aarde, het eeuwig koninkrijk van God.
Als dus over het 1000-jarig rijk spreken is alleen Openbaring 20 van belang.
Wat staat er in Openbaring 20:
1 En ik zag een engel afkomen uit den hemel, hebbende den sleutel des afgronds, en een grote keten in zijn hand;
2 En hij greep den draak, den oude slang, welke is de duivel en satanas, en bond hem duizend jaren;
3 En wierp hem in den afgrond, en sloot hem daarin, en verzegelde dien boven hem, opdat hij de volken niet meer verleiden zou, totdat de duizend jaren zouden geeindigd zijn. En daarna moet hij een kleinen tijd ontbonden worden.
4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; en ik zag de zielen dergenen, die onthoofd waren om de getuigenis van Jezus, en om het Woord Gods, en die het beest, en deszelfs beeld niet aangebeden hadden, en die het merkteken niet ontvangen hadden aan hun voorhoofd en aan hun hand; en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
5 Maar de overigen der doden werden niet weder levend, totdat de duizend jaren geeindigd waren. Deze is de eerste opstanding.
6 Zalig en heilig is hij, die deel heeft in de eerste opstanding; over deze heeft de tweede dood geen macht, maar zij zullen priesters van God en Christus zijn, en zij zullen met Hem als koningen heersen duizend jaren.
7 En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
9 En zij zijn opgekomen op de breedte der aarde, en omringden de legerplaats der heiligen, en de geliefde stad; en er kwam vuur neder van God uit den hemel, en heeft hen verslonden.
10 En de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in den poel des vuurs en sulfers, alwaar het beest en de valse profeet zijn; en zij zullen gepijnigd worden dag en nacht in alle eeuwigheid.
Opmerkingen:
- Het woord 'duizendjarig rijk' komt in deze passage niet voor.
- Het woord 'rijk' of 'vrederijk' ook niet.
- Chiliasten (zij die in een letterlijk 1000-jarig vrederijk van de Messias op aarde geloven) zeggen dat de Bijbel zoveel mogelijk letter genomen moet worden (niet vergeestelijkt) tenzij het echt niet anders kan.
Zij zeggen dat de 1000-jaar letterlijk genomen moet worden, en ook de binding van satan.
Als we dit doortrekken moet ook het volgende letterlijk genomen worden:
4 En ik zag tronen, en zij zaten op dezelve; en het oordeel werd hun gegeven; (...) en zij leefden en heersten als koningen met Christus, de duizend jaren.
Als we dit letterlijk nemen betekent dat de aarde vol met miljoenen tronen moet staan met daarop de martelaren.
Maar de lijn van Openbaring is dat de tronen in de hemel staan.
In meerdere hoofdstukken van Openbaring wordt gesproken over tronen in de hemel. In dit hoofdstuk (20) wordt niet gezegd dat de tronen op aarde staan. Er wordt niet gesproken over een incarnatie van de gestorvenen op aarde, nog van een 'wederkomst' van de gelovigen naar de aarde.
Tel dat op bij het onwerkelijke beeld van miljoenen, zo niet meer dan een miljard, tronen op aarde met martelaren die de aarde regeren.....
- De binding van satan is absoluut. Er is geen speelruimte mogelijk.
Dat leidt tot de conclusie van chiliasten dat hij dus nergens toe in staat is. Dat zou waar zijn, ware het niet dat in hoofdstuk 20 van Openbaring ook geschreven staat waartoe hij gebonden werd, nml om de volken niet te verleiden. Maar tot wat niet verleiden? Niet tot zonden? Niet tot afval? Niet tot moord en oorlog, nee: vers 7/8:
7 En wanneer de duizend jaren zullen geeindigd zijn, zal de satanas uit zijn gevangenis ontbonden worden.
8 En hij zal uitgaan om de volken te verleiden, die in de vier hoeken der aarde zijn, den Gog en den Magog, om hen te vergaderen tot den krijg; welker getal is als het zand aan de zee.
De satan is gebonden om de volkeren niet te verleiden tot de krijg.
Tot de slag bij armageddon. Tot de totale aanval op Christus en Zijn volk. (hoofdstuk 19)
Kortom, uit dit gedeelte kan niet worden opgemaakt dat er een totale binding van satan is. Wel dat hij voor één doel totaal gebonden is, nml het ontkenen van de laatste grote slag.
- Een veel gehoord argument is dat Openbaring chronologisch zou zijn.
Hoofstuk 20 zou dan op hoofdstuk 19 volgen.
Maar dit is niet waar.
