De bedelaarsgestalte

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: De bedelaarsgestalte

Berichtdoor naamloos » 03 mei 2016 17:37

naamloos schreef:Verdienen wij dat? Nee! Hadden we daar recht op? Nee! Mogen we Hem eraan houden? Absoluut!
Iemand die niet doet wat hij beloofd is onbetrouwbaar. En daarom is het geen misschientje of Hij geeft wat Hij belooft heeft.
Chaya schreef:Dus toch rechthebbend?

Dan wordt er tekort gedaan aan de mail en het antwoord van Omega dus niet verstaan?
Wat Omega zei:

Ik heb aan het sterfbed van diverse kinderen van God mogen staan. Opvallend dat daar altijd maar één ding over blijft: de bedelaarsgestalte. Of zoals ds. Pronk het verwoordt: Wie ben ik voor die heilige God! Zo ook Luther: "Wij zijn bedelaars. Dat is waar."

heb ik ook zo ervaren.
Wat jullie beiden zeggen is: we zijn rechthebbend want God heeft het beloofd.

Ik hoop dat Omega hier meeleest.
Ik vind het heel fijn dat dit hier nog zo geschreven wordt. En beleefd.
Laat ik voorop stellen dat het me er niet om gaat hoe een ander mens erover denkt. Omega is het 'einde' niet. al komt ie vaak op mij over alsof hij dat zelf wel denkt
Verder moet je gewoon goed lezen. We hebben geen recht omdat we iets verdient hebben, of dat er iets in ons is. God beloofd vrijwillig en uit pure genade.
Als jij iemand iets beloofd, vind je dan niet dat je verplicht bent om dat na te komen? Ik ga er vanuit dat je een vrouw van je woord bent.
En waarom zou God minder zijn? Dus waarom zou ik er niet vanuit gaan dat hij doet wat hij beloofd?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 03 mei 2016 19:32

naamloos schreef:Laat ik voorop stellen dat het me er niet om gaat hoe een ander mens erover denkt. Omega is het 'einde' niet. al komt ie vaak op mij over alsof hij dat zelf wel denkt

Bij voorbaat is een ieder verdacht in jouw ogen.
naamloos schreef:Verder moet je gewoon goed lezen. We hebben geen recht omdat we iets verdient hebben, of dat er iets in ons is. God beloofd vrijwillig en uit pure genade.

Ja, maar je meent er toch recht op te hebben, omdat Hij het belooft.
En dat onderscheidt zich tot van de zondaar, die zichzelf recht heeft leren kennen wie hij is voor de Heere.
naamloos schreef:Als jij iemand iets beloofd, vind je dan niet dat je verplicht bent om dat na te komen? Ik ga er vanuit dat je een vrouw van je woord bent.
En waarom zou God minder zijn? Dus waarom zou ik er niet vanuit gaan dat hij doet wat hij beloofd?

Ik ben gewoon om mijn beloften na te komen, toch kan er een omstandigheid zijn waarin mensen dit toch niet doen.
Vanwege..... vul maar in.
Ook zou ik mezelf niet op dezelfde plaats als God willen zetten, want het blijven bij ons menselijke inzettingen, met zonden.
God is volmaakt, dus vergelijk Hem niet met mij of iemand anders.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 03 mei 2016 20:14

Bedelaarsgestalte, een bedelaar houdt zijn handen op en deze worden gevuld
en waarom?
Nergens aan verdiend.
Het hele verhaal moet wel verteld worden.......

Er wordt ook wel gesproken over een vreemdeling, vreemdelings schap, vervreemd zijn van God
En tegelijk klinkt het volledige Evangelie Woord hier door heen, zo als hieronder weergegeven, prachtig!

Eens was ik een vreemdeling voor God en mijn hart;
Ik gevoelde geen schuld en ik kende geen smart.
Ik vroeg niet: “Mijn ziele door ziet gij uw lot?
Hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God?”

Al sprak daar een stem uit de Heilige Blaân,
Van 't Lam, met de zonden der wereld belaân.
Ik zocht bij de Kruispaal geen veilige wijk;
'k Stond blind, en van verre, in mij zelve zo rijk.

Ik deed als Jeruzalems dochters weleer;
Ik weende om de pijn van mijn lijdende Heer’,
En dacht er niet aan, dat ik zelf door mijn schuld,
Zijn kroon had gevlochten, Zijn beker gevuld.

