Vraagje: Wie klopt er? en aan welke kant zit de klink?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 nov 2003 16:13

caprice schreef:Hij geeft ons misschien opdracht om de deur te openen om ons erachter te laten komen dat we dat nooit zelf kunnen? Dat het alleen uit genade kan?

Ik geloof ook dat iedereen daar achter komt, dat niks uit eigen krachten hoeft. Maar toch zegt Hij tegen ons dat wij die deur open moeten doen.
Wat ga je dan doen?
Vragen of Hij die deur open wil doen? Heb je het wel eens geprobeert om die deur open te krijgen? Of is dat er ingegoten op Categestatie (dat een mens dit uit eigen kracht niet kan)
Dus net zoals je zegt moeten we er achter komen dat we de deur niet uit onzelf kunnen opendoen, maar gelukkig is er 1 waarop we kunen vertrouwen (en zelfs dat vertrouwen krijg je :mrgreen: )
Eigenlijk zit er niks van ons bij, daarom moeten we dus alles van God verwachten, en dus niet afwachten.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 17 nov 2003 15:42

Misschien moeten we vooral oppassen de metafoor van de deur niet in alle terreinen door te trekken, anders krijg je snel een voorschrijvende beeldspraak, waar iedereen zich aan moet houden. Verder kan ik me aardig vinden in wat Hijwel zegt. Er zit geen verdienste van onszelf bij maar we doen het zelf, zover we ons bewust zijn. Dat is eigenlijk werk van de Geest, maar de Geest werkt onzichtbaar (zie Joh.3)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 19 nov 2003 13:41

hijwel schreef:
(...) Eigenlijk zit er niks van ons bij, daarom moeten we dus alles van God verwachten, en dus niet afwachten.

Inderdaad... ik heb er eigenlijk nooit zo bij stil gestaan, dat verwachten niet hetzelfde is als afwachten. Met verwachten mag je uitzien naar wat God beloofd heeft en daar met Hem over praten. Afwachten klinkt zo ver weg, afstandelijk. Dan ben je er zelf niet bij betrokken.
Dank je wel voor deze 'openbaring'! Of eigenlijk: God, bedankt!
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”