Schijn en zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 nov 2003 13:31

essieee schreef:
hijwel schreef:
essieee schreef:en diegene erop wijzen zichzelf nauw ja zeer nauw te onderzoeken.

Klinkt wel aardig "dominee" achtig. Het is absoluut nodig om jezelf te onderzoeken, om daardoor ook weer dichter bij God te komen.
Maar je moet niet bezig blijven met het onderzoeken, als je iets geloof "zeker weet" dan mag je er op vertrouwen dat Jezus voor jou gestorven is. Dat staat in de bijbel! Je moet niet in die twijvel blijven leven, maar juist leven in je vertrouwen op God.
Ik heb ooit een mooie bijbeltext gelezen hierover ik zal het ff opzoeken.

Daarom blijft het vind ik juist belangrijk te onderzoeken of je goed zit. Ik bedoel het niet ds-achtig maar gewoon hoe ik er zelf over denk!

Geeft niet hoor :wink: ik heb het zo heel vaak horen zeggen in de kerk, dus vandaar. Onderzoek is nodig.
Maar God vraagt juist aan ons om te vertrouwen op hem, hoe kan dat nou als je de genade van God in twijvel trekt?
Laatst gewijzigd door hijwel op 23 nov 2003 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 23 nov 2003 13:31

hijwel schreef:
essieee schreef:Ja maar ik bedoel het anders. Kan ik Christus aannemen of neem je Christus aan als Hij je Zichzelf geeft??

Jezus heeft zich al gegeven aan het kruis.
De klink van de Deur zit aan onze kant hij nodigt ons om deze open te doen. Mischien heb je altijd ingegoten gekregen dat je deze deur niet kan open doen uit je zelf. Maar heb je het wel eens geprobeert, en je hoeft hem niet alleen open te doen want Jezus heeft de Heilige Geest achter gelaten op de aarde.

Ja heb het zeker geprobeerd. Maar iik merk steeds weer dat ik het vanuit mezelf niet kan. Dat geeft zo'n verdriet! En steeds meer lust om God te zoeken!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 23 nov 2003 13:33

essieee schreef:
hijwel schreef:
essieee schreef:Ja maar ik bedoel het anders. Kan ik Christus aannemen of neem je Christus aan als Hij je Zichzelf geeft??

De klink van de Deur zit aan onze kant hij nodigt ons om deze open te doen. Mischien heb je altijd ingegoten gekregen dat je deze deur niet kan open doen uit je zelf. Maar heb je het wel eens geprobeert, en je hoeft hem niet alleen open te doen want Jezus heeft de Heilige Geest achter gelaten op de aarde.

Ja heb het zeker geprobeerd. Maar iik merk steeds weer dat ik het vanuit mezelf niet kan. Dat geeft zo'n verdriet! En steeds meer lust om God te zoeken!

Weet je die lust komt niet van je zelf, want jij weet net zo goed als ik dat je niet vanuit je zelf God wilt zoeken. God is in je begonnen, en zal het dus ook afmaken. Hij nodigt jou om die deur open te doen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 nov 2003 10:02

Solus:
wanneer kan iemand zeggen dat hij waarlijk het geloof deelachtig is, en dus een goed toevoorzicht heeft op weg en reis naar de eeuwigheid?

Als hij van harte kan belijden dat Jezus Christus zijn Heer en Verlosser is.

Solus:
wanneer moet je iemand waarschuwen als hij zegt dat hij "in Jezus gelooft" of "Jezus aangenomen" heeft, of moet je er altijd van uitgaan dat het echt is?

Volgens mij zul jij mensen die zeggen dat ze 'Jezus aangenomen hebben' per definitie waarschuwen ;-)

Ik denk dat je in dit soort dingen eerlijk en liefdevol moet zijn. Het geloof herken je inderdaad aan zijn vruchten; ik denk dat daarover geen twijfel zal bestaan. Wat me echter opvalt is de manier waarop in behoudende kringen soms met dat gegeven wordt omgegaan.

Als je opmerkt dat je broeder of zuster zondigt dan kun je daar op 2 verschillende manieren mee omgaan. Je kunt hem of haar erop attent maken en de vraag stellen of (die) zonde in het leven van een gelovige een plaats kan hebben. Je kunt echter ook de vraag stellen of zo iemand wel gelovig is. De eerste optie is een vraag naar de heiliging, de tweede een vraag naar de wedergeboorte. Ik denk dat het bijbels is om met het 1e te beginnen. Dat is ten minste de houding die ik bij bv Paulus zie als hij schrijft over zonden in de gemeente.