Maar toen mij Gods Geest al mijn schuld had ontdekt,
Toen werd in mijn ziele de vreze gewekt,
Toen voelde ik wat eisen Gods heiligheid deed;
Daar werd al mijn deugd een wegwerpelijk kleed!

Toen vluchtte ik tot Jezus! Hij heeft mij gered;
Hij heeft mij verlost van het vonnis der Wet;
Mijn heil en mijn vrede en mijn leven werd Hij;
Ik boog me, en geloofde, en mijn God sprak mij vrij.

Nu ken ik die waarheid, zo diep als gewis,
Dat Christus alleen mijn gerechtigheid is.
Nu tart ik de dood, nu verwin ik het graf,
Nu neemt mij geen Satan de zegekroon af!

Nu reis ik getroost onder het heiligend kruis,
Naar het erfgoed daar Boven, in het Vaderlijk Huis,
Mijn Jezus geleidt mij door de aardse woestijn,
”Gestorven voor mij!” zal mijn zwanenlied zijn!

R.M. M'Cheyne

Chaya schreef:Terwijl ik geloof dat Gods kind aan de ene kant een bedelaar is en blijft (Math. 15:27). Bedelaar in de zin van rechteloos in zichzelf (Math. 5:3). Geen hoogmoedige en rechthebbende houding, maar een gebroken hart is de Heere aangenaam. De keerzijde is dat hij in Christus een nieuw schepsel is en het oude is voorbijgegaan het is alles nieuw geworden (2 Kor. 5:17). Zo heeft hij macht gekregen om zich Gods kind te noemen (Joh. 1:12). Twee kanten en toch dezelfde man of vrouw.

Als je er maar niet in blijft hang--------------------------------en!

Lees eens dit vanuit de vragenrubriek en je zult het met me eens zijn denk ik toch wel.
Chaya en MoesTuin die het samen eens zijn, wat zal dat toch ook eens mooi zijn :wink:

zie http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/216 ... nadetroon/
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mei 2016 20:26

Chaya schreef:Bij voorbaat is een ieder verdacht in jouw ogen.
Valt mee hoor. Alleen zij die het er zelf naar gemaakt hebben.
Chaya schreef:Ja, maar je meent er toch recht op te hebben, omdat Hij het belooft.
En dat onderscheidt zich tot van de zondaar, die zichzelf recht heeft leren kennen wie hij is voor de Heere.
Je verwart een recht uit verdienste en een 'recht' uit genade. Genade kan per definitie verdient worden, anders was het geen genade. Alleen wat je verdient daar heb je in de rechte zin van het woord recht op.
Chaya schreef:Ik ben gewoon om mijn beloften na te komen, toch kan er een omstandigheid zijn waarin mensen dit toch niet doen.
Dat kan bij mensen ja, maar bij God niet. Dus hoeven we bij God niet bang te zijn dat hij zijn belofte niet nakomt.
Chaya schreef:Ook zou ik mezelf niet op dezelfde plaats als God willen zetten, want het blijven bij ons menselijke inzettingen, met zonden.
Ik zet jou in een zelfde situatie als God, dat is wel even iets anders natuurlijk.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2016 07:45

Chaya schreef:Dat klinkt rechtzinnig, maar voor wie gelden die beloften nou?

Dat is toch niet zo lastig? Voor wie in Hem geloven en door de Geest worden geleid.

Door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. (Gal 3) Allen die door de Geest geleid worden zijn kinderen van God. Zijn we kinderen, dan zijn we ook erfgenamen.(Rom 8) Wie Hem wel ontvingen en in Hem geloofden heeft Hij het voorrecht gegeven kinderen van God te worden.(Joh 1)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 04 mei 2016 08:39

Chaya schreef:Dat klinkt rechtzinnig, maar voor wie gelden die beloften nou?

Marnix schreef:Dat is toch niet zo lastig? Voor wie in Hem geloven en door de Geest worden geleid.

