mondige christenen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reformatorisch

Re: mondige christenen

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 11:32

Chaya schreef:@gravo: als je jezelf alleen in de luisterstand zet en er verder niets mee doet, is dat je eigen schuld en verantwoording.
De bedoeling is dat je met de preek aan het werk gezet wordt. Eerst thuis nalezen, overpeinzen, er met anderen over praten.
In veel kerken zijn jongerenverenigingen, Bijbelstudieclubs, ook voor ouderen, zodat je met elkaar kunt studeren en discussiëren.

Ik was laatst bij een kerkdienst op "jeugdzondag", een dienst speciaal voor de kinderen en jeugd. Dominee legde op eenvoudige wijze uit wat het betekent om een volgeling van de Heere Jezus te zijn. Dat betekent: vervolging. In Nederland betekent dat gelukkig niet dat je naar de kerk moet sluipen, steeds om je heen kijkend, maar een bepaalde mate van vervolging is er ook hier.
Nooit uitgelachen op school, omdat je ergens niet aan mee kunt doen?
Nooit smaad ondervonden omdat je voor je christelijk geloof uit kwam en dat je dan moet horen dat je in sprookjes gelooft, geloof is achterhaald, toch?
En zo worden kinderen en jongeren buitengesloten en dan is het zaak om weerbaar te zijn.
Dat kun je niet alleen, maar hier heb je de hulp van de Heilige Geest zo nodig. Hij kan je laten spreken, maar ook zwijgen.

En hoe dieper het schip in het water ligt, hoe meer je de aandacht trekt van de piraten.
Want die komen alleen op volgeladen schepen af, de lege hebben ze niet zo veel aan.

En de kinderen worden óók buiten gesloten bij een reguliere gemeente dienst, ook bij de bidstond werden de kinderen er nooit bij betrokken, hoe moeten ze dan opkomen voor hun geloof?

Ze krijgen niets mee van de dienst en worden buitengesloten van goede voeding, en dan vragen wij
ons af hoe dit allemaal komt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 12:36

reformatorisch schreef:En de kinderen worden óók buiten gesloten bij een reguliere gemeente dienst, ook bij de bidstond werden de kinderen er nooit bij betrokken, hoe moeten ze dan opkomen voor hun geloof?
Ze krijgen niets mee van de dienst en worden buitengesloten van goede voeding, en dan vragen wij
ons af hoe dit allemaal komt.

Nee, juist niet! Kinderen komen vanaf 4/5/6 jaar, ongeveer, mee naar de kerk en ook zij worden aangesproken. En dat gebeurt gelukkig steeds vaker.
Verder gaan ze vanaf hun 4e jaar naar de zondagsschool, zitten ze heel vaak op een christelijke of reformatorische basisschool.
En vergeet dan niet de invloed van de opvoeding.
En het ligt er een beetje aan waar een kind opgroeit, in een bible belt dorpje of in Amsterdam Buitenveldert, een heel verschil.

Maar je wordt in de kerken niet zo op mondigheid getraind. Dominee vertelt niet hoe je de ander het beste van repliek kunt dienen.
Luister maar eens naar een dominee die midden in een "zendingsgebied" staat, en dat is ook in Nederland. Hij krijgt de moeilijkste vragen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

BladeStraight
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor BladeStraight » 30 dec 2014 12:37

Teus schreef:God zegt er iets anders over.

6 die ons ook bekwaam gemaakt heeft om dienaren te zijn van een nieuw verbond, niet der letter, maar des Geestes, want de letter doodt, maar de Geest maakt levend.

Eerst loop je te klagen over het gebruik van bijbelteksten, en vervolgens gebruik je een bijbeltekst (geheel uit het verband overigens) om je punt te bewijzen...
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 13:09

Chaya schreef:Nee, juist niet! Kinderen komen vanaf 4/5/6 jaar, ongeveer, mee naar de kerk en ook zij worden aangesproken. En dat gebeurt gelukkig steeds vaker.
Verder gaan ze vanaf hun 4e jaar naar de zondagsschool, zitten ze heel vaak op een christelijke of reformatorische basisschool.
En vergeet dan niet de invloed van de opvoeding.
En het ligt er een beetje aan waar een kind opgroeit, in een bible belt dorpje of in Amsterdam Buitenveldert, een heel verschil.

Maar je wordt in de kerken niet zo op mondigheid getraind. Dominee vertelt niet hoe je de ander het beste van repliek kunt dienen.
Luister maar eens naar een dominee die midden in een "zendingsgebied" staat, en dat is ook in Nederland. Hij krijgt de moeilijkste vragen.

