De lichamelijke oefening...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 18 jan 2004 14:36

Ik hebpoosje terug dominee preek horen houden waarom sporten in bepaalde maatje juist heel er goed is:

-je krijgt er zelfdiscipline door
-je leert je geest je lichaam te bevelen en niet andersom

vooral dit laatste is heel belangrijk, want zoiets als sexuele verleiding is dus een sitautie waarbij je lichaam je geest beveelt, terwijl het andersom hoort te zijn.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

everlastingman
Mineur
Mineur

Re: De lichamelijke oefening...

Berichtdoor everlastingman » 18 jan 2004 20:18

DireStraits schreef:De lichamelijke oefening is tot weinig nut , een tekst uit de Bijbel die in de geschiedenis al ontelbare malen misbruikt is.
De sport wordt in reformatorische kring schromelijk ondergewaardeerd. Zoiets moois op deze aarde als de lichaamsbeweging, het individueel of in teamverband sporten, het onderhouden en trainen van het lichaam, het genieten van de natuur door daar te klimmen of te skieën, al dat moois wordt afgedaan met een werkelijk bizarre interpretatie van een enkele tekst uit de Bijbel.

Ik wilde hierover net zelf een topic starten. Vooral in de ger-gem hoek wordt deze bijbeltekst nogal eens als een wet van God uitgelegt. Onzin natuurlijk. Kent u het gezegde: "Een mens zal niet leven bij brood alleen". Als we dat gezegde ook zo letterlijk zouden nemen zouden we honger gaan leiden denkt u niet?

Om het een en ander te verduidelijken zal ik de desbetreffende bijbeltekst er even bij halen:

Want de lichamelijke oefening is tot weinig nut; maar de godzaligheid is tot alle dingen nut, hebbende de belofte des tegenwoordigen en des toekomenden levens. ( 1 Timotheus 4 : 8 )

Met andere woorden lichamelijk oefening heeft geen eeuwigheidswaarde en is in die zin niet zo belangrijk, geestelijke beoefening heeft wel eeuwigheidswaarde en is daarom belangrijker.

Maar wanneer we helemaal niets meer zouden doen aan lichamelijke beweging zouden onze spieren stijf gaan staan en onze conditie verslechteren. Ik meen niet dat dat Gods bedoeling kan zijn evenals dat we niet meer zouden eten of geen kleren meer zouden aantrekken.

columbus schreef:als je tussen 40.000 man in de Kuip zit hoor je meest vloeken en schelden en ook zelfs dan hoor je de sporters vloeken op het veld. dat gevloek was voor mij de reden dat ik er niets meer mee te maken wil hebben.

Met alle respect voor jouw keuze, maar dan zou ik ook niet meer naar het winkelcentrum kunnen gaan waar de plaatselijke hangjeugd de ene na de andere vloek eruit gooit, of naar mijn werk waar mijn collega op zijn duim staat en er een vloek uit gooit. Niet dat ik dat allemaal goed wil praten hoor, maar in die wereld leef je nu eenmaal.
Afbeelding

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 18 jan 2004 21:45

Equilibrist schreef:- 0 sporten doet men overwegend in teamverband, wat inhoudt kantines (veel alcohol en onreine praat), gevloek, wedstrijden op zondag.
1- verheerlijking van het lichaam door meer en meer sporten
2- verheerlijking van het 'zelf' door in wedstrijdverband alles opzij te zetten om zélf maar te winnen
3- door topstort geen tijd voor God

4- sporten zoals oosterse vechtsporten waarbij een andere religie aangehangen wordt (al dan niet zichtbaar) dan de christelijke, zoals Boeddhisme of Zen, Yoga etc.
5- sporten waarbij er veelvuldig alcohol, drugs, doping gebruikt wordt
6- sporten waarbij er veelvuldig op zondag gespeeld wordt
7- sporten waarbij het lichaam als zodanig verheerlijkt wordt zoals bodybuilding en andere 'schoonheidssporten'.

