Is het wel voor mij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 nov 2003 13:28

padvinder schreef:
Kaw schreef:Ik denk dat we wel onderscheid moeten maken tussen "Wil God mij wel hebben? Ben ik wel uitverkoren?" en "Heb ik nu deel aan de genade van God?"

Dit eerste is niet bijbels. Nergens in de bijbel worden mensen verworpen, omdat "God hun zocht te doden".

Mee eens, Kaw. Maar hoe is Lukas 13:24 dan uit te leggen: "Strijdt om in te gaan door de enge poort; want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen"?

Lucas 13 schreef:23 En er zeide een tot Hem: Heere, zijn er ook weinigen, die zalig worden? En Hij zeide tot hen: 24 Strijdt om in te gaan door de enge poort: want velen, zeg Ik u, zullen zoeken in te gaan, en zullen niet kunnen: 25 Namelijk nadat de Heer des huizes zal opgestaan zijn, en de deur zal gesloten hebben, en gij zult beginnen buiten te staan, en aan de deur te kloppen, zeggende:Heere, Heere, doe ons open! en Hij zal antwoorden en tot u zeggen: Ik ken u niet, van waar gij zijt. 26 Alsdan zult gij beginnen te zeggen: Wij hebben in Uw tegenwoordigheid gegeten en gedronken, en Gij hebt in onze straten geleerd. 27 En Hij zal zeggen: Ik zeg u, Ik ken u niet, van waar gij zijt: wijkt van Mij af, alle gij werkers der ongerechtigheid! 28 Aldaar zal zijn wening en knersing der tanden, wanneer gij zult zien Abraham, en Izak, en Jakob, en al de profeten in het Koninkrijk Gods, maar ulieden buitenuitgeworpen. 29 En daar zullen er komen van Oosten en Westen, en van Noorden en Zuiden, en zullen aanzitten in het Koninkrijk Gods. 30 En ziet, er zijn laatsten, die de eersten zullen zijn: en er zijn eersten, die de laatsten zullen zijn.

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 12 nov 2003 14:02

Dus, dit slaat op (de tijd na de) wederkomst ("Als de heer des huizes zal opgestaan zijn en de deur zal gesloten hebben") en niet op de genadetijd?
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 nov 2003 14:33

padvinder schreef:Dus, dit slaat op (de tijd na de) wederkomst ("Als de heer des huizes zal opgestaan zijn en de deur zal gesloten hebben") en niet op de genadetijd?

God roept en roept en roept je om te komen tot Zijn genade. Er komt een tijd dat God besluit dat het genoeg was. Daar gaat die tekst over. En als je dan ziet dat het te laat is, maar dan toch binnen probeert te komen, is het dikke pech hebben, maar je hebt je kans gehad.

Ik weet niet of dit na je dood of na de wederkomst is. Misschien ook wel in dit leven, maar hoe weet ik niet.

Terug naar “Archief”