Koning David=oorlogsmisdadiger (?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 23 sep 2003 13:54

dus deed hij het mede uit eigenbescherming. maar ik vind het dan toch apart dat daarvoor zoveel mensen moeten sterven.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 23 sep 2003 13:55

1 sam 15:
3 Ga nu heen, en sla Amalek, en verban alles, wat hij heeft, en verschoon hem niet; maar dood van den man af tot de vrouw toe, van de kinderen tot de zuigelingen, van de ossen tot de schapen, van de kemelen tot de ezelen toe.

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 23 sep 2003 13:56

dus het was het bevel van God, maar had die daar verder nog een bedoeling mee dan?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 23 sep 2003 14:05

exodus 17

13 Alzo dat Jozua Amalek en zijn volk17 krenkte,18 door de scherpte des zwaards.19
14 Toen zeide de HEERE tot Mozes: Schrijf dit ter gedachtenis in een boek,20 en leg het in de oren van Jozua,21 dat Ik de gedachtenis van Amalek geheel uitdelgen zal22 van onder den hemel.23
15 En Mozes bouwde een altaar; en hij noemde deszelfs naam: De HEERE is mijn Banier!24
16 En hij zeide: Dewijl de hand op den troon des HEEREN is,25 zo zal de oorlog des HEEREN tegen Amalek zijn, van geslacht tot geslacht!

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 23 sep 2003 14:16

Is dit dezelfde religie als die van "Gij zult niet doden"?
Of zou god toch hebben bedoeld "Gij zult niet doden, maar als je de cultuur van de ander niet mag, kan je je gang gaan. En als je dan toch kinderen vermoord omdat ze anders geofferd gaan worden, doe dat dan maar in Mijn naam. Dan kan het nageslacht het wel waarderen."
Sorry, maar dat moest ik even kwijt.
Ik walg ervan als mensen massaslachtingen goed proberen te praten.

Toevoeging. Ik kwam net dit gedicht tegen:
in het grote nest is er altijd wel geweld
god die als goed gold bladert
als een waanzinnige in zijn eigen boek
en telt en telt de verminkten
de oogst beschouwt men als verloren
alle perziken liggen gekwetst in het dorre gras

uit: 'stand van zaken', Lucebert

Ik vond het wel toepasselijk.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 sep 2003 14:32

Hoi Storyteller,

verwar het Woord van God niet met woord van mensen....

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 23 sep 2003 14:53

surfer schreef:Hoi Storyteller,

verwar het Woord van God niet met woord van mensen....

Hrm. Als ik het goed heb begrepen heb, heeft God de opdracht gegeven om die volken uit te moorden. Dezelfde god die ook die mooie Geboden maakte.

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 23 sep 2003 14:53

in ieder geval is koning david geen oorlogsmisdadiger geweest, want hij deed dit in opdracht van God.

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 23 sep 2003 15:02

Tirreg schreef:in ieder geval is koning david geen oorlogsmisdadiger geweest, want hij deed dit in opdracht van God.

Een bizarre uitspraak in jullie oren misschien, maar dan vind ik God een oorlogsmisdadiger.
Nee, het is waarschijnlijker om te veronderstellen dat de moorden wel degelijk de verantwoordelijkheid waren van David en de andere legeraanvoerders. Zij waren het, die op macht en landbezit uit waren en in naam van hun goden ten strijde trokken. Zoals dat nu nog steeds gebeurd. Tragisch, maar waar.
In ieder geval geloof ik niet dat een omnipotente macht als God de dood van mensen zal wensen, omdat die macht juist zal bestaan om het leven in stand te houden.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 23 sep 2003 15:05

Storyteller schreef:
Invincible schreef:Was dat niet ten tijde van de Enakskinderen/Nephilim?
Niet vreemd hoor, dat het zaad van satan compleet met vrouwen en kinderen moest worden uitgeroeid.

Wat een waanzinnige uitspraak. Hoe kan je dat zeggen? Dat oorlogen ontstaan uit godsdienstovertuigingen dat is tot daar aan toe. Maar dat je ontschuldige kinderen als 'zaad van satan' betitelt en ze gewetenloos uitmoord, is te gek voor woorden.

Je hebt gelijk :oops: :D
Ik zat vanochten in de bus en ik dacht: Verdraaid, ze zijn niet het zaad van satan, maar het zaad van de gevallen engelen, de Nephilim (Genesis 6:2+4) en dat is idd heel wat anders.
    "...In Gen 6:4 wordt het eerst over de Nefilim gesproken; zij waren bastaards die voortkwamen uit een verbintenis tussen engelen en mensen. De grondbetekenis van het woord Nefilim is 'gevallenen'....

(...)

