geertje schreef:surfer schreef:De functie van straf is het wakker maken van iemands geweten. Geen vergelding, geen wraak ('Mij komt de wraak toe'). En God verstaat onder wraak iets heel anders dan wij, is mijn inschatting.
Dus iemand die een ander vermoord gaat wat mij betreft levenslang de gevangenis in, tenzij er op enig moment sprake is van oprecht berouw. Dan moet er ook de mogelijkheid van vervroegde vrijlating zijn. De straf heeft dan geen functie meer.
Ik denk ook dat we na de komst van Christus op aarde in een ander (meer geopenbaard) stadium van het christelijk geloof zijn gekomen. In het OT ligt het accent vooral op recht, in het NT meer op verzoening na recht.
surfer; helemaal mee eens.
geen bloed aan onze handen[ jezus zei...... mij komt de vergelding toe]
laten ze dan iemand maar een zware straf geven. jezus zei zelfs; indien iemand u slaat in het gezicht; keer hem de andere wang toe.
hiermee kan je ook gelijk stellen; als iemand je onheus bejegent;zweep de twist dan niet op.zo leg je gloeiende kolen op zijn hoofd [ook een citaat uit de bijbel]
geef minstens even de plaats aan als een tekst een paar keer wordt geciteerd...
Mij kom de wrake toe..ik zou graag even zien waar die tekst staat, dan kunnen we allemaal even nazien wat er staat en in welke contaxt!
keer hem de andere wang toe..was dat een voorbeeld in het dagelijkse sociale leven of in de rechtspraak?
mijns inziens wordt er iets teveel voorbij gegaan aan het verschil tussen sociale dagelijkse omgang en rechtspraak tov grove misdaden.
Recht spreken dmv de doodstraf kan nog steeds als je het principe handhaaft dat Hem de wrake toekomt...
er wordt in Gods Woord, en voor zover ik uit het hoofd zeg ook in het NT gepleit voor een goede rechtspraak
het principe van de ene wang de andere wang toekeren enz zou mijns inziens weleens een heel vreemde samenleving kunnen veroorzaken.
Kerel, je hebt een moord gepleegd, maar ik veroordeel je niet, ik voel dezelfde kracht tot zondigen in mij, ga heen en zondig niet meer.
Moeten we zo gaan ahndelen?
Ik chargeer, zonder oneerbiedig te willen zijn..maar er worden mijns inziens kromme argumenten gebruikt om iets recht te breien.