Het profiel van een predikant

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Het profiel van een predikant

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 08:59

Calvinist schreef:Puur inhoudelijk zou ik achter mijn oren krabben niet wetende dat Paulus het was.

Da's vreemd, omdat er juist inhoudelijk weinig over 's mans overtuiging wordt gemeld.
Het gaat alleen maar over de uiterlijke vorm van de wijze waarop Paulus het evangelie verkondigde.

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 09:26

StillAwake schreef:Da's vreemd, omdat er juist inhoudelijk weinig over 's mans overtuiging wordt gemeld.
Het gaat alleen maar over de uiterlijke vorm van de wijze waarop Paulus het evangelie verkondigde.

Inhoudelijk wat betreft de brief, bedoel ik hier.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 09:33

Calvinist schreef:Inhoudelijk wat betreft de brief, bedoel ik hier.

OK.
Blijft mijn stelling staan dat voor mensen (mijzelf incluis) randzaken zoals beschreven in deze brief vaak belangrijker worden gevonden dan inhoud op theologisch vlak (waar in deze brief slechts één opmerking over wordt gemaakt).
Laatst gewijzigd door StillAwake op 11 jun 2015 09:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 09:39

StillAwake schreef:OK.
Blijft mijn stelling staan dat voor mensen (mijzelf incluis) randzaken zoals beschreven in deze brief vaak belangrijker worden gevonden dan inhoud op theologisch valk (waar in deze brief slechts één opmerking over wordt gemaakt).

En dat ontken ook zeker niet. Tot mijn eigen schaamte 8-[

Al kan ik mij hier van harte in vinden:
1. Ik heb heel wat eigenschappen, die u naar ik meen zult waarderen. Ik kan in mijn leven met kracht prediken, en ik preek dat de mens kennis van de zonde moet bekomen door de wet;
2. Bovendien heb ik altijd de mensen gepredikt, dat God zondaren wilt bekeren, en dat het enkel vrije genade is, als de mens bekeerd wordt;

In die zin zal Paulus een rechtse broeder zijn :). Maar het gaat dan vooral om de randzaken. Zoals opstootjes in gemeentes enz. enz.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 09:44

Calvinist schreef:En dat ontken ook zeker niet. Tot mijn eigen schaamte 8-[

Al kan ik mij hier van harte in vinden:
1. Ik heb heel wat eigenschappen, die u naar ik meen zult waarderen. Ik kan in mijn leven met kracht prediken, en ik preek dat de mens kennis van de zonde moet bekomen door de wet;
2. Bovendien heb ik altijd de mensen gepredikt, dat God zondaren wilt bekeren, en dat het enkel vrije genade is, als de mens bekeerd wordt;

In die zin zal Paulus een rechtse broeder zijn :). Maar het gaat dan vooral om de randzaken. Zoals opstootjes in gemeentes enz. enz.

Ik chargeerde te sterk, er worden twee opmerkingen over gemaakt.
Maar dan nog: de afkeuring is volledig gebaseerd op randzaken...

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 09:50

StillAwake schreef:Ik chargeerde te sterk, er worden twee opmerkingen over gemaakt.
Maar dan nog: de afkeuring is volledig gebaseerd op randzaken...

En nogmaals dat geef ik toe, al wil ik niet alles op randzaken gooien.
Qua gevangenisleven vind ik op zich een randzaak, maar qua broederlijke twistingen in een gemeente weer niet.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 09:55

Calvinist schreef:En nogmaals dat geef ik toe, al wil ik niet alles op randzaken gooien.
Qua gevangenisleven vind ik op zich een randzaak, maar qua broederlijke twistingen in een gemeente weer niet.

Die broederlijke twisten hebben anders wel de kerkverbanden gevormd waarin onder andere jij je bevindt

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 11 jun 2015 11:00

Paulus spreekt mij zeer aan, hij is geen standaard prediker, maar in zeer grote mate leefde hij in afhankelijkheid en zichtbare menselijke zwakheid en onzekerheid van zijn Heere, de Heere sterkte Hem en was met Hem.
Centraal in de brieven van Paulus staat de Heere Jezus Christus. Paulus maakt duidelijk dat elk mens tot God kan komen door geloof. Hij kreeg veel tegenstand vanuit de joodse gemeenschap die vond dat men ook de oudtestamentische wetten en gewoonten moest overnemen. Paulus keerde zich hier fel tegen en verklaarde dat een mens alleen tot God kan komen op grond van geloof. Het nauwgezet naleven van voorschriften was niet langer van belang.
Paulus is ook later tot Geloof gekomen, gegrepen letterlijk door de Heere.

Vandaag de dag zijn er nog enkele Reformatorische kerken die betwijfelen of zelfs beweren dat de mens niet tot Christus kan komen ook niet door geloof.
Dit is volstrekt onbijbels en net als in de tijd van Paulus.
Paulus zou vandaag de dag is sommige gemeentes niet aanwezig mogen zijn.

