Chaya schreef:De Geest Gods kan ook wijken als er onheiligheid plaatsvindt, volgens mij heb je dit een paar weken in een ander topic zelf ook zo gezegd.
Dat klopt, ik zei het zelfs nog in mijn vorige post:
mona schreef:Er zitten aan beide kanten gevaren.
mona schreef:Het blijft zo belangrijk dicht bij de Heere te leven, anders kan je zomaar de vrije- of de wettische kant op gaan!
Zondag was zo'n domper, en ik snap best dat er geen onheilige toestanden moeten plaatsvinden.
Maar was het onheilig als samen met mijn zus was aangegaan?
We moeten de eerbied voor Gods heiligheid altijd in het oog houden.
Maar dat er een nodiging uitgaat en dat je toch niet mag komen, dat raakte mij erg.
Chaya schreef:Ik vind het een beetje "makkelijk" (weet geen ander woord) om te stellen dat we zo de Geest zouden uitblussen
Ik las afgelopen week een artikel van ds Tuinier in OSW, over het uitblussen van de Geest.
Er zijn zoveel zaken die bijdragen aan het uitblussen en bedroeven van de Geest!
Het is goed dat je daar bij stil wordt gezet, want kleine zaken kunnen de Geest bedroeven, en veel van die kleine zaken kunnen de Geest uitblussen.
Het lijkt misschien klein in onze ogen, maar God oordeelt daar anders over.
mona schreef:Dan loop je gemeenschap der heiligen mis
Chaya schreef:Dat denk ik niet, je was erbij. De Heere kan zelfs "overkomen" als je thuis zit mee te luisteren.
Ja dat kan, en ik snap ook wat je met die uitdrukking bedoelt.
De Heere kan zeker overkomen en je zegenen als je een preek thuis luistert, maar dat is volgens mij toch wat anders dan de gemeenschap der heiligen.
Dat vindt plaats als je samen bent met je broeders/zusters in het geloof. Juist in het avondmaalsformulier wordt er een groot stuk gewijd aan de die gemeenschap der heiligen: vele korrels: één brood, vele druiven: één wijn. Het gaan om het samen zijn in Zijn aanwezigheid, samen Hem gedenken aan Zijn Tafel. De gesprekken die daarna plaatsvinden, wat Hij voor jou betekenen mag.