Eigenwillige Godsdienst

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

eigenwillige godsdienst

Berichtdoor tanteoranje » 09 dec 2003 16:08

Zolang de mensheid hier zal zijn zal ook dit probleem blijven. Wat ik soms moeilijk vind dat men het ene afkeurt wat feitelijk minder schadelijk is (eindje fietsen op zondag) en het andere accepteert (direct na de kerkdienst een sigaret op steken)...

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 09 dec 2003 21:44

wat feitelijk minder schadelijk is (eindje fietsen op zondag) en het andere accepteert (direct na de kerkdienst een sigaret op steken)...

Inderdaad feitelijk: Wat heb je aan feiten als geloof meer zekerheid biedt :wink: (niet dat ik voor roken ben en ik val niks van je aan hoor)

Ik ben vegetarier. Mensen lopen te muggenziften als ik een stukje vlees naar binnen krijg tussen de nasi of in de soep. Daar ligt mijn bedoeling niet. Ik wil me van vlees onthouden en om practische redenen kan ik er in uiterste situaties niet mijn opperste best voor doen om dat niet binnen te krijgen, omdat die puntjes geen puntjes op de I zijn, maar puntjes die je ergens over laten vallen terwijl je ze niet allemaal kunt (blijven over-)zien!
Misbruik maken van de situatie is weer iets anders, dat meen ik niet te doen. Dit vertaal ik naar dat fietsen als voorbeeld. Geboden...richtlijnen....meen je ze niet te willen overschrijden om Gods H. Wil, wat is er dan mis mee?

Vegetarier zijn vraagt God naar mijn idee ook niet nadrukkelijk. Is het verkeerd?
Dat aan de keuze in eten alleen je niets te verwijten is mag duidelijk zijn. Ik doe het niet om God te plezieren. Ook niet om mezelf te plezieren, ik vindt vlees erg lekker namelijk. Valt je iets te verwijten, ben ik zondig, omdat ik geen vlees eet? Ik denk het niet. Het staat niet zo in de bijbel en ik zal daarom ook niet graag gebod 3 overtreden hiermee. Als ik anderen er niet mee veroordeel dat ze het niet zo doen als ik, als ik ze daarom net zo liefdevol bejegen en als ik ze niet opleg dit over te nemen, mag ik dan niet die overtuiging hebben?
sol lucet omnibus

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 09 dec 2003 22:14

Wetticisme is zonde.

Waarom zou je zelf weten gaan maken die niet in de bijbel staan, waarom zou je wetten gaan maken die God je niet heeft gegeven. Heb je niet genoeg aan de wetten die God geeft.

Hou alsjeblieft allemaal op met dat wetticisme, God geeft de bijbel. God vraagt van ons, om te leven voor Hem. Niet met je eigenwillige wil, maar met je vernieuwde wil.

Niet leven vanuit het: "dit mag wel dat niet" partroon. Maar je simpel richten op wat God van jou vraagt. En dat is volkomen liefde tot God en je naaste. En ik geloof dat als dat je doel is, je je niet bezig gaat houden met: "of je 4 weken op vakantie mag" of zo iets. Nee, dan is er 1 doel en dat is leven voor God.

Duz.. in het kort mijn stelling:
Ophouden met dat wetticisme, en alleen leven voor God. Zolang je je daar op richt, hoef je geen moelijke vragen te beantwoorden.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 09 dec 2003 22:21

alleen leven voor God. Zolang je je daar op richt, hoef je geen moelijke vragen te beantwoorden.

Theorie een 10
Praktijk....hmmm
sol lucet omnibus

caprice

Berichtdoor caprice » 10 dec 2003 06:21

Wetticisme...
Daar heb ik denk ik helaas teveel last van. Fietsen op zondag gebeurt in elk geval niet om een rondje te fietsen, en laat staan het gebruik van de auto (laten staan dus). Naar de kerk ga ik dus gewoon lopen, maar dat beviel zo goed, dat ik het nu altijd doe. Je hebt dan de tijd om rustig over dingen na te denken, een vorm van 'onthaasten'.

Dat niet-fietsen-op-zondag baseer ik vooral op het vierde gebod.

We moeten wel oppassen dat we niet alleen het wetticisme (farizeeen) veroordelen, maar ook de wetteloosheid (Sadduceeen). Het is zaak om met de hulp van God daar de juiste middenweg in te vinden.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 dec 2003 07:33

Wishori Wasesu schreef:
alleen leven voor God. Zolang je je daar op richt, hoef je geen moelijke vragen te beantwoorden.