...'De Nefilim bleken in die dagen op de aarde te zijn, EN OOK DAARNA, toen de zonen van de ware God betrekkingen met de dochters der mensen bleven hebben en dezen hun zonen baarden'. EN OOK DAARNA, blijkt dus na de vloed te zijn, een tweede manifestatie van deze gevallen engelen, maar nu klaarblijkelijk kleiner in aantal en meer plaatselijk omdat ze grotendeels tot Canaän beperkt waren, en feitelijk bekend stonden als de 'naties van Canaän'. Omwille van hun vernietiging was het ZWAARD VAN ISRAEL noodzakelijk (Za 14:21). De Canaäniet was al in het land toen Abraham uit Haran geroepen werd (Gen 12:6). De Nefilim werden ook nog onder andere namen bekend zoals de Refaïeten, Emieten (Gen 14:5), Enakieten (Num 13:33), Horieten en Zamzummieten (Deut 2:10-23). Dezen worden in Gen 15:18-21 onder de Canaänieten vermeld.

Er wordt te weinig erkenning gegeven aan hoe balangrijk voor het menselijke ras het 'zwaard van Israel' was in de vernietiging van de Nefilim. Vele hebben erover nagedacht waarom er bij de vernietiging van deze mensen kinderen en babies inbegrepen waren; we weten nu de reden. Israel schoot er echter in tekort om alle Nephilim te vernietigen, en we kunnen op geen enkele manier te weten komen hoevelen van hen het hebben overleefd en naar andere delen van de wereld zijn ontsnapt. (...) Het verslag van David en Goliath illustreerd het persoonlijke hand tot hand gevecht van een zoon van Adam (David) tegen een zoon van de duisternis (Goliath: een Nefilim). Het verbod voor de kinderen van Israel om zich door het huwelijk te verbinden met de Canaänietische stammen, was niet alleen om Israel als volk genetisch zuiver te houden, maar ook om te voorkomen dat Adamitisch bloed met dat van de Nefilim vermengd zou worden..."
Bron

chickie schreef:Het is te schandalig voor woorden, Invincible! :wink: :P

Van jou had ik toch wel wat meer steun verwacht :wink:

Mvg Invin
..

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 23 sep 2003 15:12

gershwin schreef:In onderstaande tekst wordt opdracht gegeven deze volken uit te roeien:
Deuteronomium 7 schreef:1 Wanneer u de HEERE, uw God, zal gebracht hebben in het land, waar gij naar toe gaat, om dat te erven; en Hij vele volken voor uw aangezicht zal hebben uitgeworpen, de Hethieten, en de Girgasieten, en de Amorieten, en de Kanaänieten, en de Ferezieten, en de Hevieten, en de Jebusieten, zeven volken, die meerder en machtiger zijn dan gij;
2 En de HEERE, uw God, hen zal gegeven hebben voor uw aangezicht, dat gij ze slaat; zo zult gij hen ganselijk verbannen; gij zult geen verbond met hen maken, noch hun genadig zijn.

Dat is, wij verdelgden en roeiden hen uit ten enenmale. Alzo wordt dit woord ook genomen onder Deut. 3:6, en Deut. 7:2, en elders. Deze verbanning moest geschieden aan allen, die in vijandschap en afgoderij hardnekkig bleven. Vergelijk onder, Deut. 20, en Joz. 6:17,18,21, en Joz. 9:18,19; 1 Kon. 20:42, enz.[quote]

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 sep 2003 16:03

Ik weet het gewoon niet. Duidelijk is wel dat ze altijd tenstrijden trokken naar de binnenvallende vijand. Die ze dan tot in hun eigen land terugdrongen en dan dus aldaar zoveel mogelijk doodden. Misschien was het in die tijd voor het volk Israel de enige manier om stand te houden. Ik hoop dat er gewoon een reeele verklaring voor is.

Want inderdaad, het valt slecht te combineren met het gebod 'Gij zult niet doodslaan' Misschien mag je alleen doden op bevel van God en heeft God dat bevel niet meer uitgevaardigd sinds de komst van Jezus. ER is maar een iemand die recht heeft om mensen te doden en dat is God.
Duidelijk is dat Jezus een hele andere boodschap uitdroeg. Zelfs je vijanden liefhebben. En dat God geen plezier heeft in onze ondergang maar in ons behoud.

Misschien moet ik er eens gericht iets over lezen.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 23 sep 2003 16:08

Wie wind zaait, zal storm oogsten.

Als die heidenen zwaar gezondigd hadden, dan gebruikte God Israel om hen te straffen. Als Israel weer van God afging, dan gebruikte God de heidenen om hen te straffen. Als David overspel pleegde met Bathseba; zijn kind moest sterven.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 sep 2003 16:18

David was bepaald ook geen lekkertje. Hij wordt door God geeerd omdat hij een groot geloof had, maar van zichzelf was het geen heilige.

Als je ziet hoe zijn overspel met Batseba bestraft wordt, had ik toch eigenlijk ook gehoopt dat God hem voor dat gedoe met die zagen en bijlen ter verantwoording had geroepen. Een volk uitroeien is één ding, maar het onnodig te martelen een tweede.

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 23 sep 2003 16:21

Wees blij dat God jou niet ter verantwoording roept voor iedere zonde die je doet. Onthoud wel dat iedere zonde voor God even groot is.

Terug naar “Archief”