vrienden en verantwoordelijkheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Brion
Sergeant
Sergeant

Re: vrienden en verantwoordelijkheid

Berichtdoor Brion » 25 okt 2003 03:53

mirjam proos schreef:Het valt mij op dat er veel gepraat wordt over verantwoordelijkheid. 'Ouders zijn verantwoordelijk voor de (media)opvoeding van hun kinderen.' 'Jongeren zijn zelf verantwoordelijk voor hun gedrag.'
Maar hoe zit dat nou met vrienden? In hoeverre ben jij verantwoordelijk voor wat je vrienden doen? Als je vriend of vriendin (ik noem iets heel extreems) een moord wil plegen en jij houdt je mond, ben je medeplichtig. Als je vriend of vriendin wil zondigen en jij zwijgt, ben je dan ook verantwoordelijk? :?:
Hoe doe je dat eigenlijk, vrienden aanspreken op hun gedrag? Ze weten immers dat jij ook dingen doet die niet door de beugel kunnen? :?:

Ik quote nog even het oorspronkelijke (1e) bericht.
De vraag is voor mij helemaal geen probleem, maar ik vind het wel interessant. Zeker wat anderen hier van vinden.
Tot nu toe valt me op, dat het in de discussie zo vreselijk vaag blijft.
Wat is dat eigenlijk: "dingen die niet door de beugel kunnen?"

Als je vriend op zondag sport? Als hij naar slechte televisie-programma's kijkt? Als hij veel bier drinkt of veel rookt? Als hij samenwoont, terwijl hij niet is getrouwd? Ik kan me er allemaal zo weinig bij voorstellen. Ik accepteer mijn vrienden zoals ze zijn, en heb niet de geringste behoefte om ze aan te spreken op allerlei zaken, waar ik heel toevallig een andere opvatting over heb..

Ik kom zelf niet verder dan, dat als een van mijn vrienden door het rode verkeerslicht rijdt, ik hem vanzelfsprekend er op zal aanspreken, omdat zoiets levensgevaarlijk is. En als hij 3 banken per week berooft, dan is het mijn vriend niet meer. Meer voorbeelden weet ik eigenlijk niet.

Komt het er eigenlijk toch niet op neer, dat we ons geroepen voelen onze niet-christelijke vrienden zonodig te bekeren, en onze geloofsopvatting moeten opdringen? Omdat wij christenen het toch zo vreselijk goed weten? Of heb ik het mis?

Kortom, wie maakt het nu eens even heel praktisch, en komt met duidelijke voorbeelden?

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 09:07

een moord?
zelfmoord?
drugsgebruik?
hoerenlopen?
belastingontduiken?

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 25 okt 2003 11:53

Komt het er eigenlijk toch niet op neer, dat we ons geroepen voelen onze niet-christelijke vrienden zonodig te bekeren, en onze geloofsopvatting moeten opdringen? Omdat wij christenen het toch zo vreselijk goed weten? Of heb ik het mis?

Nee, dat klopt. Veel christenen voelen zichzelf en hun overtuiging zo goed dat ze die aan iedereen opdringen. Maar zulke mensen zullen dan ook nooit vrienden van mij zijn.

joris

Berichtdoor joris » 25 okt 2003 12:02

Geloven is niet een hobby. Ik denk dat het best fijn is als je de noodzaak van het geloof ziet. De keus die je op aarde maakt, bepaalt waar we de eeuwigheid zullen doorbrengen. Want we moeten allemaal voro de rechterstoel van Christus verschijnen. Dan zaliedereen loon ontvangen voro wat hij tijdens zijn leven heeft gedaan, goed of kwaad. 2 kor 4:10. , luc 13:25hebr 9:27. Deze keus is er niet alleen voor gelovigen, maar voor alle mensen! Daarom zegt de Heer tegen zijn dienaar: gaat naar de wegen en de paden buiten de stad en zeg de mensen daar hierheen te komen: mijn huis moet vol! luc 14:23

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: vrienden en verantwoordelijkheid

Berichtdoor hijwel » 25 okt 2003 12:59

Oke ik zal proberen een goed antwoord te geven, zodat we deze topic niet te lang bezet houden. En als iemand vindt dat dit maar moet verhuizen open ik wel ff een nieuwe topic.

