Hoeveel tijd tussen de kinderen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Re: Zwanger deel 15

Berichtdoor MissF » 27 nov 2014 08:42

Tussen onze eerste 2 zit 2,5 jaar, en dat vond ik echt het minimum, sneller had ik echt niet fijn gevonden. Nu hebben wij 2 erg makkelijke kinderen, dus is het nooit zwaar geweest gelukkig.
Nu ze wat ouder worden (bijna 6 en 3,5) is het geweldig, want ze zijn 4 handen op 1 buik. Ongelooflijk hoe die samen spelen en samen optrekken. Maar ik denk dat ze dat ook hadden gehad als ze meer hadden gescheeld, dus om die reden zou ik al helemaal niet 'snel beginnen' aan een tweede.
Nu verwachten we de derde, en is de oudste straks 6 en de jongste 3,5 als hij geboren wordt. En dat is ook weer erg leuk, omdat ze alles zo bewust mee maken. Eerder was ik er nog totaal niet aan toe. Ik heb sowieso lang getwijfeld of ik wel een derde wilde, we hadden zo'n heerlijk fijn gezinnetje, waarom zou daar nog een derde bij horen? Maar ik heb gelukkig ook nog een man met wensen ;) En nu kan ik me niet indenken dat ik ooit heb getwijfeld, want we zien er allevier zo erg naar uit dat hij er is :D

Qua ruimte, wij zijn van een huis met de mogelijkheid voor 7 slaapkamers verhuisd naar een huisje met 2 slaapkamers. Bijna iedereen die kwam kijken toen we er aan het klussen waren zei:' Het enige jammere is wel dat er nu geen derde meer kan komen.' En elke keer waren wij weer zo verbaasd. Huh? De kamers zijn beiden best ruim, daar kunnen prima 3 kindjes slapen hoor.
Dat was ook de oorspronkelijke bedoeling, maar het huis is erg vochtig en koud boven, dus dat vond ik toch niet zo handig, 3 kinderen op 1 kamer. Dus zijn we een nieuwe speelkamer aan het bouwen in de schuur die aan het huis vast zit, en slapen wij beneden in de oude speelkamer, zodat de oudste een eigen kamer heeft en de jongste met de baby kan slapen. De jongste wíl niet eens alleen slapen :D
Nu hebben wij wel het geluk dat ons huis in de toekomst veel groter wordt, dus dat weinig kamers maar tijdelijk is. En we hebben veel buitenruimte, dus de kinderen hebben, al is dat in de winter lastiger, speelruimte genoeg. Dat is in een appartement misschien iets lastiger.
Maar dan nog, als je er als ouders geen probleem van maakt, dan is er ook geen probleem denk ik :D
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 27 nov 2014 10:14

Hier zit nog geen 1,5 jaar tussen de 1e en de 2e. Heel erg leuk! 2 dikke vriendjes die het liefst alles samen doen. Om mij heen en in het gezin waaruit ik kom zie ik dat dit bij meer leeftijd verschil toch echt anders is. (hoewel MissF dat niet ervaart ;-)).
Bij mijn beste vriendin zit er 3 jaar tussen de kids. Ze zijn nu 2 en 5 jaar maar ze hebben nog nooit samen kunnen spelen omdat ze in een heel andere ontwikkelingsfase zitten. Ze hebben alleen maar 'hinder' van elkaar. Maar ook als je wel openstaat voor de kinderzegen wil het nog niet zeggen dat je gelijk weer zwanger bent (ook al ga je daar misschien wel van uit).

Maar ik hou ook niet van plannen. Wil mijn leven overgeven aan Hem. En kijken wat Hij voor ons in petto heeft. Overgave, en niet alles zelf in de hand willen hebben (vind ik ook wel moeilijk hoor ;-)). En kinderen zijn een zegen, een grote zegen!
Dat wil niet zeggen dat je geen eigen verantwoordelijkheid hebt. Zeker, in biddende afhankelijk van de Heere. En ik geloof ook dat het soms beter is om even geen kinderen te krijgen... Maar ruimtegebrek, financiën lijken mij zeker geen noodzakelijke redenen om maar even te wachten met het openstaan voor kinderen...
We worden door alle mogelijkheden soms ook wel heel 'wereldsgezind' en 'materialistisch' in ons doen en denken. Waar is dan het afhankelijke leven met de Heere, in ALLE dingen?

