Mag je God geloven op Zijn Woord?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

caprice

Berichtdoor caprice » 10 nov 2003 21:06

We moeten alle genademiddelen die God ons gegeven heeft gebruiken, bidden, lezen uit Zijn Woord, onder de prediking verkeren en boeken lezen. Dat is allemaal eigen werk dan, maar misschien kan de Geest erin overkomen.

'Eerst de vorm, en dan de inhoud', zei Augustinus.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 11 nov 2003 18:11

caprice schreef:We moeten alle genademiddelen die God ons gegeven heeft gebruiken, bidden, lezen uit Zijn Woord, onder de prediking verkeren en boeken lezen. Dat is allemaal eigen werk dan, maar misschien kan de Geest erin overkomen.

'Eerst de vorm, en dan de inhoud', zei Augustinus.

Misschien dat je het anders bedoeld hoor, maar weet je hoe het nu op mijn overkomt: zoiets als: bid, bijbel lees, ga naar de kerk zoek, zoek zoek. Want misschien....

Terwijl ik de bijbel nog nooit over misschien heb gehoord. Nooit!

En padvinder, als je op een gegeven ogenblik weet dat de wereld jou niets meer te bieden heeft als je je leven doelloos vind zonder Hem. Als je ziet dat je er in je eentje niet best van afbrengtl. Dan ga je heel hard opzoek. En je rust niet, voor je zekerheid hebt. Ookal begrijp je niet wat de zondekennis moet inhouden, ookal herken je niet in bepaalde bekeringsverhalen die je voorgehouden worden. Je blijft zoeken. Totdat je zelf uit Zijn mond hoort dat je ZIjn kind bent.
Ik las een keer in de bijbel een gedeelte wat mij trof, er stond: En Jezus de schare ziende (die hem dagen volgden) werd met innerlijke ontferming bewogen. En zei tot zijn dicipelen: deze mensen hebben een herder nodig.
(ietwat eigen woorden, ik kan de tekst even niet vinden)

Ik geloof dat, ALs je Jezus volgt, omdat je niet anders meer kan, dan wil Hij zelf je herder en leraar zijn. Langzaamaan ga je dat merken in je zelf, dat het anders wordt. Hij wil je leren hoe je Hem moet volgen, Hij wil je leren wat Zijn offer betekende, wat verzoening inhoudt. Ik denk ook, naarmate je meer van JEzus leert, naarmate ZIjn licht meer en meer in jouw gaat schijnen, je ook steeds meer beseft hoe zondig je bent en waarom JEzus zichzelf moest offeren. Maar dan moet je wel achter Hem aangaan, met lege handen. Niet voor Hem uitlopen: en dat gebeurd als het gevoel hebt dat er eerst vanalles moet gebeuren met je voor je ook maar naar Hem toe mag gaan.

Dat geloof ik.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 12 nov 2003 16:24

verwachten, niet afwachten. zo was het toch?
neemt niet weg dat het voor mij ook wel moeilijk is padvinder.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 13 nov 2003 13:22

Ik ben nu 'navolging' aan het lezen van Benhoeff (?)(heb boek niet bij de hand, weet z'n naam even niet zo goed) Het is me aangeraden door mn oom en echt heel mooi. Hoewel ik nog maar bij hoofdstuk 1 ben. Het gaat over kostbare genade en goedkope genade.
Goedkope genade is dat de vergeving en verlossing door het offer van Jezus als een algemene waarheid wordt gezien die kan rondgedeeld worden als chocola. Vergeving die de zonden rechtvaardigt en niet de zondaar. Mensen die 'Jezus aannemen' en vervolgens weer relaxed verder leven.

Kostbare genade, daar is om gesmeekt omdat het nodig is en niet meer zonder kan. En het vraagt navolging. (gaat het boek dus over) Jezus volgen in alle opzichten, tegen de zonden strijden, Hem alleen aanbidden. Geen levensbelang meer hechten aan aardse rijkdom.

Ik raad je het boek echt aan!
Dat wilde ik even kwijt.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 13 nov 2003 15:12

Hoe komt zo'n dominee daar nu weer bij. Denkt hij echt dat God kwaad zal worden op iemand die hem op zijn woord gelooft? Dat is toch te absurd voor woorden. En maar commentaar hebben op mensen die de waarheid van de bijbel in twijfel trekken.

Ik zou me van dit soort kletskoek gewoon maar niets aantrekken, in in plaats van op zo'n dominee, afgaan op de bijbel.

Terug naar “Archief”