Ken jij iemand die in een sekte terecht gekomen is?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 28 aug 2004 15:50

Er zijn er meer die moeite hebben om een sekte te definiëren. Ik zelf vind dat ook moeilijk. Ik ken genoeg mensen die teleurgesteld zijn in hun kerk of gemeente en alleen of met een groepje bij elkaar komen. Heel vaak is dat om één issue en het gevaar is dan dat deze mensen dat verabsoluteren en niet meer gecorrigeerd worden. Toch merk ik daar een studiezin, -tenminste die ik ken- en als ik daar kom heb ik niet het idee dat ze mij over willen halen om ook met de kerk te breken. Ik moet eerlijk zeggen dat ik van sommige veel heb geleerd. Ze spreken daar over zaken die in de kerk nooit aan de orde komen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 18:41

Binnen refoweb hebben we twee sektaristen: Boudewijn en Josh. Dit zijn van die adventisten die roepen dat de kerk slecht is en de Drieeenheid niet bestaat en daar per posting 25 pagina's over vol menen te moeten wauwelen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 sep 2004 18:45

Ik heb 1 maal iemand ontmoet die in een sekte zat, maar dat liep af met het traditionele verhaal, leider beheerd geld- neemt het geld en is weg met het geld, en de sekte is opgeheven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 sep 2004 19:29

Even een voorstel aan Josh: Aragorn heeft stiekem wel gelijk.
Zullen wij ons theater in een ander topic voortzetten?

Ik open meteen het grote Josh en Optimatus Topic en wel hier: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=342118#342118
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 06 sep 2004 20:18

Er is weer veel verwijderd. Nu bij het onderwerp blijven.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 09 sep 2004 20:53

Ja die ken ik. Ongeveer 20000 mensen zijn terechtgekomen in een bepaalde sekte. Ze houden op zondag kerk. Hebbem weinig voorgangers want dat is HET TEKEN, leren dat er vooral geen genade te verkrihjgen is en de leden plaatsen de voorgengers op hoge voetstukken, met als hoop[ dat ze dan heel misschien nog zalig kunnen worden. Ze zijn gevaarlijk. Heerszuchtig, vrrom maar niet wijkende van het kwaad. Vul maar in. Het is aan u......
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 09 sep 2004 21:22

...en ze zullen dit niet lezen want ze mogen geen internet. :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 09 sep 2004 23:15

Bookman schreef:Ja die ken ik. Ongeveer 20000 mensen zijn terechtgekomen in een bepaalde sekte. Ze houden op zondag kerk. Hebbem weinig voorgangers want dat is HET TEKEN, leren dat er vooral geen genade te verkrihjgen is en de leden plaatsen de voorgengers op hoge voetstukken, met als hoop[ dat ze dan heel misschien nog zalig kunnen worden. Ze zijn gevaarlijk. Heerszuchtig, vrrom maar niet wijkende van het kwaad. Vul maar in. Het is aan u......

Gaat dit niet tegen het 9e gebod in...

Ik weet niet welke van de 2 kerkverbanden die ik in gedachten heb jij bedoelt, maar ik vind dit wel een soort van bijna schofterig om dit te schrijven.

Er zit ook nog volk van God tussen hoor.

PB...

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 sep 2004 12:00

caprice schreef:
Bookman schreef:Ja die ken ik. Ongeveer 20000 mensen zijn terechtgekomen in een bepaalde sekte. Ze houden op zondag kerk. Hebbem weinig voorgangers want dat is HET TEKEN, leren dat er vooral geen genade te verkrihjgen is en de leden plaatsen de voorgengers op hoge voetstukken, met als hoop[ dat ze dan heel misschien nog zalig kunnen worden. Ze zijn gevaarlijk. Heerszuchtig, vrrom maar niet wijkende van het kwaad. Vul maar in. Het is aan u......

Gaat dit niet tegen het 9e gebod in...

Ik weet niet welke van de 2 kerkverbanden die ik in gedachten heb jij bedoelt, maar ik vind dit wel een soort van bijna schofterig om dit te schrijven.