Neem hoofdstuk 15:
[/i]2 En ik zag als een glazen zee, met vuur gemengd; en die de overwinning hadden van het beest, en van zijn beeld, en van zijn merkteken, en van het getal zijns naams, welke stonden aan de glazen zee, hebbende de citers Gods[/i]
Hier wordt gesproken over de overwinning op het beest. Terwijl dit pas in hoofdstuk 19 feitelijk gebeurd.
Openbaring is niet volledig chronologisch.
Maar stel dat het wel zo zou zijn, dan zou het dus zo gebeuren:
- slag bij armageddon (hfdstk 19) en overwinning van het lam.
- Alle tegenstanders van God worden gedood (hfdst 19: 21 En de overigen werden gedood met het zwaard )
- de gelovigen zijn op de aarde.
- Jezus regeert 1000 jaar
- Na deze 1000 jaar roept satan opnieuw een groot leger bij elkaar. Deze bestaat uit ???? wie ???? niet uit ongelovigen, die zijn in hfdst 19:21 gedood. Niet uit afvallige gelovigen. Het kan niet dat zij die met Hem regeren afvallen.
- Nu moet Jezus opnieuw een slag voeren, de 2e grote laatste slag. (dus Jezus overwint niet 1 keer, maar 2 keer) Na deze slag worden opnieuw Zijn tegenstanders gedood.
Kortom, deze chronologie klopt niet.
De uitleg is m.i. wel chronologisch, maar parallel.
Hoofdstuk 19 is vanuit het aardse perspectief.
Hoofdstuk 20 is vanuit het hemels perspectief.
Beide hoofdstukken behoren ook niet tot hetzelfde visioen (hfdst 20 begint met "En ik zag" wat duidt op het begin van een nieuw visioen)
Het aardse perspectief toont de strijd van de antichrist.
Het hemels perspectief toont wat er achter de schermen gebeurt, het is de duivel zelf die achter de strijd van de antichrist zit.
Beide hoofdstukken eindigen met dezelfde conclusie:
- Jezus overwint, en Zijn tegenstanders worden in de poel gegooid.
Hoofdstuk 19 en 20 gebeuren gelijktijdig. Er is één laatste slag, en die is volledig. Jezus doet geen half werk.
De poel wordt in hfdstk 19:20 en in 20:10.
Vervolgens, na 20:10 begint weer een nieuw versioen (en ik zag) en ook aan het einde van hoofdstuk 20 komt de poel weer voor.
Dus ook hfdstk 20 heeft 2 parallelle visioenen. Nml wat betreft het oordeel. Dit wordt onderverdeeld in de voltrekking van het oordeel aan satan, en de voltrekking van het oordeel aan de ongelovigen.
- De binding van satan wordt al eerder genoemd in de Bijbel, en wel in mattheus 12:
24 Maar de Farizeen, dit gehoord hebbende, zeiden: Deze werpt de duivelen niet uit, dan door Beelzebul, den overste der duivelen.
25 Doch Jezus, kennende hun gedachten, zeide tot hen: Een ieder koninkrijk, dat tegen zichzelf verdeeld is, wordt verwoest; en een iedere stad, of huis, dat tegen zichzelf verdeeld is, zal niet bestaan.
26 En indien de satan den satan uitwerpt, zo is hij tegen zichzelf verdeeld; hoe zal dan zijn rijk bestaan?
27 En indien Ik door Beelzebul de duivelen uitwerp, door wien werpen ze dan uw zonen uit? Daarom zullen die uw rechters zijn.
28 Maar indien Ik door den Geest Gods de duivelen uitwerp, zo is dan het Koninkrijk Gods tot u gekomen.
29 Of hoe kan iemand in het huis eens sterken inkomen, en zijn vaten ontroven, tenzij dat hij eerst den sterke gebonden hebbe? en alsdan zal hij zijn huis beroven.
Twee opmerkelijke zaken uit deze passage:
* in vers 28 staat dat het Koninkrijk gekomen is! (dus we verwachten het Koninkrijk, het 1000-jarig rijk niet. Het is er al!)
* in vers 29 lezen hoe dit komt, namelijk doordat de sterke (de duivel) gebonden is.
Het 1000-jarig rijk is de tussentijd, waarin de volkeren het evangelie horen, en de satan niet dat doet wat hij zou willen doen: de christenen aanvallen en Jeruzalem vernietigen. (als hij niet gebonden zou zijn, waarom heeft hij dit dan niet nu al gedaan? Waarom zou hij de antichrist niet nu al gestuurd hebben?)
