Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DeDwaler
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Re: Hoe komt het dat er zo makkelijk over geloven gesproken wordt?

Berichtdoor DeDwaler » 19 nov 2016 09:26

benefietdiner schreef:Zeker zeker zullen we een schandpaal of een galg op richten voor die booswichten die dwalers hoe durven ze.

Geenszins. De mens is immers al veroordeeld, maar het is goed om de kwaal waaraan we allemaal lijden eerst duidelijk te krijgen. Ik zou zeggen: lees de eerste drie hoofdstukken van de Romeinenbrief nog eens. Volgens mij wijkt het er niet veel vanaf.
.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 nov 2016 09:46

DeDwaler schreef:Geenszins. De mens is immers al veroordeeld, maar het is goed om de kwaal waaraan we allemaal lijden eerst duidelijk te krijgen.
Ja, precies.. hebben ze niet in de gaten hé. Dus als we nou eens flink de zweep er over halen dan….
DeDwaler schreef: Ik zou zeggen: lees de eerste drie hoofdstukken van de Romeinenbrief nog eens. Volgens mij wijkt het er niet veel vanaf.
Nou ja….. daar heb ik eigenlijk niet zoveel zin in na jou liefdesbrief gelezen te hebben.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2016 10:17

Teus schreef:Dat had ik ook een tijdje en bracht het bij God, weet je wat Hij zei? Ga maar schrijven, ik moest het de wereld in brengen. Het is niet altijd om het even om je mond dicht te houden.

Maar je zegt het nu zo dat iedereen het op een zelfde manier zou moeten ervaren als jij.
Ken je de hymne van William Cowper?
Blind unbelief is sure to err
And scan His work in vain;
God is His own interpreter,
And He will make it plain.

http://library.timelesstruths.org/music ... erious_Way
Ik lees in de Bijbel dat God's kinderen op de toppen kunnen leven, maar ook soms in de dalen verblijven!
DeDwaler schreef:Het geloof is niet iets waar je toe kunt besluiten. Je kunt niet besluiten om te gaan geloven. Dat heeft niets met waar geloof te maken, maar met iets proberen aan te nemen, waarvan je denkt dat het waar zou kunnen zijn.

DeDwaler schreef:Het ware geloof komt door de overtuigende kracht en openbaring van God en is onwrikbaar, zeker en vast, en het wordt ook door Hem Zelf in stand gehouden. De zondige en gevallen mens is hiertoe eenvoudigweg niet in staat als hij het al zou willen.

Precies!
De mens zal er eerst aan moeten worden ontdekt hoe hij is, voor een volmaakt God.
Maar ja, op dit forum wordt ellendekennis liever overgeslagen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 nov 2016 11:08

Chaya schreef:Maar ja, op dit forum wordt ellendekennis liever overgeslagen.
Dat kan toch niet op een forum voor reformatorische mensen, je vergis je net als DeDwaler.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 19 nov 2016 11:16

Chaya schreef:Maar ja, op dit forum wordt ellendekennis liever overgeslagen.

niet mijn ervaring maar,
Verklaar je nader....
het is wel een heel algemene veroordeling over een christelijk forum, dat je dat wel even beseft!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2016 11:28

benefietdiner schreef:Dat kan toch niet op een forum voor reformatorische mensen, je vergis je net als DeDwaler.

Schrijf maar eens dat je gebukt gaat onder je zondenpak. Dat je moe en moedeloos bent omdat je steeds weer afdwaalt.
Schrijf maar eens dat je zo graag wilt geloven, maar het lukt je niet, omdat je je te zondig vindt.
Een zin uit het schatboek van Ursinus:
Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zalig leven en sterven moogt? Drie stukken: Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere, hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost word. En ten derde: hoe ik God voor zulke verlossing dankbaar zal zijn.
Of, als er geen ellendekennis is, is er ook geen zoeken naar verlossing.
Nee, dat wordt ongeloof genoemd, dus je moet "gewoon gaan geloven".

Maar goed, als jij zegt dat ik ernaast zit, wat ik hoop, we zullen het zien. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 nov 2016 11:41

Raar hoor! Waarom zouden mensen Jezus Christus aannemen als ze als ze hem niet willen?
Waarom geloven mensen in Jezus als hun redder en verlosser als ze geen zonden in zichzelf zouden zien?
Conclusie: zij die hem aangenomen hebben zijn gewillig, en weten waar ze hem voor nodig hebben.
Die dooddoener 'een mens van nature ....' is op hen niet meer van toepassing.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 nov 2016 11:44

Chaya schreef:Schrijf maar eens dat je gebukt gaat onder je zondenpak. Dat je moe en moedeloos bent omdat je steeds weer afdwaalt.
Schrijf maar eens dat je zo graag wilt geloven, maar het lukt je niet, omdat je je te zondig vindt.
Een zin uit het schatboek van Ursinus:
Hoeveel stukken zijn u nodig te weten, opdat gij in deze troost zalig leven en sterven moogt? Drie stukken: Ten eerste: hoe groot mijn zonden en ellende zijn. Ten andere, hoe ik van al mijn zonden en ellende verlost word. En ten derde: hoe ik God voor zulke verlossing dankbaar zal zijn.
Of, als er geen ellendekennis is, is er ook geen zoeken naar verlossing.
Nee, dat wordt ongeloof genoemd, dus je moet "gewoon gaan geloven".

