“(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Re: “(Hoe) Moeten wij rusten op Zondag

Berichtdoor oekaboeka » 03 feb 2015 19:07

Bernard3 : En het kenmerk bij uitstek van die hoer en haar dochters is nu juist dat zij beide beweren God dienstig te zijn , maar in de praktijk Gods wetten en dus zijn autoriteit verloochenen

Waar staat dat ze God gedienstig zijn dan? en hoe betrek je dat op een sabbatsrust

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 04 feb 2015 14:44

Chaya schreef: Een absolute rustdag is iets anders, dan doe je niets anders dan heen en weer naar de kerk en iets eten en drinken en voor de rest zitten, met een boekske in een hoekske.

Maar het gaat erom dat wij - christenen - ervoor moeten waken dat wij de zondag niet hetzelfde gaan zien zoals de wereld dit doet. Die organiseert sport- en andere evenementen, omdat zij met God niets van doen willen hebben.

Hoeveel momenten zitten in een werkweek waarin je stil bent voor God?
Hoe vaak is de werkweek niet voorbij gevlogen en moet je er tot je schande achterkomen dat er nauwelijks tijd was voor Bijbellezing en gebed.
Omdat net die telefoon rinkelde, of je aandacht werd gevraagd voor iets anders.

Dan zie we de zondag echt niet als een lange saaie dag, waarin niets mag en van alles moet. Integendeel.

Je schrijft “Maar het gaat erom dat wij - christenen - ervoor moeten waken dat wij de zondag niet hetzelfde gaan zien zoals de wereld dit doet. Die organiseert sport- en andere evenementen, omdat zij met God niets van doen willen hebben.”

Zoals ik al eerder opmerkte, heeft de zondagsrust in feite totaal niets te maken met het Christendom of met de Bijbel.
Dit omdat het zijn oorsprong en fundament enkel vindt in de overlevering en de traditie en het geen enkele link met één van Gods geboden vertoont. Ook niet met het vierde gebod, daar dit gebod zowel qua inhoud ( schepping versus opstanding) als qua tijd ( zaterdag versus zondag ) fundamenteel van "de zondagsrust" verschilt.

Ik meen dan ook dat je opmerking totaal niet relevant is. Want het al of niet Christen zijn , of het verschillen van "de wereld", wordt niet bepaald door het nakomen van een of andere traditie of overlevering (wat de zondagsrust weldegelijk is), maar wel door het bewaken en onveranderd bewaren van hetgeen God en niet een mens beveelt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 feb 2015 14:49

bernard 3 schreef:
Zoals ik al eerder opmerkte, heeft de zondagsrust in feite totaal niets te maken met het Christendom of met de Bijbel.
Dit omdat het zijn oorsprong en fundament enkel vindt in de overlevering en de traditie en het geen enkele link met één van Gods geboden vertoont. Ook niet met het vierde gebod, daar dit gebod zowel qua inhoud ( schepping versus opstanding) als qua tijd ( zaterdag versus zondag ) fundamenteel van "de zondagsrust" verschilt.

Gedenkt den sabbat dat gij dien heiligt!
Wil jij zeggen dat de Bijbel een overlevering is?
bernard 3 schreef:Ik meen dan ook dat je opmerking totaal niet relevant is. Want het al of niet Christen zijn , of het verschillen van "de wereld", wordt niet bepaald door het nakomen van een of andere traditie of overlevering (wat de zondagsrust weldegelijk is), maar wel door het bewaken en onveranderd bewaren van hetgeen God en niet een mens beveelt.

Het is wel zeker relevant, daar een christen: gij geheel anders, is.
Het gaat niet om tradities nakomen, het gaat erom wat er in je hart leeft!
Dat het een vreugde is om naar het Huis van de Heere te gaan.
En als God Zelf nu 6 arbeidsdagen ingesteld heeft, daarna 1 rustdag, past het niet om daar minachtend over te doen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 04 feb 2015 15:02

Chaya schreef:En als God Zelf nu 6 arbeidsdagen ingesteld heeft, daarna 1 rustdag, past het niet om daar minachtend over te doen.

Goed gesproken Chaya, weg met die vrije zaterdag - gewoon iedereen 6 dagen per week werken.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 04 feb 2015 15:10

rotterdam schreef:Goed gesproken Chaya, weg met die vrije zaterdag - gewoon iedereen 6 dagen per week werken.