Dit lijken me niet eens zulke christelijke argumenten, maar meer ethische.

ad 0 hoeft niet er bestaan ook individuele sporten: en buiten dat de zondag heeft geen basis in de Bijbel als een dag waarop niet gewerkt of dus ook gesport mag worden.
ad 1 dat is een uitwas: die bestaat ook bij geloof: godsdienstwaanzin: TÉ is altijd erg behalve bij tevreden.
ad 2 dat is egotripperij, maar dat heb je ook als mensen vinden dat zij recht hebben op een bepaalde plaats in de kerk etc.: egotripperij kom je ook in carrières tegen: is het hebben van een carrière dan sowieso afkeurenswaardig?
ad 3 dat hoeft niet per se: een baan kan net zo goed die leemte vullen of die carríère van hierboven: bovendien zijn er wel topsporters die evengoed gelovig zijn.
ad 4 die takken van sport zijn inderdaad verbonden met religie en ik zou voor geen ervan kiezen om de reden dat je dan bloot gesteld wordt aan zaken waarvan je je afvragen kunt of je dat wilt.
ad 5 alcohol en drugs niet (behalve in de kantine na een wedstrijd b.v.) doping wel: dat wordt in bijna elke tak van sport gebruikt aan de top, zodat er wel eens een pleidooi is gehouden om alle wereldrecords te laten vervallen om een schone start te maken.
ad 6 geen Bijbelse basis.
ad 7 A wat is een schoonheidssport? turnen, schoonzwemmen, synchroonzwemmen, ballet? En wat dan van denksport? Is dat een idealisering van het brein? Of school een ode aan Kennis? En waar b.v. ligt de grens tussen fitness en bodybuilding?

Mariamagdalena schreef:Waar staat dat dan precies, dat lichamelijke oefening tot weinig nut is? En in wat voor verband wordt dat gezegd?

ΠΡΟΣ ΤΙΜΟΘΕΟΝ Α' ΕΠΙΣΤΟΛΗ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4 8 η γαρ σωματική γυμνασία προς ολίγον εστιν ωφέλιμος, η δε ευσέβεια προς πάντα ωφέλιμός εστιν, επαγγελίαν έχουσα ζώης της νυν και της μελλούσης.
1Timótheos 4:8 Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, doch de godsvrucht is nuttig tot alles, daar zij een belofte inhoudt van leven, in heden en toekomst.

Let wel dat deze tekst uitgaat van elke lichamelijke training (soomatikee gumnasia).
Er staat niet van GEEN nut maar van WEINIG nut: en wel m.b.t. tot het Grote Doel: ik haal hier dus niet een algeheel verbod op trainen uit.
Wel is het zo dat men zaken in perspectief moet blijven zien. Zeker als je weet dat de sporten die wij kennen ook ooit gerelateerd waren aan religie (de Olympische Spelen nl. waren opgeragen aan Zeus). Sterker nog: dans en beweging iha waren in zowat elke oude cultuur verbonden met een cultus.

Het is niet verkeerd om met je lichaam bezig te zijn, maar het is vanbelang de ziel en de geest niet te verwaarlozen.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Vin

Berichtdoor Vin » 19 jan 2004 01:10

everlastingman schreef:Vooral in de ger-gem hoek wordt deze bijbeltekst nogal eens als een wet van God uitgelegt.
Vreemd. De kanttekeningen hebben het daar namelijk duidelijk over een hele andere context dan sport.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 19 jan 2004 08:08

Vin schreef:
everlastingman schreef:Vooral in de ger-gem hoek wordt deze bijbeltekst nogal eens als een wet van God uitgelegt.
Vreemd. De kanttekeningen hebben het daar namelijk duidelijk over een hele andere context dan sport.

1) het is inderdaad geen wetsbepaling al zou er staan dat lichamelijke oefening verboden is: het is slechts van weinig nut in relatie tot de godsvrucht.