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 nov 2014 11:23

En wat doe je dan als je erg vruchtbaar bent? Op een gegeven moment mag je toch ook wel zeggen 'nu is het genoeg'. Ik ben het met je eens dat het dan niet gaat over voldoende kamers, financiele dingen of meer tijd voor jezelf. Het uitgangspunt is voor ons de aandacht die je aan elk individu kan geven en dat houdt op een gegeven moment echt op.
Als ik alleen onze situatie als uitgangspunt neem; ik ben heel snel zwanger. Elke keer als wij dachten dat het wel gezellig zou zijn dan was de kleine er ook binnen 9 mnd. Bij ons verschillen ze 17 mnd, 22 mnd en 19 mnd, 4 kinderen binnen 5 jaar. Het verlangen naar zo'n kleintje blijft, althans bij mij. Manlief vindt het zo prima en ik bgrijp hem daar ook wel in. Het is niet niets om elk jaar eigenlijk een kind te krijgen.

@ sara En een kamer delen maakt toch ook niet uit? Hie slapen de oudste twee ook samen en hebben het enorm gezellig. En 3,5 dag werken met 1 of 2 kinderen is heel goed te doen, met 4 ook trouwens, al is dat wel aanpoten

Sarah1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sarah1 » 27 nov 2014 12:14

Jannoek schreef:volgens mij is ruimte (gebrek) niet per se een reden om te wachten Sarah1.. Tenminste; voor ons niet.
Net zo min als de financieel onzekere situatie waarin we zaten toen een tweede kindje welkom was. Tuurlijk hebben we ons wel eens afgevraagd hoe we het zouden moeten doen, maar we hebben er altijd op vertrouwd dat het goed zou komen, en we zijn zo rijk gezegend!
Wij wonen in een appartement op 2 hoog, zonder lift. Ideaal? Neu, niet bepaald, maar hee, het gaat prima.
De 'babykamer' is nog geen 2 x 2m en daar staat een (op maat gemaakt) stapelbed.
Oke, ik ben blij dat we volgend jaar hopen te verhuizen ;-) maar het kan...

Ik vind het heel knap Jannoek, dat jij dat kunt. Ik was voor de geboorte een enorme controll freak en wilde altijd het huis netjes hebben, daarnaast nog werken en ook nog aandacht hebben voor mijn man. Dat lukte tot Lau kwam heel goed. Maar daarna moet je toch dingen overgeven. Je huis schoonmaken staat dan niet meer op nummer één. Nu is een appartement makkelijk schoon te houden dus daar heb ik niet zoveel werk aan maar ik zal met een tweede toch meer ruimte nodig hebben en ik hou toch ook wel een beetje van comfort. Wij hebben dan wel een lift. Maar ik denk dat als wij geen lift hadden gehad wij daar ook wel weer een oplossing voor zouden hebben gevonden. Bijvoorbeeld de kinderwagen beneden laten staan en altijd de trap nemen.

Sarah1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sarah1 » 27 nov 2014 12:22

MissF schreef:Tussen onze eerste 2 zit 2,5 jaar, en dat vond ik echt het minimum, sneller had ik echt niet fijn gevonden. Nu hebben wij 2 erg makkelijke kinderen, dus is het nooit zwaar geweest gelukkig.
Nu ze wat ouder worden (bijna 6 en 3,5) is het geweldig, want ze zijn 4 handen op 1 buik. Ongelooflijk hoe die samen spelen en samen optrekken. Maar ik denk dat ze dat ook hadden gehad als ze meer hadden gescheeld, dus om die reden zou ik al helemaal niet 'snel beginnen' aan een tweede.
Nu verwachten we de derde, en is de oudste straks 6 en de jongste 3,5 als hij geboren wordt. En dat is ook weer erg leuk, omdat ze alles zo bewust mee maken. Eerder was ik er nog totaal niet aan toe. Ik heb sowieso lang getwijfeld of ik wel een derde wilde, we hadden zo'n heerlijk fijn gezinnetje, waarom zou daar nog een derde bij horen? Maar ik heb gelukkig ook nog een man met wensen ;) En nu kan ik me niet indenken dat ik ooit heb getwijfeld, want we zien er allevier zo erg naar uit dat hij er is :D

