kabbala

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tomkoers

Berichtdoor tomkoers » 14 dec 2003 15:57

menachem schreef:
Ik had altijd begrepen dat het een mystieke tak van het jodendom was.

dan heb je het altijd goed gedacht: ik weet niet waar mensen gelezen hebben dat het een zelfstandige religie zou zijn tussen JD en CD is. dat is niet zo.
elke orthodoxe Jood krijgt vroeg of laat met deze mystieke leer te maken, want: tot 13 jr. houdt hij zich bezig met de Tora (eerste 5 boeken), van 13-40 wordt hij geacht zich bezig te houden met de Talmoed en vanaf het 40ste levensjaar mag men zich pas wijden aan de Qabbala (de mystieke leer).

Ik snap alleen niet dat als ik op internet zoek naar de kabbala, er soms ook wordt gesproken over verbanden tussen de kabbala en zaken als tarot en astrologie, die veruit occult zijn. Is dit dan een verdraaiing? Of hoe moet ik hier tegenaan kijken?

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 16 dec 2003 19:46

tomkoers schreef:
menachem schreef:
Ik had altijd begrepen dat het een mystieke tak van het jodendom was.

dan heb je het altijd goed gedacht: ik weet niet waar mensen gelezen hebben dat het een zelfstandige religie zou zijn tussen JD en CD is. dat is niet zo.
elke orthodoxe Jood krijgt vroeg of laat met deze mystieke leer te maken, want: tot 13 jr. houdt hij zich bezig met de Tora (eerste 5 boeken), van 13-40 wordt hij geacht zich bezig te houden met de Talmoed en vanaf het 40ste levensjaar mag men zich pas wijden aan de Qabbala (de mystieke leer).

Ik snap alleen niet dat als ik op internet zoek naar de kabbala, er soms ook wordt gesproken over verbanden tussen de kabbala en zaken als tarot en astrologie, die veruit occult zijn. Is dit dan een verdraaiing? Of hoe moet ik hier tegenaan kijken?

De op new-age en occultisme gestoelde spirituele bewegingen nemen gewoon elementen uit bestaande religies op, dus ook kabbala, dat in oorsprong dus niet met die stromingen te maken had. Je ziet in new age ook symbolen uit andere religies terug: levensteken, swastiki, kruis enz.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 dec 2003 18:20

/Half-topic:
Heel interessant in deze context is trouwens ook het Tsjechische golem-verhaal, wat ook in "De Procedure" van Harry Mulisch terugkomt. Gaat over een rabbi die met behulp van kabbalistiek probeert een mens te maken.
/Heel-topic
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 17 dec 2003 21:52

ff een off-topic vraagje, maar ik ben nieuwschierig:
Hoe wilde die rabbi dat voor elkaar krijgen?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 18 dec 2003 23:33

bloempie19 schreef:ff een off-topic vraagje, maar ik ben nieuwschierig:
Hoe wilde die rabbi dat voor elkaar krijgen?

Dat kan je lezen in de Sefer Jetsiràh, Boek der Schepping. Overigens is de Kabbalah een onderdeel van de Talmoed. En de Kabbalah wordt in het occultisme misbruikt, doordat er helaas inderdaad wat minder kosjere zaken in de Kabbalah behandeld wordt, zoals het scheppen van de golem, het kunstmatige mens. Hoe de rabbi dat voor elkaar krijgt? Dat wil je niet weten :wink:

Ik ben het met Reci eens.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 dec 2003 13:43

Ik las in een boek van Chaim Potok voor het eerst iets over Kabbalah en het leek dat het behoorlijk wat opschudding veroorzaakte in de orthodoxe hoek wanneer een Jood dat ging bestuderen. klopt dat?