In behoudende kringen wordt m.i. echter vooral de tweede vraag gesteld. In zekere zin is dat ook heel goed. Je moet mensen niet in slaap sussen door enkel over heiliging te spreken en daarmee te suggereren dat de basis wel goed is.

Van de andere kant vraag ik me echter af of men in behoudende kringen wel aan heiliging toekomt. Er gebeurt daar m.i. nl wat vreemds. Om te kunnen weten of je werkelijk gelooft dien je naar je leven te kijken. Bij het waarnemen van onvoldoende vruchten / voorkomen van zonden wordt dan gesteld dat je wellicht niet echt gelooft. Daardoor kom je in een soort van kramp. Niet voor niets zie je dat uiterlijke dingen dan erg belangrijk worden. Daar waar menselijk gesproken mogelijk worden uiterlijk de vruchten zelf in de hand gewerkt. Daarmee wordt de idee in de hand gewerkt dat een bekeerd mens ook direct een volkomen geheiligd mens is. Pas wanneer je een redelijk 'heilig' leven leidt kun je zeggen dat je gelooft. Dit kan volgens mij nooit de bedoeling zijn en werkt alleen frustratie in de hand.

Alleen wanneer Jezus Christus de basis van je behoud is (en niet je (zelf gewerkte) heiliging) kan er sprake zijn van gezonde groei in het geloof. Het zicht op Christus verandert je kijk op zaken waardoor je je leven zult willen veranderen. We mogen dat dan doen vanuit het besef dat we gered zijn door genade en dat ook de heiliging een kwestie van genade is en niet van werken. Als we dan falen (en dat doen we geheid) worden we echter niet teruggeworpen in de onzekerheid t.a.v. onze redding maar op het feit dat we als zondaar door Christus reeds geaccepteerd zijn.

Op je vraag wat die vruchten dan zijn en of zondebesef daar ook deel van uit maakt zou ik het volgende willen zeggen. Zondebesef is onlosmakelijk met je geloofsleven verbonden. Zondebesef is echter nooit een doel maar altijd een middel. Zondebesef wordt volgens mij dan ook nooit benoemd als vrucht van het geloof. Als daarover gesproken wordt dan gaat het volgens mij vooral over zaken als geduld, liefde, barmhartigheid etc.
Volgens mij gaat het erom dat we Christus gelijkvormig worden. Hij dient het ijkpunt te zijn. Alleen al daarom is het niet echt logisch om de nadruk op zondebesf te leggen. Ik neem tneminste aan dat Jezus dat niet had. Zondebesef doet ons echter inzien dat we niet zijn zoals Hij en doet ons uitstrekken naar de genoemde gelijkvormigheid. Gelijkvormig zijn aan Christus is het doel, zondebesef kan een middel daarin zijn.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 24 nov 2003 15:19

hijwel schreef: God is in je begonnen, en zal het dus ook afmaken. Hij nodigt jou om die deur open te doen.

Dat vind ik nou echt hele wijze woorden, zo heb ik het nl zelf ook ervaren, en vriendinnen van mij ook. Toch weten we dat we iedere dag weer fouten maken in ons leven, al is het maar een kleinigheid. Dat we soms ongeduldig zijn of zo, of onbedoeld iemand kwetsen. Maar ik denk, dat als we 's avonds bidden en vergeving vragen, dat Hij ons ook vergeeft. Dan ben je volgens mij wel echt Christen. Maar eerst ging ik altijd naar een kerk, en daar zat een groepje vrouwen uit de buurt, waarvan ik niet begreep wat ze daar eigenlijk doen. Ze zaten vaak te roddelen en rond te kijken wie er niet aanwezig was, toen ik me had laten dopen, kwam een zo'n vrouw een keer naar mij toe en vroeg heel verontwaardigd of het waar was en waarom ik me had laten dopen, dat dat toch onzin was omdat ik als baby niet gedoopt was. En zij is altijd maar aan het roddelen en je ondervragen en zo, van: hoeveel verdient je man eigenlijk en dat soort vragen. Nou en dan denk ik dus, zijn dat soort vrouwen wel echt Christen, ook al zitten ze iedere zondag in de kerk en bidden ze voor het eten????????

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 24 nov 2003 15:52

Als iemand met de opmerking aankomt dat ie Jezus heeft aangenomen, dan ga ik altijd van het positieve uit en feliciteer hem met zijn keuze.