Qua ruimte, wij zijn van een huis met de mogelijkheid voor 7 slaapkamers verhuisd naar een huisje met 2 slaapkamers. Bijna iedereen die kwam kijken toen we er aan het klussen waren zei:' Het enige jammere is wel dat er nu geen derde meer kan komen.' En elke keer waren wij weer zo verbaasd. Huh? De kamers zijn beiden best ruim, daar kunnen prima 3 kindjes slapen hoor.
Dat was ook de oorspronkelijke bedoeling, maar het huis is erg vochtig en koud boven, dus dat vond ik toch niet zo handig, 3 kinderen op 1 kamer. Dus zijn we een nieuwe speelkamer aan het bouwen in de schuur die aan het huis vast zit, en slapen wij beneden in de oude speelkamer, zodat de oudste een eigen kamer heeft en de jongste met de baby kan slapen. De jongste wíl niet eens alleen slapen :D
Nu hebben wij wel het geluk dat ons huis in de toekomst veel groter wordt, dus dat weinig kamers maar tijdelijk is. En we hebben veel buitenruimte, dus de kinderen hebben, al is dat in de winter lastiger, speelruimte genoeg. Dat is in een appartement misschien iets lastiger.
Maar dan nog, als je er als ouders geen probleem van maakt, dan is er ook geen probleem denk ik :D

Gefeliciteerd met je zwangerschap! Je bent dus al bijna uitgerekend?

Bedankt voor je verhaal! Het zet me echt aan het denken als ik dit lees. Eerder was ik er stellig van overtuigd dat we eerst een aantal jaar zouden wachten omdat we nog niet alles op de rit hebben. We zijn nog vrij jong, vandaar.. Maar nu Lau alweer twee is en hij alleen aan het spelen is, zou het erg leuk zijn als hij een speelmaatje heeft later. Hij gaat nu naar de creche, dus aan aandacht geen gebrek. Toch houd ik denk ik vast aan het plan eerst te verhuizen. Voor de één is het misschien heel makkelijk te realiseren een kamer of plek vrij te maken. Als wij dat moeten doen, zal er eerst het een en ander verbouwd moeten worden. Daar moet dan weer eerst voor gespaard worden en dat kost tijd! Blijft lastig allemaal. Willen het wel maar moeten ook naar omstandigheden kijken.

Naast een evt. verbouwing, volgt mijn man ook nog een studie en werkt savonds ook vaak over. Dat betekent dat de zorg dan weer veel op mijn schouders terecht zou komen. Allemaal dingetjes waar over nagedacht moet worden. Enerzijds moeten we vertrouwen op de Heere, anderzijds moet je ook je verstand gebruiken en zelf bedenken of iets mogelijk is en naar een oplossing zoeken. We kunnen niet altijd maar denken: Laat de volgende maar komen, we zien wel! Toch?

Sarah1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sarah1 » 27 nov 2014 12:29

ajl schreef:En wat doe je dan als je erg vruchtbaar bent? Op een gegeven moment mag je toch ook wel zeggen 'nu is het genoeg'. Ik ben het met je eens dat het dan niet gaat over voldoende kamers, financiele dingen of meer tijd voor jezelf. Het uitgangspunt is voor ons de aandacht die je aan elk individu kan geven en dat houdt op een gegeven moment echt op.
Als ik alleen onze situatie als uitgangspunt neem; ik ben heel snel zwanger. Elke keer als wij dachten dat het wel gezellig zou zijn dan was de kleine er ook binnen 9 mnd. Bij ons verschillen ze 17 mnd, 22 mnd en 19 mnd, 4 kinderen binnen 5 jaar. Het verlangen naar zo'n kleintje blijft, althans bij mij. Manlief vindt het zo prima en ik bgrijp hem daar ook wel in. Het is niet niets om elk jaar eigenlijk een kind te krijgen.

