Gaven van de Geest

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 09 okt 2003 10:20

joris schreef:
joepie schreef:Uit die teksten kan ik niet vallen in de Geest halen.
ik wel. maar het is niet een doel om te halen als christen, geen programmapunt tijdens een eredienst.
Bidden om vervulling van de Geest is denk ik een goede zaak, ook tijdens de eredienst. Of dat vallen tot gevolg heeft is niet zo belangrijk...

Wat die teksten betreft: die tonen in ieder geval aan dat mensen vallen als God heel dichtbij komt... of dat direct overeenkomt met het vallen wat tegenwoordig in de evangelische en pinkstergemeente kerken voorkomt is een tweede.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 09 okt 2003 14:10

iedereen die de geest heeft, heeft ook een gave van de geest. Dat hoeft maar iets heel kleins te zijn, als je maar door die gave inzet in het koningrijk van God.

want je hebt sowieso gaven, tongen is iets speciaals. denk maar aan geduld, liefde, vrede, blijdschap. miss bezit je wel 1 van deze gaven. dat is echt gaaf dan.

Zachmoedigheid, liefde naar elkaar, hulpvaardigheid, naaste liefde, profeteren, luisteren, helpen van een ander, kinderen opvoeden in de vreze des Here, enz. enz.
Kijk maar eens goed om je heen en ontdek hoeveel gave van de Geest er zijn.

Volgens mij worden er hier en daar wat zaken door elkaar gehaald. Er zijn Gaven- en er zijn Vruchten van de Geest. De gaven staan bijv. in 1 Korinthe 12:8-10, de vruchten in bijv. Galaten 5:22.

Gaven:
*woord van wijsheid
*woord van kennis
*geloof
*gave van genezing
*werking van krachten/wonderen
*profetie
*onderscheiding van geesten (goed/kwaad)
*spreken van tongentalen
*uitlegging van tongentaal

Vruchten:
*liefde
*blijdschap
*vrede
*geduld
*goedentierenheid/vriendelijkheid
*goedheid
*geloof/trouw
*zachtmoedigheid/tederheid
*matigheid/zelfbeheersing

Iedere (!) oprechte christen heeft de Heilige Geest in zich en heeft dus ook de vruchten. Bij de een meer ontwikkeld dan de ander, maar zeker wel aanwezig.
De gaven daarentegen zijn individueel verschillend. Lees bijv. 1 Kor. 11: ...delende aan een ieder in het bijzonder. Deze gaven vind je vandaag de dag idd weinig terug binnen onze kerken. De vraag is of de gaven nog wel reeël zijn, of wij die gaven kunnen ontvangen. Ik denk van wel.
..

joepie

Berichtdoor joepie » 09 okt 2003 14:45

Ik zie heel veel gaven van de Geest. Misschien beter op je heen kijken?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 09 okt 2003 14:55

@tlantis schreef:Ezechiël 1:28 "dit was de gedaante van de gelijkenis der heerlijkheid des HEEREN; en als ik het zag, viel ik op mijn aangezicht"

Ezechiël 3:23-24 "En ik maakte mij op, en ging uit in de vallei, en ziet, de heerlijkheid des HEEREN stond aldaar, gelijk de heerlijkheid, die ik gezien had bij de rivier Chebar; en ik viel op mijn aangezicht.Toen kwam de Geest in mij, en stelde mij op mijn voeten"

Daniël 8:18 "Als hij nu met mij sprak, viel ik in een diepen slaap op mijn aangezicht ter aarde;" (hij= de engel Gabriel)

Daniël 10:9 "En ik hoorde de stem Zijner woorden; en toen ik de stem Zijner woorden hoorde, zo viel ik in een diepen slaap op mijn aangezicht, met mijn aangezicht ter aarde."

Lukas 5:12 En het geschiedde, als Hij in een dier steden was, ziet, er [was] een man vol melaatsheid; en Jezus ziende, viel hij op het aangezicht, en bad Hem, zeggende: Heere! zo Gij wilt, Gij kunt ...

1 Kor 14:25 En alzo worden de verborgene dingen zijns harten openbaar; en alzo, vallende op [zijn] aangezicht, zal hij God aanbidden, en verkondigen, dat God waarlijk onder u is.

