Visite op zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2015 09:52

Een beetje een flauw argument. God heeft geen twee kerkdiensten op de zondag ingesteld. Dat is een menselijke instelling dus daar moet je geen goddelijke roeping aan gaan verbinden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Visite op zondag

Berichtdoor meribel » 14 jul 2015 10:22

Chaya schreef:De dag duurt 12 uur, ik reken dan van 8 - 8 uur (vanwege de kinderen) Kerkdienst duurt een uur, misschien een kwartier gaans van de kerk?
Betekent dat anderhalf uur, tweemaal=3 uur. Blijven er 9 uren over om te eten, praten, zingen, spelletjes te doen.

Wat leer je kinderen op deze manier? Dat kerk niet zo belangrijk is, als de klok s'middags je naar de kerk roept (God Zelf in feite!) mag je dat negeren. Wat doet de volgende generatie dan? Die gaat alleen op hoogtijdagen.


ik dacht bij jou in de kerk roept God drie keer?

Hoe doe je dat dan praktisch?



verder snap ik je argument, dat is ergens ook mijn angst natuurlijk, de generatie voor mij ging 2 keer, ik ga 1 keer, gaat automatisch de volgende generatie alleen bij hoogtijdagen?
Maar tegelijk realiseer ik me dan dat dit wel heel menselijk denken is... Ga ik naar de kerk 1 keer omdat mijn ouders twee keer gingen? ( waar is Gods Werk? ) Of ga ik naar de kerk omdat ik graag naar de kerk ga, broeders en zusters ontmoet, uitleg krijg en Hem kan loven en prijzen?
Ik wil mijn kinderen voorleven dat je graag naar de kerk gaat, en niet dat er een 'moeten' bij zit.
Dat kreeg ik wel door al het gehaast en gezucht en er kan op zondag niets, kan niet langs opa of oma want we 'moeten' weer.

maar ik begrijp je argument wel hoor.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2015 10:36

meribel schreef:
ik dacht bij jou in de kerk roept God drie keer?
Hoe doe je dat dan praktisch?

Nee hoor, ik woon niet in Zeeland, of Rijssen. :wink:
Maar ik ga wel eens 3 keer, geheel vrijwillig. Bijvoorbeeld omdat ik dan 2 x bij ons gegaan ben en ik zie dat er s'avonds nog een goede predikant elders is.
De mensen die wel 3 diensten hebben, dan zie je in de praktijk dat vader en moeder om beurten oppassen, dus ook "maar" 2 x gaan. De meeste mensen gaan volgens mij tweemaal.
meribel schreef:erder snap ik je argument, dat is ergens ook mijn angst natuurlijk, de generatie voor mij ging 2 keer, ik ga 1 keer, gaat automatisch de volgende generatie alleen bij hoogtijdagen?
Maar tegelijk realiseer ik me dan dat dit wel heel menselijk denken is... Ga ik naar de kerk 1 keer omdat mijn ouders twee keer gingen? ( waar is Gods Werk? ) Of ga ik naar de kerk omdat ik graag naar de kerk ga, broeders en zusters ontmoet, uitleg krijg en Hem kan loven en prijzen?
Ik wil mijn kinderen voorlezen dat je graag naar de kerk gaat, en niet dat er een 'moeten' bij zit.
Dat kreeg ik wel door al het gehaast en gezucht en er kan op zondag niets, kan niet langs opa of oma want we 'moeten' weer.

Kleine kindjes kun je nog wel aansturen met woorden en argumenten, maar zeker pubers zijn hier weinig gevoelig voor.
En als je hem dan op zondagmorgen uit zijn luie bed tracht te krijgen, bestaat de kans dat je in je gezicht slingert krijgt dat je zelf toch ook maar 1 keer gaat? Nou dan.
Het gaat - zeker bij oudere kinderen - meer om voorleven dan voorpreken.
En ik spreek regelmatig oudere mensen, die huilend moeten toegeven dat het hun schuld is dat de kinderen de kerk verlaten hebben (wat natuurlijk zo helemaal niet hoeft te zijn) wat een smart dat geeft!

En als ouder vind je het ook wel eens te plakkerig warm, of zit je met een opkomende hoofdpijn, of gewoon geen zin.
Maar wat geeft het dan toch een goed gevoel als je desondanks trouw bent. Want je gaat niet alleen voor jezelf naar de kerk.
Je vormt tezamen met de andere een gemeente en bent met elkaar verbonden.