Een heerlijk open reactie, dat verdient ook een open reactie terug. Ik heb wel een aantal punten waar ik het niet mee eens kan zijn. Ik wil je niet aanvallen, want ik geloof ook dat je God op verschillende manieren kan dienen.

De "rotzooi" in mijn leven is net zo groot, als de "rotzooi" in het leven van mijn onchristelijke buurman. Ik acht mijzelf niet beter of minder zondig dan hem. Als het jou lukt om samen met God de "rotzooi" uit je leven te verbannen, dan ben je een gezegend mens.quote]
En zij zullen vruchten voorbrengen. Een mens is niet goed, een christen ook niet, want er zijn geen kleine of grote zonden. Maar.. is er nog nooit een zonde weggenomen in je leven? Het is toch een duidelijke opdracht om alle zonde van ons te weren en te leven voor God en met God in Christus.

Ik ken nogal wat mensen die uitstekende beslissingen nemen zonder God. Ook daarin wens ik mij niet te onderscheiden. Het feit dat ik soms beslissingen neem met God, houdt niet in dat die beslissingen beter zijn.
Hooguit zou ik mij gesteund voelen in zulke beslissingen, en het gevoel hebben dat ik het niet alleen op eigen kracht hoef te doen. Maar dat zegt niets over de kwaliteit van mijn beslissingen.

Ik vindt dit heel arm, hoe kan nou een beslissing zonder God goed zijn?
En als jij op grond van de bijbel of een gebed beslissingen mag nemen dan mag ik je vertellen dat die beslissingen van hoge kwaliteit zijn.
Als we vanuit onzelf zondig zijn hoe kunnen we dan vanuit onzelf goede beslissingen nemen?

Misschien heb je gelijk, dat je bepaalde specifieke dingen niet zult doen vanuit de kracht van Christus, maar daar komen mogelijk andere zonden weer voor in de plaats. Nogmaals, een Christen is niet minder zondig dan een niet-christen..

Ik begrijp je even niet. Als er een man is die jaren overvallen heeft gepleegt aan de drugs is geweest, zijn vrouw heeft mishandeld, en deze persoon wordt stil gezet door God op zijn weg. Hij draait zich om van zijn slechte paden en gaat op zoek naar wat God van hem vraagt. Kan jij dan zeggen dat er voor elke zonde die hij heeft gedaan weer een andere voor in de plaats is gekomen. Ik denk dat iedereen even zondig is, maar dat alleen omdat iedereen mens is.
Ook heb ik niet het idee dat ik "gelukkiger" ben dan mijn niet-christelijke vrienden. Maar ik geloof niet in God om zonodig "gelukkig" te worden

eh, jij bent niet gelukkiger dan je niet-christelijke vrienden? Aleen het gevoel al dat er iemand voor jou gestorven is, dat geeft je toch al het nodige geluk en wil om volkomen te leven voor God?
God vraagt van ons om te leven tot eer van Hem, en het mooiste daarvan is dat als je probeert te leven tot eer van Hem en je vanuit de kracht van Christus mag leven dat je daar ondangs tegenslagen steeds gelukkiger van wordt.
Wie wordt er niet gelukkig van als je steeds dichter bij God komt?

Wat "blijven hangen" is in je zondebesef, weet ik niet.

Eh wat ik hier mee bedoel is dit:
Blijven nadenken over je zonden, hoe slecht je bent, hoeveel zonde je hebt gedaan. Dit hoort er absoluut bij, maar je mag ook kijken naar het kruis, Hij heeft al geleden voor al je zonden. Jij bent er vrij van, je mag verder leven in Zijn Kracht.

Maar het kan m.i. geen kwaad, goed te beseffen dat mensen zondig zijn. (en ook tot goede dingen in staat) Jij stelt zondenbesef en Christus tegenoverelkaar; m.i. zijn ze onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat lijkt me ook wel een goede reformatorische gedachte, als ik de HC lees.