Er zit ook nog volk van God tussen hoor.

PB...

Blijf nuchter. De kentekens van een sekte zijn er te vinden. En sekte heeft een negatieve klank. Kan ik niets aan doen. Moeten ze hun gedrag aanpassen. Ook Gods volk dat daar nog zit.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 sep 2004 12:55

Bookman schreef:Blijf nuchter. De kentekens van een sekte zijn er te vinden. En sekte heeft een negatieve klank. Kan ik niets aan doen. Moeten ze hun gedrag aanpassen. Ook Gods volk dat daar nog zit.

Dat advies zou ik jou graag willen geven: blijf nuchter! Want hoeveel er dan ook op de GGiN aan te merken zou zijn, het is heel iets anders dan een sekte. Als je nuchter kijkt naar wat daar de kenmerken en criteria van zijn kun je niet anders dan concluderen dat dat bij de GGiN niet het geval is.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 sep 2004 13:03

Aragorn schreef:
Bookman schreef:Blijf nuchter. De kentekens van een sekte zijn er te vinden. En sekte heeft een negatieve klank. Kan ik niets aan doen. Moeten ze hun gedrag aanpassen. Ook Gods volk dat daar nog zit.

Dat advies zou ik jou graag willen geven: blijf nuchter! Want hoeveel er dan ook op de GGiN aan te merken zou zijn, het is heel iets anders dan een sekte. Als je nuchter kijkt naar wat daar de kenmerken en criteria van zijn kun je niet anders dan concluderen dat dat bij de GGiN niet het geval is.

Heb ik gezegd dat ik de GGN bedoelde????? Maar het feit dat jij deze groep als eerste in gedachten krijgt heeft wel heel veel te zeggen. Misschien bedoel ik de oud-orthodox Katholieke gemeente op gereformeerde grondslag buiten verband wel.... :mrgreen:
En daar heb zelfs jij nog nooit van gehoord. Maar GGN is gewoon een kerk hoor, hoe jij die nu in je gedachten als sekte durft te bestempelen is mij een raadsel. :cry:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 sep 2004 13:09

Ondanks dat je een tijdje bent weggeweest ken ik je nog wel een beetje Bookman. :) En weet ik dus ook van je kruisvaart tegen de GGiN en zijn de grote aantallen mensen, weinige voorgangers en hun visie op genade ook kenmerken van die kerk (maar niet van een sekte).

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 10 sep 2004 13:14

Aragorn schreef:Ondanks dat je een tijdje bent weggeweest ken ik je nog wel een beetje Bookman. :) En weet ik dus ook van je kruisvaart tegen de GGiN en zijn de grote aantallen mensen, weinige voorgangers en hun visie op genade ook kenmerken van die kerk (maar niet van een sekte).

Jij zegt het.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 sep 2004 13:19

Bookman schreef:
Aragorn schreef:Ondanks dat je een tijdje bent weggeweest ken ik je nog wel een beetje Bookman. :) En weet ik dus ook van je kruisvaart tegen de GGiN en zijn de grote aantallen mensen, weinige voorgangers en hun visie op genade ook kenmerken van die kerk (maar niet van een sekte).

Jij zegt het.

En jij ontkent het niet.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 10 sep 2004 22:52

Bookman schreef:Misschien bedoel ik de oud-orthodox Katholieke gemeente op gereformeerde grondslag buiten verband wel.... :mrgreen:

Ik denk eerder dat je de "Zeer Oud Nederlandsch Gereformeerde huisch-gemeente in hersteld uitgetreden, opnieuw opgenomen en er toch weer uitgetrapt verband" bedoelt.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Of de "Mega Oud Christelijke Gemeente, op de grondslag en onwrik'bre vastigheden der zeer weinige, en toch zwaar opgehemelde voorgangers, onderhoudende de 459 jaar oude gebruiken des gemeentes, mitsgaders onderhoudende artikel 45.79, lid a, sub 6b der eigen denkbeelden"...... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”