(Dat zou, voor ingewijden, stroken met de 70 jaarweken van Daniel.
Met de dood van Christus was de 69e jaarweek afgelopen. Waarom volgt week 70 niet direct op week 69?
Dat komt omdat het 1000-jarig rijk hiertussen zit. God geeft genadetijd voor de moeilijke periode van de laatste 7 jaar aanbreekt.
(Nb. sommige zeggen dat Christus na de 69 en 1/2 jaarweek werd gedood. Dan geld verder hetzelfde maar valt het 1000-jarig rijk tussen de 1e 69 1/2 jaarweek en de laatste 1/2 jaarweek))
- Jezus zegt dat Zijn Koninkrijk niet van deze aarde is. Hoe kan het zijn dat het 1000-jarig rijk toch een aards rijk is?
Johannes 18:
36 Jezus antwoordde: Mijn Koninkrijk is niet van deze wereld. Indien Mijn Koninkrijk van deze wereld ware, zo zouden Mijn dienaren gestreden hebben, opdat Ik den Joden niet ware overgeleverd; maar nu is Mijn Koninkrijk niet van hier.
- Jezus zegt dat Zijn Koninkrijk geen einde heeft. Hoe kan dan tijdelijk (slechts 1000 jaar) zijn?
Lukas 1:
31 En zie, gij zult bevrucht worden, en een Zoon baren, en zult Zijn naam heten JEZUS.
32 Deze zal groot zijn, en de Zoon des Allerhoogsten genaamd worden; en God, de Heere, zal Hem den troon van Zijn vader David geven.
33 En Hij zal over het huis Jakobs Koning zijn in der eeuwigheid, en Zijns Koninkrijks zal geen einde zijn.
- Chiliasten zeggen dat in de Bijbel jaren altijd letterlijk zijn.
Daar is wat voor te zeggen, maar weet wel dat deze jaren altijd strafjaren zijn. En natuurlijk wordt een straf letterlijk gegeven. God zegt niet '15 jaar' als het eigenlijk 15 x 15 is.
En als hij tegen koning Zedekia zegt dat hij 17 (?) jaar extra tijd krijgt, zou het wreed zijn hem na 12 jaar weg te nemen. Dit zijn allemaal overzichtelijke tijden. Tijden die mensen ook in hun leven, of generatie, nog mee gaan maken.
Wil dat zeggen de 1000-jaar per definitie als symbolisch genomen moet worden. Ik zou zeggen, nee. Als eerste letterlijk.
Het 1000-jarig rijk duurt 1000 jaar.
MAAR de realiteit leert dat er al bijna 2000 jaar voorbij is sinds Jezus de woorden van Mattheus 12:28 sprak.
Dus moeten we dit wel als symbolisch uitleggen. Dan klopt het met de cijfers in Openbaring, 144000, de 4 dieren, de 24 ouderlingen.
Dan is 1000 dus een volle tijd, die lang duurt.
- Als laatste de opmerking van Chiliasten dat de martelaren van hoofdstuk 20 zij zijn die door het beest gedood zijn. Hoe kan het 1000-jarig rijk dan voor de komst van het beest komen? (kortom: hoe kunnen martelaren die door het beest gedood zijn al in de hemel regeren voor het beest er is)
Ik vond dit zelf een moeilijk probleem, tot ik de volgende tekst vond:
1 Joh 4
3 En alle geest, die niet belijdt, dat Jezus Christus in het vlees gekomen is, die is uit God niet; maar dit is de geest van den antichrist, welken geest gij gehoord hebt, dat komen zal, en is nu alrede in de wereld.
de anti-christ is zoals Christus. Christus was er al voor de wereld er was (Joh 1) maar incarneerde pas in het jaar 0 op aarde. Dus Hij was er al voor Hij op aarde kwam.
Zo is het ook met het beest, de antichrist. Deze demoon, deze zoon van satan is al actief. Maar zal straks als de satan ontbonden wordt incarneren op deze aarde, en als christus figureren. Inclusief dood en opstanding.
Ik denk dat de tekenen van onze tijd ons kunnen leren dat onze generatie dit alles nog mee zal maken. De tijd is echt nabij!
Echt, ik gun iedereen 'de opname'. Het zal vreselijk zijn voor ons, christenen, in die tijd van verzoeking. (één die de wereld nooit gekend heeft, dus erger dan wat nu zelfs in Noord-Korea gebeurt.)
Laat je straks niet verrassen door de antichrist, omdat je hem niet verwacht mee te zullen maken (opname voor antichrist)
Robert
Carpe diem tamen memento mori