AZ-club : Cursus kappen met zonden.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 24 nov 2003 15:39

essieee schreef:
joris schreef:Geloof ik niet.

Ik wijger gewopon te geloven dat Christus voor niets aan het kruis is gegaan. Ik wijger te geloven dat God ons niet de kracht geef tom niet te zondigen. Ik wijger dat gewoon.

Ik weet heel zeker dat God veel groter is dan wij denken en dat zijn kracht in ons veeeeel groter is dan wij durven vermoeden en te hopen. lees maar efeze 1: 19.

Dat hoeft ook niet! God is aan het kruis gestorven om onze zonden. Ik denk dat we pas na het aardse leven zonder zonden zullen zijn. Kun jij nu van jezelf zeggen dat je zonder zondeen leeft????

Dat zegt Joris ook niet.

Lees dit eens (Het is een heel eind, maar echt waard om te lezen! En lees ook eens de uitleg van M.Henry):
Romeinen

Hoofdstuk 6

1 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde? 2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven? 3 Of weet gij niet, dat zovelen als wij in Christus Jezus gedoopt zijn, wij in Zijn dood gedoopt zijn? 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ookwij in nieuwigheid des levens wandelen zouden. 5 Want indien wij met Hem een plant geworden zijn in de gelijkmaking Zijns doods, zo zullen wij het ook zijn in de gelijkmaking Zijner opstanding: 6 Dit wetende, dat onze oude mens met Hem gekruisigd is, opdat het lichaam der zonde te niet gedaan worde, opdat wij niet meer de zonde dienen. 7 Want die gestorven is, die is gerechtvaardigd van de zonde. 8 Indien wij nu met Christus gestorven zijn, zo geloven wij, dat wij ook met Hem zullen leven: 9 Wetende, dat Christus, opgewekt zijnde uit de doden, niet meer sterft: de dood heerst niet meer over Hem. 10 Want dat Hij gestorven is, dat is Hij der zonde eenmaal gestorven: en dat Hij leeft, dat leeft Hij Gode. 11 Alzo ook gijlieden, houdt het daarvoor dat gij wel der zonde dood zijt, maar Gode levende zijt in Christus Jezus, onzen Heere. 12 Dat dan de zonde niet heerse in uw sterfelijk lichaam, om haar te gehoorzamen in de begeerlijkheden deszelven lichaams. 13 En stelt uwe leden niet der zonde tot wapenen der ongerechtigheid: maar stelt uzelven Gode, als uit de doden levende geworden zijnde, en stelt uw leden Godetot wapenen der gerechtigheid. 14 Want de zonde zal over u niet heersen: want gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade. 15 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre. 16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot dendood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid? 17 Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelkgij overgegeven zijt: 18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid. 19 Ik spreek op menselijke wijze, om der zwakheid uws vleses wil: want gelijk gij uw leden gesteld hebt, om dienstbaar te zijn der onreinigheid en derongerechtigheid, tot ongerechtigheid, alzo stelt nu uw leden, om dienstbaar te zijn der gerechtigheid, tot heiligmaking. 20 Want toen gij dienstknechten waart der zonde, zo waart gij vrij van de gerechtigheid. 21 Wat vrucht dan hadt gij toen van die dingen, waarover gij u nu schaamt? Want het einde derzelve is de dood. 22 Maar nu, van de zonde vrijgemaakt zijnde, en Gode dienstbaar gemaakt zijnde, hebt gij uw vrucht tot heiligmaking, en het einde het eeuwige leven. 23 Want de bezoldiging der zonde is de dood, maar de genadegift Gods is het eeuwige leven, door Jezus Christus, onzen Heere. Romeinen

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 17:25

Ja helemaal mee eens., Maar totdat wij zullen sterven zullen we zonden blijven doen al wil God die graag vergeven!