Stel: je hebt een enorme last van zonde op je schouder, waar je mee worstelt. Je voelt de druk van je zonden. Nu is er Iemand die voor jou zonden wil sterven. Je gaat naar die Persoon toe, en vraagt of Hij ook wil sterven voor jou zondelast. Hij zegt: ja! Jij bent verlost, hij is gestorven voor Jou zonden. Maar wat doe je? Je pakt je zondelast op en loop weer bij het kruis weg. NEE NEE niet doen hij heeft betaald voor jou zonden, laat die zonde daar liggen. En leef verder ziende op Jezus Christus die voor jou zonde heeft betaald!

Begrijp mij niet verkeert, zondebesef is nodig: God zegt: ken u ongerechtigheden, maar lees Romeinen 6 maar eens! echt supper mooi:

[/list]
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 okt 2003 17:49

Beste hijwel, ik kan niet zo mooi quoten in blokjes als jij.
Als je het goed vindt, quote ik je tussen aanhalingstekens.

--"Ik heb wel een aantal punten waar ik het niet mee eens kan zijn.
Ik wil je niet aanvallen, want ik geloof ook dat je God op
verschillende manieren kan dienen."

Daar ben ik het van harte mee eens! En dat is m.i. ook een
heel mooi uitgangspunt voor een waardige discussie.

--"Maar.. is er nog nooit een zonde weggenomen in je leven? Het is
toch een duidelijke opdracht om alle zonde van ons te weren en te
leven voor God en met God in Christus."

Misschien is er wel eens een zonde weggenomen in mijn leven, maar
dat houdt niet in dat ik mij nu minder zondig voel, of minder
zondig zou moeten voelen. De opdracht om alle zonde te weren,
zal best juist zijn, maar ik ben realistisch. Dat het jou
blijkbaar lukt, dat wil ik alleen maar respecteren.

--"Ik vindt dit heel arm, hoe kan nou een beslissing zonder God goed
zijn? En als jij op grond van de bijbel of een gebed beslissingen
mag nemen dan mag ik je vertellen dat die beslissingen van hoge
kwaliteit zijn. Als we vanuit onzelf zondig zijn hoe kunnen we dan
vanuit onzelf goede beslissingen nemen?"

Jammer dat je mijn opvatting zo "arm" vindt. Ik vind jouw opvattingen
niet arm; ik ben het er alleen niet mee eens.
Ik zie dagelijks om mij heen, mensen beslissingen nemen van hoge
kwaliteit, die zonder God zijn genomen. Blijkbaar heb jij de opvatting
dat God alleen zorgt voor gelovigen en niet voor ongelovigen.
Ik deel die opvatting pertinent niet. Zoals ik al eerder schreef:
ik geloof in de zonde van de mens, maar ook in de goede dingen
die een mens kan doen. Dat geldt voor gelovigen en ongelovigen.

--"Ik begrijp je even niet. Als er een man is die jaren overvallen
heeft gepleegt aan de drugs is geweest, zijn vrouw heeft mishandeld,
en deze persoon wordt stil gezet door God op zijn weg. Hij draait
zich om van zijn slechte paden en gaat op zoek naar wat God van hem
vraagt. Kan jij dan zeggen dat er voor elke zonde die hij heeft gedaan
weer een andere voor in de plaats is gekomen. Ik denk dat iedereen even zondig is, maar dat alleen omdat iedereen mens is."

Het lijstje wat je hier opsomt, komt op mij over als een soort
karikatuur. Christenen EN niet-christenen dienen hun vrouw niet
te mishandelen, mogen geen overvallen plegen, en is drugs-gebruik
niet altijd de ideale manier van leven. Het lijstje spreekt me
ook niet aan, omdat ik mijn vrouw niet mishandel, geen overvallen
pleeg, en geen drugs gebruik. Maar, gelukkig geef je dat zelf ook
duidelijk aan: ik ben daarom niet minder zondig. Het feit dat
ik stomtoevallig nog nooit een overval heb gepleegd, of niet aan
de drugs ben, komt niet omdat ik zulke prachtige beslissingen neem,
maar is iets om alleen maar heel dankbaar voor te zijn. Ik heb
het geluk gehad om niet met dit soort zaken in aanraking te komen.