De kinderen mogen bij jullie dus de 'reguliere' dienst bijwonen, er is bij jullie dus geen kindernevendienst

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 14:00

reformatorisch schreef:De kinderen mogen bij jullie dus de 'reguliere' dienst bijwonen, er is bij jullie dus geen kindernevendienst

Nee, in de rechts reformatorische kerken is dit niet gebruikelijk.
Je hebt een creche voor de allerkleinsten en vanaf een jaar of 3 (soms (veel) later, ligt aan het kind) gaan ze mee naar de "gewone" kerkdienst.

Maar denk jij dat kinderen minder mondig of juist wel mondiger worden van een nevendienst, o.i.d., of was dit een vraag tussendoor? :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 30 dec 2014 14:15

God zegt er iets anders over.

Eerst loop je te klagen over het gebruik van bijbelteksten, en vervolgens gebruik je een bijbeltekst (geheel uit het verband overigens) om je punt te bewijzen...

(geheel uit het verband overigens)

Die mening deel ik deels met BS
M.i. was het wel uit verband van het gesprek, maar zat er een addertje onder het gras, wat de opmerking meer naar de persoon van Jan bedoelde te lanceren. (op de man gespeelde mondigheid dus)

Kijk, de tijd van houten boten en stalen mannen ligt natuurlijk ver achter ons. M.i. is inmiddels de flapdrollerigheid binnen onze maatschappij (ook binnen de kerk) zo groot geworden dat profeten weer gestenigd dienen te worden als zij hun stem nog durven te verheffen. Velen herkennen daar samen met mij een eindtijd-mentaliteit in.
Jan is een mondige christen die nog gewoon zegt zoals het is. Daar heeft men dus niet op terug omdat Jan simpel gelijk pleegt te hebben. Maar de ergernis groeit en uit zich dan m.b.v. m.i. onmondige addertjes. Simpel hè?

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 30 dec 2014 14:46

Een mondige christus is iemand die roemt in het kruis van Christus en dat vind ik hier niet.
Er worden duizenden godsdienstige boeken uitgegeven, vele christelijke fora volgepraat over van alles behalve over het kruis.
Ze zijn vol van aanwijzingen over de sacramenten, eindtijd etc.
Ze bevatten een overvloed aan aansporingen om heilig te leven en regels hoe men de volmaaktheid kan bereiken etc etc. Pas op voor een godsdienst waar weinig over het kruis van Christus te vinden is.
Ik kan trouwens in de hele bijbel niemand vinden die een soldaat van God is. Wel dicipelen en kinderen en kregen de boodschap: Predikt het Evangelie = blijde boodschap = schuldvergeving door het kruis van Christus.
En juist diegene die vergeving prediken door het kruis van Christus, uit vrije genade, zonder de werken der wet, die zullen vervolgd worden, niet diegene die hel en verdoemenis preken!

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 30 dec 2014 14:51

deze vind ik leuker (d.w.z. duimpje omhoog):
Nee, in de rechts reformatorische kerken is dit niet gebruikelijk.
Je hebt een creche voor de allerkleinsten en vanaf een jaar of 3 (soms (veel) later, ligt aan het kind) gaan ze mee naar de "gewone" kerkdienst.

Bij ons in het samen met Staphorst koplopende Bijbelbeltdorp is ook geen kindernevendienst. Wel is er vorige maand nog weer over in de kerkenraad gesproken, doch het blijft nog zo. Onze dominee besteedt wel duidelijk ook aandacht aan de kinderen, wat de dienst alleen maar opfleurt!
Het geeft ook meer het gevoel van gezellige saamhorigheid in de letterlijke zin van het woord. En de Heere zegent het merkbaar.
Ook mogen kinderen lekker tekenen of plaatjes kijken en behoeven dus geen anderhalf uur met hun armen over elkaar te zitten zoals wij vroeger (cq nog vroegerder). Sommige volwassenen zitten ook aantekeningen te maken. Wisten we nog dat je dan beter kunt luisteren? Is aangetoond hoor!

Zo groeien kinderen in de gebruikelijke cultuur en zeuren daar later ook niet over.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 30 dec 2014 14:55

Chaya schreef:Maar je wordt in de kerken niet zo op mondigheid getraind. Dominee vertelt niet hoe je de ander het beste van repliek kunt dienen.

