Ongelovigen en de HeiligeGeest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 jan 2004 10:30

Op je 2e vraag: Tot op zekere hoogte wel omdat je het al dan niet aanwezig van de vruchten kunt bekijken, of gewoon kunt vragen of iemand geloof. In deze postmodernetijd :wink: zul je van de meeste mensen gewoon een eerlijk antwoord krijgen...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Invincible
Luitenant
Luitenant

Re: Ongelovigen en de HeiligeGeest

Berichtdoor Invincible » 12 jan 2004 12:57

Andre63 schreef:Een paar vraagjes, waarom wil jij weten waarom een ongelovige wel dan niet de HG in zich heeft??

Interesse.
Ik wil de werkwijze van de HeiligeGeest gewoon beter begrijpen.

Andre63 schreef:En is het voor ons mensen te doen om een mens gelovig of ongelovig te verklaren??

He zeg! Wie denk je wel dat je voor je hebt? Afbeelding

Andre63 schreef:En probeer ajb de HG niet los te zien van God en Jezus!!!

Doe ik niet.
Jammer dat veel kerken dat wel doen, die zien G.d en Yeshua los van de HeiligeGeest (>doordenkertje)

Andre63 schreef:Tot slot voor God is niets onmogelijk.............

Amen bro!
(>nou ja, eigenlijk wel, maar dat mag de pret niet drukken)
..

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 12 jan 2004 16:13

Volgens mij slaat Joel 2: 28 op het volk Israel. Het is een belofte wat gegeven wordt als geheel Israel zich zal bekeren tot God (lees vanaf vers 12) en dat is nog niet gebeurd. Er wordt beloofd dat de Heilige Geest uitgestort wordt over het volk Isreal. In Handl. komen 'Joden en allen die te Jeruzalem zijn' tot geloof door werking van de Heilige Geest. Zelf denk ik dat Petrus de mensen wil laten zien dat Jezus die ze gekruisigd hebben, echt de Zoon van God is door met teksten uit het O.T. te komen. En gebruikt Joel om te laten zien dat God de Heilige Geest al lang geleden beloofd heeft.

Jezus is het Licht van de wereld, Satan is de overste van de wereld.
Het is het verschil van dag en nacht. Zoals Jezus hier belooft in Joh 7,39
Dit zeide Hij van de Geest, welke zij, die tot geloof in Hem kwamen, ontvangen zouden; want de Geest was er nog niet, omdat Jezus nog niet verheerlijkt was.

Als je bij het Licht hoort, dan woont de Heilige Geest in je o.a. 1 Cor. 6: 19, maar Hij woont alleen in degene die zijn 'gekocht en betaald'.

Satan is nog steeds de overste van de wereld, dat staat o.a. in Joh. 16: 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

Misschien zou je het ook zo kunnen zeggen, Jezus is de overste van de christenen, Satan de overste van mensen die niet bij Jezus horen?

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 21 jan 2004 12:06

Heb tijdje nagedacht over je posting Petertje, met name over de profetie van Joël, en het is idd mogelijk dat de profetie alleen op Israel slaat.
Het doet er eigenlijk niet zoveel toe, feit is dat de heidenen er ook in mogen delen Afbeelding

***Wat vinden jullie dan van de volgende stelling?:

De HeiligeGeest kan alleen werken in de mensen die in contact komen met het Evangelie.
    Ondersteuning: Rom 10:
    14] Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
    17] Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods

***En nog een vraag:

Als je de HeiligeGeest hebt ontvangen, kun je Hem dan ook weer kwijtraken?

Kan Hij je afgenomen worden als je je bewust van G.d afkeert? Of is het onmogelijk je dan nog van Hem af te keren?
Kan Hij je worden afgenomen als je overmand wordt door twijfel? Dan geloof je namelijk niet meer, toch? Of laat G.d dat nooit toe, dat je ten onder gaat aan twijfel nadat de HeiligeGeest in je is komen wonen, is het onmogelijk?

Twee belangrijke en interessante puntjes Afbeelding

Ik hoop van jullie te horen,
Invincible.
..

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 21 jan 2004 12:42

1e ben ik het niet zo mee eens, wel is het 'makkelijker denk ik' maar er zijn ook gelovige stammen in de jungle gevonden die nog nooit van christenen gehoord hebben maar die wel een vergelijkbaar geloof hadden.

2e ben ik het wel mee eens denk ik, omdat je de HG kunt bedroeven.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 21 jan 2004 13:33

Dat van dat stammengedoe. Ik heb er nooit een bewijs van gezien. Iemand?
Ik heb het idee dat het een gerucht is die net zo waar is dat alle refo's depri zijn.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 21 jan 2004 17:22

Als je eerste stelling waar zou zijn, Invincible, zou dat betekenen dat de HG niet almachtig is, en dus niet G.d is.

Je 2e stelling:
Je kunt de 'inwoning' van de HG niet kwijtraken.
Wèl het 'deel hebben aan', zoals in Hebr 6 staat.
Volgens WJO (Dhr Ouweneel) is het 'deel hebben aan de HG' zoiets als een kind dat deel heeft aan de chr. opvoeding, maar niet bekeerd is.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”