2) Vin, zou je de context die zij vermelden kunnen weergeven: ik ben wel benieuwd.
Dan zullen de Israëlieten weer verlangen naar J*H*W*H, hun God, en hun koning David (de Masjieach);

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 19 jan 2004 08:22

Tijdens een huisbezoek zei een ouderling eens tegen ons dat met deze tekst niet zozeer sport bedoeld wordt, maar meer het onderhouden (eten en drinken en dergelijke) van het lichaam, dat je daarin dus mate moet kennen.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Vin

Berichtdoor Vin » 19 jan 2004 08:38

menachem schreef:
Vin schreef:

1) het is inderdaad geen wetsbepaling al zou er staan dat lichamelijke oefening verboden is: het is slechts van weinig nut in relatie tot de godsvrucht.

2) Vin, zou je de context die zij vermelden kunnen weergeven: ik ben wel benieuwd.
Ja hoor, maar dit haal ik ook maar van m'n internet statenvertaling ;)

Hierdoor verstaan sommigen de oefening dergenen, die om den prijs streden met worstelen, lopen en anderszins, gelijk het Griekse woord gymnasia soms betekent, waardoor maar enige lichamelijk weldaad werd verkregen; maar daar Paulus hier handelt van zaken, die den godsdienst aangaan, zo verstaan anderen dit bekwamelijker van enige oefening des lichaams, waardoor het getemd of getuchtigd wordt, gelijk daar is vasten, waken, onthouding van enige spijzen of kleding, anderszins geoorloofd. Van deze zegt de apostel, dat zij wel enige nuttigheid kunnen hebben, maar nochtans weinig ten aanzien van de godzaligheid zelf, daar die ook kunnen misbruikt worden, en in bijgelovigheden verkeren, gelijk Paulus getuigt Col. 2:23; maar de godzaligheid is Gode altijd aangenaam en tot alles dienstig.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 19 jan 2004 11:35

Vin schreef:
Ja hoor, maar dit haal ik ook maar van m'n internet statenvertaling ;)

Hierdoor verstaan sommigen de oefening dergenen, die om den prijs streden met worstelen, lopen en anderszins, gelijk het Griekse woord gymnasia soms betekent, waardoor maar enige lichamelijk weldaad werd verkregen; maar daar Paulus hier handelt van zaken, die den godsdienst aangaan, zo verstaan anderen dit bekwamelijker van enige oefening des lichaams, waardoor het getemd of getuchtigd wordt, gelijk daar is vasten, waken, onthouding van enige spijzen of kleding, anderszins geoorloofd. Van deze zegt de apostel, dat zij wel enige nuttigheid kunnen hebben, maar nochtans weinig ten aanzien van de godzaligheid zelf, daar die ook kunnen misbruikt worden, en in bijgelovigheden verkeren, gelijk Paulus getuigt Col. 2:23; maar de godzaligheid is Gode altijd aangenaam en tot alles dienstig. [/quote]

dank je voor je snelle reactie: ik heb het gelezen en de uitleg komt helder en verantwoord op me over.
Ik ben het er wel mee eens.

een groet,

Menachem

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 19 jan 2004 11:49

Kijk eens aan, er wordt enthousiast gereageerd. Leuk.
Even wat reacties (in eigen woorden):
'Die tekst wordt helemaal niet zo bedoeld'
Nee, allicht niet, maar heeft iemand een idee hoe het komt dat er toch mensen zijn die 'm wel zo interpreteren, als zou er een Bijbels verbod op sporten in te lezen zijn?
'Je moet oppassen met de verhouding sport en religie'
Ik vind dat je niet te snel eventuele, vaak slechts nog historisch bepaalde, religieuze achtergronden van sport moet uitvergroten. Ontspanningsoefeningen zoals yoga hebben inderdaad hun ontstaan in de oosterse cultuur en religie, maar zijn heel best uit te voeren zonder die link te leggen. En wat dacht je van vechtsporten als karate en judo? Die stonden oorspronkelijk helemaal bol van rituelen en religieuze verwijzingen. Volgens mij zijn die sporten nu ook in reformatorische kringen wel min of meer geaccepteerd.

Alle reacties overziend: ik zie eigenlijk alleen maar 'positieve' reacties. Is het dan wellicht een probleem van de 'oudere' generatie? Is het inmiddels gewoon geaccepteerd dat je drie keer in de week traint en 's zaterdags er alles aan doet om te winnen? Ik heb persoonlijk eerlijk gezegd wel anders ervaren. Dat had vooral betrekking op het willen winnen. Dat sporten kon nog net, maar je mocht niet willen winnen. :?

