Wordt de inhoud van het evangelie ook toegepast?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 okt 2003 19:31

Ik wil even reageren op voorbeelden die hierboven genoemd zijn. Niet dat ik de betreffende personen wil aanvallen. Helemaal niet. Ik vraag me echter wel af of goede daden niet worden gedaan om een goed gevoel te krijgen. Een soort trots op jezelf zijn.
En, als dat er is, of dat dan wel goed is. Dus: mag je trots zijn op jezelf als je een goede daad verricht hebt?
is het niet een beetje arm om overal iets achter te zoeken? Deze dingen doe je niet om een goed gevoel over te krijgen, maar omdat ze goed zijn.

Mensen horen liever een goede preek waarbij ze inactief kunnen blijven dan dat ze het gehoorde actief gaan toepassen. Je zou eens een werkheilige kunnen worden, nietwaar....

We doen liever niks dan DAT enorme risico te lopen.. :mrgreen:

lorit

Berichtdoor lorit » 10 okt 2003 20:40

Weet ik surfer, en ik ben het met je eens dat we ons geloof in daden moeten omzetten. Toch denk ik dat het goed is na te denken over je motieven. In mijn eigen omgeving kom ik namelijk nogal eens tegen dat mensen goed doen om zich goed te voelen. En dat lijkt me gevaarlijk. Ik ben daardoor misschien wat overgevoelig geworden voor de term 'een goed gevoel ergens over hebben'.
Niet dat ik de betreffende personen wilde aanvallen, of hun ervan verdenk dat ze het doen om het goede gevoel! echt niet.
Het is gewoon iets wat ik bij mezelf ook herken, dat trotse en hoogmoedige. Dat je stiekem tegen jezelf zegt/denkt: ...eigenlijk ben ik best nog wel (een beetje) goed. Gelukkig is wat @mic zegt ook waar, nml dat je snel genoeg onderuit gaat

Terug naar “Archief”