Openb 7:11 En al de engelen stonden rondom den troon, en [rondom] de ouderlingen en de vier dieren; en vielen voor den troon [neder] op hun aangezicht, en aanbaden God,

Openb 11:16 En de vier en twintig ouderlingen, die voor God zitten op hun tronen, vielen [neder] op hun aangezichten, en aanbaden God,

@tlantis schreef:Wat die teksten betreft: die tonen in ieder geval aan dat mensen vallen als God heel dichtbij komt... of dat direct overeenkomt met het vallen wat tegenwoordig in de evangelische en pinkstergemeente kerken voorkomt is een tweede.

Let op: voor G.d valt iedereen op zijn aangezicht, dus vòòrover!
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 09 okt 2003 15:10

Behalve Judas' vrienden :mrgreen:

Waren ook niet de meest toffe gasten trouwens.
..

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 09 okt 2003 15:29

hijwel schreef:
mirjamvandorp schreef:
hijwel schreef:iedereen die de geest heeft, heeft ook een gave van de geest. Dat hoeft maar iets heel kleins te zijn, als je maar door die gave inzet in het koningrijk van God.

Als het niet waar is hoor ik het well :mrgreen:

Ja maar wat ik me dan afvraag waarom hebben bijvoorbeeld in pinksterkringen heel veel mensen de gave van vallen in de geest en spreken in tongen terwijl je dit in reformatorische kerken helemaal niet tegen komt.

Wat ik me afvraag moet je naar jouw gave opzoek gaan, of er open voor staan of iets anders of zie je die vanzelf??

Ik denk echt dat je naar je gave opzoek moet gaan.
Veder denk ik dat God mensen in refomatorische kringen geen speciale gaven geeft omdat zij die in hun gemeente waarschijnlijk niet naar buiten kunnen brengen. Het kan natuurlijk ook zijn dat hij ze wel geeft, maar dat wij er geen gebruik van maken.

Dat bedoel ik eigenlijk als God zijn gaven wel geeft maar wij maken er geen gebruik van is dat dan geen belediging naar God toe en doen we onszelf dan ook niet te kort omdat ik denk dat je door bijvoorbeeld tongentaal God intenser kan voelen.
He died for me, I life for Him!

lorit

Berichtdoor lorit » 09 okt 2003 19:40

Aan de andere kant is het gevaar aanwezig dat er teveel nadruk gelegd wordt op gaven van de geest. Zo van, als je niet in tongen kan spreken, heb je de Heilige Geest niet of je gelooft niet 'hard' genoeg.

JialiKelly
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor JialiKelly » 09 okt 2003 23:06

Ja, ik vind het altijd een moeilijk onderwerp.

Ik heb vorig jaar savonds in een verzorgingstehuis gewerkt.
Op de jongerenafdeling (20 - 45 jaar)

Daar zat ook een man die MS had. Hij was lid van de Revival Fellowship. Ik weet niet of jullie daar weleens van gehoord hebben? Maar dat is dus een gemeente die echt heel erg de nadruk legt op in tongen kunnen spreken.
Hij begon er steeds weer over met me. Dan moest ik een bepaald hoofdstuk uit de Bijbel voorlezen, elke keer hetzelfde hoofdstuk, over in tongen kunnen spreken. Dan zei hij : dat kan ik ook.
Jij niet, want jij hebt de Heilige Geest niet.
Toen zei ik dat als je de Heilige Geest hebt, je helemaal niet perce gelijk in tongen hoeft te kunnen spreken.

En daarbij komt nog : hij had het alleen maar over dat hoofdstuk uit de Bijbel, verder niks.
Ik denk dat dat ook een gevaar is : dat je daar alleen maar de nadruk op gaat leggen.

Verder vertelde hij ook steeds dat hij mensen beter kon maken.
Op een gegeven moment werd een medebewoner het zo zat dat hij heel hard is gaan schelden : "We zitten hier toch niet voor niets???? maak ons dan beter!!!"