Na een poosje blijkt meestal wel of die persoon Jezus gekozen heeft als vriendje-van-de-eo-jongerendag en dat het bestwel cool is enzo, of als zijn reddende middelaar om de schuld die hij bij God heeft. Zo'n iemand zal dan uit dankbaarheid tot God gaan leven en doen wat God graag van hem wil zien. Indien het eerste het geval is en zo'n persoon heeft geen vruchten van zijn geloof, dan wil ik hem daarin op broederlijke manier op wijzen, dat Jezus meer is dan een hoofdpersoon uit een boek waar je fan van kan zijn.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:09

hijwel schreef:
essieee schreef:
hijwel schreef:

Weet je die lust komt niet van je zelf, want jij weet net zo goed als ik dat je niet vanuit je zelf God wilt zoeken. God is in je begonnen, en zal het dus ook afmaken. Hij nodigt jou om die deur open te doen.

Ja en dat kan ik niet vanuit mezelf. Meer dan ik doe kan ik niet, geloven, bidden en de Bijbel te onderzoeken en proberen te leven naar Zijn wil!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 24 nov 2003 18:27

essieee schreef:Ja en dat kan ik niet vanuit mezelf. Meer dan ik doe kan ik niet, geloven, bidden en de Bijbel te onderzoeken en proberen te leven naar Zijn wil!

Het mooie is jij hoeft het niet te doen, je moet het juist overgeven aan hem zodat Hij het voor je mag doen. Jezelf overgeven aan Hem, je kan wel blijven bidden, blijven proberen maar jij weet net zo goed als ik dat jij en ik dat nooit zal bereiken.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 22:25

hijwel schreef:
essieee schreef:Ja en dat kan ik niet vanuit mezelf. Meer dan ik doe kan ik niet, geloven, bidden en de Bijbel te onderzoeken en proberen te leven naar Zijn wil!

Het mooie is jij hoeft het niet te doen, je moet het juist overgeven aan hem zodat Hij het voor je mag doen. Jezelf overgeven aan Hem, je kan wel blijven bidden, blijven proberen maar jij weet net zo goed als ik dat jij en ik dat nooit zal bereiken.

Beste hijwel, ook dat heb ik al geprobeerd maar het lukt niet, dus ik doe het helemaal fout!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 nov 2003 00:03

essieee schreef:
hijwel schreef:

Beste hijwel, ook dat heb ik al geprobeerd maar het lukt niet, dus ik doe het helemaal fout!

Het mooie is je hoeft jezelf niet eens over te geven, zelfs dat mag je vragen of hij je wil helpen met je aan Hem overgeven.
Of hij alles wat in de weg staat om je over te geven weg wil nemen zodat je je zelf over kan geven aan Hem.
Hij staat wijd open met zijn armen, en jij loopt er onder door?
Wat denk je zelf dat er mis zit?

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 25 nov 2003 19:26

Er wordt hier door sommigen wel snel over Jezus aannemen gesproken, maar gaat daar niet ellendekennis aan vooraf? In ons hart is toch van nature geen plaats voor Jezus? (Rom. 3; Joh. 1). Ellende – verlossing – dankbaarheid. Zo leert de kerk het; de Reformatoren en ook hun nazaten hebben dat altijd vast willen houden.
Ik lees ook niets in bovenstaande over Gods recht. Maar een zondaar zal toch eerst met Gods recht te doen krijgen? Met andere woorden dat we in gaan zien dat we Zijn gramschap dubbel waardig zijn (Ps. 51) en dat Hij ons naar recht voorbij zou kunnen gaan? (Ps 130, Ps. 143). Juist dan wordt genade toch genade? Als een doemwaardige, met de koorden der veroordeling om de hals, zullen we pas komen tot Christus. We gaan leren dat we dood zijn in zonden en misdaden (Ef. 2). We gaan een welbehagen krijgen in de straffen van onze ongerechtigheid (Lev. 26). Deze ellendige riep, maar de Heere hoorde (Ps. 34).
De Heere snijdt alles weg wat van ons is, dat zien we bijvoorbeeld ook in de geschiedenis van de Kananese vrouw. Maar waar het aan onze kant buiten hoop is, ontsluit Hij de Weg der verlossing in Christus, als een deur der hoop in het dal van Achor (Hos. 2).
Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn, zei Jezus. Ik denk dan ook dat één van de belangrijkste kenmerken moet zijn of we de ware ellendekennis kennen. Maar ook, of we vanuit die nood de toevlucht tot Jezus hebben mogen nemen. Dat is niet iets wat we zelf kunnen (“niet uit u”, Ef. 2). Maar laten we onophoudelijk bidden met de blindgeborene: Zone Davids, ontferm U mijner! Jezus heeft hem niet beschaamd. Roep Mij aan in de dag der benauwdheid en Ik zal u er uithelpen. Blijf aanhouden net als de Kananese vrouw, en net als die weduwe bij die onbarmhartige rechter [Lukas 18]. Doe het koninkrijk der hemelen maar geweld aan (Matth 11).
Nog een ander belangrijk kenmerk: uiteraard een haten en vlieden van de zonde, en het opstaan in een nieuw leven.
Dat gemakkelijke spreken over Jezus kan heel misleidend zijn: voor onszelf en voor anderen. Lees Jezus’ indringende waarschuwing in Mattheus 25 en laat het op je inwerken. Denk aan de gelijkenis van de dwaze en wijze maagden. De dwaze maagden hadden ook de mond vol over de bruidegom, maar ze misten de olie in hun lampen (beeld van de ontdekkende en vertroostende werking van de Heilige Geest).

