Dominee weg

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 16:21

verschillende ouderlingen.

3 kwartier en dan krijg je de leer van de dogmatiek.

Maar echt een persoonlijk goed gesprek niet echt.

Als ik hoor hoe dat gaat binnen andere gemeentens.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 22 dec 2003 17:16

Binnen de CGK komt het redelijk vaak voor dat een gemeente vacant is. De grotere gemeenten minder lang dan de kleinere. Maar het is heel normaal dat een predikant na een jaar of 5/6 vertrekt. Daar stel je je ook op in. Het is wel heel vervelend als een gemeente vacant is. Het geeft aan de ouderlingen extra druk. Gelukkig kan wel vaak een predikant voorgaan. En net als Joris al zei, het is ook wel mooi als er eens een andere predikant voor gaat. Al is een eigen predikant ook prima. Binnen de classis is het ook zo geregeld dat classis predikanten in vacante gemeenten preken, de classisbeurt. En uiteraard preken predikanten regelmatig 3 keer op een zondag.

Cath. wordt bijvoorbeeld door een ouderling gegeven. Of er wordt een predikant van een andere gemeente gevraagd.

caprice

Berichtdoor caprice » 22 dec 2003 17:34

Dat wordt dus inderdaad veel preeklezen ja, maar God kan dat ook gebruiken tot bekering! We moeten de genademiddelen niet verachten. We zullen 's zondags regelmatig wel een dominee hebben, en waarschijnlijk ook elke week of elke twee weken een weekdienst.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 22 dec 2003 18:57

onze ds. ging ook ooit weg, en toen hadden we denk ik de helft van de preken een andere ds. vaak ook dat we 's ochtends preeklezen hadden, en 's middags een ds. uit de buurt die bij kwam klussen. eerlijk gezegd vond ik het niet zo heel erg dat onze ds. destijds weg ging, hij was niet zo'n heel begaafd preker (leespreken waren vaak boeiender), en pastoraal was het ook niet zo'n succes. onze huidige ds. zou ik niet graag weg zien gaan, ten eerste al omdat ik de man gewoon ontzettend mag.

contact met ds. en kerkeraadsleden is bij ons wel vrij goed, ik spreek de ds. sowieso elke week op cathechesatie, en verder spreek ik ook regelmatig kerkeraadsleden, soms op jv, soms als ik ze bijvoorbeeld in de winkel of op straat tegenkom. maar wij hebben ook niet zo'n grote gemeente (ongeveer 550 leden), misschien scheelt dat ook. ik ben blij dat ik niet in zo'n loeigrote gemeente zit.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 22 dec 2003 19:44

ik heb eens een preek gehoord, gelezen door een ouderling, die zeer boeiend was. de manier van lezen is bepalend vaak, kan een ouderling 'mooi' voorlezen, prima toch!
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 22 dec 2003 20:42

columbus schreef:ik heb eens een preek gehoord, gelezen door een ouderling, die zeer boeiend was. de manier van lezen is bepalend vaak, kan een ouderling 'mooi' voorlezen, prima toch!

jazekers. en bij ons zitten er hele fijne (oud-onderwijs mensen) ouderlingen die preeklezen.
We hebben ook hele uitersten die van hun gebed een preek maken.

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 23:18

hebben mensen bij jullie zelf nooit wat te vertellen? Spreekt God niet door iedereen? Hoe zit dat?

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 22 dec 2003 23:29

Unknown schreef:Nou die ervaring had ik zeker NIET met ds. Sonnevelt.

Alleen moet je wel in de kreukels liggen of een sterfgeval in de familie meemaken, want anders zie je de ds. niet. Behalve op de preekstoel natuurlijk :mrgreen: .

Dat is geen verwijt aan ds. Sonnevelt, maar het is wel ondervermijdelijk bij zo'n grote gemeente. Helaas is het in de GerGem geen optie om meerdere predikanten in een gemeente hebben, want er zijn er niet zoveel.

Nouja, mijn gemeente met zo'n 80 leden zou aan 1 ds. meer dan genoeg hebben.

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 23:31

moeten die dominees hier met naam genoemd worden? vindt ik niet zo kuis.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 22 dec 2003 23:32

Alleen kan een gemeente van 80 leden weer geen predikant betalen waarschijnlijk.

Ik kan me overigens niet voorstellen dat er gemeenten zijn, met predikant, waar de predikant geen contact heeft met die gemeenteleden. Maar dat zal wel komen omdat ik een wat kleinere gemeente gewent ben.

joris

Berichtdoor joris » 22 dec 2003 23:35

laat die predikant maar werken hoor voor de ene helft van zijn boterham. NEt zo prettig voor in t pastoraat: weet ie ttenminste waar mensen mee bezig zijn.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 22 dec 2003 23:38

Ja dat kan natuurlijk, maar dan alleen met hele goede afspraken met de werkgever. Want het predikant zijn is nogal flexibel denk ik. Het is niet alleen op zondag preken. Wat te doen als er iemand heel ernstig ziek is? De predikant wordt dan gevraagd om langs te komen, maar ja die kan niet want hij moet werken bij zijn andere baas.... Of een begravenis moet 2 dagen worden uitgesteld omdat de predikant die dagen helaas niet kan komen.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2003 08:12

joris schreef:moeten die dominees hier met naam genoemd worden? vindt ik niet zo kuis.

Iedereen die het RD leest komt het toch wel te weten. :roll:

joris

Berichtdoor joris » 23 dec 2003 10:41

BJ schreef:Ja dat kan natuurlijk, maar dan alleen met hele goede afspraken met de werkgever. Want het predikant zijn is nogal flexibel denk ik. Het is niet alleen op zondag preken. Wat te doen als er iemand heel ernstig ziek is? De predikant wordt dan gevraagd om langs te komen, maar ja die kan niet want hij moet werken bij zijn andere baas.... Of een begravenis moet 2 dagen worden uitgesteld omdat de predikant die dagen helaas niet kan komen.
het pastoraat kan prima weer terug naar de gemeenteleden, zo is het ook bedoeld.

caprice

Berichtdoor caprice » 23 dec 2003 14:05

BJ schreef:Ja dat kan natuurlijk, maar dan alleen met hele goede afspraken met de werkgever. Want het predikant zijn is nogal flexibel denk ik. Het is niet alleen op zondag preken. Wat te doen als er iemand heel ernstig ziek is? De predikant wordt dan gevraagd om langs te komen, maar ja die kan niet want hij moet werken bij zijn andere baas.... Of een begravenis moet 2 dagen worden uitgesteld omdat de predikant die dagen helaas niet kan komen.

Maar de werkgever van de predikant is toch God zelf, die Zijn arbeiders uitstoot in de wijngaard? Zijn knecht moet altijd doen wat God Zelf wil. Daar komt geen CAO met werktijden bij. Dat hadden de profeten toch ook niet?
Predikanten worden door God geroepen. Verdiend heeft een mens niets. Het is alleen maar genade van God als hij nog wat voedsel en onderdak krijgt.

Terug naar “Archief”