Foute leringen in CGK en NHK?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 15 nov 2003 23:26

Ik ben zelf Ned. Herv op G.G, niet van gekrookte riet en bij ons is er wel een separerende prediking en worden de zonden absoluut niet gemeden. Ik heb ook wel eens GerGemdominees gehoord en wat me daarbij opviel was, dat er constant over Gods Volk gesproken werd, het leek alsof niemand daarbij hoorde. Ik vind dat het in een preek niet over GOds VOlk maar over CHRISTUS moet gaan en dat miste ik er, ik hoop dat dat niet in elke GerGem zo is.
Overigens zou een separerende preek niet nodig moeten zijn in een kerk die zich christelijk noemt.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 17 nov 2003 08:08

Tabitha schreef:Ik ben zelf Ned. Herv op G.G, niet van gekrookte riet en bij ons is er wel een separerende prediking en worden de zonden absoluut niet gemeden. Ik heb ook wel eens GerGemdominees gehoord en wat me daarbij opviel was, dat er constant over Gods Volk gesproken werd, het leek alsof niemand daarbij hoorde. Ik vind dat het in een preek niet over GOds VOlk maar over CHRISTUS moet gaan en dat miste ik er, ik hoop dat dat niet in elke GerGem zo is.
Overigens zou een separerende preek niet nodig moeten zijn in een kerk die zich christelijk noemt.

Christus moet centraal staan, maar ook moet verklaard worden hoe een arme zondaar en een rijke Christus bij elkaar gebracht worden. Het gaat om het werk van een Drie-enig God. Het valt me bij GG domine's op dat zij dit altijd goed belichten, terwijl dit in NH (op GG) wel eens wat onderbelicht blijft. De bevindelijke gangen, anders gezegd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 nov 2003 09:43

Solus,

Die bevindelijke gangen, standen in de genade etc. zijn zo ongeveer uitvindingen van de GG.
Of dat bijbels is of niet, daarover hebben we het elders, maar het is niet erg zinnig de CGK en de NHK te verwijten dat ze dit niet leren.
Het lijkt me eerder logisch dat ze dat niet leren.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 17 nov 2003 12:26

Emiel Jonkman schreef:Beste mensen,

Foute leerlingen in de CGK dat kan ik lid van de Christelijke Gereformeerde Kerk van Ermelo niet onderschrijven. Trouwens Dr. Loonstra predikant bij mijn oma in Hoogeveen heeft idd een boek geschreven waarin hij bepaalde dingen in twijfel trekt. Hij zou best nog eens gelijk kunnen hebben !! Ik heb in ieder geval een kinderlijk geloof en volg die discussies niet zo tussen theologen onderling.

Gelukkig dat je die niet kan onderschrijven, maar als je het kerkelijk nieuws volgt dan weet je dat schorsing van predikanten vanwege leer en leven vrij veel de laatste jaren gebeurd. En hoe kan je Loonstra gelijk geven terwijl je de discussie niet volgt?????

By the way Loonstra staat al een paar maanden niet meer in Hoogeveen maar in Emmeloord.

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 20 nov 2003 10:03

Wat een lekker gezeur over verschillende kerken. Dat valt me hier trouwens wel vaker op. het lijkt alsof we zoveel mogelijk allemaal ons gelij kwillen halen, en we staan allemaal pal achter onze eigen kerk...goeie zaak op zich , maar is t dan perse nodig zulke discussies met elkaar aan te gaan. we zijn allemaal verschillende, maar we geloven toch in 1 Heere Jezus Christus? of zie ik dat dan weer te simpel ofzo?
Engaged @ 07-01-2005

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 23 nov 2003 19:54

Tabitha schreef:Ik ben zelf Ned. Herv op G.G, niet van gekrookte riet en bij ons is er wel een separerende prediking en worden de zonden absoluut niet gemeden. Ik heb ook wel eens GerGemdominees gehoord en wat me daarbij opviel was, dat er constant over Gods Volk gesproken werd, het leek alsof niemand daarbij hoorde. Ik vind dat het in een preek niet over GOds VOlk maar over CHRISTUS moet gaan en dat miste ik er, ik hoop dat dat niet in elke GerGem zo is.

mee eens,
ik ben zelf ook NH op GG, en er wordt bij ons in de kerk (zit bij ds Russcher, Aangeenbrug, van Meijeren) absoluut separerend gepreekt. er is een bemoediging voor Gods kinderen, en een uitnodiging voor degene die er (nog) niet bij horen. en dat vind ik bijbels juist en evenwichtig. ik ben ook wel eens (oud) Ger.Gem geweest, en daar vond ik het meer een eenzijdige preek, omdat er daar te weinig rekening gehouden wordt met bekeerde mensen.

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 24 nov 2003 10:32

Wat is trouwens een foute leer? Kunnen wij dat als mensen wel beoordelen?
Er zijn zoveel leerstellingen die helemaal niet 100% door de schrift gesteund worden! Daarnaast zijn er ook zijdelings ingeslopen zaken die welliswaar niet officieel geleerd worden (zelfs verworpen worden door de officiele leerstellingen), maar toch gepreekt/gezongen worden.

De Dordtse leerregels stellen bijvoorbeeld dat de mens van nature kwaad is. Waar de Bijbel toch echt leert dat niemand goed is stelt de statenberijming (c.q. het remonstrantse dichtgenootschap Laus Deo Salus Populo): Een man werd voor hen heengezonden:
De vrome Jozef, rijk in deugd. Psalm 1:4 van de berijming: ‘De Heer toch slaat der mensen wegen gâ en wendt alom het oog van zijn genâ op zulken, die, met vasten gang, het pad der deugd betreden.’ (dat was van voets dan, maar die was ook nogal verlicht)
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 29 nov 2003 13:40

Solus schreef:

Christus moet centraal staan, maar ook moet verklaard worden hoe een arme zondaar en een rijke Christus bij elkaar gebracht worden. Het gaat om het werk van een Drie-enig God. Het valt me bij GG domine's op dat zij dit altijd goed belichten, terwijl dit in NH (op GG) wel eens wat onderbelicht blijft. De bevindelijke gangen, anders gezegd.

Hoe die bij elkaar gebracht worden, hoeft niet in schema's te gebeuren. Ik denk dat dat bij iedereen anders is. In de Gergem lijkt het alsof je eerst over de grond moet kruipen vanwege je zonden en dat je dan misschien GOd nog waard bent. Dat lijkt me Rooms, zondekennis als goed werk voor de bekering. Het preken van de zonde en het preken over GOds volk kan ook ten koste gaan van CHristus, niet CHristus in het Middelpunt.
Wat betreft die bevindelijke gangen. Wat is beter: als iemand op Gods beloften rust of dat hij rust op zijn eigen bevindingen?

Terug naar “Archief”