Hervormingsdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 01 nov 2002 23:30

Van mij mogen we best in de kerk "Een vaste burcht" ofzo zingen, nu doen we er helemaal nix aan....
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 03 nov 2002 14:17

Maar is Hervormingsdag niet gewoon een nostalgisch feestje geworden, waarbij we wat koren op laten draven om het hervormingslied Een vaste burcht te laten zingen?
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 03 nov 2002 17:56

Ik ben niet naar een of andere dienst geweest. ONs koor moest zingen bij een gezamelijke dienst ger bond en ger bem. Ik heb niet meegezongen en zelfs geen seconde aan hervormingsdag gedacht

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 07 nov 2002 11:42

Ik wil heel graag nog wat reacties op mijn vraag, vandaar dat ik hem weer een beetje omhoog haal in de lijst.

Maar is Hervormingsdag niet gewoon een nostalgisch feestje geworden, waarbij we wat koren op laten draven om het hervormingslied Een vaste burcht te laten zingen?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 07 nov 2002 11:44

ezri schreef:Ik wil heel graag nog wat reacties op mijn vraag, vandaar dat ik hem weer een beetje omhoog haal in de lijst.

Heb je dat gevoel dan? Dat zou erg zijn...
Ik kan wel iets met je meevoelen...
Zelf weet ik dat de dienst alhier niet zo ingericht is, maar nog steeds onderwerpen gehouden worden die duidelijk met de Hervorming te maken hebben.
Ik denk ook dat je zelf met die insteek zo'n dag moet beleven. Herdenken wat er in het verleden geschied is.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 08 nov 2002 11:23

Ja, dat gevoel heb ik wel een beetje. Wat heeft Hervormingsdag ons nog te zeggen. Okeej, het verleden herdenken.

Maar hervormingsdag is neit iets wat dichtbij je belevingswereld staat, en zeker niet bij die van mn kids in de klas. Ik heb wel even besproken wat het was, maar verder geen aandacht aan besteed. Zelfs niet een vaste burcht gezongen met ze. Slecht he :oops:

De stellingen stonden wel geactualiseerd in het RD zag ik. Die zal ik nog es doorlezen.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 08 nov 2002 11:32

Ik vind persoonlijk dat die dag gewoonweg afgeschaft moet worden. Waar vieren we het nog voor? Het is belangrijk te weten wat er in het verleden is gebeurt, maar waarom een scheiding binnen de kerk vieren als een overwinning? In ierland slaan ze sindsdien mekaar letterlijk de hersenen in.

Dank U God dat ik niet ben zoals die RoomsKatholieken. > voel de ironie :cry:

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 10 nov 2002 16:13

Invincible, er is wel een verschil tussen vieren en herdenken.

Volgens mij wordt Hervormingsdag niet gezien als een feestdag, maar als gedenkdag. Maar idd, er is weinig om trots te zijn als we kijken naar de scheuringen en ruzies die ontstaan zijn.
Aan de andere kant toch mooi dat er iem. was die de misstanden zo aankaartte dat de geestelijke richting bijgesteld werd.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 11 nov 2002 07:50

Helemaal met Ezri eens...
Kweet niet hoe bij invincible de hervormingsdag wordt gevierd, maar alhier is er absoluut geen sprake van een feestdag.
Een herdenkingsdag. En ook de keerzijde van het geheel mag wat mij betreft belicht worden: dat niet alle ontwikkelingen zo juist te noemen waren.
ALs je de grote lijn beziet, namelijk het zich meer en meer richten op de inhoud en niet de vorm of gewoonte is denk ik alleen maar goed te noemen en goed om te herdenken.
Er is daar een behoorlijk belangrijke en lang nawerkende ommekeer gemaakt.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 11 nov 2002 11:59

Ik zie persoonlijk niet zo veel verschil tussen bevrijdingsdag en hervormingsdag. Allebei verlossing van 'andersdenkenden'. Alleen ipv het Wilhelmus hebben we het Lutherlied.

Hitler was duidelijk fout bezig, maar de RKK heeft dezelfde basisboodschap heeft als wij.

Gewoon afschaffen en hopen dat er ooit weer 1 christelijke kerk is.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 11 nov 2002 12:02

Invincible schreef:Ik zie persoonlijk niet zo veel verschil tussen bevrijdingsdag en hervormingsdag.

Nou, ik zie dr wel degelijk verschil in!! Bevrijdingsdag...Nederland verlost van Hitler, verlost van de oorlog, weer een vrij land!

Hervormingsdag, herdenken dat Luther de stellingen heeft opgehangen ed...

Klein verschil maar toch? :mrgreen:

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 11 nov 2002 12:14

Mischien een klein verschil voor insiders op dit gebied, op mij komt dit hetzelfde over.

En mijn mening is dat een herdenking wordt gehouden om dingen uit het verleden te leren en zorgen dat bepaalde gebeurtenissen niet meer voor zullen komen. Wat leren wij van een reformatie-herdenking?

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 11 nov 2002 12:19

sorry ik zie het nut niet van Hervormingsdag!!! Kan iemand mij het nut hiervan vertellen alvast thanks
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 11 nov 2002 12:20

butterfly schreef:sorry ik zie het nut niet van Hervormingsdag!!! Kan iemand mij het nut hiervan vertellen alvast thanks

Ik geloof dat we hetzelfde probleem hebben :lol:

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 11 nov 2002 15:58

Invincible schreef:Hitler was duidelijk fout bezig, maar de RKK heeft dezelfde basisboodschap heeft als wij.

Gewoon afschaffen en hopen dat er ooit weer 1 christelijke kerk is.

Wat versta je dan onder die gelijke basisboodschap?
Ik kan twee boodschappen noemen, maar die zijn toch totaal verschillend.

Uiteraard is het streven naar 1 christelijke kerk een goed streven.

Ik ben overigens pas voor het afschaffen van een traditie wanneer duidelijk is dat het meer kwaad dan goed doet. Dat is wat mij betreft in dit geval nog totaal niet bewezen.

Terug naar “Archief”