Om de discussie wat concreter te maken:
-waar trek je de grens, bijvoorbeeld met betrekking tot 'gevaarlijke' sporten als basejumping, alpine klimmen, autoracen?
-is het toegestaan om je lichaam te verzorgen door te fitnessen? Of is dat 'ijdelheid der ijdelheden'? :mrgreen:
-hoe ga je om met betaald voetbal (op zondag)? Ik vind het een beetje hypocriet als je roept dat je er tegen bent, maar het wel fijn volgt op TV.
The proof of the pudding is in the eating.

menachem
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor menachem » 19 jan 2004 12:13

DireStraits schreef:Dat had vooral betrekking op het willen winnen. Dat sporten kon nog net, maar je mocht niet willen winnen. :?

Ik kan er weinig mee: immers je probeert in je werk toch ook jezelf te overtreffen door het steeds beter te doen? Wat is er op tegen om in een wedstrijd de andere partij te willen overtreffen? Ik kan het niet met mensen eens zijn die dat vinden.

DireStraits schreef:Om de discussie wat concreter te maken:
-waar trek je de grens, bijvoorbeeld met betrekking tot 'gevaarlijke' sporten als basejumping, alpine klimmen, autoracen?
-is het toegestaan om je lichaam te verzorgen door te fitnessen? Of is dat 'ijdelheid der ijdelheden'? :mrgreen:
-hoe ga je om met betaald voetbal (op zondag)? Ik vind het een beetje hypocriet als je roept dat je er tegen bent, maar het wel fijn volgt op TV.

Gevaarlijke sporten worden nog wel eens gedaan om de kick: die ervaart men in het normale leven niet: misschien is dat meer een existentiële kwestie; ik zal ze niet doen.
Ik fitness zelf en zie ook hier het probleem niet (of veeg ik nu m'n eigen straatje schoon :wink: ): het is het soepel houden van spieren en kracht/algehele gezondheid vergroten. Daarvan zie ik de bezwaren (nog) niet in.
Op zaterdag (sabbatdag/sjabbat) doe ik niet aan fanatieke sport: fietsen of recreatief wandelen met honden is wat anders. Met betaald voetbal heb ik wel een probleem, niet dat het op zondag valt (daartegen valt bijbels gezien nix tegen in te brengen), maar wel dat het gaat om verafgoding van athleten: de welhaast astronomische bedragen die erin omgaan zijn beschamend. Andere topsporters hebben in veel gevallen nog een fatsoenlijke opleiding gedaan en kunnen na hun carrière nog buiten de sport aan de bak komen: profvoetballers moeten zo veel mogelijk buit zien binnen te halen omdat ze in de regel niet meer hebben dan voortgezet onderwijs: vroeger begon men nog wel eens een sigarenhandeltje.

Je ziet die kromgetrokken verhoudingen ook op lokaal niveau: voetbalclubs hebben niet zelden grote schulden en bij een aantal van de grotere clubs moest in het recente verleden (en wschl. ook het heden) de gemeentelijke overheid bijspringen om de exorbitante kosten te kunnen bekostigen (die meer dan eens door wanbeleid waren ontstaan) en de stedelijke eer -want het zijn vaak steden- hoog te houden. En dat terwijl er genoeg geld gebruikt kan worden om de amateursporten (en dus de algemene sportdeelname) te stimuleren.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 19 jan 2004 12:23

wormpje schreef:De bewuste tekst staat in 1 Tim. 4:8 Want de oefening van het lichaam is van weinig nut, doch de godsvrucht is nuttig to alles, daar zij een belofte inhoudt van leven, in heden en toekomst.

een beetje zwaar beladen, die brief aan Timotheus, bv hoofdstuk 2, vers 8-15 waarin wederom de onderdanigheid van de vrouw gepredikt wordt, waar jullie bijna allemaal zo tegen zijn............... toch?

