herkenning van familie in de hemel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 dec 2003 21:50

essieee schreef:Ik geloof ook niet in herkenning in de hemel. Je bent dan allemaal broers en zussen nl in het gelooof! Anders zou je bepaalde missen en dat kan niet in de hemel,!

nee volgens mij is het wel zo dat je mensen herkent, maar je zal er niemand missen.. want er zal daar toch geen verdriet zijn...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 dec 2003 17:01

Waarom denk ik dat je elkaar nog maar vaag herkent? Ten eerste omdat je op God gericht bent en je tijd niet gaat verspillen met bedenken wie diegene is.

In de eeuwigheid kan je geen tijd verspillen...
Bovendien leefden Adam en Eva in het paradijs toch ook met elkaar en konden ze van elkaar genieten? Als er dan een nieuwe hemel en aarde zijn lijkt me dat er gewoon sprake is van een soort ideale maatschappij waarin iedereen zo zijn functie heeft.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 31 dec 2003 19:58

ik weet niet wat ik ervan moet denken, maar 1 ding weet ik wel.
who cares? in de hemel is GEEN verdriet. in de hemel is het VOLMAAKT. hoe het er dus zal zijn, met of zonder herkenning, IT"s OK

Jo met de banjo
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jo met de banjo » 31 dec 2003 20:43

In de hemel zullen we God altijd eren en lofzingen, maar hoe kan dat als je ook belangstelling hebt voor anderen?

tomkoers

Re: herkenning van familie in de hemel

Berichtdoor tomkoers » 01 jan 2004 12:30

Sjaan schreef:Ook naar aanleiding van Deadline: denken jullie dat je familieleden en vrienden zult herkennen in de hemel, en je verre voorgeslacht?

Er is helaas geen sprake van herkenning in de hemel, de Bijbel zegt het heel duidelijk in Filippenzen 3:20-21

Maar onze wandel is in de hemelen, waaruit wij ook den Zaligmaker verwachten, namelijk den Heere Jezus Christus;
Die ons vernederd lichaam veranderen zal, opdat hetzelve gelijkvormig worde aan Zijn heerlijk lichaam, naar de werking, waardoor Hij ook alle dingen Zichzelven kan onderwerpen.

Ook in 1Kor15 vanaf vers 35 staat veel over het verheerlijkt lichaam. Hierin wordt ook duidelijk gesproken over een natuurlijk en een geestelijk lichaam.

1Co 15:35 Maar, zal iemand zeggen: Hoe zullen de doden opgewekt worden, en met hoedanig een lichaam zullen zij komen?
1Co 15:36 Gij dwaas, hetgeen gij zaait, wordt niet levend, tenzij dat het gestorven is;
1Co 15:37 En hetgeen gij zaait, daarvan zaait gij het lichaam niet, dat worden zal, maar een bloot graan, naar het voorvalt, van tarwe, of van enig der andere granen.
1Co 15:38 Maar God geeft hetzelve een lichaam, gelijk Hij wil, en aan een iegelijk zaad zijn eigen lichaam.
1Co 15:39 Alle vlees is niet hetzelfde vlees; maar een ander is het vlees der mensen, en een ander is het vlees der beesten, en een ander der vissen, en een ander der vogelen.
1Co 15:40 En er zijn hemelse lichamen, en er zijn aardse lichamen; maar een andere is de heerlijkheid der hemelse, en een andere der aardse.
1Co 15:41 Een andere is de heerlijkheid der zon, en een andere is de heerlijkheid der maan, en een andere is de heerlijkheid der sterren; want de ene ster verschilt in heerlijkheid van de andere ster.
1Co 15:42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;
1Co 15:43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
1Co 15:44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam.
1Co 15:45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakenden Geest.
1Co 15:46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.
1Co 15:47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit den Hemel.
1Co 15:48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.
1Co 15:49 En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des Hemelsen dragen.

Op basis hiervan geloof ik niet de je kunt spreken van herkenning van personen. Dit denken is helaas overgewaaid uit het katholicisme......

