God-doos

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 12 dec 2003 15:40

dode zee schreef:Dank je! Ik ben erg geholpen door deze antwoorden, want ik begon te denken dat er iets mis was met mij. Ik ke iemand heel goed die wel graag gebeden van te voren opschrijft! Maar ik voel dat ik niet kan bidden vanaf een briefje! Het voelt dan zo gekunsteld, zo nep, net of ik het niet ben!

Ik denk bij bidden altijd als een kind die bij z'n vader komt. Hoe zou je het als ouders vinden als je kind bij je komt om je wat te vertellen, of te vragen, en hij/zij zou het van een blaadje aflezen? brrr...

Het is heel goed om voor het gebed te overdenken wat je wilt gaan bidden. Maar het mag denk ik niet de bedoeling zijn om inderdaad vanaf een papiertje voor te lezen. Papier is geduldig en kan een behulpzaam middel zijn om de gedachten enigszins te ordenen.

Maar blijf ervoor waken dat het geen ijdel verhaal van woorden wordt zonder inhoud. God luisterde wel naar de woorden van de arme zondaar achterin de tempel, maar niet naar de vleiereien van de farizeeer.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 12 dec 2003 17:06

caprice schreef:
dode zee schreef:Dank je! Ik ben erg geholpen door deze antwoorden, want ik begon te denken dat er iets mis was met mij. Ik ke iemand heel goed die wel graag gebeden van te voren opschrijft! Maar ik voel dat ik niet kan bidden vanaf een briefje! Het voelt dan zo gekunsteld, zo nep, net of ik het niet ben!

Ik denk bij bidden altijd als een kind die bij z'n vader komt. Hoe zou je het als ouders vinden als je kind bij je komt om je wat te vertellen, of te vragen, en hij/zij zou het van een blaadje aflezen? brrr...

Het is heel goed om voor het gebed te overdenken wat je wilt gaan bidden. Maar het mag denk ik niet de bedoeling zijn om inderdaad vanaf een papiertje voor te lezen. Papier is geduldig en kan een behulpzaam middel zijn om de gedachten enigszins te ordenen.

Maar blijf ervoor waken dat het geen ijdel verhaal van woorden wordt zonder inhoud. God luisterde wel naar de woorden van de arme zondaar achterin de tempel, maar niet naar de vleiereien van de farizeeer.

ik vind dat een papiertje best een goed hulpmiddel is.. als je bang bent dat je even niet weet wat je moet zeggen (wat niet erg is, maar je dat wel zo kan ervaren) dan kan je het ook van te voren op papier zetten.. en dan zet je op papier wat uit je hart komt.. het is hetzelfde als bidden.. alleen nu zet je het er even neer

Andrea
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Andrea » 24 dec 2003 22:11

Ik vind het zelf wel heel goed om gebeden in een doos te doen. En niet in de zin van dat ik een briefje schrijf en verder niets...

Als ik bid heb ik vaak veel te danken en te vragen aan God. Als je veel van die gebeden in een doos stopt en je leest ze later terug kun je zien dat God heel veel gebeden (ongemerkt) verhoord heeft.

Soms speelt er zoveel in mijn leven dat ik veel dingen die ik bij God neergelegd heb 'vergeet' of denk dat Hij het niet heeft willen verhoren. Zo'n doos kan je helpen om God meer te danken om wat Hij je allemaal geeft en hoeveel gebeden Hij wel niet verhoord zonder dat je het gemerkt hebt.

Soms, of eigenlijk vaak, werkt God op een manier die ik niet bedacht heb. Ik wilde bijvoorbeeld heel graag naar een bepaalde stageplek. Daar heb ik heel veel voor gebeden. Het was een fijn gesprek en ik dacht echt dat het helemaal goed zat. Niet dus... ik helemaal in een dip. Maar 2 maanden later geeft God mij op een heel bijzondere manier de beste stageplek die ik had kunnen hebben... :oops:

Een doos helpt je terug kijken en vooruit kijken. Aan te raden!
God houdt van je zoals je bent, maar Hij houdt teveel van je om je te laten zoals je bent.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 24 dec 2003 23:12

of je nu bid met je mond, je hart, je gedachten of je schrijf het op een briefje, in een schrift of op de muur als je dat wilt, als het maar oprecht is! zelf zet ik het wel eens op mn laptop. maak niet uit.
of het nu mooie woorden of slechte zinnen zijn, als het maar gemeend is.
daar gaat het om.
en die schoenendoos is helemaal niet gek, later moet je eens terug lezen. kan heel verrassend zijn.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 30 dec 2003 23:32

Ik heb het boek ook gelezen (echt aan te raden trouwens!). Zelf vond ik het een goed idee. Ik denk, als je je gebed op een briefje schrijft en je stopt het in een doos, dat dat dan vooral is om het echt los te kunnen laten. Zo van: ik heb het nu bij God neergelegd, dan hoef ik me er verder niet meer druk over te maken. Ik denk dat dat ook bijbels is.

Daarnaast is het inderdaad ook een goede manier om je te realiseren dat God gebeden echt verhoort.
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

Terug naar “Archief”