@ sara En een kamer delen maakt toch ook niet uit? Hie slapen de oudste twee ook samen en hebben het enorm gezellig. En 3,5 dag werken met 1 of 2 kinderen is heel goed te doen, met 4 ook trouwens, al is dat wel aanpoten

Als je erg vruchtbaar bent en je man vind het zo prima, moet je je verstand gebruiken, lijkt me.
Een verlangen naar zo'n kindje blijft, dat ben ik met je eens. Als je op kraamvisite bent is het altijd weer schattig om zo'n kleintje vast te hebben. Maar zie het kindje een aantal maanden of een jaar later weer dan is het schattige er nog wel steeds, maar het brengt gelijk meer zorg en aandacht met zich mee. Dat moet je altijd in je achterhoofd houden. Hoe lief kinderen ook zijn. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat je naast je gezin ook nog genoeg aandacht voor je man hebt. En dan hebben we ook nog een vriendengroep, kerkactiviteiten, familie..

Sarah1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sarah1 » 27 nov 2014 12:36

654321 schreef:Hier zit nog geen 1,5 jaar tussen de 1e en de 2e. Heel erg leuk! 2 dikke vriendjes die het liefst alles samen doen. Om mij heen en in het gezin waaruit ik kom zie ik dat dit bij meer leeftijd verschil toch echt anders is. (hoewel MissF dat niet ervaart ;-)).
Bij mijn beste vriendin zit er 3 jaar tussen de kids. Ze zijn nu 2 en 5 jaar maar ze hebben nog nooit samen kunnen spelen omdat ze in een heel andere ontwikkelingsfase zitten. Ze hebben alleen maar 'hinder' van elkaar. Maar ook als je wel openstaat voor de kinderzegen wil het nog niet zeggen dat je gelijk weer zwanger bent (ook al ga je daar misschien wel van uit).

Het ene gezin is niet het andere he. Maar ik snap je wel. Want het kind van vijf gaat al naar school en is al veel verder in de ontwikkeling. Ik zie het bij Lau ook op de creche. Oudere kinderen heeft hij respect voor, daar zie je hem met ontzag naar kijken van: die zijn groot, die weten alles :?

Maar ik hou ook niet van plannen. Wil mijn leven overgeven aan Hem. En kijken wat Hij voor ons in petto heeft. Overgave, en niet alles zelf in de hand willen hebben (vind ik ook wel moeilijk hoor ;-)). En kinderen zijn een zegen, een grote zegen!
Dat wil niet zeggen dat je geen eigen verantwoordelijkheid hebt. Zeker, in biddende afhankelijk van de Heere. En ik geloof ook dat het soms beter is om even geen kinderen te krijgen... Maar ruimtegebrek, financiën lijken mij zeker geen noodzakelijke redenen om maar even te wachten met het openstaan voor kinderen...
We worden door alle mogelijkheden soms ook wel heel 'wereldsgezind' en 'materialistisch' in ons doen en denken. Waar is dan het afhankelijke leven met de Heere, in ALLE dingen?

Bedankt voor je antwoord! Heel mooi hoe je het zegt. Dat blijft wel het belangrijkste in alles!

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 27 nov 2014 13:09

Sarah1 schreef:Als je erg vruchtbaar bent en je man vind het zo prima, moet je je verstand gebruiken, lijkt me.
Een verlangen naar zo'n kindje blijft, dat ben ik met je eens. Als je op kraamvisite bent is het altijd weer schattig om zo'n kleintje vast te hebben. Maar zie het kindje een aantal maanden of een jaar later weer dan is het schattige er nog wel steeds, maar het brengt gelijk meer zorg en aandacht met zich mee. Dat moet je altijd in je achterhoofd houden. Hoe lief kinderen ook zijn. Ik vind het persoonlijk heel belangrijk dat je naast je gezin ook nog genoeg aandacht voor je man hebt. En dan hebben we ook nog een vriendengroep, kerkactiviteiten, familie..

Eigenlijk vind ik het makkelijker worden als ze wat groter zijn. De zorg wordt juist anders en de interactie ook.