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 25 nov 2003 20:15

Ik lees een aantal keer dat als je gelooft, dat je dan bekeerd bent. Maar ik lees ook dat de bekering onlosmakelijk verbonden is met het zonde-besef.
Ik vind het ontzettend moeilijk als ik naar mezelf kijk om te zeggen of ik wel of niet bekeerd ben. Ik geloof namelijk echt in God en ervaar Hem in alles in mijn leven. Mijn leven zit zo vol met Gods aanwezigheid en liefde dat het geloof voor mij als ademen geworden is. Ik kan er niet meer zonder!
Maar aan de andere kant heb ik geen zonde-besef. Ik weet wel dat ik zonden doe, sommige echt héél grote zonden, maar ik ga er mee door. Terwijl God steeds, als ik bepaalde zonden doe, waar ik voor gebeden heb, er voor zorgt dat ik aan God denk, waardoor Hij me er aan herinnerd dat God het niet wil. Toch ben ik dan sterker (of het kwade in mij) en ga ik toch door. Wel vraag ik daarna om vergeving en vind ik vaak ook rust bij God.
Maar ik heb dus niet gebroken met m'n zonden, dus ben ik ook niet bekeerd. Want dat betekent dat je je 180 graden omdraait. Dat doe ik dus niet. Of kan ik wel van een bekering spreken????????????????????
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 nov 2003 20:28

Er wordt hier door sommigen wel snel over Jezus aannemen gesproken, maar gaat daar niet ellendekennis aan vooraf? In ons hart is toch van nature geen plaats voor Jezus? (Rom. 3; Joh. 1). Ellende – verlossing – dankbaarheid. Zo leert de kerk het; de Reformatoren en ook hun nazaten hebben dat altijd vast willen houden.

Staat er ergens een voorwaarde in de bijbel waaraan je moet voldoen voordat je bij God mag aankomen? Zodra je op zoek gaat naar God dan weet je toch dat het weer goed moet komen tussen jou en God? Waarom zou iemand gaan zoeken naar Jezus als hij dat toch niet wil? Volgens mij is dan op zo''n moment te werken in jou.

Ik lees ook niets in bovenstaande over Gods recht. Maar een zondaar zal toch eerst met Gods recht te doen krijgen? Met andere woorden dat we in gaan zien dat we Zijn gramschap dubbel waardig zijn (Ps. 51) en dat Hij ons naar recht voorbij zou kunnen gaan? (Ps 130, Ps. 143).

De vrouw vroeg ook aan de onrechtvaaridige rechter of hij recht zou doen. En naar lang zeuren deed de rechter ook recht. Hoeveel te meer zou dan de hemelse rechter recht doen aan zijn uitverkorenen? (vrij geciteert uit de bijbel). Ik denk dat het een verkeerde gedachte is wat jij hierboven weergeeft, zijn genade wordt niet meer omdat wij nou eenmaal zo goed onze elende kennen. Nee door genade aleen niet door onze elende kennis.

Juist dan wordt genade toch genade?

Genade is dat Hij is in jou plek is gestorven.

Als een doemwaardige, met de koorden der veroordeling om de hals, zullen we pas komen tot Christus. We gaan leren dat we dood zijn in zonden en misdaden (Ef. 2). We gaan een welbehagen krijgen in de straffen van onze ongerechtigheid (Lev. 26). Deze ellendige riep, maar de Heere hoorde (Ps. 34).

Jij mag pas bij God komen als je beseft dat je de grootse van alle zondaren ben? Bij adam was het anders, God riep hem, hij gaf een gedeeltelijke schuldbelijdenis. Maar God gaf hem het verbond!

