Artikel 36

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 dec 2003 18:33

klaas groe schreef:Ik vind dat erg verdrietig. Wat vind je dan van Van der Groe, van Willem Teelinck, Jacobus Koelman, Voetius en andere godzalige nadere reformatoren en de reformatoren de puriteinen? Is het maar niks?

Ik vind het prima, zolang ze op de bijbel gegrond zijn en niet erboven of -naast, maar eronder gesteld worden; en zolang we maar beseffen dat wat zij schreven ook tijd-gebonden is.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 16 dec 2003 10:48

Broeder Gershwin,
ik wil u vragen belijdt u net als de gereformeerden aller eeuwen dat de Gereformeerde Leer de ware leer is?
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 dec 2003 15:39

Fredrik schreef:Broeder Gershwin,
ik wil u vragen belijdt u net als de gereformeerden aller eeuwen dat de Gereformeerde Leer de ware leer is?

:( Broeder Fredrik
Bekent u dat de Bijbel de enige en echte waare leer is, en erkent u dat er onder geen enkele voorwaarde er iets af mag gedaan worden. Als laatse wil ik u vragen of: u erkent dat alles maar dan ook alles moet getoetst worden op Gods woord?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 16 dec 2003 15:42

Er bestaan geen gereformeerden van voor 1500 en er is zeker geen Gereformeerde leer van voor die tijd.

Bovendien zegt de leeftijd van een leer niets over zijn waarheid. Ten tijde van het oude testament had men al dwaalleringen.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 dec 2003 15:42

Absoluut niet, aangezien de mens zondig zijn, mag je niet van enige leer door mensen opgesteld zeggen dat het een ware (impliceert foutloze) leer is, dat is hoogmoed. Er is maar één ding wat absoluut waar is en dat is de Bijbel.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 dec 2003 16:10

Nee, jammer voor jou :D
Ik belijd dat de Bijbel de door God geopenbaarde waarheid bevat, en verder wil ik niet gaan. Al zou ik geen enkele fout in een belijdenisgeschrift zien, dan nog zou ik weigeren die te ondertekenen omdat je je eigen dwalingen niet ziet (en dus ook niet de dwalingen van een willekeurige belijdenis, zolang je achter die belijdenis staat).
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 dec 2003 18:13

om op de topic terug te komen, iedereen zal op welke manier dan ook met het evangelie in aanraking zijn gekomen voor de laatste dag aanbreekt. de keus is dus aan de mens. we zijn verplicht om het christendom uit te dragen, maar als men niet hoort en wil geloven dan heb je in elk geval de plicht gedaan.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

promise
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor promise » 16 dec 2003 19:04

Hoe durf jij andere mensen zoiets op te leggen. God wil vrijwillig gedient worden en niet gedwongen. Wij mogen die helemaal niet opleggen aan mensen. NEE! God laat ons volkomen vrij: kiest heden wie gij dienen zult.
Kies je de duivel, oke dan zal je geen geluk vinden
Kies je God, dan zal je voor altijd gelukkig zijn.

Weet je wat jou en ik en elke christen te doen staat? Nee?
Volgens mij is de enige opdracht die de disipelen en wij hebben gekregen: Ga heen, en verkondig het evangelie aan alle volken!

Helemaal mee eens!! :mrgreen:
May the strength of the Lord be with you!

egbert
Mineur
Mineur

Berichtdoor egbert » 17 dec 2003 00:32

klaas groe schreef:Ik vind dat erg verdrietig. Wat vind je dan van Van der Groe, van Willem Teelinck, Jacobus Koelman, Voetius en andere godzalige nadere reformatoren en de reformatoren de puriteinen? Is het maar niks?

Ik weet niet eens wie het zijn.... maar ik ga er vanuit dat ze net zo'n grote zondaar waren als ik...
The solution to a problem lies in finding the Solver...

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 17 dec 2003 15:51

De GEREFORMEERDE LEER is de Ware Leer! Dat belijden Alle Gereformeerden van alle eeuwen, dus vanaf de Reformatie! Hoe kun je in een kerk zitten als je de blijdenis niet geheel voor waar aan neemt. Daarom zeg ik met alle Gereformeerden dat de Gereformeerde Leer de ware leer is. Ik weet niet van wat voor kerk jullie zijn, maar als je van de PKN bent begrijp ik dit bovenstaande protest.
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 17 dec 2003 16:01

De /.
Laatst gewijzigd door Corne van 't Hof op 29 mar 2005 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 17 dec 2003 16:08

Wat rest ons dan nog te zeggen dan: ,,Amen, Amen, Amen!" Wij moeten trouw zijn aan de Bijbel! Wij moeten de verlijdingen wederstaan en ons Gereformeerde Geloof belijden en Artikel 36 van de Nederlandse Geloofs Belijdenis inwerking doen laten treden. Wij moeten wederstaan die briesende leeuw waarover wij lezen in 1 Petrus 5. Wij moet hem wederstaan met de Geestelijke Wapenuitrusting uit Efeziërs 5. Wat kunnen wij anders doen dan als Christenen de afgodendienaren te wederstaan dan hun afgodische praktijken te stoppen?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 dec 2003 16:22

Fredrik schreef:Wat rest ons dan nog te zeggen dan: ,,Amen, Amen, Amen!" Wij moeten trouw zijn aan de Bijbel!

Wij ook :mrgreen:
Aleen beroepen wij ons liever op de bijbel dan op dogamtische theorieen die door mensen zijn gemaakt.

Zou je willen reageeren op mijn vorige antwoord, ben benieuwt naar je reactie.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 17 dec 2003 16:25

Alle afgodentempels moeten afgebroken worden:

Ik stel voor dat jij morgen met een hamer de winkelstraat ingaat en alles kapot slaat dat niet tot eer van God is. Begin dan maar bij jezelf, wnat jij bent ook zondig.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 17 dec 2003 16:36

hijwel schreef:

:( Broeder Fredrik
Bekent u dat de Bijbel de enige en echte waare leer is, en erkent u dat er onder geen enkele voorwaarde er iets af mag gedaan worden. Als laatse wil ik u vragen of: u erkent dat alles maar dan ook alles moet getoetst worden op Gods woord?
Hierin zijn wij geheel een! Wij geloven dat alles op de Bijbel getoetst moet worden en dat dat de Ware Leer is. Sola Scriptura! Ik ben blij dat wij elkaar daar in herkennen.

Terug naar “Archief”