--"eh, jij bent niet gelukkiger dan je niet-christelijke vrienden?
Aleen het gevoel al dat er iemand voor jou gestorven is, dat geeft
je toch al het nodige geluk en wil om volkomen te leven voor God?"

Nee hoor, wees gerust! Ik ben absoluut niet gelukkiger dan
mijn niet-christelijke vrienden. Soms zijn mijn niet-christelijke
vrienden zelfs veel gelukkiger. Ik kan in veel gevallen nog veel van
ze leren. Ik houd niet zo van het geloof om het "gelukkig worden".
De leer van "neem Jezus aan in je hart, en je wordt gelukkig" vind
ik een afschuwelijke leer, met voor mij een te hoog "EO-jongeren-
dag"-gehalte. Dat hele gedoe met gelukkig worden met je "vriend
Jezus", is niet meer dan een goedkoop lokkertje, om mensen te bekeren.

Ten slotte kan ik niet laten nog even toe te voegen dat ik in dit
bericht termen als niet-christenen en christenen, en gelovigen
en ongelovigen gebruik. Ik doe dat eigenlijk met groot ongenoegen,
maar kan daar wegens de aard van de discussie niet omheen.
Ik geloof niet zo in het onderscheid gelovigen en ongelovigen.
Die grens is flinterdun; ik geloof in een God die voor IEDEREEN
zorgt, waar IEDEREEN op kan bouwen en vertrouwen, gelovig of
niet gelovig. Zolang ik nog zoveel gelovigen zie en hoor, die
m.i. een strikt on-christelijke levenswijze aanhangen, en
ongelovigen die een ZO christelijke levenswandel nastreven,
houd ik het voorlopig maar op "mensen", en praat ik liever niet
over christenen en niet-christenen. Zodra ik ooit nog eens
enig verschil in de praktijk ga zien, zal ik mijn mening bijstellen.

Een goede zondag toegewenst,
Brion

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 25 okt 2003 20:29

Storyteller schreef:

Nee, dat klopt. Veel christenen voelen zichzelf en hun overtuiging zo goed dat ze die aan iedereen opdringen. Maar zulke mensen zullen dan ook nooit vrienden van mij zijn.

Tja, daar was ik al bang voor.... :D
Ik ben blij dat ik dus ook zulke vrienden niet heb.
En nu nog even afwachten wat Mirjam ZELF heeft bedoeld met haar vraag.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 25 okt 2003 20:36

Ik snap het wel, je wil dje vrienden waarschuwen tegen het verderf, maar opdringen is niet de bedoeling!Draaag ze dan zeker maar op in het gebed.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 26 okt 2003 09:11

Beste Brion, ik kan niet zo mooi quoten met aaanhaliingstekens dus als je het goed vindt doe ik het in blokjes :D

Daar ben ik het van harte mee eens! En dat is m.i. ook een
heel mooi uitgangspunt voor een waardige discussie.

Zijn we het daar iig mee eens, verder is het denk ik belangrijk om open tegenelkaar te staan als christenen.

Misschien is er wel eens een zonde weggenomen in mijn leven, maar
dat houdt niet in dat ik mij nu minder zondig voel, of minder
zondig zou moeten voelen. De opdracht om alle zonde te weren,
zal best juist zijn, maar ik ben realistisch. Dat het jou
blijkbaar lukt, dat wil ik alleen maar respecteren.

Tuurlijk we zijn nog net zo zondig omdat alle zonden gelijk zijn. We blijven ook net zo zondig, want we zullen nooit volmaakt zijn op deze wereld. Maar.. je mag best zien dat je steeds meer op Christus gaat lijken, door op detais te letten, en bij elke stap na te denken hoe Jezus het zou hebben gedaan kom je steeds dichter bij God. Ik merk dat wel, maar of je dat blijft merken weet ik niet (ik hoop en bid dat het wel zo mag zijn.) 1 ding weet ik zeker de HG gaat door! en Hij laat mij steeds meer op Christus lijken, of ik dat nou zelf zie of niet.