Ik was best nieuwsgierig dus nam ik een boek n de bieb over Kabbalah maar achterop stond dat je leven zou veranderen als je in de mystieke tuin van de Kabbalah zou komen. En dat leek me niet zo'n goed plan en ik bedacht dat het zowiezo verstandig is om het met begeleiding te lezen omdat een christenmeisje van 21 er waarschijnlijk toch geen hout van begrijpt.

Waarom Kabbalah? Brengt het je in de diepere betekenis van een bepaalde tekst. Of is het een soort van mediteren? Waarom mag je pas zo laat er mee beginnen te bestuderen?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 26 dec 2003 01:58

Gershwin schreef:/Half-topic:
Heel interessant in deze context is trouwens ook het Tsjechische golem-verhaal, wat ook in "De Procedure" van Harry Mulisch terugkomt. Gaat over een rabbi die met behulp van kabbalistiek probeert een mens te maken.
/Heel-topic

heel interresant boek overigens, ik heb het gelezen en ik neem het voor kennisgeving aan. verder kan ik er weinig mee.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 27 dec 2003 15:25

Ik gebruik de Kabbalah om Bijbelverzen te verduidelijken, Yeshua HaMashiach (Jezus Christus) te bevestigen. Dus als hulpbron, want de Bijbel staat boven alles.

De Kabbalah wordt ook merendeels erkent in het Chassidisme en niet iedere othodox rabbijn staat achter de Kabbalah. Sterker, breed genomen is de Kabbalah niet overdreven populair en tot voor kort verketterd in het Jodendom.

De Kabbalah is niet 123 te begrijpen. M.i. moet je een geestelijke rijpheid en inzicht hebben alvorens iemand hier mee kan beginnen. In mijn geval zal ik zonder de Heilige Geest niet aan beginnen, door de wirwar van misleidingen die in de afgelopen eeuwen en eeuwen zijn ingeslopen.

Voor mij is de Kabbalah (enkel en alleen de speculaitieve gedeelte zonder de praktische meditatie, daar moet ik niets van hebben) een verrijking en bevestiging op de Zoon van de Ware G´d! Onderzoek alles en behoud het goed, zei Sh´aul (Paulus).

:mrgreen:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 30 dec 2003 19:09

Als ik het dus goed begrijp ben je een jood die gelooft in Jezus Christus als Zoon van God? Maar ben je dan een christen-jood of is dat weer iets anders?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 03 jan 2004 00:14

bloempie19 schreef:Als ik het dus goed begrijp ben je een jood die gelooft in Jezus Christus als Zoon van God? Maar ben je dan een christen-jood of is dat weer iets anders?

Ik heb Joodse en Aramese voorouders (vader, moeder, opa´s, oma´s, overgrootouders, enz), maar ik ben christen en geloof volledig in het Verlossingswerk van Yeshua HaMashiach, Jezus Christus, als de Zoon van G´d, de G´d van Israël en de Christenen.
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 03 jan 2004 11:04

Is er in de Kaballah verwijzingen naar Jezus de Messiash te vinden? Hoe interpreteren de gelovige Joden die verwijzingen?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 03 jan 2004 18:14

meschianza schreef:Is er in de Kaballah verwijzingen naar Jezus de Messiash te vinden? Hoe interpreteren de gelovige Joden die verwijzingen?

Ik heb in de Sefer Jetsiràh diverse verwijzingen naar Yeshua Mashiach kunnen vinden (wellicht zal ik verwijzingen in de Sefer HaZohar ook vinden) en hoe de Joden op reageren. Wat ik hier al eerder riep tegen Eliyahu dat volgens de Talmoed een rav de Drie-eenheid in de TeNaCH ontdekte. Hij verloor niet zijn titel, echter zijn populariteit.

Ik ga er vanuit dat de Joden dit onzin zullen vinden. Maar dat is reeds voorzegt en G´d zal met Zijn volk tot Zijn doel komen. Het maakt me allemaal niet uit. Ik dank liever de Roeach. Zonder Hem kan je de Kabbalah, als wedergeborene, geen eens lezen.
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Terug naar “Archief”