Gij kunt niet God dienen en de Mammon!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2004 08:02

cire schreef:
caprice schreef:Dat iemand in het kerkelijk leven voor een opleiding kiest waarmee hij een glansrijke carriere kan halen moet hij weten, maar ik leer voor een beroep waar ik mijn brood in kan verdienen, en waar niet na de villa en mercedes het jacht de derde aanwinst is.

Nou dat jacht zie ik wel zitten! Bij welke kerk moet ik zijn?

Ik weet het niet hoor, maar volgens mij valt het met die carrieres in het kerkelijke leven nog wel mee. Laten we ons niet druk maken over stereotypen.

Voor geld moet je niet in de kerk zijn, maar daarvoor moet je de wereld in trekken.

Niemand kan en mag ontkennen dat er de laatste jaren wel meer hebzucht is naar een goede carriere en veel geld.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jan 2004 11:50

je kunt niet God dienen en de Mammon???

wat is de Mammon? Ik denk alles wat ons van God vandaan houd. Dus ja je kunt maar één Heere dienen!

caprice

Berichtdoor caprice » 26 jan 2004 12:02

essieee schreef:je kunt niet God dienen en de Mammon???

wat is de Mammon? Ik denk alles wat ons van God vandaan houd. Dus ja je kunt maar één Heere dienen!

Mammon is specifiek de geldgod. Er zijn ook nog andere goden, zoals de Moloch (zie ook handelingen 7).

Maar het is wel waar. Je kunt niet twee heren dienen. Er is geen tussenweg. Het is niet een beetje God en een beetje wereld. In dat geval is de godsdienst niet meer dan een eigenwillige godsdienst en eigengerechtigheid. Iemand die God lief heeft kan zich niet uitleven in de zonden, want daar heeft hij berouw over.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jan 2004 12:03

helemaal mee eens!

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 04:23

Afgelopen zondag is er eindelijk weer gewaarschuwd tegen al die weelde en luxe. 'Het kan best een beetje minder.'
De dominee heeft ook nog het één en ander uitgelegd over vasten. 'Werd dat maar meer onder ons gevonden.'

Ik was wel blij het te horen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 aug 2004 08:47

Dat was toch niet ds H. he, ha ha die baad zelf in de luxe :wink: elk jaar een andere auto, mooiste pastorie, de mooiste spulletjes, enz enz. tenminste toen bij ons toendertijd :wink: geeft niet, maar zulke ds-en hoeven van mij niet te waarschuwen voor weelde en luxe als ze er zelf overdadig in baden. :mrgreen: :|

Ja over dat vasten had ook pas met iemand, dat komt vrijwel niet voor onder christenen geloof ik, terwijl het iig toch wel een onderdeel van je geloof zou mogen zijn. Ns vasten en je afzonderen enz. Maar dat word idd weinig gevonden tegenwoordig. 8) Vast die ds. zelf wel ns? :wink:

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 04 aug 2004 09:21

Yael schreef: zulke ds-en hoeven van mij niet te waarschuwen voor weelde en luxe als ze er zelf overdadig in baden. :mrgreen: :|

... dat vind ik ook wel es moeilijk, ja. Hebben wij als gemeenteleden onze dominees te veel verwend??
God geve mij, Jeruzalem,
dat ik eens op een dag
een pelgrim aan uw poorten ben
en dat ik binnen mag.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 04 aug 2004 09:31

Gelukkig zijn er ook dominees die wel een normale auto hebben.

2 dominees van de ger. gem. rijden een Peugeot 306. Ik vind het een voorbeeld van een dominee als je in zo'n auto rijdt. 306 rijdt overigens prima hoor en is mooi en nog veel meer. [/i]
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 20:53

Yael schreef:Dat was toch niet ds H. he, ha ha die baad zelf in de luxe :wink: elk jaar een andere auto, mooiste pastorie, de mooiste spulletjes, enz enz. tenminste toen bij ons toendertijd :wink: geeft niet, maar zulke ds-en hoeven van mij niet te waarschuwen voor weelde en luxe als ze er zelf overdadig in baden. :mrgreen: :|

Ja over dat vasten had ook pas met iemand, dat komt vrijwel niet voor onder christenen geloof ik, terwijl het iig toch wel een onderdeel van je geloof zou mogen zijn. Ns vasten en je afzonderen enz. Maar dat word idd weinig gevonden tegenwoordig. 8) Vast die ds. zelf wel ns? :wink:

Is een Opel Vectra grote overdaad? Dat begin ik meer te denken als ze met een mercedes voor komen rijden.

