mealybug schreef:(...) De woorden van Amos 9:14,15 zijn letterlijk in vervulling gegaan in onze dagen(...)
Maar dan komen de kanttekenaren en die zeggen dat dit vergeestelijkt moet worden.(...)
Maar dan komen de kanttekenaren?
Dan zie je toch de volgorde der dingen over het hoofd.
De kanttekenaren waren er eerst en pas daarna vinden de gebeurtenissen plaats waarvan jij zegt dat het letterlijke vervullingen zijn van woorden uit Amos 9.
Wat je ook wilt betogen, je zult altijd de historische volgorde der dingen moeten respecteren.
Wisten die kanttekenaren veel dat de Israëlische staat in de 20e eeuw zou worden opgericht.
En wat zou jij dan in die tijd gedaan hebben met de woorden uit Amos 9 (terwijl er al eeuwen en eeuwen lang geen sprake was van een herstel van een onafhankelijk land Israël).
Dat kan ik je denk ik vrij precies vertellen. Jij zou de verwoesting van Jeruzalem (70) en de nooit meer voorbijgegane verstrooiing van Israël die daar op volgde, vast ook hebben gezien als een letterlijke vervulling van Jezus' woorden (Matth. 23 en 24). In die tijd heeft men dat namelijk met eigen ogen kunnen waarnemen. Duidelijker kon het niet.
Het aangekondigde lot van de tempel (de verwoesting) was gerealiseerd. De joden zijn er nooit meer teruggekeerd. Logisch toch dat veel christenen dit combineerden met de gedachte dat Israël dit over zichzelf afgeroepen had.
Het is achteraf makkelijk praten. Ik kan de Middeleeuwse visie, die natuurlijk nog doorwerkt in de kanttekeningen van de 16e eeuw, ook niet onderschrijven. Maar ik kan me wel indenken dat die gedachte toen vrij algemeen opgeld deed. En daarom vind ik het ook een beetje ongepast om hen te verwijten dat ze het toen niet met mij eens waren. Dat zou heel krom zijn.
En dan kun je nu wel met veel bombarie roepen dat de kanttekenaren Amos 9 helemaal verkeerd hebben gezien, maar hoe hadden ze dan moeten weten dat die woorden op een vervulling in de 20e eeuw zouden slaan? Dat kun je gewoon niet van late Middeleeuwers verwachten. Wisten zij veel.
Nu kun je met een beetje fantasie Amos 9 wel koppelen aan het gegeven dat Israël in 1948 is opgericht.
Toe kon niemand die interpretatie van Amos 9 maken. En dus werden die woorden heel anders uitgelegd. Volgens mij logisch en terecht. Volgens jou een kwalijke zaak.
Het is wel een mooi voorbeeld van de anachronismen die je zo vaak hanteert, wanneer je weer eens tekeer gaat tegen christenen uit vorige eeuwen. Probeer eens een beetje historisch besef aan te kweken. Dan krijg je wat meer begrip en hoef je ook niet tegen spoken uit het verleden te vechten.
Je kunt de Bijbel niet aanwrijven dat Amerika nergens wordt genoemd.
Je kunt Luther niet aanwrijven dat hij nergens tegen game-verslaving waarschuwt.
Je kunt de Kerk niet aanwrijven dat ze haar theologie nooit heeft gebaseerd op hoe wij er tegenwoordig over denken.
Dat lijkt mij zonneklaar en volstrekt logisch. Als je je tenminste even inleeft in de tijd en de context, waarin teksten en meningen werden gevormd.
Hiermee verdedig ik die meningen uit het verleden niet, maar ik veroordeel ze ook niet zomaar.
Ze zijn namelijk zeer begrijpelijk en verklaarbaar gezien in het licht van hun tijd.
Wat doe je als vervolgd christen als zelfs de keizer christen wordt? Dat zie je toch als een verhoring van je gebed. Later zal blijken dat het karakter van het christendom daardoor ingrijpend verandert. De Kerk komt dichtbij de macht. Die verandering was daarom niet altijd ten goede. Maar hadden die christenen die eindelijk verlost waren van de vervolging dan ongelijk, dat ze de bekering van Constantijn als verhoring van hun gebed zagen? Dat kun je denk ik niet zo stellen. Zij wisten toen niet, wat wij nu wel weten. Zij oordeelden op basis van hun tijd en hun kennis. Het is goed om je bewust te zijn van die historische achtergronden.
Jodendom en christendom zijn godsdiensten met een sterk historisch besef. Er is een begin, er is een einde. Alleen al daarom zouden wij als christenen de kunst moeten verstaan om de dingen in de goede volgorde te zetten.
Dan hoeven we ook niet meer met terugwerkende kracht allerlei harde en vaak onterechte veroordelingen uit te spreken over vermeende uitglijers uit het verleden. Houd het maar bij je eigen uitglijers, zou Jezus zeggen.
Want zoveel beter zijn wij vast niet.
Zeker weten dat toekomstige christenen ook hoofdschuddend op ons zullen terugkijken en zich verbazen over onze vreemde ideeën.
Hopelijk zijn ze dan ook mild in hun oordeel, wetend dat wij ook niet alles konden weten, wat zij inmiddels wel weten.
gravo