De ander naar de hel verwijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 29 jan 2004 15:43

alwaar ik las: Antwoord: De apostel leert ons in Romeinen 14 het laatste vers: al wat uit het geloof niet is, is zonde. Ga jij in geloof, dán alleen is het geen zonde.

pfieuw!

gelukkig ik heb de verodeningen, verboden, geboden, en bepalingen van God en het schrijven van ds. Pieters [vrede zij met hem] niet overtreden door het eens te bezoeken.

kank weer rustig slapen!
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jan 2004 15:49

De apostel leert ons in Romeinen 14 het laatste vers: al wat uit het geloof niet is, is zonde. Ga jij in geloof, dán alleen is het geen zonde.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jan 2004 16:18

verschrikkelijk zeg iemand die zoiets post. Waarom zijn er altijd mensen die Gods werk willen afbreken en vervolgens nog beweren dat ze mensen redden ook?
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caprice

Berichtdoor caprice » 29 jan 2004 16:20

@mic schreef:verschrikkelijk zeg iemand die zoiets post. Waarom zijn er altijd mensen die Gods werk willen afbreken en vervolgens nog beweren dat ze mensen redden ook?

Komt dit je niet bekend voor?:

Men predikt daar een ONMACHTIGE God en een MACHTIGE mens. Een onmachtige God Die wacht op jóuw beslissing, totdat jíj je hart voor Jezus opent. Dit is een verdraaiing van de Bijbelse waarheid van de almachtige, soevereine God, Die zaligmaakt wie Hij heef verkoren.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jan 2004 16:25

caprice schreef:
@mic schreef:...

Komt dit je niet bekend voor?:

Men predikt daar een ONMACHTIGE God en een MACHTIGE mens.
Dit is nog nooit (en dan ook nooit) gezegt, dat hebben mensen als ds. pieterse ervan gemaakt.
Een onmachtige God Die wacht op jóuw beslissing, totdat jíj je hart voor Jezus opent.
Toon mij aan dat dit niet waar is.(behalve dat onmachtig dus)
Dit is een verdraaiing van de Bijbelse waarheid van de almachtige, soevereine God, Die zaligmaakt wie Hij heef verkoren.
nee, dat is geen waar, want deze twee dingen sluiten elkaar niet uit.
Afbeelding

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 29 jan 2004 16:41

Een onmachtige God Die wacht op jóuw beslissing, totdat jíj je hart voor Jezus opent.

Zou dat de zelfde God zijn als de God die zegt:
Bekeert u, geloof!, kies heden, nader tot mij.
Nee.. God wacht echt op jou! En op iedereen!

Die oproep tot bekering is voor iedereen, dus ook iedereen is verantwoordlijk voor wat hij met deze oproep doet.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 29 jan 2004 17:46

Heeel erg... heel heel erg.... :cry: :?

oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt (Matt zoveel)

Vin

Berichtdoor Vin » 29 jan 2004 18:02

Kijken wat Ds Pieters ervan zou vinden als de EO zich zo fel uit zou laten over zijn kerkverband. :roll:

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 29 jan 2004 23:52

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jan 2004 00:19

Op het aanvullende antwoord is nogal het nodige aan te merken.

Het belangrijkste is wel dat Pieters zich probeert te verschuilen achter het feit dat hij geen oordeel gegeven heeft over de harten van de EO-medewerkers. Letterlijk genomen heeft hij daarin gelijk. Als je het op een strikt letterlijke manier zou willen uitzoeken (zoals je dat voor een rechtbank zou moeten doen) dan kun je Pieters wellicht niet schuldig verklaren. Ik geloof echter niet dat we ons als christenen op zo'n manier zouden moeten willen verdedigen. Het onderschrijven van de uitspraak ''EO = eeuwige ondergang" gaat namelijk veel verder dan alleen een beoordeling van de daden. Wellicht zoals gezegd niet letterlijk, maar in ieder geval gevoelsmatig. Als christen verschuil je je dan niet achter de letterlijke betekenis maar neem je ook de verantwoording voor de gevoelsmatige betekenis van een uitspraak op je. Als je al daadwerkelijk van mening bent dat de medewerkers van de EO goedbedoelend maar misleid zijn dan dien je een houding van medeleven en bezorgdheid aan te nemen en niet een houding van veroordeling.

Ten tweede zijn de argumenten van Pieters uiterst zwak. De EO is idd vaak uitgesproken Arminiaans. Als je echter stelt dat dit een argument is om de EO gelijk te stellen aan eeuwige ondergang dan betekent dat dus dat een arminiaans christen niet zalig kan worden. Dat is een oordeel dat m.i. verder strekt dan de autoriteit van Pieters.

Verder refereert Pieters aan de onfeilbaarheid van de bijbel. Ook hier kan in feite weer het zelfde gezegd worden als hierboven: iemand die niet geloofd dat de bijbel onfeilbaar is komt niet in de hemel. Het kan aan mij liggen, maar ik ben deze voorwaarde voor de zaligheid nog nooit tegen gekomen. Daarnaast is er nogal wat af te dingen op de claim dat de reformatoren de bijbel als 'onfeilbaar van kaft tot kaft' beschouwden. Hiertegen is nogal het nodige ingebracht en het lijkt beter te zijn de positie van de reformatoren t.o.v. de bijbel te beschouwen als 'betrouwbaar in alle dingen' i.p.v 'onfeilbaar van kaft tot kaft'. (Het is trouwens wel aardig om te zien dat die onfeilbaarheid van kaft tot kaft juist in arminiaanse kringen uiterst belangrijk is ;-))

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 jan 2004 00:45

Opvallend is dat hij ineens zoveel dingen niet meer zeker blijkt te weten terwijl heij alles toch zeer stellig neerzetten.