Of die dominee zelf wel eens vast weet ik niet. Hij hield zich dan wel aan de Schrift die zegt in Mattheüs 6 vers 16, 17 en 18:
16 En wanneer gij vast, toont geen droevig gezicht, gelijk de geveinsden; want zij mismaken hun aangezichten, opdat zij van de mensen mogen gezien worden, als zij vasten. Voorwaar, Ik zeg u, dat zij hun loon weg hebben.
17 Maar gij, als gij vast, zalft uw hoofd, en wast uw aangezicht;
18 Opdat het van de mensen niet gezien worde, als gij vast, maar van uw Vader, Die in het verborgen is; en uw Vader, Die in het verborgen ziet, zal het u in het openbaar vergelden.

En ja, het was Ds. H :wink:

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 04 aug 2004 21:38

Ik vind overdaad niet direct liggen aan het merk. Maar een nieuwe Opel vectra. €) €)

Dat gaat tegenwoordig ook aardig in de slappe was lopen. een Mercedes van 2 jaar oud kost veel minder dan een Vectra. Weet jij veel of die mercedes nieuw gekocht is. Nieuwe auto's zijn per definitie duur.

Daarom vind ik het altijd humor als een boer erg klaagt over zijn financiele problemen maar wel elk jaar een opel Vectra kan kopen. En.... ook een nieuwe Vectra rijdt niet op melk.
Ik moet het doen met een klein outotje van 12 jaar (je hoort me niet klagen hoor). Toevallig was dat toen ik 10 was wel mijn lievelingsauto.

P.s. mijn goedkoopste auto koste slechts 25 euro. Als er iemand een voorbeeld is, ben ik het wel.
Laatst gewijzigd door Hein op 04 aug 2004 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 21:40

Hein schreef:Als er iemand een voorbeeld is, ben ik het wel.

Dat zeggen de farizeeërs ook.

Een opel vectra is toch wat meer ingetogen dan een Mercedes E-klasse. :wink:

Meerdere dominee's rijden erin. Ik vind het ook echt een dominee-auto, als'tie zwart is.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 04 aug 2004 21:41

Sommige farrizeers waren toch ook een voorbeeld?

Neem Nicodemus :wink:

Ik vind een 306 veel meer een auto voor een goede dominee. Ik ken er nog 2 ook en die zijn echt super.

Daarnaast komt een 406. Ik ken binnen de ger. gem. meer dan 5 predikanten die er een hebben.

En, ik blijf mijzelf een voorbeeld vinden.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 21:44

Hein schreef:Sommige farrizeers waren toch ook een voorbeeld?

Neem Nicodemus :wink:

:D
Je hebt gelijk.

Maar een dominee heeft wel een betrouwbare auto nodig. Zo'n man kun je geen oude auto geven die 's zondags niet wil starten (als hij wat verder weg moet zijn).

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 04 aug 2004 21:45

Ik heb liever dat zijn boodschap betrouwbaar is.

En... als dominees verkondigen dat je niet teveel aan rijkdom moet geven en zelf. (laat ik maar overdrijven) In een Rolce Royce aankomen. Tjah dan zorg je toch echt voor een "neem mij niet serieus" gedachte bij mij.

Nog beter zou het zijn als elke stad/gemeente zijn eigen predikant had. Dan zou je dat probleem niet hebben. Maar jah, in sommige kerken, waaronder de mijne ziet niet iedereen dat als een probleem.

caprice

Berichtdoor caprice » 04 aug 2004 21:48

Hein schreef:Ik heb liever dat zijn boodschap betrouwbaar is.

En... als dominees verkondigen dat je niet teveel aan rijkdom moet geven en zelf. (laat ik maar overdrijven) In een Rolce Royce aankomen. Tjah dan zorg je toch echt voor een "neem mij niet serieus" gedachte bij mij.

Daar ben ik ook niet voor, maar voor de wereld moeten de predikanten wel in een nette ingetogen auto rijden vind ik. Anders kunnen ze er weer over praten dat die kerk maar slecht is voor zijn predikanten. Maar als ze te dure auto's rijden wijst de wereld ze ook na.

Ik ken overigens een dominee die het met een 16 jaar oude Toyota Starlet doet, dus het gaat niet op bij alle predikanten.

Terug naar “Archief”