Jammer dat je mijn opvatting zo "arm" vindt. Ik vind jouw opvattingen
niet arm; ik ben het er alleen niet mee eens.
Ik zie dagelijks om mij heen, mensen beslissingen nemen van hoge
kwaliteit, die zonder God zijn genomen. Blijkbaar heb jij de opvatting
dat God alleen zorgt voor gelovigen en niet voor ongelovigen.
Ik deel die opvatting pertinent niet. Zoals ik al eerder schreef:
ik geloof in de zonde van de mens, maar ook in de goede dingen
die een mens kan doen. Dat geldt voor gelovigen en ongelovigen.

Je hebt gelijk ik had niet moeten zeggen dat ik jou opvattingen arm vindt!
Ik wel ff ingaan om je antwoorden, want ik ben het er niet met je eens.
Je zegt dit: mensen nemen beslisingen die zonder God zijn genomen.
Daarna zeg je dit: God zorgt voor ongelovigen
En dit: ik geloof in goede dingen van de mens.
Volgens mij spreek dit elkaar tegen, als wij uit onzelf beslissingen moesten nemen was het 1 grote pijnhoop. Nu God ons(de ongelovige en de gelovige mensen) ik beslissingen lijd, dan maken wij een goede beslissing. Dat is de algemeen genade die God nog geeft, een voorproefje van de genade die je krijgt als Jezus jou verlosser is.
Jij ervaart die genade, hoe kan je dan zeggen dat je minder gelukkig bent?

Het lijstje wat j,............................................................................te komen.

Oke ik ben het hier aardig met je eens, maar mijn vraag is eigenlijk nog onbeantwoord. Je zij dat voor elke zonde weer een nieuwe zonde in de plaats komt. Ik begrijp dit niet, hoe kan dat? als we steeds meer gaan lijken op Christus.

Nee hoor, wees gerust! Ik ben absoluut niet gelukkiger dan
mijn niet-christelijke vrienden. Soms zijn mijn niet-christelijke
vrienden zelfs veel gelukkiger. Ik kan in veel gevallen nog veel van
ze leren. Ik houd niet zo van het geloof om het "gelukkig worden".
De leer van "neem Jezus aan in je hart, en je wordt gelukkig" vind
ik een afschuwelijke leer, met voor mij een te hoog "EO-jongeren-
dag"-gehalte. Dat hele gedoe met gelukkig worden met je "vriend
Jezus", is niet meer dan een goedkoop lokkertje, om mensen te bekeren.

Ik ben wel gelukkiger dan al mijn vrienden, dat weet ik zeker!! Maar ik weet niet of dit een standaard vrucht is. Als dat niet zo is dan ben ik God ongelovelijk dankbaar! Volgens mij mag je deze leer wel als "lokkertje" mag gebruiker want buiten God is geen leven maar een eeuwig zielsverderf. Buiten God om is er geen toekomst, buiten god om is er geen genade, er zit geen kloof meer tussen ons en God. Jezus is de brug!
ff wat moeie bijbeltexten over de echte blijdschap waar mensen naar zoeken!
- Wilt U mij weer blijdschap en echte vreugde geven? Mijn lichaam en mijn ziel zijn terneergeslagen, maar U kunt mij weer oprichten en U laten prijzen. psalm 51
- Laat ons 's morgens vroeg al Uw goedheid en liefde mogen ervaren; dan zullen wij juichen en elke dag met blijdschap beleven. psalm 90
Er is grote blijdschap in mijn hart, HERE, als ik denk aan alles wat U doet. Ik juich over alles wat U hebt gemaakt psalm 92
- Jesaja 55, 12 U zult in blijdschap en vrede leven. De bergen en heuvels, de bomen op het land (de hele wereld om u heen) zullen blij zijn.
- Galaten 5, 22 Maar de Heilige Geest brengt ons tot betere dingen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, mildheid, trouw, tederheid en zelfbeheersing.
-Gelukkig is de man, die zijn vertrouwen op de HERE stelt. Die niets laat afhangen van trotse mensen of zich laat raden door leugenaars.

Nog 1 hele mooie text, die geld voor iedere christen!
Gelukkig zijn zij die gehaat, genegeerd, beledigd en verbannen worden omdat zij bij Mij horen.
Mooi he! snap je nou waarom ik niet begrijp dat jij niet gelukkiger bent dan niet-christenen?