joris

Berichtdoor joris » 24 nov 2003 19:29

essieee schreef:Ja helemaal mee eens., Maar totdat wij zullen sterven zullen we zonden blijven doen al wil God die graag vergeven!
ga nu eens die bijbel lezen en kijk of ik misschien toch een beetje gelijk heb.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 24 nov 2003 22:31

joris schreef:
essieee schreef:Ja helemaal mee eens., Maar totdat wij zullen sterven zullen we zonden blijven doen al wil God die graag vergeven!
ga nu eens die bijbel lezen en kijk of ik misschien toch een beetje gelijk heb.

doe ik ook, het staat er toch

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 jan 2004 12:54

zondevrij word je in dit leven nooit, of je een Kind van Hem bent of niet, al is dat wel een wereld van verschil.
toch moet ik zeggen, veel zonden die ik dagelijks deed, doe ik niet meer. voor mijn idee is het echt God die de begeerte heeft doen wegnemen. zondigen doe ik zeker wel, maar er waren 'boezemzondes' die ik jaaaaaren bijna dagelijks deed, waar ik geen enkele behoefte meer voor voel. ook slechte gewoontes, wat is het verschil?, kan ik laten tegenwoordig. niet alle slechte gewoontes maar toch.
ik zie het als de goedheid van God en kan daar dankbaar voor zijn. het is zelfs verbazingwekkend als ik er overnadenk, ongelooflijk zelfs.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 jan 2004 13:45

Ik geloof dat we een dag zondeloos kunnen zijn. God geeft je de kracht om tegen de zonden te kunnen strijden, maar dan moet je wel "in" God zijn. Zodra je zonder God besluiten maakt, verval je in de zonden. Ik zie dat telkens in mijn leven. De oorzaak van elke zonde in mijn leven is dat ik iets gedaan heb zonder God. Ik heb God verlaten om even zelf God over mijn leven te zijn. Zo lang je Christus als Meester in je leven hebt, zondig je niet.

Wij willen zo vaak Christus alleen als verlosser, maar niet als Meester. Misschien is dat wel goed om daar eens over na te denken. Christus toelaten als Meester van je hart is het beste medicijn tegen de zonde. Laat je door Hem leiden en je zult niet meer struikelen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 jan 2004 14:13

Ik ben het met Joris eens dat je door je bekering geen zondaar meer bent maar heilige. In Jezus naam mag je satan wegsturen en uitlachen. Zeggen dat hij geen macht meer heeft. Wij hebben macht over satan, want als wij Jezus naam aanroepen moet hij wijken. Uit dat besef mogen we leven, maar dan moeten we wel dicht bij God leven, de geestelijke wapenuitrusting aantrekken. Wij zijn meer dan overwinnaars!

(en het werkt weet ik uit ervaring)
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 jan 2004 14:23

Het is vaak niet de satan, maar mijn eigen vlees. Ik ben niet bang voor de satan, maar voor mijzelf. I'm my own worst enemy.

Overigens ben ik het verder wel met je eens hoor, @mic!

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 jan 2004 15:31

Kaw schreef:
Wij willen zo vaak Christus alleen als verlosser, maar niet als Meester. Misschien is dat wel goed om daar eens over na te denken. Christus toelaten als Meester van je hart is het beste medicijn tegen de zonde. Laat je door Hem leiden en je zult niet meer struikelen.

Ja! klopt, ik las een uur geleden een stukje van Erskine, die die haalde dat aan van Jezus als Meester, niet alleen als Verlosser.
er stond o.a. dat veel van ons Jezus alleen als Verlosser willen en niet als Meester.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 jan 2004 15:34

columbus schreef:
Kaw schreef:

Ja! klopt, ik las een uur geleden een stukje van Erskine, die die haalde dat aan van Jezus als Meester, niet alleen als Verlosser.
er stond o.a. dat veel van ons Jezus alleen als Verlosser willen en niet als Meester.

Hier misschien? ;)

caprice

Berichtdoor caprice » 05 jan 2004 15:36

Ik heb het uitgeprint en ga het lezen zodra ik tijd heb.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 jan 2004 15:36

:wink: klopt helemaal, goed stuk trouwens.