Ten tweede is het wel heel leuk om met één artikel een complete groepering weg te gooien.

Ten derde is het opvallend dat hij zich nu achter de argumentatie van anderen gaat verschuilen.

En deze is wel heel leuk

zin 1:
Nog steeds oordeel ik niet over hun hart of motieven,
De direct daarop volgende zin:
maar de feiten wijzen een kant op dat ik ten volle handhaaf wat ik heb geschreven: de EO gaat de ondergang niet alleen zelf tegemoet, maar ze baant ook de weg voor vele duizenden in de evangelische en reformatorische kerken. We moeten hiertegen een scherp protest laten horen, of het u welgezind is of niet.
hè hè. Helemaal leuk dat zijn bewering dat de EO de ondergang tegemoet gaat volgens zijn zeggen wordt gestaafd door de feiten. Ten eerste moet hij dan goddelijke kennis hebben, en bovendien lijken statistieken iets anders uit te wijzen...

Verder verwijt hij dat de EO bereid is samenwerken met de Roomsen...

Ontkent de EO dit? Weet ik niet. Maar met al mijn naspeuren ben ik het niet tegen gekomen dat de EO de vrije en onverdiende genade van Gods soevereine, verkiezende welbehagen voorstaat.
... noch tegenstaat
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jan 2004 09:57

Misschien is dit wel een nuttig document?

http://home.wanadoo.nl/mvandermeulen/doc/scriptie.pdf

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 30 jan 2004 10:32

Weet wel, dat eri n de laatste dagen zware tijden zullen komen: want de mensen zullen zelfzuchtig zijn, geldgierig, pochers, vermetel, kwaadsrekeers, aan hun ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig, liefdeloos, trouweloos, lasteraars, onmatig, onhandelbaar, afkering van het goede, verraderlijk, roekeloos, opgeblazen, met meer liefde voor genot dan voor God. Die met een schijn van godsvrucht de kracht daarvan verloochend hebben; houd ook dezen op een afstand. Want tot hen behoren zij, die zich in de huizen indringen en vrouwtjes weten in te palmen, die met zonden beladen zijn en gedreven worden door velerlei begeerten, die zich te allen tijde laten leren, zonder ooit tot erkentenis der waarheid te kunnen komen. Zoals Jannes en Jambres, de tegenstanders van Mozes, staan ook dezen de waarheid tegen; het zijn mensen wier denken bedorven is, en wier geloof de toets niet kan doorstaan. Maar zij zullen het niet veel eerder brengen, want hun onzinnigheid zal aan allen overduidelijk worden, zoals ook bij genen het geval was.

2 tim 3
Afbeelding

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jan 2004 10:36

@mic schreef:Weet wel, dat eri n de laatste dagen zware tijden zullen komen: want de mensen zullen zelfzuchtig zijn, geldgierig, pochers, vermetel, kwaadsrekeers, aan hun ouders ongehoorzaam, ondankbaar, onheilig, liefdeloos, trouweloos, lasteraars, onmatig, onhandelbaar, afkering van het goede, verraderlijk, roekeloos, opgeblazen, met meer liefde voor genot dan voor God. Die met een schijn van godsvrucht de kracht daarvan verloochend hebben; houd ook dezen op een afstand. Want tot hen behoren zij, die zich in de huizen indringen en vrouwtjes weten in te palmen, die met zonden beladen zijn en gedreven worden door velerlei begeerten, die zich te allen tijde laten leren, zonder ooit tot erkentenis der waarheid te kunnen komen. Zoals Jannes en Jambres, de tegenstanders van Mozes, staan ook dezen de waarheid tegen; het zijn mensen wier denken bedorven is, en wier geloof de toets niet kan doorstaan. Maar zij zullen het niet veel eerder brengen, want hun onzinnigheid zal aan allen overduidelijk worden, zoals ook bij genen het geval was.

2 tim 3

Ik denk weet niet of dit van toepassing is. Daar moeten we voorzichtig mee zijn.
Is het niet de duivel die zoveel mogelijk verdeeldheid probeert te strooien in Gods Kerk?

Voor de goede orde: de uitspraak over de afkorting EO heeft ds. Pieters niet zelf bedacht.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 jan 2004 10:57

Caprice,

Het onderzoek dat je aandraagt is niet relevant voor deze discussie. Ik vind het prima dat jij of Pieters kritiek hebt op bepaalde zaken. Waarschijnlijk zal dat wederzijds zijn; geen probleem. Wat echter veel te ver gaat is het verbinden van de eeuwige ondergang aan dit soort zaken: als je dit of dat gelooft ga je naar de hel. Dat is waar het in deze discussie om gaat.

Ik dacht gisteravond nog eens na over de opstelling van Pieters en ik kwam eigenlijk tot de conclusie dat Pieters de EO bestempelt als de Anti-Christ. Het kan aan mij liggen maar zo'n conclusie gaat me veel en veel te ver.

Caprice:
Ik denk weet niet of dit van toepassing is. Daar moeten we voorzichtig mee zijn.

Als het jouw helden betreft moeten we voorzichtig zijn, maar Pieters mag gewoon ongenuanceerd anderen veroordelen?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”