Leeert de Schrift niet dat jeje daarover geen zorgen hoeft te maken, want de Geest zal uitkomst bieden en weten wat om te zeggen?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 15:01

mealybug schreef:Leeert de Schrift niet dat jeje daarover geen zorgen hoeft te maken, want de Geest zal uitkomst bieden en weten wat om te zeggen?

Chaya schreef:Maar je wordt in de kerken niet zo op mondigheid getraind

Want:
Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.

en dat staat haaks op die mondigheid.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 30 dec 2014 15:16

Chaya schreef:Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.
Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.

en dat staat haaks op die mondigheid.
Welnee! Er zijn zat mondige mensen die hun mening op de bijbel baseren.

En als men kwaad van je spreekt, dan moet je effies in de gaten houden hoe dat komt.
Gebeurt dat inderdaad om Jezus' wil, of gebeurt dat door je eigen stomme schuld!
Je kunt met de bijbel in je hand een boel schade aanrichten, de wijze weet tijd en wijze. Je weet wel: een woord ter rechter tijd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

reformatorisch

Berichtdoor reformatorisch » 30 dec 2014 15:19

Chaya schreef:Nee, in de rechts reformatorische kerken is dit niet gebruikelijk.

Maar denk jij dat kinderen minder mondig of juist wel mondiger worden van een nevendienst, o.i.d., of was dit een vraag tussendoor? :D

Dit is precies wat ik bedoel, ik heb nevendienst geleid ik kom tot de conclusie dat dit niet het geval is nee.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 30 dec 2014 15:29

Marloes schreef:
Een mondige christus is iemand die roemt in het kruis van Christus

Daarvan zijn er ook niet zo veel hier! (lees je zin nog eens over)
dat vind ik hier niet.

Wij zien uw topic-opening dienaangaande met belangstelling tegemoet.
Er worden duizenden godsdienstige boeken uitgegeven, vele christelijke fora volgepraat over van alles behalve over het kruis. Ze zijn vol van aanwijzingen over de sacramenten, eindtijd etc. Ze bevatten een overvloed aan aansporingen om heilig te leven en regels hoe men de volmaaktheid kan bereiken etc etc.

Heerlijk hè?
Pas op voor een godsdienst waar weinig over het kruis van Christus te vinden is.

doen dus!
Ik kan trouwens in de hele Bijbel niemand vinden die een soldaat van God is

oei, oei, in het oude testament ook niet? En in overdrachtelijke zin bij Paulus ook niet? Denk ook eens hoe de Efezebrief eindigt! Snappen ze er bij het Leger des Heils ook al niks van?

Zullen we het er zo voor vanmiddag maar weer even bij laten?
Eerlijke vraag: er zat bij jou geen addertje onder het gras?
(ik zie hier boven al weer een nieuwe heimelijke bij een ander hoor)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 30 dec 2014 15:42

reformatorisch schreef:Dit is precies wat ik bedoel, ik heb nevendienst geleid ik kom tot de conclusie dat dit niet het geval is nee.

Dus om kinderen mondiger te maken, heeft een nevendienst geen toegevoegde waarde, aldus jou, begrijp ik dat goed?
Maar de vraag was ook, in hoeverre dit noodzakelijk is?
Als een kind tot zn 18e in een beschermde omgeving verblijft (Godvrezende opvoeding, reformatorische school, omgeving waar veel christenen wonen) en hij moet daarna het openbare leven in, dus hogeschool, universiteit of werkkring, krijgt hij het dan extra moeilijk, moeilijker dan een kind dat op een "gewone" middelbare school heeft gezeten in een provinciestad?

Is het dan niet noodzakelijker hen proberen over te brengen hoe het leven is met de Heere, in alle afhankelijkheid en alles te verwachten van Hem.

Een hoger opgeleide zal zich waarschijnlijk beter kunnen weren dan een laagopgeleide, al heeft dit ook met karakter en aanleg te maken, denk ik.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 30 dec 2014 15:57

ik bedoelde u uiteraard niet hoor mevrouw Quispel, maar op blz.2 neem ik weer een verborgen agenda waar, waar wij ons m.i. tegen moeten keren. Steken onder water behoren niet bij mondigheid op een christelijk forum, vind ik. Waarheid behoeft niet stiekem te doen!

Laten we ons overigens wel realiseren dat een drenkeling redden zonder zelf nat te worden, vaak niet zal gelukken. Dat zachte heelmeesters stinkende wonden plegen achter te laten en dat Bijbelse Waarheid nou eenmaal niet altijd 'naar den mensch' is.

Terug naar “Archief”