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 01 jan 2004 19:08

Maar een mens is toch niet alleen zijn lichaam? Er zou een soort geestelijke herkenning kunnen zijn
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 01 jan 2004 19:09

Jo met de banjo schreef:In de hemel zullen we God altijd eren en lofzingen, maar hoe kan dat als je ook belangstelling hebt voor anderen?

samen God prijzen?!
Ken uzelf.

Mijn web-log!

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 01 jan 2004 19:48

Sjaan schreef:Maar een mens is toch niet alleen zijn lichaam? Er zou een soort geestelijke herkenning kunnen zijn

Dat is inderdaad een goed punt, vraagt denk ik wel een nadere bestudering van de Schrift.....wie suggesties heeft?
Wel een interessante topic zo

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 01 jan 2004 20:43

Jo met de banjo schreef:In de hemel zullen we God altijd eren en lofzingen, maar hoe kan dat als je ook belangstelling hebt voor anderen?

En hoe zit het dan met de nieuwe aarde? Als Christus wedergekomen is komt er een nieuwe aarde waarop we met z'n allen zullen leven. Ik vraag me af of het echt nodig is om te weten of je in de hemel elkaar wel of niet zult herkennen. Ik denk dat als we in de hemel komen we heel verbaasd zullen zijn wie er wel en wie er juist niet in de hemel zijn.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jan 2004 22:11

1Co 15:48 Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen; en hoedanig de Hemelse is, zodanige zijn ook de hemelsen.

Hoedanig de aardse is, zodanige zijn ook de aardsen... dat wil toch niet zeggen dat alle aardsen hetzelfde zijn? Wel qua 'soort' niet als indvidu. Zo is het dan denk ik ook met de Hemelse en de hemelsen.

Verder lijkt me dat belangstelling voor anderen niet iets is dat God's eer in de weg staat, want dat heeft God Zelf zo gewild tijdens de schepping.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 01 jan 2004 22:18

tomkoers schreef:
Sjaan schreef:Maar een mens is toch niet alleen zijn lichaam? Er zou een soort geestelijke herkenning kunnen zijn

Dat is inderdaad een goed punt, vraagt denk ik wel een nadere bestudering van de Schrift.....wie suggesties heeft?

Ja in geestelijke herkenning geloof ik wel. Niet meer als persoon maar wel omdat je allemaaal God eert!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jan 2004 23:22

essieee schreef:
tomkoers schreef:

Ja in geestelijke herkenning geloof ik wel. Niet meer als persoon maar wel omdat je allemaaal God eert!

Ach wat doet het er toe, weet je wat het mooie is van de Hemel.
Je kan zo diep nadeken over hoe mooi het wel niet zal zijn in de Hemel. Maar 1 ding is zeker, het is veel mooier dan dat wij ooit hebben kunnen denken.

Verder zijn we straks allemaal broers en zussen van elkaar, want we hebben allemaal 1 Vader.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 02 jan 2004 10:18

hijwel schreef:
essieee schreef:
tomkoers schreef:

Je kan zo diep nadeken over hoe mooi het wel niet zal zijn in de Hemel. Maar 1 ding is zeker, het is veel mooier dan dat wij ooit hebben kunnen denken.

Verder zijn we straks allemaal broers en zussen van elkaar, want we hebben allemaal 1 Vader.

Amen, daar gaat het natuurlijk ook om

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 02 jan 2004 12:05

tomkoers schreef:
hijwel schreef:
essieee schreef:
tomkoers schreef:

Amen, daar gaat het natuurlijk ook om

Die iedereen voor 1000% de volle eer geeeft!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 02 jan 2004 12:06

Maar geen broers en zussen die elkaar niet kennen of die heel anders zijn dan hun aardse identiteit was. In principe is het gewoon een volmaakte voortzetting van de gemeenschap der heiligen hier op aarde, die m.i. in de hemel niet ineens afgeschaft wordt om vervolgens met z'n allen individueel God te loven. Er zijn dan volmaakte mensen, maar niet principieel anders dan ze op aarde waren (uitgenomen de zonde), en ik geloof niet dat je dan veranderd in een soort van 'blanco' mens en dat je allemaal hetzelfde bent (anders had God net zo goed 1 mens kunnen maken).

Terug naar “Archief”