Het valt mij op dat je schrijft dat je nog aandacht voor je man moet hebben en niet andersom. Ik denk juist dat je aandacht voor elkaar moet hebben en voor het gezin. Dat staat namelijk op de eerste plek, de rest komt wel. Wij werken beiden, moeten ook regelmatig 's avonds dingen voor het werk doen en man is actief binnen de kerk. Wij hebben geen ouders of andere familie in de buurt waar wij op terug kunnen vallen. Alle zorg voor de 4 kinderen doen wij samen en is op elkaar afgesteld.

Het valt mij ook op dat je excusen hebt om nog geen kind te krijgen, zoals verbouwing, man vaak weg, zelf werken etc. Waarom zou er verbouwd moeten worden als je toch met 1 jaar alweer gaat verhuizen? En hoezo komt de zorg op jou neer als je man 's avonds weg is? Als het goed is, slapen de kinderen dan en natuurlijk zijn zij wel eens wakker, maar dat hoort er gewoon bij. Is de hoofdzaak niet dat je tijd voor jezelf wilt houden en dat dit met de komst van een tweede minder zal zijn?
Als dat zo is, is dat natuurlijk ook prima. Begrijp mij goed, ik vind dat iedereen daar zelf zijn keuze in moet maken.

654321
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor 654321 » 27 nov 2014 13:14

ajl schreef:En wat doe je dan als je erg vruchtbaar bent? Op een gegeven moment mag je toch ook wel zeggen 'nu is het genoeg'. Ik ben het met je eens dat het dan niet gaat over voldoende kamers, financiele dingen of meer tijd voor jezelf. Het uitgangspunt is voor ons de aandacht die je aan elk individu kan geven en dat houdt op een gegeven moment echt op.

Ik vind dat andere redenen dan zie Sarah noemt. Rust in je gezin, rust in je eigen hoofd, tijd/aandacht voor de kids, je moet het ook aankunnen enz. Ik was bij alledrie ook zwanger van de eerste keer dat ik zwanger kon zijn..!. En wij stonden ook niet altijd open voor een zwangerschap hoor. Soms moet je gewoon je verstand gebruiken, in afhankelijkheid vinden Heere. Maar blijft toch wel een moeilijk punt, althans voor ons. Een verlangen naar een zwangerschap/ kleintje ken ik niet. Nooit gehad ook (en ik hou zielsveel van mn kids en zou ze voor geen goud willen missen, ook daarin voorziet de Heere)

Sarah1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sarah1 » 27 nov 2014 13:55

@AJL:

Het ouder worden van kinderen brengt meer verantwoordelijkheden met zich mee dan dat je nog een baby hebt die afhankelijk is van voeding en veel slaap. Dat bedoelde ik!
Misschien heb ik het verkeerd neergezet, maar in ons gezin staan wij allebei achter ons kind! Ook wij doen alles samen. Wat ik met mijn punt wil zeggen is dat je niet uit het oog moet verliezen dat hoe meer kinderen je hebt hoe meer aandacht je te verdelen hebt. Het was meer een opmerking. Wij zijn pas 2 jaar getrouwd, ik vind het erg fijn om leuke dingen te ondernemen met mijn man. Misschien heb ik wat moeite met het opgeven van mijn vrijheid daardoor. Dat zou kunnen. NU is oppas regelen nog makkelijk, met een tweede wordt het lastiger. (in onze situatie dan hé) Wij gaan morgen een weekendje weg, dat hebben we gewoon nodig. We hebben een eigen zaak waar veel tijd in zit. Al die punten tel ik mee bij de afweging naar een volgend kindje. Ik ben geen persoon om maar klakkeloos zwanger te worden en te denken: ach, we zien wel. Ik vind wel dat we in afhankelijkheid van God moeten leven, maar we hebben ook verstand gekregen om dingen zelf te beslissen! Dat is mijn mening hierin :wink:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 27 nov 2014 13:56

@654321
Ik denk dat het meer aan karakters ligt... bij mijn oudsten zit 3 jaar tussen maar die spelen heel goed samen, en ik ken een vriendin met kinderen zo kort op elkaar als bij jou en die vechten elkaar juist de tent uit..... ik denk juist omdat ze zich heel vergelijkbaar ontwikkelen......
Kortom, wel of niet met je broer/zus kunnen opschieten ligt niet zozeer aan hoeveel tijd er tussen zit..