De Heere snijdt alles weg wat van ons is, dat zien we bijvoorbeeld ook in de geschiedenis van de Kananese vrouw. Maar waar het aan onze kant buiten hoop is, ontsluit Hij de Weg der verlossing in Christus, als een deur der hoop in het dal van Achor (Hos. 2).

Zelf vindt ik het een heel mooi voorbeeld. Maar ik zou het anders willen zeggen. Jij zegt hij snijd alles weg wat van ons is. Maar ik geloof juist dat hij alles weg snijd wat niet van ons is (want wij leven is Christus, zo heeft God ons bedoelt). Hij snijd bij mij er dus alles af wat geen hijwel is, om zo de hijwel over te houden zoals Hij het bedoelt heeft.

Die gezond zijn hebben de Medicijnmeester niet van node, maar die ziek zijn, zei Jezus. Ik denk dan ook dat één van de belangrijkste kenmerken moet zijn of we de ware ellendekennis kennen.

Klopt als je gezond bent heb je geen dokter nodig. Maar is er een mens die gezond is op deze wereld? Ik geloof het niet, zelfs de mensen die zeggen dat ze gezond zijn maar ziek zijn van zonde hebben een dokter nodig!

De ware ellende kennis?? (hier kan ik echt nx mee)

Maar ook, of we vanuit die nood de toevlucht tot Jezus hebben mogen nemen. Dat is niet iets wat we zelf kunnen (“niet uit u”, Ef. 2). Maar laten we onophoudelijk bidden met de blindgeborene: Zone Davids, ontferm U mijner! Jezus heeft hem niet beschaamd. Roep Mij aan in de dag der benauwdheid en Ik zal u er uithelpen. Blijf aanhouden net als de Kananese vrouw, en net als die weduwe bij die onbarmhartige rechter [Lukas 18].

Mooie voorbeelden, maar bij geen 1 van deze mensen was er een voorwaarde aan verbonden van de "waare" ellende kennis.
De blinde wist dat hij (geestelijk) blind was en wou daar van verlost worden.
De weduwe bleef vragen of God haar recht wou doen, waarom zou God dan geen recht doen aan zijn uitverkorenen?

Doe het koninkrijk der hemelen maar geweld aan (Matth 11).
Nog een ander belangrijk kenmerk: uiteraard een haten en vlieden van de zonde, en het opstaan in een nieuw leven.
Dat gemakkelijke spreken over Jezus kan heel misleidend zijn: voor onszelf en voor anderen. Lees Jezus’ indringende waarschuwing in Mattheus 25 en laat het op je inwerken. Denk aan de gelijkenis van de dwaze en wijze maagden. De dwaze maagden hadden ook de mond vol over de bruidegom, maar ze misten de olie in hun lampen (beeld van de ontdekkende en vertroostende werking van de Heilige Geest).

Wie op Mij vertrouwt zal nooit beschaamd uitkomen!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 25 nov 2003 20:30

bloempie19 schreef:Maar ik heb dus niet gebroken met m'n zonden, dus ben ik ook niet bekeerd. Want dat betekent dat je je 180 graden omdraait. Dat doe ik dus niet. Of kan ik wel van een bekering spreken????????????????????

Er is niet voor nx een dagelijkse bekering nodig, elke keer weer opnieuw.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 25 nov 2003 20:52

Gepost door Hijwel: "Klopt als je gezond bent heb je geen dokter nodig. Maar is er een mens die gezond is op deze wereld? Ik geloof het niet, zelfs de mensen die zeggen dat ze gezond zijn maar ziek zijn van zonde hebben een dokter nodig!"

Beste Hijwel,
Als alle mensen ziek zijn: waarom maakt de Heere Jezus dan dat onderscheid tussen "gezonden" en "zieken". Proef je nu echt niet dat hij met gezonden bedoelt degenen die denken dat zij gezond zijn (de Farizeeen in dit geval) maar die inderdaad in werkelijkheid dodelijk ziek zijn. Heb je niet door dat Hij met zieken bedoeld degenen die daar oog voor gekregen hebben? Snap je niet dat met ogenzalf in Op. 3 bedoeld wordt dat wij van nature blind zijn voor onze ellende en dat onze ogen geopend moeten worden door God?
Paulus zegt dat door de Wet de kennis der ellende is. We zullen dus eerst door de Wet veroordeeld moeten worden wil er plaats voor Jezus komen. Daarom noemt Paulus de Wet ook tuchtmeester tot Christus!
Laten we alstjeblieft aan deze waarheden vasthouden waar Luther en Calvijn ook zo de nadruk op hebben gelegd. We zijn toch niet wijzer dan de bijbel of dan Luther en Calvijn?

Terug naar “Archief”