Door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. (Gal 3) Allen die door de Geest geleid worden zijn kinderen van God. Zijn we kinderen, dan zijn we ook erfgenamen.(Rom 8) Wie Hem wel ontvingen en in Hem geloofden heeft Hij het voorrecht gegeven kinderen van God te worden.(Joh 1)

Helder en duidelijk Marnix, hier is niets tussen te krijgen.
Het is gewoon weg bedroevend dat nog een enkel mens het meer in zich zelf zoekt, blijft roeren in de eigen ziel, het anker in zich zelf probeerd uit te gooien. (waar geen houvast is)
Zoekt het enkel in Christus alleen en Zijn beloften (daar vind je houvast, als je het anker omhoog gooit in Christus vindt het houvast)
In Zijn Barmhartigheid is God Rechtvaardig!
Mogen we een beroep doen op Gods Gunst, iedereen, ja ook mensen die zich in een bedelaarsgestalte zich terug trekken mogen hun hand ophouden, zoals een bedelaar doet, wel in Christus, want Hij alleen geeft vervulling van al Zijn beloften uit genade alleen.

https://www.youtube.com/watch?v=uqdWGI0JK78

1.
Staand' op de beloften van mijn Heer en God,
Ga ik moedig voorwaarts onder hoon en spot.
Bergen zullen wank'len, maar Gods woord houdt stand,
Veil'ge gids naar 't hemels vaderland!

Koor.
Glorie! Glorie!
Nimmer kan het eeuwig woord des Heren falen!
Glorie! Glorie!
'k Sta vast op de beloften van mijn God!

2.
Weet ik in zijn hand geborgen gans mijn lot.
Glorie en aanbidding zij mijn dierb're Heer,
Zijn beloften falen nimmermeer.

3.
Vind ik in zijn woord mijn hoogste zielsgenot.
Zijn beloften zijn, o welk een zaligheid,
Ja en Amen, tot in eeuwigheid!

4.
Onderhoud ik vast en moedig zijn gebod;
Rustend in mijn Jezus als mijn al in al,
Vrees ik voor geen tegenspoed of val.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2016 10:33

Chaya schreef:Precies Mona!
Terwijl ik geloof dat Gods kind aan de ene kant een bedelaar is en blijft (Math. 15:27). Bedelaar in de zin van rechteloos in zichzelf (Math. 5:3). Geen hoogmoedige en rechthebbende houding, maar een gebroken hart is de Heere aangenaam. De keerzijde is dat hij in Christus een nieuw schepsel is en het oude is voorbijgegaan het is alles nieuw geworden (2 Kor. 5:17). Zo heeft hij macht gekregen om zich Gods kind te noemen (Joh. 1:12). Twee kanten en toch dezelfde man of vrouw.

Uit: http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/808 ... elaar-zijn

Klopt theoretisch gezien helemaal. De vraag is alleen waar we de nadruk op leggen. Op onze oude mens, wat we uit onszelf zijn, onze oude identiteit, ons oude leven... of op wie we in Christus zijn, wat we door Hem ontvangen, ons nieuwe leven, onze nieuwe identiteit. In Romeinen 8 zie ik dat de nadruk heel sterk op dat tweede wordt gelegd. En de hele Bijbel roept gelovigen daartoe op: Richt je op je nieuwe leven in Christus, richt je op Hem. Niet op je oude natuur, je oude mens. Die is met Hem gekruisigd en gestorven.

Chaya schreef:Ik ben gewoon om mijn beloften na te komen, toch kan er een omstandigheid zijn waarin mensen dit toch niet doen.
Ook zou ik mezelf niet op dezelfde plaats als God willen zetten, want het blijven bij ons menselijke inzettingen, met zonden.

God is volmaakt. Hij doet altijd wat Hij belooft. Dat was denk ik het punt.

Wat God met mensen vergelijken, dat doet Jezus ook vaak genoeg. Hij zegt bijvoorbeeld: Als een kind zijn vader om een brood vraagt, geeft hij hem dan een steen? Als u, hoewel u slecht bent je kinderen al goede gaven geeft, hoeveel meer zal de Hemelse Vader Zijn kinderen dan geven waar ze om vragen. Als jij al probeert te doen wat je belooft, hoeveel te meer zal God dan altijd doen wat Hij belooft.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 05 mei 2016 11:30

Vanmorgen gehoord:
Kom naar de Heere met heilige brutaliteit.
Met ootmoedige vrijmoedigheid.

Prachtig omschreven, je proeft in deze woorden de twee zaken: de genade en het kind van God zijn.
Door genade ben ik een kind van God.

Alle roem is uitgesloten
onverdiende zaligheen,
heb ik van mijn God genoten
ik roem in vrije gunst alleen!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 19 mei 2016 22:46

mona schreef:

Waaahhh, doe niet zo ijzig :(br
Ga even in de zon staan, hij schijnt zo lekker!
Of moet ik dit ook via pb zeggen? :wink:

Ik ben bijna gesmolten ;)

Ja dat is waar, maar als de Geest het Woord levend maakt, dan vind je het niet erg nog een poosje langer te mogen blijven luisteren.