Sindsdien heb ik bij de uitdrukking 'in tongen spreken' altijd een beetje een raar gevoel, zo van : dat zijn allemaal van die mensen die alleen maar daarover kunnen praten en voor de rest nergens anders over.

Ik weet niet of jullie ervaringen anders zijn?
Praise the One who left you
Broken down and paralyzed
Never taste of the fruit..

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 10 okt 2003 08:27

Ik heb ook wel eens een foldertje van die kerk gehad ja, en ik denk niet dat het goed is om het spreken in tongen als voorwaarde dat je echt de Heilige Geest hebt gesteld moet worden. Waar die mensen dat vandaan halen vraag ik me af. Je kunt zelfs duidelijk uit het hoofdstuk in Korinthe halen waar over de gaven van de Geest gesproken wordt dat dat niet zo is: 1korinthe 12:4-7
4 En er is verscheidenheid der gaven, doch het is dezelfde Geest;
5 En er is verscheidenheid der bedieningen, en het is dezelfde Heere;
6 En er is verscheidenheid der werkingen, doch het is dezelfde God, Die alles in allen werkt.
7 Maar aan een iegelijk wordt de openbaring des Geestes gegeven tot hetgeen oorbaar is.

Verder op in dat hoofdstuk staat ook nog:
12 Want gelijk het lichaam een is, en vele leden heeft, en al de leden van dit ene lichaam, vele zijnde, maar een lichaam zijn, alzo ook Christus.
13 Want ook wij allen zijn door een Geest tot een lichaam gedoopt; hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen; en wij zijn allen tot een Geest gedrenkt.
14 Want ook het lichaam is niet een lid, maar vele leden.
15 Indien de voet zeide: Dewijl ik de hand niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is hij daarom niet van het lichaam?
16 En indien het oor zeide: Dewijl ik het oog niet ben, zo ben ik van het lichaam niet; is het daarom niet van het lichaam?
17 Ware het gehele lichaam het oog, waar zou het gehoor zijn? Ware het gehele lichaam gehoor, waar zou de reuk zijn?
18 Maar nu heeft God de leden gezet, een iegelijk van dezelve in het lichaam, gelijk Hij gewild heeft.
19 Waren zij alle maar een lid, waar zou het lichaam zijn?
20 Maar nu zijn er wel vele leden, doch maar een lichaam.
21 En het oog kan niet zeggen tot de hand: Ik heb u niet van node; of wederom het hoofd tot de voeten: Ik heb u niet van node.
22 Ja veeleer, de leden, die ons dunken de zwakste des lichaams te zijn, die zijn nodig.
23 En die ons dunken de minst eerlijke leden des lichaams te zijn, denzelven doen wij overvloediger eer aan; en onze onsierlijke leden hebben overvloediger versiering.
24 Doch onze sierlijke hebben het niet van node; maar God heeft het lichaam alzo samengevoegd, gevende overvloediger eer aan hetgeen gebrek aan dezelve heeft;
25 Opdat geen tweedracht in het lichaam zij, maar de leden voor elkander gelijke zorg zouden dragen.
26 En hetzij dat een lid lijdt, zo lijden al de leden mede; hetzij dat een lid verheerlijkt wordt, zo verblijden zich al de leden mede.
27 En gijlieden zijt het lichaam van Christus, en leden in het bijzonder.
28 En God heeft er sommigen in de Gemeente gesteld, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, daarna krachten, daarna gaven der gezondmakingen, behulpsels, regeringen, menigerlei talen.
29 Zijn zij allen apostelen? Zijn zij allen profeten? Zijn zij allen leraars? Zijn zij allen krachten?
30 Hebben zij allen gaven der gezondmakingen? Spreken zij allen met menigerlei talen? Zijn zij allen uitleggers?

In vers 31 van 1korinthe 12 staat:
31 Doch ijvert naar de beste gaven; en ik wijs u een weg, die nog uitnemender is.

Het lijk hiet dus wel zo dat je naar je gave moet zoeken.
He died for me, I life for Him!

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 10 okt 2003 14:14

Is er wel eens een situatie geweest waar iemand van jullie een gave van de Heilige Geest bij jezelf merkte?
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

Terug naar “Archief”