Theorie een 10
Praktijk....hmmm

nou? :mrgreen:

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

eigenwillige godsdienst

Berichtdoor tanteoranje » 10 dec 2003 08:10

Wat Caprice schrijft: goed om over na te denken (farizeen en sadduceen). Inderdaad: een middenweg zien te vinden...

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 10 dec 2003 12:08

praktijk een 7+ :mrgreen:
sol lucet omnibus

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: eigenwillige godsdienst

Berichtdoor hijwel » 10 dec 2003 17:50

tanteoranje schreef:Wat Caprice schrijft: goed om over na te denken (farizeen en sadduceen). Inderdaad: een middenweg zien te vinden...

Waarom zou de middenweg goed zijn?
Dit is echt onzin, je kan natuurlijk denken van, de "zwaarde" zal wel wat goed hebben en de "lichtere" ook. En dan ga je daar maar tussen in zitten.
Dit is niet goed, God vraagt te leven naar Zijn wil, en hij vraagt niet om een tussenweg te zoeken.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 10 dec 2003 18:05

hijwel schreef:
tanteoranje schreef:Wat Caprice schrijft: goed om over na te denken (farizeen en sadduceen). Inderdaad: een middenweg zien te vinden...

Waarom zou de middenweg goed zijn?
Dit is echt onzin, je kan natuurlijk denken van, de "zwaarde" zal wel wat goed hebben en de "lichtere" ook. En dan ga je daar maar tussen in zitten.
Dit is niet goed, God vraagt te leven naar Zijn wil, en hij vraagt niet om een tussenweg te zoeken.

Wel wat betreft de wet. Er is zeker geen midden weg. God vraagt de rustdag te heiligen. Als jij voor God kan verantwoorden om zomaar een rondje te gaan fietsen en een ander niet. Laat iedereen in zijn waarde!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 10 dec 2003 18:55

essieee schreef:Wel wat betreft de wet. Er is zeker geen midden weg. God vraagt de rustdag te heiligen. Als jij voor God kan verantwoorden om zomaar een rondje te gaan fietsen en een ander niet. Laat iedereen in zijn waarde!

Ik ben het met je eens. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn tijd op aarde. God zal vragen wat jij met jou talenten heb gedaan. En wat is er mooier om deze te gebruiken voor God.
Wat ik bedoel met (geen tussenweg kiezen) is dat je niet moet kiezen wat Jou het beste lijkt, maar dat je moet kiezen voor wat God van jou vraagt, ondanks dat alle mensen anders denken.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 dec 2003 06:13

essieee schreef:Wel wat betreft de wet. Er is zeker geen midden weg. God vraagt de rustdag te heiligen. Als jij voor God kan verantwoorden om zomaar een rondje te gaan fietsen en een ander niet. Laat iedereen in zijn waarde!

Daar zit het hem nu juist. Ik kan het met mijn geweten niet overeenstemmen om 's zondags een rondje te gaan fietsen voor mijn eigen plezier. Ik voel gewoon: 'Dit mag niet, dit wil God niet.'
Dat is wel met meer dingen zo, en dat begrijpen dus andere mensen weer niet.

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

eigenwillige godsdienst

Berichtdoor tanteoranje » 11 dec 2003 10:16

Nee, met een tussenweg kiezen bedoel ik niet: water bij de wijn doen. Maar het is het probleem dat de bijbel al die dingen niet bij name noemt, zoals fietsen op zondag of de kleintjes in het badje in de tuin als het butterheet is :shock: Laat ik zeggen dat ik zelf niet wil doorslaan naar krampachtig dingen nalaten en ook niet vinden dat het er allemaal niet toe doet hoe je de zondag doorbrengt (dus niet: Jezus heeft voor ons voldaan en nu kunnen wij onze gang gaan, strekt natuurlijk veel verder dan de zondagse voorbeeldjes!)

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 11 dec 2003 11:26

De rustdag is juist een dag waarop je kunt uitrusten van alles wat je de afgelopen week hebt gedaan en weer energie opdoen voor de nieuwe week. Daar mag ook best wat ontspanning bij. Als jij het dan fijn vindt om een stuk te gaan fietsen, dan zit daar volgens mij geen kwaad in. Al helemaal niet als je dan de natuur in gaat om te genieten van Gods schepping.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 13 dec 2003 12:45

caprice schreef:

Daar zit het hem nu juist. Ik kan het met mijn geweten niet overeenstemmen om 's zondags een rondje te gaan fietsen voor mijn eigen plezier. Ik voel gewoon: 'Dit mag niet, dit wil God niet.'
Dat is wel met meer dingen zo, en dat begrijpen dus andere mensen weer niet.

Zo ervaar ik het ook, helaas is daar weinig begrip voor!

Terug naar “Archief”