Zelf heb ik de Heere Jezus niet in de kerk leren kennen, maar erbuiten.
Binnen de kerk was er zoveel afleiding en was belangrijker wat wel en niet mag, en de boodschap van Christus raakte (wellicht niet altijd zo bedoeld) op de achtergrond, of kwam over als van mindere waarde. Waarde en Normen binnen de kerk voerden / voeren nu nog soms de boventoon (gelukkig niet in de gemeente waar we nu in opgenomen zijn als broeders en zusters in de Heere in de midden rechtse hoek, ja het kan gelukkig ook nog)
Wat een bevrijding, wat een verademing.
Daarna was ik ook niet meer welkom in bepaalde Reformatorische Omgevingen, maar ik heb Christus in mijn hart en niemand, niemand, maar dan ook niemand kan dat afnemen.
Zelfs op internet is de vijandschap groot in Reformatorische hoek, hoe ongelooflijk, want kansen om mensen die gegrepen zijn, terug gegrepen zijn worden niet zoals in de gelijkenis van de verloren zoon met blijdschap ontvangen, maar met verdachtmakende schuine blikken gade geslagen en de deur gewezen.
Dat kan toch niet naar de wil van de Heere Jezus zijn
Ik ben hier nog altijd erg van onder de indruk en leg dit alles dagelijks voor aan de Heere of de harde harten week gemaakt mogen worden in Liefde, Liefde voor de Heere Jezus en vandaaruit pas kan dit uitgedragen worden om je heen.

Gelukkig is de mens die mag weten ondanks alles.
Ik wandel in het licht met Jezus,
het donkere dal ligt achter mij,
en 'k weet mij in Zijn Trouw geborgen.

En de last van de wetten en regeltjes door mensen ingesteld zijn weggevallen, waardoor er een geheel onbelemmerde vrije weg tot de Heere Jezus ontstaat.
Want geen menselijk bedacht regeltje of wat dan ook kan je meenemen na dit leven, alles, maar dan ook alles zal vergaan, enkel je ziel zal overblijven waardoor het van Levensbelang is dat de Heere Jezus woning maakt in je hart.

Zingt u mee, of bid u mee, als u dat niet (meer) kan, lees de woorden stilletjes mee in en met uw hart, de Heere zal u oprecht mens horen in onmateloze Liefde en Trouw want zijn Goedertierenheid is groot.

https://www.youtube.com/watch?v=1-El5EXDSSU

1 Op U, mijn Heiland, blijf ik hopen.
Verlos mij van mijn bange pijn!
Zie, heel mijn hart staat voor U open
en wil, o Heer, uw tempel zijn.
O Gij, wien aard' en hemel zingen,
verkwik mij met uw heil'ge gloed.
Kom met uw zachte glans doordringen,
o zon van liefde, mijn gemoed!

2 Vervul, o Heiland, het verlangen,
waarmee mijn hart uw komst verbeidt!
Ik wil in ootmoed U ontvangen,
mijn ziel en zinnen zijn bereid.
Blijf in uw liefde mij bewaren,
waar om mij heen de wereld woedt.
O, mocht ik uwe troost ervaren:
doe intocht, Heer, in mijn gemoed!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 11:54

StillAwake schreef:Die broederlijke twisten hebben anders wel de kerkverbanden gevormd waarin onder andere jij je bevindt

Klopt inderdaad! Maar dat is nog geen reden om het goed te keuren of te praten.

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 12:02

MoesTuin schreef:Vandaag de dag zijn er nog enkele Reformatorische kerken die betwijfelen of zelfs beweren dat de mens niet tot Christus kan komen ook niet door geloof.
Dit is volstrekt onbijbels en net als in de tijd van Paulus.
Paulus zou vandaag de dag is sommige gemeentes niet aanwezig mogen zijn.

En de last van de wetten en regeltjes door mensen ingesteld zijn weggevallen, waardoor er een geheel onbelemmerde vrije weg tot de Heere Jezus ontstaat.
Want geen menselijk bedacht regeltje of wat dan ook kan je meenemen na dit leven, alles, maar dan ook alles zal vergaan, enkel je ziel zal overblijven waardoor het van Levensbelang is dat de Heere Jezus woning maakt in je hart.

Dit is een losse flodder, MoesTuin. Dit is namelijk nergens op gegrond, omdat het niet waar is. Wel degelijk kan men door het geloof tot Christus komen. En alleen door het geloof. Dat een gave Gods is!

Wat betreft de wetten en regeltjes. Deze komen op vanuit de Schrift of vanuit het trachten te leven naar de Schrift in alle eenvoud en waarheid.
En als de Heere een mens hebben moet, dan zal niks Hem in de weg staan om die mens tot Hem te trekken in het uurtje der minne.
Ook geen menselijk rationeel geloof wat zegt: jij moet dit, jij moet dat en jij moet het doen. Want dan is het de vraag "wat is er nu van de Heere bij?" en "kan Hij ook wat aan jou kwijt?". Dan sluit ik mij graag in de hiervoor genoemde context bij je laatste zin aan: Want geen menselijk bedacht regeltje of wat dan ook kan je meenemen na dit leven, alles, maar dan ook alles zal vergaan, enkel je ziel zal overblijven waardoor het van Levensbelang is dat de Heere Jezus woning maakt in je hart.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 12:29