Toch niet verkeerd dat die sabbat is ingesteld. Ik zag een keer een documentaire over Chinezen die altijd maar werken, nooit rust, wat een ellende. Ze waren nog vrolijk ook.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Berichtdoor Bambi » 04 feb 2015 15:27

Ook al is die vrije zondag door een heidense keizer ingesteld en niet door God, moeten we toch maar proberen dat zo te houden.
Want als we vinden dat de winkels ook op zondag open moeten zijn, dan kan het ook gebeuren dat er straks meerdere soorten bedrijven op zondag open zijn. Want het is toch een betere klandizie en ook heel handig als je je wil onderscheiden van je concurrenten, als jouw bedrijf op de vrije zondag een pakketje komt bezorgen, of je parketvloer komt leggen?
En uiteindelijk heeft niemand meer een vrije zondag.
En wanneer moet je dan naar de kerk?
Dus ook al vinden we dat iedereen zelf moet weten of hij op zondag naar de winkel of naar een restaurant wil, misschien handig om over na te denken, dat je daarmee ook de toekomst van de maatschappij beïnvloed.

En met een zuurpruimmondje vinden dat mensen op zondag betere Christenen zijn als ze de sabbatregels op deze dag toepassen, die niet door God zijn ingesteld voor die dag, maar door mensen, dan heb je er ook weinig van begrepen.
Je hoort als Christen iedere dag door de Heilige Geest geleid te worden en iedere dag dus aan God te vragen wat Hij wil en niet alleen op zondag te luisteren wat Hij te zeggen heeft.
En daarom heeft Paulus gezegd dat mensen naar hun eigen gemoed in mogen vullen of ze de sabbat houden of niet en een ander daar niet om te veroordelen.

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 04 feb 2015 17:37

chaya schreef:
bernard 3 schreef:

Gedenkt den sabbat dat gij dien heiligt!
Wil jij zeggen dat de Bijbel een overlevering is?

bernard 3 schreef:

Ik meen dan ook dat je opmerking totaal niet relevant is. Want het al of niet Christen zijn , of het verschillen van "de wereld", wordt niet bepaald door het nakomen van een of andere traditie of overlevering (wat de zondagsrust weldegelijk is), maar wel door het bewaken en onveranderd bewaren van hetgeen God en niet een mens beveelt.

Het is wel zeker relevant, daar een christen: gij geheel anders, is.
Het gaat niet om tradities nakomen, het gaat erom wat er in je hart leeft!
Dat het een vreugde is om naar het Huis van de Heere te gaan.
En als God Zelf nu 6 arbeidsdagen ingesteld heeft, daarna 1 rustdag, past het niet om daar minachtend over te doen.

Beste Chaya

Als ik je reactie lees vraag ik mij werkelijk af of je mijn tekst eigenlijk wel gelezen hebt!!!
Want uw antwoorden er op zijn totaal naast de kwestie
Mijn tekst betreft hier in de eerste plaats de zondagsrust en niet de zaterdagse sabbat.
Mag ik je dan ook vragen om eens met aandacht bovenstaande teksten te herlezen.

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 04 feb 2015 19:06

Bernard 3 : Bernard3 : En het kenmerk bij uitstek van die hoer en haar dochters is nu juist dat zij beide beweren God dienstig te zijn , maar in de praktijk Gods wetten en dus zijn autoriteit verloochenen

Waar staat dat ze God gedienstig zijn dan? en hoe betrek je dat op een sabbatsrust

Nogmaals , als je niet wil discuseren kun je dat gewoon zeggen hoor. :?

bernard 3
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor bernard 3 » 05 feb 2015 08:47

oekaboeka schreef:3 : Bernard3 : En het kenmerk bij uitstek van die hoer en haar dochters is nu juist dat zij beide beweren God dienstig te zijn , maar in de praktijk Gods wetten en dus zijn autoriteit verloochenen

Nogmaals , als je niet wil discuseren kun je dat gewoon zeggen hoor. :?

Zoals ik voorheen opmerkte is een verder uitdiepen van de hoer met haar dochters wat betreft haar kenmerken en eigenschappen hier niet aan de orde omdat dit als off topic zal beschouwd worden.
Daarom ga ik hier niet verder in op uw opmerking.

Trouwens ik heb niet beweert dat ze God dienstig zijn , wel integendeel , namelijk dat ze BEWEREN God dienstig te zijn maar door hun daden en leerstellingen bewijzen het niet te zijn

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 05 feb 2015 09:52

Bambi schreef:En met een zuurpruimmondje vinden dat mensen op zondag betere Christenen zijn als ze de sabbatregels op deze dag toepassen, die niet door God zijn ingesteld voor die dag, maar door mensen, dan heb je er ook weinig van begrepen.
Je hoort als Christen iedere dag door de Heilige Geest geleid te worden en iedere dag dus aan God te vragen wat Hij wil en niet alleen op zondag te luisteren wat Hij te zeggen heeft.
En daarom heeft Paulus gezegd dat mensen naar hun eigen gemoed in mogen vullen of ze de sabbat houden of niet en een ander daar niet om te veroordelen.
Hoe kom je er bij dat Chaya zegt dat je alleen op zondag naar God moet luisteren?
Dat staat er helemaal niet. Het gaat om het samenkomen als gemeente.
Er gaat niemand verloren omdat men op zaterdag samenkomt, of op woensdag of maandag!
Er staat regelmatig in het nieuwe testament dat men samenkwam op de eerste dag van de week.
Dat lijkt me de zondag. Dat is een goede richtlijn om het ook te doen, een vast moment te hebben.
Maar naast het samen komen, is er, voor een christen altijd (zeven dagen in de week) het gericht zijn op God, en het strijden tegen jezelf en het verlangen te leven naar Zijn wil.

