Moderator: Moderafo's
mohamed schreef:Als de man (God) gestorven is, dan is het huwelijk (het verbond) ontbonden. Derhalve is Juda sinds de dood van Christus een weduwe.
mohamed schreef:Wanneer iemand weduwe wordt impliceert dat dat haar man gestorven is, en Ezechiel 23,4 leert ons dat God zich ooit gehuwd beschouwde met twee vrouwen. De eerste zond hij weg nadat ze overspel pleegde (Jer 3,8) en de andere werd een weduwe toen Christus gekruisigd werd.
mohamed schreef:Waar ik dat lees? Het staat in de tekst die je zelf citeert nota bene, goed zoeken!
mealybug schreef:Ik zie het staan, maar in de toekomstige tijd.
Niet in de voltooid verleden tijd
mohamed schreef:Jeremia schreef het in de toekomende tijd, maar volgens Paulus stond deze profetie op het punt vervuld te worden (Heb 8,13) het hele boek Hebreeën gaat over het nieuwe verbond.
Heb 8
10 Want dit is het verbond dat Ik met het huis van Israël sluiten zal na die dagen, zegt de Heere: Ik zal Mijn wetten in hun verstand geven en Ik zal die in hun hart schrijven. Ik zal hun tot een God zijn, en zij zullen Mij tot een volk zijn.
11 En zij zullen beslist niet ieder zijn naaste en ieder zijn broeder onderwijzen en zeggen: Ken de Heere. Want zij allen zullen Mij kennen, van klein tot groot onder hen.
12 Want Ik zal wat hun ongerechtigheden betreft genadig zijn en aan hun zonden en hun wetteloos gedrag beslist niet meer denken.
13 Als Hij spreekt van een nieuw verbond, heeft Hij daarmee het eerste voor verouderd verklaard. En wat oud is verklaard en wat veroudert, staat op het punt te verdwijnen.
Letterlijk bezien was het inderdaad nog toekomende tijd toen Paulus dit schreef, maar niet lang daarna werd het voltooid verleden tijd.
mohamed schreef:Wat zei Jezus ook alweer over huwen met de verlatene?
mohamed schreef:Wat zei Jezus ook alweer over huwen met de verlatene?
Boerin schreef:Vrees niet, want gij zult niet beschaamd staan; word niet schaamrood, want gij zult niet te schande worden; ja, gij zult de schande van uw jeugd vergeten en aan de smaad van uw weduwschap niet meer denken. 5 Want uw man is uw Maker, HERE der heerscharen is zijn naam; en uw losser is de Heilige Israëls, God der ganse aarde zal Hij genoemd worden. 6 Want als een verlaten en diep bedroefde vrouw heeft u de HERE geroepen, als een vrouw uit de jeugdtijd, nadat zij versmaad werd – zegt uw God. 7 Een kort ogenblik heb Ik u verlaten, maar met groot erbarmen zal Ik u tot Mij nemen; 8 in een uitstorting van toorn heb Ik mijn aangezicht een ogenblik voor u verborgen, maar met eeuwige goedertierenheid ontferm Ik Mij over u, zegt uw Losser, de HERE.
9 Dit is Mij als in de dagen van Noach: zoals Ik gezworen heb, dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden komen, zo heb Ik gezworen, dat Ik niet meer toornig op u zal zijn noch u zal dreigen. 10 Want bergen mogen wijken en heuvelen wankelen, maar mijn goedertierenheid zal van u niet wijken en mijn vredesverbond zal niet wankelen, zegt uw Ontfermer, de HERE.
mohamed schreef:Als de man (God) gestorven is, dan is het huwelijk (het verbond) ontbonden. Derhalve is Juda sinds de dood van Christus een weduwe.
Rom. 6 schreef:3 Of weet u niet dat wij allen die in Christus Jezus gedoopt zijn, in Zijn dood gedoopt zijn?
4 Wij zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood, opdat evenals Christus uit de doden is opgewekt tot de heerlijkheid van de Vader, zo ook wij in een nieuw leven zouden wandelen.
5 Want als wij met Hem één plant zijn geworden, gelijkgemaakt aan Hem in Zijn dood, dan zullen wij ook aan Hem gelijk zijn in Zijn opstanding.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 378 gasten