Calvinist schreef:Wat betreft de wetten en regeltjes. Deze komen op vanuit de Schrift of vanuit het trachten te leven naar de Schrift in alle eenvoud en waarheid.
En als de Heere een mens hebben moet, dan zal niks Hem in de weg staan om die mens tot Hem te trekken in het uurtje der minne.
Ook geen menselijk rationeel geloof wat zegt: jij moet dit, jij moet dat en jij moet het doen. Want dan is het de vraag "wat is er nu van de Heere bij?" en "kan Hij ook wat aan jou kwijt?". Dan sluit ik mij graag in de hiervoor genoemde context bij je laatste zin aan: Want geen menselijk bedacht regeltje of wat dan ook kan je meenemen na dit leven, alles, maar dan ook alles zal vergaan, enkel je ziel zal overblijven waardoor het van Levensbelang is dat de Heere Jezus woning maakt in je hart.

Hoe zou Paulus, als ex-farizeeër tegen alle regeltjes in rechts-christelijk Nederland aankijken?
Ik krijg het idee dat wij (ja, ook ikzelf maak me daar schuldig aan) de farizeeërs met onze regeltjes onderhand rechts hebben ingehaald...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 12:31

StillAwake schreef:Die broederlijke twisten hebben anders wel de kerkverbanden gevormd waarin onder andere jij je bevindt

Calvinist schreef:Klopt inderdaad! Maar dat is nog geen reden om het goed te keuren of te praten.

Toch zijn wij allemaal te groot en tezeer van ons eigen gelijk overtuigd om op een onterechte kerkscheuring terug te komen.
Waarom kunnen een aantal scheuringen waar werkelijk niemand meer het nut van inziet niet gewoon ongedaan gemaakt worden?

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 12:45

StillAwake schreef:Hoe zou Paulus, als ex-farizeeër tegen alle regeltjes in rechts-christelijk Nederland aankijken?
Ik krijg het idee dat wij (ja, ook ikzelf maak me daar schuldig aan) de farizeeërs met onze regeltjes onderhand rechts hebben ingehaald...

Zo een losse boel zou Paulus ook niet hebben voorgestaan hoor. Het ging er hem voornamelijk om er niet op te roemen en het niet als grond voor de zaligheid te beschouwen. Niet dat je vanwege je zeer goede levenstijl recht op de zaligheid had. Maar dat je netjes leefde om God daardoor te verheerlijken. Dat je geen aanstoot gaf voor roddels, zodat je Christus niet te schande zou maken. Niet om te denken dat je beter was dan de ander, vanwege je levenstjl, maar dat je de ander zou winnen voor Christus.

Calvinist
Mineur
Mineur

Berichtdoor Calvinist » 11 jun 2015 12:55

Toch zijn wij allemaal te groot en tezeer van ons eigen gelijk overtuigd om op een onterechte kerkscheuring terug te komen.
Waarom kunnen een aantal scheuringen waar werkelijk niemand meer het nut van inziet niet gewoon ongedaan gemaakt worden?

Tsja we zeggen soms niet voor niets het gaat om eerverschillen. En in sommige gevallen is dat echt terecht.
In sommige gevallen had men beter kunnen blijven zitten bij elkaar, maar in andere gevallen ligt het toch wat gecompliceerder.
1953 scheuring tussen GG en GGiN is in mijn ogen nergens goed voor geweest. 2004 De HHK had beter kunnen blijven zitten, al snap ik de zorgen en de moeiten van hun ook wel weer. Maar dan nog had het nooit mogen gebeuren en had men wijzer moeten zijn en het (voorlopig) niet door hadden moeten laten gaan. Maar eerst alle neuzen in eigen gelederen dezelfde kant op. Nooit iets doordrammen als je daar broeders mee gaat verliezen. Dus aan allebei de kanten fouten. En niet om hele scheuringen uit te pluizen, maar als mensen moeten we onze trots en hoogmoed eens meer laten varen. Zeker wat betreft kerkelijke zaken. Het zou een hoop ellende voorkomen.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 11 jun 2015 13:34

Calvinist schreef:Zo een losse boel zou Paulus ook niet hebben voorgestaan hoor. Het ging er hem voornamelijk om er niet op te roemen en het niet als grond voor de zaligheid te beschouwen. Niet dat je vanwege je zeer goede levenstijl recht op de zaligheid had. Maar dat je netjes leefde om God daardoor te verheerlijken. Dat je geen aanstoot gaf voor roddels, zodat je Christus niet te schande zou maken. Niet om te denken dat je beter was dan de ander, vanwege je levenstjl, maar dat je de ander zou winnen voor Christus.

Als ik hier in de vragenrubriek (en ook op het forum) vragen lees over hoofdbedekking, de discussie rok-broek, het al dan net mogen autorijden op zondag, het mogen dragen van baard of snor en dergelijke zaken moet ik eerder denken aan farizeïsme dan aan 'geen aanstoot geven'.

Terug naar “Archief”