Hier kwam telkens wel weer de drang naar een zwangerschap maar nu na de derde lijkt die drang voorgoed weg...,. telkens als ik nu op kraamvisite zit denk ik, oh heerlijk, ik niet! :lol:
En we wonen nu met zijn vijfen best krap, en er worden al kamers gedeeld die ook nog best klein zijn, verhuizen is geen optie.... dus het komt allemaal best uit zo!

Dippie
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Dippie » 27 nov 2014 15:22

Tjah, zoiets is inderdaad wel iets persoonlijks. Wij hebben 'bewust' gewacht totdat onze dochter 2 jaar was. Daarvoor zag ik het gewoon niet zitten om alweer zwanger te zijn. Ik heb dus 'gewoon' de pil geslikt en ben daar op een gegeven moment mee gestopt. Ik was de eerste keer snel zwanger, na 3 maanden. Nu ook weer, maar dat werd een miskraam. Daarna toch weer snel zwanger geworden en gebleven! Als ons tweede kindje geboren wordt, is onze oudste ongeveer 3 jaar en 4 maanden. Een heerlijke leeftijd vind ik voor een broertje of zusje!
Afbeelding

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 27 nov 2014 15:41

654321 schreef:Hier zit nog geen 1,5 jaar tussen de 1e en de 2e. Heel erg leuk! 2 dikke vriendjes die het liefst alles samen doen. Om mij heen en in het gezin waaruit ik kom zie ik dat dit bij meer leeftijd verschil toch echt anders is. (hoewel MissF dat niet ervaart ;-)).

Eens,

Maar... ik weet precies wel moment ik vruchtbaar ben. Dan is het erg lastig om niet te plannen. Ben je nog niet toe aan een kind, dan heb je die dagen spontaan hoofdpijn 8-[ en dan plan je dus ook.

Sarah1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sarah1 » 28 nov 2014 10:55

Dippie schreef:Tjah, zoiets is inderdaad wel iets persoonlijks. Wij hebben 'bewust' gewacht totdat onze dochter 2 jaar was. Daarvoor zag ik het gewoon niet zitten om alweer zwanger te zijn. Ik heb dus 'gewoon' de pil geslikt en ben daar op een gegeven moment mee gestopt. Ik was de eerste keer snel zwanger, na 3 maanden. Nu ook weer, maar dat werd een miskraam. Daarna toch weer snel zwanger geworden en gebleven! Als ons tweede kindje geboren wordt, is onze oudste ongeveer 3 jaar en 4 maanden. Een heerlijke leeftijd vind ik voor een broertje of zusje!

Ja, en je mag ook aan je lichaam denken toch? Bij mij heeft de dokter in ieder geval de tip gegeven om één jaar te herstellen van de keizersnee. Maar ook al heb je geen keizersnee gehad, soms is het voor je lichaam (en de hormonen die meespelen) ook wel eens goed om 'even' niet zwanger te zijn..

Die leeftijd heb ik ook in gedachten voor een evt. tweede kindje. Hoever ben je nu in de zwangerschap?

Sarah1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Sarah1 » 28 nov 2014 10:59

meribel schreef:@654321
Ik denk dat het meer aan karakters ligt... bij mijn oudsten zit 3 jaar tussen maar die spelen heel goed samen, en ik ken een vriendin met kinderen zo kort op elkaar als bij jou en die vechten elkaar juist de tent uit..... ik denk juist omdat ze zich heel vergelijkbaar ontwikkelen......
Kortom, wel of niet met je broer/zus kunnen opschieten ligt niet zozeer aan hoeveel tijd er tussen zit..

Hier kwam telkens wel weer de drang naar een zwangerschap maar nu na de derde lijkt die drang voorgoed weg...,. telkens als ik nu op kraamvisite zit denk ik, oh heerlijk, ik niet! :lol:
En we wonen nu met zijn vijfen best krap, en er worden al kamers gedeeld die ook nog best klein zijn, verhuizen is geen optie.... dus het komt allemaal best uit zo!

Fijn dat ze zo goed samenspelen!

Gaat je oudste al naar school?

Terug naar “Archief”