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 05 jan 2004 15:41

Ik geloof dat we een dag zondeloos kunnen zijn.

De letterlijke betekenis van 'zonde' is 'doel missen'. Ik geloof dat het doel van mijn leven is: Onophoudelijk God eren, met alles wat ik denk, zeg, wil en doe.

Als ik dan naga hoe ik zelf leef, merk ik dat ik veel meer gericht ben op wat mijzélf eert, dan op datgene dat God eert. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit vijf minuten achter elkaar alleen geleefd heb om God daarmee te eren. Daarom geloof ik ook niet dat ik een dag lang zondeloos zou kunnen zijn. Mijn gedachten worden zo snel afgeleid van het doel waarop ze gericht zouden moeten zijn: Gods eer.

Natuurlijk geloof ik niet dat je dag en nacht zou moeten mediteren, daar bereik je ook niemand mee. Maar wel moet alles wat je doet, zegt, denkt en wilt gericht zijn op Gods eer! En dat kan ik nog niet!

Ik verlang naar de hemel, als ik dat wel zal kunnen...
God is able
to do so much more
then we can ever
pray or realize
(Ef. 3:20)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 05 jan 2004 15:43

Rapidootje schreef:
Ik geloof dat we een dag zondeloos kunnen zijn.

De letterlijke betekenis van 'zonde' is 'doel missen'. Ik geloof dat het doel van mijn leven is: Onophoudelijk God eren, met alles wat ik denk, zeg, wil en doe.

Als ik dan naga hoe ik zelf leef, merk ik dat ik veel meer gericht ben op wat mijzélf eert, dan op datgene dat God eert. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit vijf minuten achter elkaar alleen geleefd heb om God daarmee te eren. Daarom geloof ik ook niet dat ik een dag lang zondeloos zou kunnen zijn. Mijn gedachten worden zo snel afgeleid van het doel waarop ze gericht zouden moeten zijn: Gods eer.

Natuurlijk geloof ik niet dat je dag en nacht zou moeten mediteren, daar bereik je ook niemand mee. Maar wel moet alles wat je doet, zegt, denkt en wilt gericht zijn op Gods eer! En dat kan ik nog niet!

Ik verlang naar de hemel, als ik dat wel zal kunnen...

Ik geloof ook niet dat ik het ooit zal kunnen volbrengen, maar is dat omdat God mij gewoon te slecht geschapen heeft? Nee! Ik kies er telkens voor. Als ik nu 1 dag continu met God leef, dan zondig ik 1 dag niet. Maar ik wil niet de hele tijd leven met God en dat is het probleem. God moet even weg als ik een aantrekkelijke dame op een billboard aan de kant van de weg zie.

Rapidootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Rapidootje » 05 jan 2004 20:11

Ik geloof ook niet dat ik het ooit zal kunnen volbrengen, maar is dat omdat God mij gewoon te slecht geschapen heeft?

Het was ook niet mijn bedoeling om (indirect) God de schuld te geven. Ik ben mij er ten volle van bewust dat God absoluut zondeloos is, en dat ik er zelf steeds voor kies om tegen God in te gaan. Maar 'ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont' (Rom. 7:17). Dáárom houden wij hoop voor de toekomst, omdat in de hemel de zonde niet meer zal zijn, zodat wij voor God kunnen staan zonder schaamte, zonder zonden en zonder verdriet.

Ik vind zelf altijd dat dat hoofdstuk (Rom. 7) heel goed de innerlijke strijd verwoordt. Zo zou ik het zelf niet kunnen. Dank God dat Hij de apostelen heeft gekozen en die geschikt gemaakt voor hun taak, zodat zij Zijn lof zouden vergroten en ons nu nog tot steun kunnen zijn!
God is able

to do so much more

then we can ever

pray or realize

(Ef. 3:20)

Terug naar “Archief”