Bambi schreef:En met een zuurpruimmondje vinden dat mensen op zondag betere Christenen zijn als ze de sabbatregels op deze dag toepassen, die niet door God zijn ingesteld voor die dag, maar door mensen, dan heb je er ook weinig van begrepen.
Je hoort als Christen iedere dag door de Heilige Geest geleid te worden en iedere dag dus aan God te vragen wat Hij wil en niet alleen op zondag te luisteren wat Hij te zeggen heeft.
En daarom heeft Paulus gezegd dat mensen naar hun eigen gemoed in mogen vullen of ze de sabbat houden of niet en een ander daar niet om te veroordelen.
Hoe kom je er bij dat Chaya zegt dat je alleen op zondag naar God moet luisteren?
Dat staat er helemaal niet. Het gaat om het samenkomen als gemeente.
Er gaat niemand verloren omdat men op zaterdag samenkomt, of op woensdag of maandag!
Er staat regelmatig in het nieuwe testament dat men samenkwam op de eerste dag van de week.
Dat lijkt me de zondag. Dat is een goede richtlijn om het ook te doen, een vast moment te hebben.
Maar naast het samen komen, is er, voor een christen altijd (zeven dagen in de week) het gericht zijn op God, en het strijden tegen jezelf en het verlangen te leven naar Zijn wil.
Een traditie van een rustdag is werkelijk niet verkeerd.
God nam ook een rustdag, en Hij gebied ons ook een rustdag te nemen.
Het is Zijn trouwe zorg, dat Hij wil dat we lichamelijk en geestelijk rustmomenten hebben.
De traditie is op zondag, het staat niet als gebod in het nieuwe testament, maar er valt wel wat voor te zeggen. Daarom zou ik het gewoon laten staan, en niet afschaffen. Je ziet nu al dat de onrust alleen maar toeneemt in de samenleving, omdat er op alle dagen dingen persé moeten.
Ik geniet van de zondag, de rust, het niets hoeven, lekker ontstpannen, samenkomen met de gemeente... Heerlijk.
In de tijd van de vroege kerk was er een 24-uurs economie. De Joden namen daarin een aparte plaats in met de sabbatsregel, maar de christenen uit de heidenen, werkten gewoon, en kwamen voor of na hun werk bij elkaar. De luxe van een vrije dag, die ze volledig konden besteden voor zaken als onderwijs en gemeenschap, zouden ze vast en zeker gekoesterd hebben!!