Net als in veel andere gemeentes is onze kerk s'middags ook aanzienlijk leger. Zeker in de zomer als hele families met vakantie zijn.
Dan houd ik mezelf maar voor dat het niet aan de hoeveelheid mensen ligt, immers, waar 2 of 3 in Mijn Naam vergaderd zijn, zal Ik in hun midden verblijven.
Veel kerkgangers gaan uit gewoonte, maar het is wel een goede gewoonte! En God spreekt in de kerk tot jou, wil je dat dan verachten?
Als ik soms hoor van mijn kinderen hoe ze bemoedigd werden, of hoe een tekst bij hen naar binnen sloeg, hoe klein ze soms waren, heeft dat toch wel iets te zeggen?

Wanneer we naar onze vervolgde broeders en zusters kijken, hoe intens ze verlangen naar het beleggen van een kerkdienst in vrijheid, maar niet mogelijk is, en hoe zij naar ons kijken. "Jullie mogen 2, ja zelfs 3 keer! Niemand die je tegenhoudt."

En wij vinden spelletjes, een boek lezen dan belangrijker?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Visite op zondag

Berichtdoor meribel » 14 jul 2015 10:53

het gaat niet om spelletjes of een boek lezen,
We leven in een razende maatschappij en Gods regels zijn goed, zeker ook om 1 dag in de week rust te nemen is een heel belangrijke en heilzame.
voor lichaam en ziel.

Op een zondag heen en weer vliegen tussen kerk en huis, geeft hier geen enkele rust.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2015 10:59

meribel schreef:Op een zondag heen en weer vliegen tussen kerk en huis, geeft hier geen enkele rust.

Nee, die tijden heb ik ook wel gekend, op zondag had ik het net zo druk als doordeweeks. En ik heb ook echt wel eens mijn plaatsje leeg gelaten, terwijl daar geen gegronde reden voor was. Dat was nog toen ik dacht: je moet tweemaal naar de kerk. Nu denk ik: je mag.
Ik ben zielerust belangrijker gaan vinden.

Maar het ging hier over visite op zondag en niet over 1 of 2 keer gaan. :wink:

Begrijp ik dat een visite een reden kan zijn om een kerkdienst over te slaan?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Visite op zondag

Berichtdoor meribel » 14 jul 2015 11:11

Chaya schreef:[
Nee, die tijden heb ik ook wel gekend, op zondag had ik het net zo druk als doordeweeks. En ik heb ook echt wel eens mijn plaatsje leeg gelaten, terwijl daar geen gegronde reden voor was. Dat was nog toen ik dacht: je moet tweemaal naar de kerk. Nu denk ik: je mag.
Ik ben zielerust belangrijker gaan vinden.



dat begrijp ik niet;
je hebt tijden gekend dat je het op zondag net zo druk had als doordeweeks, ( dat snap ik )
maar toen heb je weleens je plaatsje leeggelaten terwijl er geen gegronde reden voor was?
Natuurlijk was er wel een gegronde reden voor!
Als je het op zondag net zo druk heb dan doordeweeks....hoe is dat in overeenstemming met Gods goede gebod om 1 dag per week te rusten?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2015 12:04

meribel schreef:dat begrijp ik niet;
je hebt tijden gekend dat je het op zondag net zo druk had als doordeweeks, ( dat snap ik )
Als je het op zondag net zo druk heb dan doordeweeks....hoe is dat in overeenstemming met Gods goede gebod om 1 dag per week te rusten?

Ik probeer het even uit te leggen:
kleine kindjes, die zorg gaat 24 uur dag en nacht door, dat weet je. Zeker als ze bijzondere zorg van node hebben.
Ook had ik de intensieve zorg voor een zieke ouder en dat houdt zich ook niet aan rustdagen.
meribel schreef:Natuurlijk was er wel een gegronde reden voor!

Nee, ik ben wel eens thuisgebleven, puur omdat ik het niet op kon brengen. Absoluut geen zin had.
Misschien zelfs onverschillig was. Zo kan het ook wel eens zijn Meribel.
Het is echt niet zo dat de Hemel altijd dichtbij is, of God nabij wordt gevoeld.
En dat is eigen schuld, dat weet ik.
En als je alleen bent, dan ben je alleen voor jezelf verantwoordelijk, maar als je een man en/of kinderen hebt, dan ben je in zekere zin ook een aandrijf-motor, of zo je wilt wegwijzer, of kun je een hinderpaal zijn.
meribel schreef:Als je het op zondag net zo druk heb dan doordeweeks....hoe is dat in overeenstemming met Gods goede gebod om 1 dag per week te rusten?