Prediker zet trouwens ook dit hoor:
Verdriet is beter dan blijdschap, want het verdriet heeft een zuiverende werking op ons.

Ten slotte kan ik niet laten nog even toe te voegen dat ik in dit
Zodra ik ooit nog eens
enig verschil in de praktijk ga zien, zal ik mijn mening bijstellen.

Mooi! ik sta ook volkomen open om meer te weten te komen van God!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 15:29

Ik kan niet zaggen dat ik hierdoor getroost word! :oops:

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 26 okt 2003 16:09

hijwel schreef:Tuurlijk we zijn nog net zo zondig omdat alle zonden gelijk zijn. We blijven ook net zo zondig, want we zullen nooit volmaakt zijn op deze wereld. Maar.. je mag best zien dat je steeds meer op Christus gaat lijken, door op detais te letten, en bij elke stap na te denken hoe Jezus het zou hebben gedaan kom je steeds dichter bij God. Ik merk dat wel, maar of je dat blijft merken weet ik niet (ik hoop en bid dat het wel zo mag zijn.) 1 ding weet ik zeker de HG gaat door! en Hij laat mij steeds meer op Christus lijken, of ik dat nou zelf zie of niet.

Helemaal mee eens!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 26 okt 2003 17:45

-"Beste Brion, ik kan niet zo mooi quoten met aaanhaliingstekens
-dus als je het goed vindt doe ik het in blokjes"

Beste hijwel, dat is een goeie! haha :mrgreen:
Inderdaad, het quoten met aanhalingstekens is vreselijk lastig,
misschien leer ik het je nog wel eens :-)

Veel wat je hier schrijft, en waar je op reageert wordt een
herhaling van zetten. Een paar dingen pak ik er nog uit, als je
dat goed vindt.

-"Je zegt dit: mensen nemen beslisingen die zonder God zijn genomen.
-Daarna zeg je dit: God zorgt voor ongelovigen
-En dit: ik geloof in goede dingen van de mens.
-Volgens mij spreek dit elkaar tegen, als wij uit onzelf beslissingen
-moesten nemen was het 1 grote pijnhoop. Nu God ons(de ongelovige en
-de gelovige mensen) ik beslissingen lijd, dan maken wij een goede
-beslissing. Dat is de algemeen genade die God nog geeft, een
-voorproefje van de genade die je krijgt als Jezus jou verlosser is."

Ik kan hier goed in meegaan hoor. Mensen zijn van nature niet
zo geweldig, en niet in staat om zulke fantastische dingen te
doen. We hebben dus wel degelijk Gods hulp nodig. Maar dat
geldt niet alleen voor gelovigen.

-"Je zei dat voor elke zonde weer een nieuwe zonde in de plaats komt."

ZO heb ik het niet gezegd. Als ik het gezegd zou hebben zoals je
hierboven stelt, zou het een soort wiskundige formule worden.
EEN zonde weg, andere zonde er weer voor in de plaats. Dat zou wel
heel erg vreemd zijn.
Ik heb geprobeerd uit te leggen, dat voor mij een "beetje zondig" niet
bestaat. Mensen zijn van nature zondig. Als je kans ziet bepaalde
zonden uit je leven te bannen, BLIJF je een zondig mens. Het gaat
dus niet om de aard, of de hoeveelheid van de zonden die een mens
doet.

-"Ik ben wel gelukkiger dan al mijn vrienden, dat weet ik zeker!!"

En dit vind ik dus vreselijk gevaarlijke uitspraken. Als ik jouw
persoon even wegdenk, en alleen de uitspraak lees, vind ik het
arrogant, en een voorbeeld van "kijk ons christenen toch eens
geweldig zijn; wij weten wat geluk is, die arme domme niet-gelovigen
zijn een stuk minder gelukkig". Ik zou dit soort uitspraken niet
graag voor mijn rekening nemen.
Ik schrijf er met nadruk bij, dat ik even jouw persoon weg denk
als ik dit lees. Na alles wat ik van je gelezen heb, weet ik dat
je beslist NIET arrogant bent. Maar daarom verbaast deze uitspraak
mij dan ook zo!