Een traditie van een rustdag is werkelijk niet verkeerd.
God nam ook een rustdag, en Hij gebied ons ook een rustdag te nemen.
Het is Zijn trouwe zorg, dat Hij wil dat we lichamelijk en geestelijk rustmomenten hebben.
De traditie is op zondag, het staat niet als gebod in het nieuwe testament, maar er valt wel wat voor te zeggen. Daarom zou ik het gewoon laten staan, en niet afschaffen. Je ziet nu al dat de onrust alleen maar toeneemt in de samenleving, omdat er op alle dagen dingen persé moeten.
Ik geniet van de zondag, de rust, het niets hoeven, lekker ontstpannen, samenkomen met de gemeente... Heerlijk.

In de tijd van de vroege kerk was er een 24-uurs economie. De Joden namen daarin een aparte plaats in met de sabbatsregel, maar de christenen uit de heidenen, werkten gewoon, en kwamen voor of na hun werk bij elkaar. De luxe van een vrije dag, die ze volledig konden besteden voor zaken als onderwijs en gemeenschap, zouden ze vast en zeker gekoesterd hebben!!
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 05 feb 2015 11:55

Bernard3 : Trouwens ik heb niet beweert dat ze God dienstig zijn , wel integendeel , namelijk dat ze BEWEREN God dienstig te zijn maar door hun daden en leerstellingen bewijzen het niet te zijn

Ja precies , en waar beweren ze dat dan?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 feb 2015 15:17

bernard 3 schreef:Beste Chaya

Als ik je reactie lees vraag ik mij werkelijk af of je mijn tekst eigenlijk wel gelezen hebt!!!
Want uw antwoorden er op zijn totaal naast de kwestie
Mijn tekst betreft hier in de eerste plaats de zondagsrust en niet de zaterdagse sabbat.
Mag ik je dan ook vragen om eens met aandacht bovenstaande teksten te herlezen.

Komt door de ruis. :wink:

Ik stel voor om naar het begin terug te keren.

bernard3 schreef:
Mijn antwoord op de openingsvraag is dan ook tweeledig.
Aanvaardt men de autoriteit of het gezag van de Paus op dit gebied, dan onderhoudt men de zondagsrust en worden de regels door mensen bepaald.
Aanvaardt men de autoriteit of het gezag van Christus, dan is men gehoorzaam aan hetgeen Hij eigenhandig in steen heeft gegrift en onderhoudt men de zevende dag “ De Sabbat” door op deze dag af te zien van alle “wereldse” bezigheden.

Ja, ik aanvaard het gezag van de Heere. En dat houd in dat ik de zondag beschouw als een rustdag naar lichaam en geest.
De kerk waar ik lid van ben, belegt diensten op de zondag, vandaar. :wink:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 05 feb 2015 15:25

Als een gemeente haar samenkomsten op zondag organiseert, hoeft niet te betekenen dat jij dan ook op zondag rustdag houdt.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

oekaboeka
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor oekaboeka » 05 feb 2015 18:48

Chaya : Komt door de ruis. :wink:

Zal wel om mij slaan , niet?
Je weet dat het een openbaar forum is en iedereen mag mee discuseren , dus als ik wat vragen heb , hoop ik dat daar serieus antwoord op word gegeven of kunnen sommige mensen alleen wat teksten neer ploffen ,een conclusie trekken ,maar vervolgens geen uitleg geven?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 09 feb 2015 16:37

oekaboeka schreef:Chaya : Komt door de ruis. :wink:

Zal wel om mij slaan , niet?

Nee, maar door allerlei reacties van anderen, kun je soms wel eens de draad kwijtraken en dat noem je dan ruis.
oekaboeka schreef:Je weet dat het een openbaar forum is en iedereen mag mee discuseren , dus als ik wat vragen heb , hoop ik dat daar serieus antwoord op word gegeven

Ja, dat mag je hopen en verlangen. Is bevorderlijk voor goede sfeer.
oekaboeka schreef:of kunnen sommige mensen alleen wat teksten neer ploffen ,een conclusie trekken ,maar vervolgens geen uitleg geven?

Ik weet niet op wie jij doelt? Ik plof niet zomaar teksten neer, maar geef er zo goed mogelijk uitleg bij. Maar soms kun je beter de Bijbel laten spreken, zonder nog zelf commentaar toe te voegen. Dat is per keer verschillend.

Had je nog vragen over dit onderwerp? :D

Terug naar “Archief”