Ik doe op zondag gewoonlijk weinig, alleen de werken van noodzakelijkheid, zoals alle levende have van eten te voorzien.
Maar ik ben niet zo wettisch dat het een absoluut verbod is, laatst vloog een knoop van mijn jasje dat ik klaargelegd had om aan te trekken, die naai ik dan wel eventjes vast.
Of als het pak hagelslag op de grond valt, stofzuig ik die hagelkorrels wel even op. Zoiets.
Gewoon het feit dat de zondag een aparte rustdag is, waarop weinig echt moet, de telefoon rinkelt niet (of soms) je hoeft verder nergens heen, het is op straat iets stiller, er hangt toch een andere sfeer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2015 12:29

Ik krijg een beetje het idee dat 2x "mogen" toch eerder een 2x "moeten" is. Je zegt: Ik mag 2x naar de kerk. Maar als je door enorme drukte een keer een dienst miste hou je er blijkbaar toch een schuldgevoel aan over. Je vond toch dat je moest. 2x mogen houdt in dat als je een keer een dienst mist, je geweten je ook niet aanklaagt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2015 12:36

Marnix schreef:Ik krijg een beetje het idee dat 2x "mogen" toch eerder een 2x "moeten" is. Je zegt: Ik mag 2x naar de kerk. Maar als je door enorme drukte een keer een dienst miste hou je er blijkbaar toch een schuldgevoel aan over. Je vond toch dat je moest. 2x mogen houdt in dat als je een keer een dienst mist, je geweten je ook niet aanklaagt.

Nee dan lees je niet goed. Extreme drukte vanwege de zorg voor een kind of een ziek familielid, is een legitieme reden om thuis te blijven.

Ik lees in dit topic dat één keer genoeg is of ergens op visite gaan en blijven een goede reden zou zijn en daar ben ik het persoonlijk niet mee eens. Dan gaat idd mijn geweten mij aanklagen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Visite op zondag

Berichtdoor meribel » 14 jul 2015 13:20

ik begrijp je wel Chaya,
en natuurlijk kan het ook zijn dat je geen zin hebt omdat het je onverschillig laat, en dat is heel erg verkeerd,
maar dat kan zijn bij een tweede keer kerkgang, maar ook bij de eerste keer kerkgang, en dat is sowieso verkeerd.


en ik herken heus wel dat je geweten je aanklaagt; ook wel schuldgevoel genoemd. Maar inmiddels weet ik dat ik heel vaak schuldgevoelens heb om dingen die onterecht zijn, dus dat je je al zo snel schuldig voelt en een rotgevoel krijgt maar dat het niet je geweten is , maar de duivel die het je aansmeert.
En zo raakte ik verzwikt en verzand in allemaal regeltjes en dingen die ik mezelf oplegde ( zoals bijv. 2 keer naar de kerk moeten ), maar die waren helemaal niet van God.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Chaya » 14 jul 2015 13:40

meribel schreef:ik begrijp je wel Chaya,
en natuurlijk kan het ook zijn dat je geen zin hebt omdat het je onverschillig laat, en dat is heel erg verkeerd,
maar dat kan zijn bij een tweede keer kerkgang, maar ook bij de eerste keer kerkgang, en dat is sowieso verkeerd.
en ik herken heus wel dat je geweten je aanklaagt; ook wel schuldgevoel genoemd. Maar inmiddels weet ik dat ik heel vaak schuldgevoelens heb om dingen die onterecht zijn, dus dat je je al zo snel schuldig voelt en een rotgevoel krijgt maar dat het niet je geweten is , maar de duivel die het je aansmeert.
En zo raakte ik verzwikt en verzand in allemaal regeltjes en dingen die ik mezelf oplegde ( zoals bijv. 2 keer naar de kerk moeten ), maar die waren helemaal niet van God.