Je hebt het over -gelukkiger- dan AL je vrienden! Dat is me nogal
wat! Als ik ga beweren, dat ik in een groter huis woon dan jij, zal
ik toch op zijn minst heel nauwkeurig moeten weten HOE groot jouw
huis is. Als ik dat niet voor 100% zeker weet, moet ik zulke
uitspraken niet doen.

Met jouw uitspraken over jouw geluk, en het geluk van je vrienden,
weet je blijkbaar exact hoe het met het geluk van je vrienden is
gesteld. Ik zou er maar voorzichtig mee zijn.
Naar mijn stellige overtuiging heeft het geloof in God, niets te
maken met gelukkig zijn. Ik ken diep-gelovige, zeer respectabele
christenen, die zich in dit leven bepaald niet gelukkig voelen.
EN andersom weet ik ook voorbeelden.

-"Buiten God om is er geen toekomst, buiten God om is er geen genade"

Prachtig gezegd, en ook alle respect dat jij dat zo ziet en zo
beleeft. Maar wat is in vredesnaam "buiten God"? Leef jij "in God"
of "buiten God"? En hoe zit dat met mij? En met mijn onchristelijke
vrienden? Is het aan ons om te bepalen WAT "buiten God" leven is?

Ik las een dag of 2 geleden een prachtige uitspraak op dit forum:
Iemand schreef: "we wankelen naar de waarheid toe"
(Als ik het goed heb was het Storyteller)
Ik zou zelfs nog een stapje verder willen gaan: we wankelen, maar
of het altijd naar de waarheid toe is, vraag ik me wel eens af.
Dat geldt voor jou, voor mij en voor ons allemaal. Laten we ons
dat steeds maar weer heel goed beseffen.

Tenslotte: ik twijfel geen seconde aan jouw gevoelens van geluk, en
je bijzonder integere blijdschap in het geloof! Ik heb er alleen
wat moeite mee, als je jouw blijdschap en geluk gaat vergelijken
met dat van anderen, en dan tot de conclusie komt dat jouw geluk
superieur is, ondanks je bijzonder integere bedoelingen om dat
te zeggen.
=====================
bericht nog even ge-edit: het was inderdaad storyteller!
Hij schreef dit:
"Wij weten niets. Wat elke predikant, dominee, christen of moslim ook beweert. Wij weten niets van de werkelijke wil van God. We interpreteren alleen. Als apen die Shakespeare moeten schrijven, wankelen we naar de waarheid toe"
Ere wie ere toekomt! :D
Laatst gewijzigd door Brion op 26 okt 2003 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 26 okt 2003 17:51

essieee schreef:Ik kan niet zaggen dat ik hierdoor getroost word! :oops:

Dag essieee, wil je eens vertellen wat het precies is, waardoor je niet getroost wordt? En waarom wil je getroost worden? Hoe zou jij getroost willen worden? Zomaar wat vragen,....gewoon uit interesse.
Hartelijke groeten!
Brion

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 okt 2003 17:54

Die hele mooi tekst troost mij niet. En die opmerking van verdriet kan ik je ook (nog) niet na zeggen. Heb zo'n pijn, gemis en verdriet en ben er opstandig onder.

Brion
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Brion » 26 okt 2003 18:10

essieee schreef:Die hele mooi tekst troost mij niet. En die opmerking van verdriet kan ik je ook (nog) niet na zeggen. Heb zo'n pijn, gemis en verdriet en ben er opstandig onder.

Hoi, heb ik een opmerking over "verdriet" gemaakt? Omdat je zegt, dat je het me niet na kan zeggen?
Dat een mooie tekst je niet altijd kan troosten, dat begrijp ik best hoor.
Dat is ook een van de redenen dat ik niet zo graag met (Bijbel-)teksten smijt. Het blijven tenslotte allemaal maar woorden. Ik vind het oprecht spijtig voor je, dat je pijn en verdriet hebt, en gemis voelt. Probeer er wat aan te doen! In bovenstaande berichten hadden we het over de zondigheid van mensen; wist je dat mensen ook ontzettend sterk kunnen zijn, en HEEL veel aankunnen? Ook jij!
Heel veel sterkte!

Terug naar “Archief”