Dat klopt. Dan kan je heel de dag wel luisteren.
Maar sta me toe je even te corrigeren. Je zal me misschien wel punctueel vinden..
Ik weet hoe je het bedoelt, maar het Woord is al levend. Wij moeten levend gemaakt worden.
Maar je bedoelt natuurlijk dat het Woord voor ons levend gemaakt moet worden, van onze kant bezien.
Maar feitelijk is het andersom.
De letter zonder de Geest is dood, maar het Woord wordt de Heere Jezus mee bedoelt.
Het is dus eigenlijk net wat je er mee bedoelt.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 20 mei 2016 20:19

Johan100 schreef:Dat klopt. Dan kan je heel de dag wel luisteren.
Maar sta me toe je even te corrigeren. Je zal me misschien wel punctueel vinden..
Ik weet hoe je het bedoelt, maar het Woord is al levend. Wij moeten levend gemaakt worden.
Maar je bedoelt natuurlijk dat het Woord voor ons levend gemaakt moet worden, van onze kant bezien.
Maar feitelijk is het andersom.
De letter zonder de Geest is dood, maar het Woord wordt de Heere Jezus mee bedoelt.
Het is dus eigenlijk net wat je er mee bedoelt.

Ik zat even aan deze regels uit psalm 119 vers 84 te denken:

Uw woord kan mij, ofschoon ik alles mis,
Door zijnen smaak, èn hart èn zinnen strelen.

Ik heb een kaart, met een foto van een koe, waaronder staat:
Herkauw het Woord van God.
Mooi vind ik dat, je kunt het Woord alleen herkauwen als je het Woord opeet!

en vers 65:
Hoe wonderbaar is Uw getuigenis!
Dies zal mijn ziel dat ook getrouw bewaren;
Want d' oop'ning van Uw woorden zal gewis,
Gelijk een licht, het donker op doen klaren;
Zij geeft verstand aan slechten, wien 't gemis
Van zulk een glans een eeuw'gen nacht zou baren.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 mei 2016 14:36

Gena verheerlijkt zich, in bedelarm te komen.
Verliezen zet de ziel in ‘t ruime winstgenot;
Wordt op de grote lijst één mijt van u vernomen,
Gij hoeft geen volle gunst, geen kwijtschelding van God.

Joseph Hart - 1712 - 1768
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Berichtdoor Nina » 21 mei 2016 19:38

Chaya schreef:Gena verheerlijkt zich, in bedelarm te komen.
Verliezen zet de ziel in ‘t ruime winstgenot;
Wordt op de grote lijst één mijt van u vernomen,
Gij hoeft geen volle gunst, geen kwijtschelding van God.

Joseph Hart - 1712 - 1768

Eerlijk Chaya, ik begrijp geen snars van wat hier staat. Wat wordt hier nou gezegd????

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 22 mei 2016 17:55

Even een correctie:
De mijt die hier wordt bedoeld is geen stofmijt maar een oud koperen muntstukje ongeveer 1/10 van een cent. :)

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 22 mei 2016 20:30

Zoals Marloes1g verklaart dat de mijt een gedeelte van een munt stuk is is juist en duidelijker. Persoonlijk heb ik vernomen dat de mijt een stofje was waarop dan het gezegde was dat we geen stofje aan de weegschaal of druppel aan de emmer konden toedoen aan de zaligheid.
Dat het naargeestig en somber is is ook juist. Persoonlijk vind ik het niet verkeerd maar wel te kort want als we daarin blijven hangen en niet bij Het Kruis terecht komen is het tevergeefs.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 22 mei 2016 22:46

Mijt als munt is een oud begrip wat dus in dit gedicht bedoeld wordt.
Mijten zoals wij die nu kennen zijn geen stofjes maar enge beestjes (ff googlen)
Jesaja 40 vers 15 zegt:
Zie de volken zijn geacht als een druppel van een emmer en als een stofje van de weegschaal; zie, Hij werpt de eilanden heen als dun stof.
Dus een heel andere betekenis.
Je kunt wel vernomen hebben dat een mens geen nagelschrap kan toedoen aan zijn zaligheid.
Dat is een bekend gezegde.

Terug naar “Archief”