Als het een dode letter is, die regel, dan begrijp ik dat. Dat herken ik zeer zeker ook!
Eigenlijk heet dat werkheiligheid, we doen en laten van alles en nog wat om God gunstig te stemmen.
Als je keurig tweemaal je plekje bezet, maar je hart blijft koud, zal dat je nog kunnen aanklagen.
Maar het gaat erom, waar gaat ons hart naar uit, zijn we begerig om het Woord te horen?

En om op die visite terug te komen, is het visite waar we als het ware verder borduren over hetgeen we in de kerk gehoord hebben, of is het visite die onze gedachten daarvan afleiden?
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23687
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Marnix » 14 jul 2015 13:52

Ik weet niet of dat zo belangrijk is. We gaan wel eens op visite bij vrienden uit de kerk en dan praat je vaak ook verder over de dienst (en daarnaast ook over andere zaken). We gaan ook wel eens op visite bij mensen die naar een andere dienst zijn geweest en soms wissel je dan wat uit over je diensten, soms ook niet. Maar volgens mij is dat ook niet noodzakelijk. Het kan ook zijn dat we in de auto het over de dienst hebben. En soms ga je bij mensen op visite die niet naar de kerk gaan en dan praat je op een andere moment samen over geestelijke zaken. Sowieso kan dat iedere dag van de week en vind ik dat niet iets waar je ieder moment van de zondag voor moet gebruiken. De zondag is ook gewoon een rustdag.

Iets anders, waar je voor moet uitkijken is dat honger wordt vertaald naar frequentie. Ik ken mensen diehongerig zijn naar het Woord, die blij zijn om op zondag naar de kerk te gaan en toch maar 1x op een zondag naar de kerk gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

oekaboeka
Kapitein
Kapitein
Berichten: 803
Lid geworden op: 19 nov 2014 01:19

Re: Visite op zondag

Berichtdoor oekaboeka » 14 jul 2015 14:48

Chaya : De dag duurt 12 uur, ik reken dan van 8 - 8 uur (vanwege de kinderen) Kerkdienst duurt een uur, misschien een kwartier gaans van de kerk?
Betekent dat anderhalf uur, tweemaal=3 uur. Blijven er 9 uren over om te eten, praten, zingen, spelletjes te doen.

Wat leer je kinderen op deze manier? Dat kerk niet zo belangrijk is, als de klok s'middags je naar de kerk roept (God Zelf in feite!) mag je dat negeren. Wat doet de volgende generatie dan? Die gaat alleen op hoogtijdagen.


Zo belangrijk als dat jij de kerk maakt is het inderdaad niet , jij maakt als ik het allemaal zo lees een afgod van naar de kerk gaan ( en iedereen die niet zo vaak of helemaal niet gaat als jij maak jij uit voor niet ware gelovigen op een valse slinkse manupilatieve manier , bah , jij gaat je nog wel verantwoorden daarvoor dus kijk uit met die hoogmoedige houding zou ik zeggen ) en de klok die luid is in feite God zelf die roept ? tuurlijk , en de wekker die je zet om naar je werk te gaan is in feite ook de baas zelf die roept ofniet #-o :neeschudden: #-o .
Ooit weleens van vrijheid gehoord ? ( is een belangrijk goed binnen het geloof en dwang , angst of manipulatie juist het tegendeel ! )

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2407
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Teus » 14 jul 2015 21:52

pannenkoek schreef:KLopt Teus, maar een dag met het gezin gaat voor visite!!


Is ook zo, er is overal tijd voor. God hecht grote waarde aan een goed gezin, in goede harmonie ziende op Hem.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Visite op zondag

Berichtdoor Chaya » 26 sep 2015 09:26

Marnix schreef:Een beetje een flauw argument. God heeft geen twee kerkdiensten op de zondag ingesteld. Dat is een menselijke instelling dus daar moet je geen goddelijke roeping aan gaan verbinden.

Ik kreeg dit gedicht toegestuurd, is wel van toepassing in dit topic:

Ik had u zondag iets te zeggen,
maar uw plaats bleef ledig staan.
Ik wilde Mijn Woord in uw harten leggen,
maar uw plaats bleef ledig staan.
Ik wilde u al de schatten tonen van Mijn hemels Koninkrijk,
maar u bent zondag niet gekomen.
Was u in uzelf zo rijk?
‘K laat iedere zondag u nog horen
dat Ik zondaars heb verkoren.
Kom dan getrouw, ’t is nu nog tijd;
Ge weet niet waar ge de andere zondag zijt.


De dichter is onbekend.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten