Depressie is wat anders dan berouw over de zonden en het gemis van een (verzoend) God in je leven.
Zeker, als God je daaraan ontdekt, kan het diep gaan, zoals bij David het geval was, dat het zelfs je lichaam ziek doet worden. Toch wil ik dat geen depressie noemen, want dat is hetzelfde als neerslachtigheid, lusteloosheid, nergens zin meer in hebben. Maar ware bekering brengt je onherroepelijk tot de troon van Gods genade om daar te smeken om Zijn nabijheid en ontferming. In bekering (itt depressie) zit de liefde tot God en het uitzien naar Hem. Natuurlijk zitten daar pieken en dalen in. Zo zijn er talloze kinderen van God die soms meenden: Is het wel voor mij, heb ik niet te zwaar gezondigd, het zal wel niets met mij zijn, daar misschien een tijd mee rondliepen...maar om dat depressie te noemen? De Bijbel gebruikt in elk geval andere termen zoals: "Het bedrukte volk" (Ps. 18:28; Jes. 58:10). Of "Gij verdrukte, door onweder voortgedrevene, ongetrooste!" (Jes. 54:11).
Depressie is een ziekte. Bekommering over Gods nabijheid en genade is het werk van Gods Geest.