De kerkenraad en zondag 1

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 02 dec 2003 19:57

hijwel schreef:
bloempie19 schreef:Ik denk dat je beter aan een van je ouderlingen kunt vragen of hij iets van het verlossende werk van Christus in zijn leven wil vertellen.
Je kunt ook vragen hoe God in een mens werkt. Dan zal het gesprek w.s. wat algemener blijven, maar kun je toch proeven of hij iets van Christus kent of niet.

Als je dat vraagt ga je er vanuit dat Christus in zijn leven heeft gewerkt.
Maar kaw heeft dit waarschijnlijk al gevraagd, anders kan hij dit niet zeggen.

Inderdaad, dat bedacht ik me ook, maar toen had ik dit al gepost.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 02 dec 2003 20:33

bloempie19 schreef:
hijwel schreef:
bloempie19 schreef:Ik denk dat je beter aan een van je ouderlingen kunt vragen of hij iets van het verlossende werk van Christus in zijn leven wil vertellen.
Je kunt ook vragen hoe God in een mens werkt. Dan zal het gesprek w.s. wat algemener blijven, maar kun je toch proeven of hij iets van Christus kent of niet.

Als je dat vraagt ga je er vanuit dat Christus in zijn leven heeft gewerkt.
Maar kaw heeft dit waarschijnlijk al gevraagd, anders kan hij dit niet zeggen.

Inderdaad, dat bedacht ik me ook, maar toen had ik dit al gepost.

wijzigen is toegestaan hoor :mrgreen:
Verwijderen ook hoor :mrgreen:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

André

Re: De kerkenraad en zondag 1

Berichtdoor André » 02 dec 2003 22:58

Kaw schreef:Ik heb ontdekt dat de kerkenraad van de kerk waar ik wel eens kom, geen van allen kan en durft na te zeggen wat er in zondag 1 staat. Dat geld ook van de dominee.
Niemand van de club is dus schijnbaar een wedergeboren christen.

Wat moet ik hier nu van denken?

(Ik heb het hier niet expliciet over zondag 1, maar ik bedoel meer dat geen van de kerkenraadsleden gelooft en er zekerheid en rust in vind, dat hij deel heeft aan de genade van God.)

Wat blijft er dan over van de troost in Zondag 1
En welke waarde heeft hier het woord van God dan nog? n.m. De Bijbel
En hebben we het wel over een kerkgenootschap, en niet over een sekte?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 dec 2003 08:09

[ervaring van het verlossende werk van Christus.]

De dominee heeft hier wel eens van mogen proeven, maar dit geeft voor hem geen levenslange rust. Hij heeft eigenlijk het idee dat hij de weg van arm worden voor God nog moet beginnen...

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 03 dec 2003 08:52

Kaw schreef:De dominee heeft hier wel eens van mogen proeven, maar dit geeft voor hem geen levenslange rust. Hij heeft eigenlijk het idee dat hij de weg van arm worden voor God nog moet beginnen...

Maar wat heeft ij de gemeente dan te vertellen?? :?
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

De kerkenraad en zondag 1

Berichtdoor tanteoranje » 03 dec 2003 09:06

Zowel automatisme naar de ene als naar de andere kant is denk ik gevaarlijk. Persoonlijk vind ik dat, als er drie punten worden behandeld in een preek, ze precies een kwartier per punt aandacht moeten krijgen, voor het nodige evenwicht dus!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 03 dec 2003 09:47

Calvin schreef:
Kaw schreef:De dominee heeft hier wel eens van mogen proeven, maar dit geeft voor hem geen levenslange rust. Hij heeft eigenlijk het idee dat hij de weg van arm worden voor God nog moet beginnen...

Maar wat heeft ij de gemeente dan te vertellen?? :?

Een soort van tekstuitleg in combinatie met oudvader-verhaaltjes.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 03 dec 2003 10:46

:cry: Wat een trieste situatie... Maar helaas herken ik er wel een beeld van een gemeente in waar ik regelmatig kom...

Een diaken gaat aan het avondmaal, de rest van de kerkenraad niet... Hoe kunnen die ouderlingen nu het geestelijk leven in de gemeente ondersteunen als ze zelf zelfs geen vrijmoedigheid hebben om aan het avondmaal te gaan?

Even over zondag 1, op catechisatie heb ik ooit de volgende uitleg over het woord troost gehoord: Troost komt van een oud-Duits woord Tröst wat iets van "Wandelstok" betekent.
De zekerheid dat je met lichaam en ziel van Christus bent is toch juist de wandelstok die je nodig hebt op het steile, kronkelige, twijfelachtige levenspad?

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 04 dec 2003 16:45

TheKeimpe schreef::cry: Wat een trieste situatie... Maar helaas herken ik er wel een beeld van een gemeente in waar ik regelmatig kom...

Een diaken gaat aan het avondmaal, de rest van de kerkenraad niet... Hoe kunnen die ouderlingen nu het geestelijk leven in de gemeente ondersteunen als ze zelf zelfs geen vrijmoedigheid hebben om aan het avondmaal te gaan?