En dan hoofdstuk 5 vers 23, waarin staat dat je dus wel wijn moet drinken om de maag zuiver te houden...

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jan 2004 17:24

Het is niet verkeerd om af en toe eens wat aan beweging te doen. Dat kinderen zwemles krijgen is (tegenwoordig) wel een vereiste. Dit gaat niet om de beweging, maar is een veiligheidsmaatregel tegen verdrinking.

We moeten wel oppassen dat het op de voorgrond komt te staan. Vraag jezelf eens af: 'Waarom sport ik?' Het kan dus zijn om wat aan beweging te doen, maar is het niet stiekum met een bijbedoeling, om een mooi lichaam te krijgen? Dan maken we daar een afgod van.

Verder vind ik dat we ons niet moeten inlaten met de professionele sport, zoals voetbal en olympische spelen. Hier gaat het niet meer om beweging, maar is het een strijd waar grote bedragen in omgaan. De voetballers worden als godenzonen vereerd. Ze worden vervloekt bij een fout. Het slokt miljoenen op aan gemeenschapsgeld.

We moeten ook niet gaan sporten als we in het dagelijks leven ook al maar weinig tijd over hebben. Ook is het niet de bedoeling dat we op zondag voor dit doel de deur uit gaan. Daar kun je eerdergenoemde tekst ook wel op toepassen.

Persoonlijk sport ik nooit, omdat ik buiten werk, en tijdens dat werk beweging heb. Ik vind het dan niet nodig om me onnodig uit te gaan sloven.

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 19 jan 2004 18:36

caprice schreef:Het is niet verkeerd om af en toe eens wat aan beweging te doen.

Ah, gelukkig.
Dat kinderen zwemles krijgen is (tegenwoordig) wel een vereiste. Dit gaat niet om de beweging, maar is een veiligheidsmaatregel tegen verdrinking
We moeten wel oppassen dat het op de voorgrond komt te staan. Vraag jezelf eens af: 'Waarom sport ik?' Het kan dus zijn om wat aan beweging te doen, maar is het niet stiekum met een bijbedoeling, om een mooi lichaam te krijgen? Dan maken we daar een afgod van.

Er zit toch wel iets tussen 'wat aan beweging doen' en 'een mooi lichaam krijgen'? Ik sport omdat ik het heerlijk vind, omdat ik graag fit wil zijn en inderdaad omdat ik er toch graag een beetje gezond uitzie. Is het willen hebben van een mooi lichaam verkeerd? Ik kijk graag naar een fit en sportief meisje, wat uiterlijk betreft.
We moeten ook niet gaan sporten als we in het dagelijks leven ook al maar weinig tijd over hebben.

Moet je dan niet juist gaan sporten? Als je een druk leven hebt is sporten de ideale manier om te ontspannen, om mentaal en fysiek gezond te blijven. Juist als ik moet studeren voor tentamens zorg ik ervoor dat ik iedere dag veel sport. Zo blijf ik scherp en fit.
Persoonlijk sport ik nooit, omdat ik buiten werk, en tijdens dat werk beweging heb. Ik vind het dan niet nodig om me onnodig uit te gaan sloven.

Daar heb je in principe gelijk in, als je een half uur per dag matig intensief beweegt, is dat net genoeg. Hoewel je op jonge leeftijd nauwelijks genoeg aan sport kunt doen.
The proof of the pudding is in the eating.

caprice

Berichtdoor caprice » 19 jan 2004 18:49

DireStraits schreef:
We moeten ook niet gaan sporten als we in het dagelijks leven ook al maar weinig tijd over hebben.

Moet je dan niet juist gaan sporten? Als je een druk leven hebt is sporten de ideale manier om te ontspannen, om mentaal en fysiek gezond te blijven. Juist als ik moet studeren voor tentamens zorg ik ervoor dat ik iedere dag veel sport. Zo blijf ik scherp en fit.

Dan heb je helemaal geen tijd meer over voor de belangrijke dingen in ons (geestelijk) leven.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 19 jan 2004 19:21

Die 2 zijn te combineren hoor, als je gaat hardlopen kun je ook ondrtussen mediteren.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”