Maar goed, als jij zegt dat ik ernaast zit, wat ik hoop, we zullen het zien. :wink:

Nee natuurlijk zit je er niet naast.
Jij kent toch Christus als je Heer?
Als je het dan zo beleeft in de praxis is het goed.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2016 11:46

benefietdiner schreef:Nee natuurlijk zit je er niet naast.

Met ernaast zitten bedoelde ik de reacties!
Dat ik gelijk heb, toch, bewijst deze reactie dus, voorlopig.
naamloos schreef:Raar hoor! Waarom zouden mensen Jezus Christus aannemen als ze als ze hem niet willen?

We wachten op de volgende. :D
benefietdiner schreef:Jij kent toch Christus als je Heer?
Als je het dan zo beleeft in de praxis is het goed.

Ow?

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 19 nov 2016 11:56

naamloos schreef:Raar hoor! Waarom zouden mensen Jezus Christus aannemen als ze als ze hem niet willen?
Waarom geloven mensen in Jezus als hun redder en verlosser als ze geen zonden in zichzelf zouden zien?
Conclusie: zij die hem aangenomen hebben zijn gewillig, en weten waar ze hem voor nodig hebben.
Die dooddoener 'een mens van nature ....' is op hen niet meer van toepassing.

Eens, mooi omschreven ook, duidelijk! (en daar is veelal veel aan vooraf gegaan, maar dat ziet niet iedereen en dat hoeft ook niet, want het is tussen God en de mens, heel persoonlijk)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 nov 2016 11:59

Chaya schreef:Met ernaast zitten bedoelde ik de reacties!
Dat ik gelijk heb, toch, bewijst deze reactie dus, voorlopig.
Ook de reacties zitten er niet naast.
Allemaal verschillende karakters. De één door de weg met Paulus de ander met Timotheüs en zelfs een Moorman zomaar onderweg.
Chaya schreef:Ow?
had ik het mis?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2016 12:05

benefietdiner schreef:Ook de reacties zitten er niet naast.
Allemaal verschillende karakters.

Hoeveel reacties tel jij dan?
Met karakter heeft dat niets te maken.
benefietdiner schreef:e één door de weg met Paulus de ander met Timotheüs en zelfs een Moorman zomaar onderweg.

En toch kenden ze allen in hun hart hoe zij onbekeerd waren voor God!
En geen van hen zei: ik ben gaan geloven.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 19 nov 2016 12:16

Chaya schreef:En geen van hen zei: ik ben gaan geloven.
O neeeeee??? :shock:

Eigenlijk had dit topic beter als titel kunnen hebben "hoe komt het dat er zo moeilijk over geloven gesproken wordt?"
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 19 nov 2016 12:45

* reactie verwijderd door moderator: stop met het op de persoon spelen! *

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 19 nov 2016 14:40

benefietdiner schreef:* reactie verwijderd door moderator: stop met het op de persoon spelen! *

De HEERE gebruikt Zijn Wet/Woord om ons te laten zien hoe groot onze zonden en ellenden zijn. En daarmee dringt Hij ons ertoe om te bidden: Is er nog een weg om aan de welverdiende straf te ontgaan en door God weer in genade te worden aangenomen?

Heb je weleens gehoord van Wilhelm a Brakel? Beetje ouderwetsch taalgebruik, maar goed te doen.

"De wijze van wedergeboorte is zeer verscheiden. Sommigen worden schielijk, in een korte tijd overgebracht, als in één ogenblik.(...) Sommigen worden overgebracht door en met grote verschrikkingen en ontsteltenissen der wet, des doods en der verdoemenis.(...) Sommigen op een zeer Evangelische wijze. De zaligheden en de volheid van de Middelaar Jezus Christus overstelpen de ziel en de zoetigheden van de Evangelische goederen vervullen zo hun zielen, dat ze geen tijd hebben aan hun zonden met verschrikking te denken. Maar zij worden als verslonden door het Evangelie en zij ontvangen Jezus met blijdschap. Sommigen brengt de Heere over in vele bedaardheid, door zicht op de waarheiden. In bedaardheid zien ze hun zonden en ellendige staat buiten Christus en de zaligheden van de bondgenoten alsook de waarheid van de aanbieding van Christus door het Evangelie aan hen. Zij hebben niet veel smartelijke droefheid en ook geen verrukkelijke blijdschap, maar een genoegen in en een warme goedkeuring van de waarheden zowel ten opzichte van hun ellende, als zaligheid in Christus en hun aannemen van en hun vertrouwen op Christus. Dit zijn doorgaans de bestendigste en meest vaste christenen. Sommigen worden geleidelijk aan bekeerd, met vele wisselingen van droefheid, blijdschap, geloof, ongeloof, strijden, overwinningen, vallen, opstaan. En dit is de gewone weg, die God doorgaans houdt in de bekering van de meesten. Als ik zeg geleidelijk aan, dan bedoel ik de bekering in den brede, van de eerste overtuiging tot de bewustheid dat men Christus aanneemt (...)".

Met ellendekennis wordt dus niet bedoeld dat iemand wekenlang alleen maar kan huilen en het onmogelijk lijkt te zijn.
Het is jammer dat er kennelijk niet vaak meer over gepreekt wordt, want het wordt soms echt verkeerd begrepen.

Terug naar “Archief”