Even over zondag 1, op catechisatie heb ik ooit de volgende uitleg over het woord troost gehoord: Troost komt van een oud-Duits woord Tröst wat iets van "Wandelstok" betekent.
De zekerheid dat je met lichaam en ziel van Christus bent is toch juist de wandelstok die je nodig hebt op het steile, kronkelige, twijfelachtige levenspad?

Het gesprek is niet weergegeven. Dat maakt het moeilijk om één en ander in de juiste context te plaatsen. We weten niet over welke gemeente of predikant het gaat. Is het niet beter hier wat voorzichtiger en genuanceerder over te spreken? Worden deze gemeente, kerkenraad of predikant a.h.w. niet bepaalde dingen in de mond gelegd?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 dec 2003 16:51

janp schreef:Het gesprek is niet weergegeven. Dat maakt het moeilijk om één en ander in de juiste context te plaatsen. We weten niet over welke gemeente of predikant het gaat. Is het niet beter hier wat voorzichtiger en genuanceerder over te spreken? Worden deze gemeente, kerkenraad of predikant a.h.w. niet bepaalde dingen in de mond gelegd?

Het gesprek is inderdaad niet weergegeven en dat is ook vrij lastig. Je mag me pb'en over de dominee en gemeente, maar ik ga dit niet hier op het forum zetten.

Hoe kan ik in deze positie de dominee zulke dingen in de mond leggen? Daar kiest hij toch echt zelf voor.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 04 dec 2003 17:15

Ook dit zou ik graag in pb verklaard zien, Kaw.

Trouwens, TheKeimpe, ben je het dan niet met me eens dat zo'n soort gemeente deels aan het beeld voldoet wat ik in mijn 12st. schetste? en ik weet bijna zeker dat Kaw het over een gergem heeft...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

janp
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor janp » 04 dec 2003 17:19

Het gesprek is inderdaad niet weergegeven en dat is ook vrij lastig. Je mag me pb'en over de dominee en gemeente, maar ik ga dit niet hier op het forum zetten.

Hoe kan ik in deze positie de dominee zulke dingen in de mond leggen? Daar kiest hij toch echt zelf voor.[/quote]

Je schrijft zelf dat de predikant er wel eens iets van heeft mogen proeven. Je kunt door eigen schuld (zonden) daar over aangevochten zijn, zo erg/vaak, dat je weinig rust in je schuldvergeving vindt.

Je schrijft dat je wel eens in die kerk komt. Betekent dit dat het niet jouw gemeente is? Dat lijkt me wel van belang voor je argumentatie. Ik vind het moeilijk voor te stellen dat men stelt dat je in dit leven niet meer kunt doen dan ontdekken of je wel of niet uitverkoren bent. Bij leven ontdekken dat je niet uitverkoren bent is trouwens onmogelijk. Zolang je nog leeft, kun je bekeerd worden.

Heb je deze discussie al aan die predikant/kerkenraad laten zien? Of heb je al één en ander met andere gemeenteleden besproken? Wat vinden zij ervan?

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 05 dec 2003 02:59

Kaw schreef:Je kunt deze zekerheid tijdelijk ontvangen, maar dat hoeft niet.

Het viel mij ook zo angstig op hoe erg ze er wel niet mee bezig zijn om te ontdekken of ze ook bij de uitverkorenen horen. God heeft Zijn uitverkorenen voor de grondlegging van de wereld bepaald en daar kan een mens niets meer aan toe voegen of afdoen. Het enige wat een gelovige in dit leven te doen staat is ontdekken of hij er bij hoort of niet. Meer kan er immers naar de onveranderlijke besluiten ook niet gedaan worden?

Waar maken ze zich dan druk om???? Ik zou het liever in het hiernamaals ontdekken als je zeker weet dat God het zo bedoeld. Kun je hier nog even rustig leven. Dit is en erg synische benadering, maar helaas, ik weet ook dat het voor deze mensen ook bittere ernst is. Ik heb zelf vrienden die zo denken en mij maar een zeer lichtvaardig mensje vinden. Die vlindert overal overheen.
Heeft iemand een idee hoe je deze mensen anders kunt leren denken? (want iets wat je met de paplepel ingegoten is laat je niet zo maar los)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 dec 2003 09:53

janp schreef:Heb je deze discussie al aan die predikant/kerkenraad laten zien? Of heb je al één en ander met andere gemeenteleden besproken? Wat vinden zij ervan?

Ik heb dit al eens aan de dominee voorgelegt, maar hij ziet gewoonweg helemaal niet dat het een vreemde situatie is.

Ik durf deze discussie, hier op het internet, niet voor te leggen in de gemeente. Ik kan je het niet precies uitleggen, maar dit heeft meer dan vervelende gevolgen als ik dat doe.

joris

Berichtdoor joris » 05 dec 2003 17:11

lees het boek: de leugens waarin we geloven.

ik weet even iet meer van welke schrijver. Staat in de evangelische boekwinkel.

Terug naar “Archief”